Vestas Wind Systems

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2762

Re: Vestas Wind Systems

Berichtdoor jens_dev » 22 Nov 2017 18:30

Jij bent gewoon tegen wind! (:

Idd, gespreid instappen. Over groei: het is een grote misvatting dat die nodig is voor een behoorlijk rendement. Ook een goedkope cash cow zonder groei kan zeer interessant zijn wanneer gekocht met een grote korting t.o.v. conservatief berekende faire waarde. Of Vestas zo'n aandeel is, is nog maar de vraag. Merk op dat er een agressief inkoopprogramma loopt tot eind dit jaar. Hopelijk volgt er daarna snel een nieuw want dit creëert enorm veel waarde voor de aandeelhouders, zeker als deze dip tijdelijk zou blijken. Einde Q3 zat het bedrijf op een nettokaspositie van €2,6 miljard.
Never waste a good crisis

against the wind
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 47

Berichtdoor against the wind » 22 Nov 2017 19:15

jens_dev schreef:Jij bent gewoon tegen wind! (:

Idd, gespreid instappen. Over groei: het is een grote misvatting dat die nodig is voor een behoorlijk rendement. Ook een goedkope cash cow zonder groei kan zeer interessant zijn wanneer gekocht met een grote korting t.o.v. conservatief berekende faire waarde. Of Vestas zo'n aandeel is, is nog maar de vraag. Merk op dat er een agressief inkoopprogramma loopt tot eind dit jaar. Hopelijk volgt er daarna snel een nieuw want dit creëert enorm veel waarde voor de aandeelhouders, zeker als deze dip tijdelijk zou blijken. Einde Q3 zat het bedrijf op een nettokaspositie van €2,6 miljard.

IBM (denk ik) is het schoolvoorbeeld

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 22 Nov 2017 19:19

IBM krimpt toch al jarenlang, en geen klein beetje. Is tot nu toe vooral een value trap gebleken.

against the wind
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 47

Berichtdoor against the wind » 22 Nov 2017 19:24

jens_dev schreef:IBM krimpt toch al jarenlang, en geen klein beetje. Is tot nu toe vooral een value trap gebleken.

is een goedkope cash koe

onderhuids is er wel groei, in de nieuwe sectoren.
het is een nieuw evenwicht vinden, maar eens dat gevonden, en er is terug groei,
lopen alle beleggers er als kiekens zonder kop weer achter.

ondertussen mooi dividendrendement + massaal inkoop eigen aandelen
zeker ook alternatief voor USD obligaties

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 22 Nov 2017 19:51

Dat is toch echt niet wat ik onder een cash cow versta. Daarvoor krimpt het bedrijf te fel. En de omzetdaling in de klassieke activiteiten wordt niet gecompenseerd door groei in cloudactiviteiten. Concurrentie ook keihard. En dat dividend + massaal inkopen van eigen aandelen wordt niet gedekt door de vrije kasstromen. Gevolg daarvan is dat de schuld sinds 2009 quasi verdrievoudigd is, van $12 miljard naar circa $34 miljard vandaag.

Maar goed, dit heeft niets meer te maken met Vestas (:

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 326

Berichtdoor sjos » 23 Nov 2017 10:48

jens_dev schreef:IBM krimpt toch al jarenlang, en geen klein beetje. Is tot nu toe vooral een value trap gebleken.

Maar ik behoud mijn IBM's voor het dividend. Over 10 jaar zal ik (of mijn robot met AI) eens kijken waar de koers staat.

"...some feel the company is locked in a long and slow death march. In this article we adopt the position that IBM's demise may be overstated, and consider whether a holding in the former tech-behemoth could bring a solid return."

https://seekingalpha.com/article/412727 ... 0269a909d9
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

kwintenvk
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 30

Berichtdoor kwintenvk » 28 Nov 2017 16:35

Vanwaar de sterke stijging vandaag?

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 28 Nov 2017 16:41

Ik vind niets. Gewoon oversold misschien. Wel balen want ik ben nog cash bijeen aan het harken.
bennybeurs liked last!

ThomasBB
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 69

Berichtdoor ThomasBB » 28 Nov 2017 20:31

Mogelijks door nieuws over toekomstige EU doelstelling om tegen 2030 voor 35% hernieuwbaar te zorgen. Er was daarover vandaag een stemming in het Industrie Comité van het Europees Parlement.

https://windeurope.org/newsroom/press-r ... ergy-laws/

Zechs
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 251

Berichtdoor Zechs » 28 Nov 2017 21:02

ThomasBB schreef:Mogelijks door nieuws over toekomstige EU doelstelling om tegen 2030 voor 35% hernieuwbaar te zorgen. Er was daarover vandaag een stemming in het Industrie Comité van het Europees Parlement.

https://windeurope.org/newsroom/press-r ... ergy-laws/

Het is waarschijnlijk iets specifieks voor Vestas want concurrenten bewogen nauwelijks vandaag. Ze kondigden wel aan een fabriek te openen voor onderdelen in Nederland vandaag die voor België en Nederland zal dienen. Er was ook een nieuw contract voor de bouw van 29 turbines in Noord-Dakota t.w.v. 145 miljoen USD (alle kosten incl).
Eigenbelang primeert altijd