Vestas Wind Systems

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40
Umi
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1013

Re: Vestas Wind Systems

Berichtdoor Umi » 03 Apr 2019 19:27

panamapapers liked last!

powered by Surfing Waves

panamapapers
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 66

Berichtdoor panamapapers » 03 Apr 2019 20:02

Het gaat waanzinnig hard! Maar precies overal.

panamapapers
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor panamapapers » 04 Apr 2019 10:28

Is het eigenlijk een goede zaak voor VWS om aan deze koersen aandelen in te kopen? Of is het - aangezien ze nog niet fel overgewaardeerd zijn - misschien nog altijd interessanter dan een hoger dividend uit te keren?

Ik moet dringend nog eens de faire waarde berekenen. :silent:

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3865

Berichtdoor jens_dev » 04 Apr 2019 12:26

Als hun aandelen (enorm) overgewaardeerd zijn, is een inkoopprogramma alleen positief voor speculanten die willen uitstappen en niet voor langetermijnaandeelhouders. Op dit moment is de waardering gewoon fair, dus ik zie geen graten in inkoopprogramma's. Momenteel loopt er wel geen. Dat zal hoogstwaarschijnlijk voor midden augustus zijn, en ik hoop op iets meer dan €200m dan.

Dividend: tja, ze hebben een fixed dividendbeleid hé, niets progressiefs. 25-30% van de nettowinst. Dat dividend wordt overigens vandaag geknipt. Kwam neer op zo'n euro bruto per aandeel. Ik zal straks nog eens kijken naar mijn waardering.
panamapapers liked last!
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 04 Apr 2019 20:18

Gemiddelde faire waarde op dit moment schat ik op €76,5. Ik ben wel vrij conservatief. Grote kans dat die faire waarde volgend jaar verder oploopt. Iets meer onzekerheid vanaf 2021 omdat de subsidies in de VS dan beginnen uit te doven, dus mensen zullen nog volop proberen te profiteren in 2020. VS is momenteel goed voor 25% van de omzet. De verwachting is niet dat we dan van een klif vallen, maar een beperkte daling lijkt aannemelijk.

Evolutie nettokaspositie:
nettokaspositie jaar X = nettokaspositie jaar X-1 + verwachte vrije kasstroom - verwachte dividendbetaling - verwachte buybacks. Dit houdt dus geen rekening met eventuele overnames of met schommelingen in het werkkapitaal, die er zeker zullen zijn.

vws.png
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
BarryF liked last!

panamapapers
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor panamapapers » 07 Apr 2019 15:43

Bedankt om dit te delen. Nog een aantal vragen mbt je berekeningen:

- hoe kom jij aan die geschatte gegevens? Haal jij dit ergens van of is dit een eigen prognose?
- welke korting hanteer jij? 10%?
- Baseer jij je berekening voor faire waarde enkel op vrije kasstroom of breng jij nog andere parameters (waaronder nettokaspositie) in rekening?

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 07 Apr 2019 16:29

Een mix van eigen schattingen en de guidance van Vestas zelf. Ze geven een omzetvork en een vork voor ebit-marge dus die ebit kan je inschatten. Tel daar weer de D&A bij van circa €460m en je hebt EBITDA, die ik als proxy voor operationele kasstroom gebruik. Capex guidance is van Vestas zelf. En tax rate zou niet mogen afwijken van die van vorig jaar, dus die neem ik over. De 3 kleinere posten zijn die van vorig jaar, maar die hebben niet echt een impact wegens te klein. En volgend jaar heb ik voorlopig een hogere ebit-marge ingecalculeerd omdat dat een zeer druk jaar zou moeten zijn vanwege dat uitdovend PTC in de VS.

Wat bedoel je juist met korting? Verdiscontering van toekomstige kasstromen?

Faire waarde: verwachte vrij kasstroom en nettokaspositie ja. Plus ik ga uit van een dalend aantal uitstaande aandelen door buybacks.
wimilio liked last!

panamapapers
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor panamapapers » 07 Apr 2019 18:03

Oké, bedankt voor de toelichting!

jens_dev schreef:Wat bedoel je juist met korting? Verdiscontering van toekomstige kasstromen?

Inderdaad het berekenen van toekomstige vrije kaststromen met daarop een korting (als veiligheidsmarge).

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 07 Apr 2019 18:57

Een 8% korting volstaat voor mij in huidige omgeving van bodemrentes. Ik gebruik wel veeleer multiples op de vrije kasstroom die een zeker rendement impliceren. Voor Vestas neem ik 6% bv. als fair (100/6=16,67). Voor een AB InBev neem ik 5% als fair en kleinere bedrijven circa 7%.
wimilio liked last!

Brecht
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 62

Berichtdoor Brecht » 08 Apr 2019 20:09

Met al die roerende voorheffing en buitenlandse bronheffing :think:
Veel rendement op het dividend heb je ook niet meer...

Tijdelijke promo tot 31 augustus:

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers, profiteer van minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere gebruikservaring en abonneer op uw favoriete onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen