Kent u de chatbox al? chat met andere beleggers

Vestas Wind Systems

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.

joni
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 122
Contacteer:

Re: Vestas Wind Systems

Bericht door joni »

Umi schreef:
13 aug 2020 06:58
De offshore markt staat nog steeds in z'n kinderschoenen.
:?:

De uitbreiding van offshore windenergie in Duitsland haalt in 2019 voor het eerst onshore in...dat zijn dan wel grote kinderschoenen... ;)

https://www.cleanenergywire.org/news/of ... -time-2019
Wie slim is, weet dat hij heel weinig of niets weet, wie weinig weet denkt dat hij alles weet en zelfs slim is.

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 125
Contacteer:

Bericht door panamapapers »

Klopt wat Umi zegt hoor. Je moet het rapport maar eens lezen hierboven dat ik een tijd geleden deelde. Die markt zou pas vanaf 2022 in een stroomversnelling komen. Verder is de rendabiliteit van offshore (momenteel) een stuk minder dan onshore. Maar de grote groei zit natuurlijk bij Offshore (16% CAGR).

Annual investment in wind energy (2019):
offshore -> 29.9 bn USD
onshore -> 112.8 bn USD

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Klein pakketje verkocht aan 128,3€. VWS blijft desondanks mijn grootste positie. Benieuwd wat er met dit aandeel gebeurt als Biden verkozen wordt.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4451
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Ik denk dat dat al in de koers zit.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Deze morgen even door de 1.000 DKK.

Noteert nu aan 44 en 27x de verwachte winst voor dit en volgend jaar. EV/EBITDA van respectievelijk 15,5 en 12,2.
Aanzienlijke multiple expansion door verrekening gunstige langetermijnvooruitzichten in deze sector, zeker ook om technische redenen door allerlei 'groene' ESG- en andere fondsen die kopen los van prijs, omdat er nu eenmaal veel geld in zulke fondsen stroomt.

Wat doen jullie in de huidige situatie? Hier zo'n 6% van PF still. Ofwel hou ik alles bij, ofwel verlaag ik het streefgewicht naar 5%, waardoor ik zo'n 17% van m'n positie kan verkopen.

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Goldman Sachs hanteert BUY rating met 1152 dkk koersdoel. Da's nog een flinke lap erbij.

Ik hou mijn positie voorlopig aan zonder verder bij te snoeien. Grootste aandeel in mijn portefeuille. Ben niet van plan om een sterk presterend bedrijf af te bouwen om in risicovollere sectoren te investeren. Heb je verder nog iets met energie in port ofzo om je gewicht zo in te perken?

Dit bedrijf heeft een mooi trackrecord, een zeer sterke positie en ik geloof dat de volgende jaren hun capex niet zal blijven mee-klimmen met hun omzet. Dat is het grote nadeel, nl. dat het zo kapitaal intensief is. Maar vermoed dat we volgende jaren een flinke verbetering zullen zien. Offshore staat nog in zijn kinderschoenen en vooral de groeiende service business zal hun lange termijn ambitie van >10% EBIT-marge in de hand werken.

Daarnaast is de future bright (indien je een lange termijn belegger bent). Uit het annual report:

A 62 percent increase in electricity demand globally will almost triple global generation capacity, attracting USD 13.3 trillion in investments by 2050, of which USD 5.3 trillion and USD 4.2 trillion are expected to go to wind and solar energy respectively.5) Annual investments into new wind capacity are expected to roughly be doubled in the years 2031-35 compared to 2019-20.

With renewables being the cheapest source of electricity in two-thirds of the world today, and set to beat coal and gas on cost almost everywhere by 2030, these investments will see wind and solar providing 50 percent of the world’s electricity in 2050. Compared to 2018, growth and electrification of the energy system is also expected to require 40 percent more electricity consumption by 2035, which will necessitate a five-fold increase in total renewable generation.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Eigenlijk heb je gelijk ja. Ben alleen wat ongerust omdat die koersstijging hoofdzakelijk door hogere multiples komt en niet door winstgroei. Capex klopt ook. Die kan dalen. En operationele kasstroom is toch dubbel zo hoog dus best comfortabel voor een industrieel bedrijf.

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1166
Contacteer:

Bericht door Umi »

jens_dev schreef:
03 sep 2020 11:25
Wat doen jullie in de huidige situatie? Hier zo'n 6% van PF still. Ofwel hou ik alles bij, ofwel verlaag ik het streefgewicht naar 5%, waardoor ik zo'n 17% van m'n positie kan verkopen.
Ik blijf voorlopig nog ruim zitten. Onlangs redelijk wat verkocht rond 940a950 DKK, ondertussen is de positie zo'n 8,5%.
Indien ik ergens een andere opportuniteit zie, kan het zijn dat ik wat van de hand doe (maar niet de volledige positie)
Ik geloof dat Vestas sneller kan blijven groeien dan de markt. Vrij voorspelbare (weliswaar wat cyclisch) groei op LT met hoge ROCE. Ik ben wel benieuwd of ze aan deze koersen nog een buyback gaan lanceren :think:

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1166
Contacteer:

Bericht door Umi »

panamapapers schreef:
03 sep 2020 19:10
Goldman Sachs hanteert BUY rating met 1152 dkk koersdoel. Da's nog een flinke lap erbij.
ik geloof dat de volgende jaren hun capex niet zal blijven mee-klimmen met hun omzet. Dat is het grote nadeel, nl. dat het zo kapitaal intensief is.
Of net een voordeel ?
Ondanks dat het kapitaalintensief is, haalt Vestas een ROCE van +20%.
De competitie is veel minder efficiënt met hun kapitaal :up:
panamapapers liked last!

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Karma op de beurs. Bestaat dat?
neku liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie