Kosten verkoop aandelen via optie (binck)

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
bosilol
Forum newbie
Forum newbie

Kosten verkoop aandelen via optie (binck)

Berichtdoor bosilol » 21 Okt 2015 15:42

Hallo iedereen,

Wanneer je bij binck 200 aandelen van iets bezit en je schrijft hiervoor (verkoopt) 2 call opties uit. Dan worden deze opties mogelijk verkocht aan 2 verschillende mensen. Indien de call opties worden uitgevoerd door de eigenaars (op een verschillend tijdstip of tegelijkertijd), moet je dan 2 maal kosten betalen voor de verkoop van aandelen?

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Kosten verkoop aandelen via optie (binck)

Berichtdoor SanderK » 21 Okt 2015 15:58

Bij mijn weten niet.
Binck is redelijk correct hierin: jij geeft één order, jij betaalt één keer. Ook al wordt dit order in 20 stappen uitgevoerd.

Bij twijfel: mailen naar BinckBank
Je hebt antwoord vandaag nog, via mail of ze bellen jou zelfs op.
Zelf bellen kan natuurlijk ook.

(door de speculatietaks kan het zijn dat je mss wel wat langer op antwoorden moet wachten, zijn waarschijnlijk zwaar overwerkt daar)

En als ik het goed heb, worden bij de uitvoering van opties geen extra kosten aangerekend buiten het optietarief (2,45 euro per contract). Ik kan het ook fout hebben :)
Ageas 23%, Euronav 11, Golden Ocean Group ltd 2, HCP Inc 10, Intervest Offices & Warehouses 13, Recticel 24, Seadrill Ltd 5, obligatie Fagron 13
belegger sinds 09/2014

bosilol
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor bosilol » 21 Okt 2015 16:25

Bedankt voor de post.
Ik dacht dat ik enkel diende te betalen, wanneer ik een optie kocht/verkocht en dus niet wanneer deze uitgevoerd werd.

Misschien een stomme vraag, maar wanneer ik bij binck een optie koop en ik vul in dat ik er 1 wil, dan geeft dit toch recht/plicht tot 100 aandelen hé?

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor SanderK » 21 Okt 2015 16:41

Ja.
Optiecontracten zijn standaard per 100 aandelen. (Dus de optieprijs bied/laat, moet je ook x100 doen voor de aankoopprijs te berekenen).

Lees alvast eens de infofolders van BinckBank zelfs over de derivaten markt. Deze kan je vinden op hun website.
Ageas 23%, Euronav 11, Golden Ocean Group ltd 2, HCP Inc 10, Intervest Offices & Warehouses 13, Recticel 24, Seadrill Ltd 5, obligatie Fagron 13
belegger sinds 09/2014

bosilol
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor bosilol » 21 Okt 2015 18:00

Sorry voor mijn vele vragen, maar ik heb er nog eentje:
Hoe komt het dat de koers hoger is dan de laatkoers? (Is dat de laatst verhandelde koers? Want die scheelt wel veel met de bied en laatkoersen. (Of is dit gewoon een fout van Binck ?)

http://postimg.org/image/5qba1t4wn/

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor SanderK » 21 Okt 2015 18:39

Ik ken het effect niet, maar zo te zien gaat het over een optie?

Bij opties wordt de koers inderdaad 'fout' weergegeven door BinckBank. Men moet gewoon naar de bied en de laat kijken en daaruit zijn eigen conclusies trekken. Ik denk dat dit te maken heeft met het kleine volume van opties.

Dus ook oppassen bij het interpreteren van winst/verlies op opties in de portefeuille. Actief opvolgen is de boodschap.
belegger sinds 09/2014

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 21 Okt 2015 19:06

Die koers is inderdaad de laatste koers waarvoor die optie is verhandeld, dit kan van een aantal uur geleden zijn maar ook van een aantal dagen of weken geleden wanneer er bijna geen handel in die optieserie is.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

bosilol
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor bosilol » 21 Okt 2015 19:06

Bedankt,

Het was inderdaad een optie (eentje van louis vuitton). Daarjuist zei je "zelfs als je order in 20 stappen wordt uitgevoerd", wat bedoel je daar juist mee? (Dat je 20 calls hebt uitgeschreven aan verschillende mensen?) En dien je dan slechts éénmalig 7,5 euro te betalen (vanuitgaand dat bedrag voor totale verkoop 7,5 euro zou kosten), wanneer je eerste call morgen geclaimd wordt en de volgende overmorgen enzoverder?

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 21 Okt 2015 19:11

Net als bij aandelen kan een order in meerdere delen worden uitgevoerd, normaal gesproken doet dit niks aan de transactiekosten. Ik weet niet hoe het gaat met transactiekosten wanneer u bijvoorbeeld een doorlopende order plaatst en wanneer die over meerdere dagen verspreid wordt uitgevoerd. Eerste indruk is dat het eenmalige kosten zijn maar wanneer u een dagorder plaatst en bijvoorbeeld de helft werd maar uitgevoerd dan zijn voor dat deel transactiekosten verschuldigd en wanneer u de order een dag later ingeeft en die wordt uitgevoerd bent u weer kosten kwijt.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor SanderK » 21 Okt 2015 19:56

bosilol schreef:Bedankt,

Het was inderdaad een optie (eentje van louis vuitton). Daarjuist zei je "zelfs als je order in 20 stappen wordt uitgevoerd", wat bedoel je daar juist mee? (Dat je 20 calls hebt uitgeschreven aan verschillende mensen?) En dien je dan slechts éénmalig 7,5 euro te betalen (vanuitgaand dat bedrag voor totale verkoop 7,5 euro zou kosten), wanneer je eerste call morgen geclaimd wordt en de volgende overmorgen enzoverder?

Bij Binck geldt voor aandelen dat je per order die je ingeeft maar 1x transactiekosten moet betalen. Dus als je een limiet-order zet voor bv 100 aandelen en je koopt er 50 (want prijs terug boven limiet) én binnen de afloop periode van je order (dus binnen de dag of binnen de maand) koop je er later nog eens 50 (want prijs terug gezakt tot onder de limiet), moet je ondanks de 2 uitvoeringen toch maar 1x transactiekosten betalen.

Voor opties geldt er een transactiekost per contract. Dus per contract moet je 2,45 euro betalen. Dit is natuurlijk anders dan bij aandelen. Opties worden verkocht per contract, en uitgeoefende per contract. Mijn bovenstaande statement was dus niet van toepassing voor opties.
belegger sinds 09/2014