Norcros

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.

reteiP
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 642

Re: Norcros

Bericht door reteiP »

Als je terugkijkt naar de low die ze neergezet hebben in 2020: £1,19 :lol:
Opportunities of a lifetime zoiets...

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1368

Bericht door Umi »

reteiP schreef:
14 okt 2021 09:36
Noteren nog steeds aan een belachelijk lage (forward) P/E van een stuk lager dan 10.
Ongelooflijk voor een groeiend bedrijf met zo'n goed management.

Vrees dat ze de koerswinst weer niet lang zullen kunnen vasthouden maar het kan me eigenlijk niet veel schelen, zou al bijna hopen dat er nog eens een crash komt en ze weer richting £2 gaan (straks £0,5 winst per aandeel?)
£ 0,5 EBIT p.a. moet kunnen.
Zal zo'n +-0,35cent nettowinst p.a. zijn & nettocashpositie van £20M eind dit boekjaar (als werkkapitaal terug normaliseert). Maw ruimte genoeg voor nieuwe acquisities. Een konijn zoals Merlyn mogen ze altijd opnieuw uit hun hoed toveren!
Nu blijft het wel een cyclisch aandeel natuurlijk, maar toch de faire waarde is eerder richting de £5 p.a.

Ook het pensioentekort is de laatste jaren fors gedaald + de winst fors gestegen, waardoor dat dit een non-event aan het worden is. Op LT is dit sowieso een uitdovend verhaal gezien deze zijn stopgezet voor nieuwe medewerkers. Als op termijn die cashflows ook nog eens binnen het bedrijf blijven is dat nog eens een dikke + in het onderste lijntje.

Iemand die kan inschatten wat de impact van een stijgend rente is op het pensioentekort? De dalende rente was een probleem, maar kan een stijgende rente ook voor een overschot zorgen?
reteiP liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4755

Bericht door jens_dev »

Ik heb het geweten. Staat alleszins ergens in het jaarverslag. Plus het is ook een verhaal van assets. Op termijn verdwijnen die jaarlijkse bijdragen en krijgt de vks nog een boost ;)
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

reteiP
Forum elite
Forum elite

Bericht door reteiP »

The net deficit relating to our UK defined benefit pension scheme (as calculated under IAS 19R) has reduced to £18.3m at
31 March 2021 from £48.9m at 31 March 2020, primarily as a result of the recovery from the initial COVID-19 impact on financial markets and asset valuations in particular...
...and paid £3.3m into the scheme in the year...
In de "underlying operating cash flow" kan je doorheen de jaren de impact van lagere pensioenbijdragen goed zien.
Van £29.8m in 2017 naar £65.8m in het afgelopen boekjaar. Wel een vertekend beeld door het werkkapitaal in het afgelopen boekjaar maar we zullen toch ongeveer een verdubbeling hebben in 6 à 7 jaar.

Er was vorig boekjaar een negatieve impact door een lagere rente maar een sterk positieve impact door de aandelenmarkten. Dus het is niet louter een belegging in vastrentende effecten maw.
pension.png
U kunt zich hier registreren waarna u de bijlage kunt bekijken.

reteiP
Forum elite
Forum elite

Bericht door reteiP »

Onder risico's in het jaarverslag staat het nog wat uitgebreider, maar de uitdoving van het plan gaat heel snel nu:
Pension2.png
U kunt zich hier registreren waarna u de bijlage kunt bekijken.

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1368

Bericht door Umi »

reteiP schreef:
15 okt 2021 08:22
The net deficit relating to our UK defined benefit pension scheme (as calculated under IAS 19R) has reduced to £18.3m at
31 March 2021 from £48.9m at 31 March 2020, primarily as a result of the recovery from the initial COVID-19 impact on financial markets and asset valuations in particular...
...and paid £3.3m into the scheme in the year...
In de "underlying operating cash flow" kan je doorheen de jaren de impact van lagere pensioenbijdragen goed zien.
Van £29.8m in 2017 naar £65.8m in het afgelopen boekjaar. Wel een vertekend beeld door het werkkapitaal in het afgelopen boekjaar maar we zullen toch ongeveer een verdubbeling hebben in 6 à 7 jaar.

Er was vorig boekjaar een negatieve impact door een lagere rente maar een sterk positieve impact door de aandelenmarkten. Dus het is niet louter een belegging in vastrentende effecten maw.
Staat in het jaarverslag hoeveel ze in welke asset class hebben steken.

Nee, ik wou gewoon bij benadering een berekening maken hoe hun deficit zou evolueren bij stijgende inflatie; maar ik zie dat ze in hun projecties al rekening houden met enige inflatie. & hoe bepaal je de discount rate? (zou blijkbaar bepaald worden door een korf high quality bonds)

ik kijk ook naar de evolutie van 'benefits paid' & die lijkt terug in dalende lijn te gaan.
24,1 (=2016)
24,2
24
24,8
23,9
23,2 =(2021)

ps De grootste impact is "life expectancy' & daar lijken ze me vrij conservatief te zijn. Hier is dit jaar reeds een aanpassing gedaan (ik vermoed vanwege corona), waardoor deficit gedaald is, maar ze zijn nog steeds conservatief.

https://www.bbc.com/news/uk-58893328
"Average life expectancy in the UK is 79 years for men and just below 83 years for women"

Norcros gaat uit dat de huidige gepensioneerden +- 85(M) & 87(V) worden.
Als ik naar bvb pensioen-schema kijk van BT (een 'kampioen' in deze materie), dan zijn deze assumpties wel allemaal +- vergelijkbaar.
panamapapers liked last!

reteiP
Forum elite
Forum elite

Bericht door reteiP »

De einddatum van dat programma is zodanig dichtbij dat de verdiscontering op de rente van high quality bonds quasi geen impact zal hebben wanneer de rente zou stijgen (of dalen).

Plaats reactie