Hefboomproducten sprinters/speeders/turbo's

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
Beheerder
Beheerder
Beheerder

Re: Hefboomproducten sprinters/speeders/turbo's

Berichtdoor Beheerder » 05 Mar 2017 19:28

Karl schreef:Wie heeft er ervaring met turbo's en hefboomproducten met een vaste hefboom en wat heeft dan jullie voorkeur?

Ik vind een turbo een beter product dan een hefboomproduct met een vaste hefboom zoals bijvoorbeeld een factor of bepaalde ETF's met vaste hefboom. De producten met vaste hefboom werken sneller in het nadeel dan met een variabele hefboom. Als bijvoorbeeld een index zoals de AEX van 500 naar 490 punten gaat en terug naar 500 punten dan verliest het product met vaste hefboom meer dan die met de variabele hefboom.

Heeft u bijvoorbeeld een turbo long en daalt de onderliggende waarde dan stijgt de hefboom. Herstel van de turbo gaat dan redelijk gelijk op met de onderliggende waarde. Als een product met vaste hefboom daalt is de impact van het verlies groter dan de impact van eventueel herstel.

Voorbeeld voor een hefboomproduct long met vaste hefboom:

Onderliggende waarde daalt 4%, de hefboom is 5 dus het hefboomproduct verliest 20% aan waarde. Als daarna de onderliggende waarde stijgt met 4% de neemt waarde van het hefboomproduct 20% toe. Uitgangspunt is bijvoorbeeld €100:

€100-20%=€80 -> €80+20%=€96

Bij een turbo met variabele hefboom zal het bedrag dichterbij de €100 komen dus naar mijn mening een beter product.

De hefboom van een turbo bereken gaat aan de hand van onderstaande formule:

Hefboom = koers onderliggende waarde / intrinsieke waarde
TimeIsMoney liked last!
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 05 Mar 2017 19:30

besportie schreef:Ik heb momenteel een long op Agfa Gevaert en een short op Tesla. Die laatste is misschien iets gevaarlijker omdat je nooit weet wat er na het sluiten van de Eiropese beurzen nog gebeurt.

Een short op Tesla overwoog ik ook maar het aandeel kan soms erg heftig reageren op nieuws of bijvoorbeeld de kwartaalcijfers. Als het goed is zijn er nu ook turbo's te koop die verhandelbaar zijn tot 22:00. Enige nadeel is dan de bewegingen nabeurs.

Karl
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Karl » 06 Mar 2017 19:45

Bedankt voor de uitleg, ik ga er eerst een aantal volgen in mijn schaduwportefeuille.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos

besportie
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor besportie » 14 Mar 2017 16:59

Beheerder schreef:
besportie schreef:Ik heb momenteel een long op Agfa Gevaert en een short op Tesla. Die laatste is misschien iets gevaarlijker omdat je nooit weet wat er na het sluiten van de Eiropese beurzen nog gebeurt.

Een short op Tesla overwoog ik ook maar het aandeel kan soms erg heftig reageren op nieuws of bijvoorbeeld de kwartaalcijfers. Als het goed is zijn er nu ook turbo's te koop die verhandelbaar zijn tot 22:00. Enige nadeel is dan de bewegingen nabeurs.

Dat zou handig zijn ja. Nu nog niet in het aanbod tegengekomen bij mijn brookers. Ik vermoed dat deze enkel te verhandelen zijn in Amerika dan ? Grt.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 22 Mar 2017 13:02

Die zijn dacht ik bij Binck te koop maar dat weet ik niet 100% zeker. Wellicht zijn het hun eigen turbo's en daar heb ik geen ervaring mee omdat kort voor die introductie ik vooral De [autolink=https://www.financeads.net/tc.php?t=24545C161331630T]Giro[/autolink] ben gaan gebruiken als platform voor turbo's.

Inmiddels heb ik mijn shorts verkocht en met name die op de AEX waren de moeite om te verzilveren. Mocht het verder dalen dan pech maar in het verleden pakte het vaak genoeg slecht uit door het onderste uit de kan te proberen te halen.

Deze ochtend kocht ik nog een turbo long op Gemalto want van die paniek kon makkelijk geprofiteerd worden. Momenteel staat daar al een verkooporder voor...

Edit: Inmiddels verkocht op €1,62 en de aankoop was op €1,20:

Gemalto turbo long.png
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
MADNESS liked last!

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 02 Apr 2017 21:29

De laatste tijd geef ik meer de voorkeur aan hefboomproducten met een wat lagere hefboom. Er zijn meerdere redenen:

- Ik kan zo bijkopen als de turbo daalt, met een hoge hefboom (20, 30 of meer) is die ruimte er amper omdat dan het stoplossniveau bijna is bereikt.

- De spread is gunstiger bij hefbomen die niet erg hoog zijn. Het zit in kleine details maar als ik een spread kan kiezen van bv. €0,50-€0,51, €1,00-€1,01 of bv. €5,00-€5,01. Dan weet ik het wel. Vorige week had ik bij een turbo short op een aandeel de keuze uit hoge hefboom maar een spread van ca. €0,20-€0,22 en o.a. €2,50-€2,51. Ik koos voor de laatste.

Een nadeel is om een beetje rendement te kunnen behalen er een hogere investering nodig is maar dat neem ik voor lief.

besportie
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor besportie » 07 Apr 2017 20:34

Mijn short op tesla was geen goede zet :( :D De long op agfa heb ik nog in bezit.

Heb vandaag wel een short op de Dow Jones gekocht. We zien wel.

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Annetje » 10 Apr 2017 20:23

Beheerder schreef:- De spread is gunstiger bij hefbomen die niet erg hoog zijn. Het zit in kleine details maar als ik een spread kan kiezen van bv. €0,50-€0,51, €1,00-€1,01 of bv. €5,00-€5,01. Dan weet ik het wel. Vorige week had ik bij een turbo short op een aandeel de keuze uit hoge hefboom maar een spread van ca. €0,20-€0,22 en o.a. €2,50-€2,51. Ik koos voor de laatste

Hoe zit dat precies met die spreads ? Dat stukje ivm turbo's is me nog niet helemaal duidelijk.
Kan iemand dat eenvoudig uitleggen ? Thanx.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 10 Apr 2017 20:39

De spread is het verschil tussen de bied- en laatprijs. Als ik kan kiezen tussen bijvoorbeeld een spread van €0,48 (bied) en €0,50 (laat) of een spread van €0,99 (bied) en €1,00 (laat) dan geef ik de voorkeur voor de laatste.

In het eerste geval kunt u kopen voor €0,50 en verkopen voor €0,48, dat is een verschil van -4%.

In het tweede geval kunt u kopen voor €1,00 en verkopen voor €0,99, dat is een verschil van -1%.

Met een kleine spread vind ik het verhandelen makkelijker.

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Annetje » 10 Apr 2017 20:51

Dank voor de snelle en duidelijke uitleg ! :D