Op verzoek kunt u teksten aangeleverd krijgen om copyright schending te voorkomen.

De Basis van het Beleggen (recensie)

thumbnail-de-basis-van-het-beleggen

De Basis van het Beleggen is in augustus 2013 als tweede druk uitgebracht door Holland Invest. Het boek is aan te raden voor zowel beginnende als gevorderde beleggers en richt zich grotendeels op het beperken van risico’s en dit is in het boek terug te vinden in de 3 delen: hoe het vermogen te spreiden, waarin investeren en wanneer te kopen en te verkopen. Stap voor stap worden deze vragen uitvoerig behandeld en ondanks dat het boek toegankelijk is voor elk soort belegger zijn er hoofdstukken die wat meer aandacht zullen vergen voor de beginnende belegger. Elk van de 3 delen komt uitvoerig aan bod en is verduidelijkt met talloze grafieken, tabellen, feiten en weetjes (zie onderstaande afbeelding).

De basis van het beleggen pagina
Een indruk hoe grafieken, tabellen en weetjes de tekst verduidelijken

De Basis van het Beleggen

Op de kaft van het boek staat “in alle rust bouwen aan een bovengemiddeld rendement”, dit is ook precies de bedoeling van beleggen. Nogal vaak verwart men de termen speculeren en beleggen met elkaar. Waar speculeren vooral korte termijn denken en doorgaans ook meer risico nemen is moet beleggen juist het tegenovergestelde zijn: beleggen met een lange horizon en de risico’s zoveel als mogelijk zien te beperken. Dit lijkt ook de bedoeling te zijn van “in alle rust bouwen aan een bovengemiddeld rendement”.

De auteur haalt meteen na het voorwoord aan welke twee doelen het boek dient:

• Zoveel mogelijk objectieve informatie bij elkaar brengen over verschillende vermogenscategorieën;
  • Deze bovenstaande informatie zo duidelijk mogelijk overbrengen aan de lezer.

0702-15-KENK-BvhB-DERDEDRUK-28juli2015.inddIn deze opzet is de auteur zeker geslaagd door de combinatie van duidelijke uitleg en begrijpelijke taal. De Basis van het Beleggen begint direct met een uitleg over eigenschappen van verschillende vermogenscategorieën zoals aandelen, obligaties, cash, vastgoed en alternatieve beleggingen. Hierop bouwt de auteur gedetailleerd verder in de rest van het boek. Na de uitleg over de verschillende vermogenscategorieën volgt het wegwijs maken waarin geïnvesteerd kan worden en of u dit zelf doet of uit handen geeft.

Het grootste deel komt als laatste aan bod maar dit gaat ook over het moeilijkste onderdeel van investeren: wanneer te kopen en te verkopen? Een belangrijk aspect zijn emotionele en psychische struikelblokken, deze zullen zeker herkenbaar zijn voor de meeste investeerders. Alleen zal het erkennen daarvan misschien moeilijk zijn zoals de schuld van een verkeerde investering niet bij zichzelf zoeken.

In het boek komt ook duidelijk het verleden aan bod, zo zijn bepaalde patronen te herkennen maar kunnen ook feiten worden aangetoond met meerjarige gegevens. Een klein voorbeeld hiervan is het beleggingsrendement op cashtegoeden over diverse periodes gemeten. Waarbij duidelijk naar voren komt dat een belegger moet beschikken over een lange adem.

Conclusie

Met dit boek heeft u als belegger naast uren leesplezier ook een naslagwerk. De Basis van het Beleggen riepen wij in 2014 al uit tot beste beleggersboek van Nederland en België en ook in 2015 staat het boek bovenaan ons lijstje van favoriete beleggersboeken. Verwacht van het boek niet de gouden tip maar wel meer inzicht te krijgen en kennis vergaren om betere beslissingen te kunnen nemen. Waar De Basis van het Beleggen in probeert te overtuigen is ook het opbrengen van discipline maar dit moet vooral uit uzelf komen. Het boek is voor zowel de beginnende als ervaren belegger aan te raden die serieus met zijn/haar vermogen wil omgaan. Met dit circa 500 pagina’s tellende boek heeft u als belegger letterlijk en figuurlijk iets in handen!

De Basis van het Beleggen kopen? (klik hier)

Uitgever: Holland Invest Publishing
Taal: Nederlands