Stock Market Top winners -Naspers Ltd- Top spreiding wereldwijd

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones index, Nasdaq-100 en S&P500
Plaats reactie
JoRo
Forum verkenner
Forum verkenner

Stock Market Top winners -Naspers Ltd- Top spreiding wereldwijd

Berichtdoor JoRo » 20 Jan 2018 17:04

Spreiding - spreiding - spreiding

De toverwoorden om veilig te handelen op de beurs , zo is dat.
Spreiding in sectoren , munten en zo verder en zo voort , maar in hemelsnaam
waarom maken de Stock Exchanges het ons telkens zo moeilijk met hun afkortingen !!

Voorbeeld :
Frankfurt Stock Exchange = FWB komt van Frankfurter Wertpapierbörse

Daarom hierna een mogelijks afprint image van de top wereldwijd
Top stock markets.jpg

En ik heb een vraag over het aandeel : Naspers Ltd (NPN) ZAE000015889
Noteringen :
Johannesburg Stock Exchange (JSE) --- 371.781 zac
Frankfurt Stock Exchange (FWB) --- 250 eur
Stuttgart Wertpapierbörse (SWB) --- 250 eur
Nasdaq NAPRF ZAE000015889 --- 306 USD
Nasdaq NPSNY US6315122092 --- 61 USD
Naspers.jpg

Kopen :
Te Johannesburg - Weinig broker ondersteunen / koop mogelijkheden
Frankfurt en Stuttgart is te doen - niet leuk met een TE beperkt volume omzet aldaar.

USA met Nasdaq is natuurlijk alles mogelijk , maar wat is nu het verschil tussen
Nasdaq NAPRF ZAE000015889 en Nasdaq NPSNY US6315122092 ? ?

Nasdaq NPSNY US6315122092 is kopen bij Nasdaq OTC( ook Pink genoemd) en wordt
afgeraden als niet altijd 100% veilig !! ??

PLUS zou het slechts een certificaat of 1/5 van het "echte" aandeel vertegenwoordigen,
tja het gaat per definitie enkel om wint/verlies , met een certificaat maakt dit toch
geen enkel verschil.

Nasdaq NAPRF ZAE000015889 zoals in krant °De Tijd° volgens mij niet terug te vinden
op Nasdaq , wat dit betreft ben in het ongewisse !

Meiskes / jongens sorry als ik wat te moeilijk heb gemaakt , hopelijk zitten hier enkele
techneuten om mij uit de penarie te helpen want °Naspers Ltd.° kopen doe ik sowieso.

Maar waar precies dat is het probleem , thanks in advance.
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.

koenvhaver
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Re: Stock Market Top winners -Naspers Ltd- Top spreiding wereldwijd

Berichtdoor koenvhaver » 20 Jan 2018 17:19

Je hebt dikwijls aandelen die op verschillende beurzen noteren maar twee keer op Amerikaanse en twee keer op Duitse beurzen is wel zeer veel. Het is een Zuid-Afrikaans bedrijf dus Johannesburg is al duidelijk. Een notering op de OTC markt is overbodig maar gebeurt ook dikwijls zowel op Nasdaq als op OTC genoteerd staan.
Op Nasdaq staan dan ook ADR's . Op wikipedia vind je volgend citaat

"In 2002 werd ook de algehele opzet van Naspers en MIH geherstructureerd: de minderheidsbelangen van derden in MIH werden ingeruild voor aandelen in Naspers zelf en MIH werd weer een volledig dochterbedrijf van Naspers. Eigenaren van aandelen in MIH, woonachtig in een ander land dan Zuid-Afrika, kregen voor hun aandelen in MIH American Depositary Shares (ADSs) van Naspers. MIH werd onttrokken aan de JSE en NASDAQ. Op hetzelfde ogenblik werden de ADSs van Napsers aan NASDAQ genoteerd."

Dit zijn een soort rechten of belangen.

Het is dus een geheel kluwen. De uitleg voor de Duitse beurzen vind ik niet direct terug maar de ene beurs is de andere niet. In Duitsland heb je ook zoiets als een otc-beurs.

Dit om je voorlopig te helpen.
JoRo liked last!

JoRo
Forum verkenner
Forum verkenner

Re: Stock Market Top winners -Naspers Ltd- Top spreiding wereldwijd

Berichtdoor JoRo » 21 Jan 2018 01:46

koenvhaver met dank voor je reactie inclusief jou interesse !
Willens nillens zal het maandag / dinsdag de °Naspers Nasdaq NPSNY US6315122092° en jawel op de OTC !
Deze hieronder !

Naspers OTC.jpg

Ik zit altijd voor 99% buiten Europa , content met mooie cijfers !
Nasdaq OTC heb ik leren kennen als °Rommel° maar is dat anno 2018 nog wel zo ?

Wie onder jullie heeft al redelijk wat mogen kopen op OTC ?

Hierna nog 3 alinea´s leuks over °Naspers° !
Misschien dat ik mij nog meer ga verdiepen in de beurs van Johannesburg , precies
zoals ik gedaan heb met de beurzen van shanghai en shenzhen om de a-stocks vast te krijgen.

Alinea 1
Naspers is een Zuid Afrikaanse holding die vooral belegt in de technology en internet wereld.
Naar aanleiding van "Wij zijn heel positief over Chinese Aandelen" lees ik dat Naspers 34% bezit van Tencent.
En Tencent is recent meer waard geworden dan ... Facebook.
Wat betekent dit voor de belegger (die tegen een stootje kan)?
Volgens Bloomberg is de marktwaarde van Naspers (JSE:NPN) 1654T ZAR (T for Trillion).
Die van Tencent (700:HK) is 3986T HKD.
1 HKD = 1.66 ZAR. Tencent is dus 3986T * 1.66 = 6596T ZAR waard.
Die 34% van Naspers zijn dus 0.34 * 6596 = 2440T ZAR waard.
Dit betekent dat deze ene participatie meer waard is dan de ganse portefeuille van Naspers.
De rest van de participaties krijg je er gratis bij.

Alinea 2
Als je de bedrijfslogo's op de webpagina rest van de participaties aanklikt krijg je een idee waarmee de
onderliggende bedrijven bezig zijn. Ik zie daarin ook Flipkart, het bedrijf waarin ook Sofina een belang heeft.
Bijgaande beeld geeft een iets beter zicht op de logische bedrijfsstructuur en het belang dat Naspers in die bedrijven heeft.
Ik kan moeilijk begrijpen dat geen enkel van die bedrijven iets waard zou zijn. Bijna alle bedrijven zijn private investments.
Onbekend maar kunnen potentieel veel opbrengen. Het belang in Tencent werd destijds (2001) gekocht voor $32M.
Huidige waarde $128B !! Natuurlijk is het risico navenant.

Alinea 3
Tussentijdse resultaten ( van 30 September 2017) nabeurs vrijgegeven:
- Revenues, measured on an economic-interest basis (including the proportionate contribution from associates
and joint ventures), increased 33% year on year to US$9.0bn
- Core headline earnings grew 65% to US$1.5bn.
-Revenues in the internet segment, which now accounts for 77% of group revenues, were up 42% (52%) to US$6.9bn.
Trading profits increased 47% (61%), boosted by Tencent and declining losses in several ecommerce units.
-The video-entertainment business recorded only modest subscriber growth, closing the period at 12.2 million households
- Equity-accounted investments contributed US$1.7bn to core headline earnings, an improvement of 52% year on year
-The balance sheet remains healthy, with net debt of US$140m reflecting gearing of only 1%
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.