Optieconstructie: straddle

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
Beheerder
Beheerder
Beheerder

Optieconstructie: straddle

Berichtdoor Beheerder » 25 Jan 2015 11:36

Ten eerste: pas op, opties zijn niet voor beginnende beleggers en kunnen erg volatiel zijn!

Door interesse maar ook omdat ik benieuwd ben naar ervaringen en tips van anderen kan hier worden gepost over de optieconstructie 'straddle', voor andere constructies kan een ander topic worden geopend.

Bij een straddle koopt men tegelijk een call- en putoptie op dezelfde onderliggende waarde (zoals bijvoorbeeld een aandeel of index) met dezelfde uitoefenprijs. Een straddle is ideaal als de onderliggende waarde (sterk) gaat bewegen, het maakt dan niet uit of die onderliggende waarde gaat stijgen of dalen. Een risico hierbij is wanneer de onderliggende waarde toch niet gaat bewegen en dus (vrijwel) onveranderd blijft, de straddle zal dan minder waard worden of waardeloos kunnen expireren.

Achter de schermen heb ik het hier met De Generaal over gehad aangezien wij beiden interesse hebben voor de handel in opties. Als voorbeeld van een moment dat een onderliggende waarde in beweging komt namen wij het rentebesluit en de toelichting van de ECB van donderdag 22 januari. Dit maandelijks terugkerende moment zorgt vaak voor een hoge volatiliteit op de beurzen. Afgelopen week werd als straddle gekozen voor weekopties:

XNLW4 C JAN 2015 436,00 (call) aankoopkoers 5,25 - aankoopwaarde 525 euro
XNLW4 P JAN 2015 436,00 (put) aankoopkoers 4,00 - aankoopwaarde 400 euro

Dit was op het moment dat de AEX op ca. 436 punten stond. Het resultaat kort voor het expireren mocht er zijn, de put liep vrijwel waardeloos af (€1) wat een verlies was van €399 maar doordat de onderliggende waarde (AEX) redelijk wat was gestegen werd de call €1.825 waard. Een totaal van €901 winst was het resultaat, zonder transactiekosten meegerekend (zie onderstaande afbeelding).

straddle eindresultaat.jpg

Wie heeft hier ervaring mee en heeft adviezen en tips om risico's met deze optieconstructie te beperken?
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Erik
Forum newbie
Forum newbie

Re: Optieconstructie: straddle

Berichtdoor Erik » 25 Jan 2015 13:32

Om het risico te beperken zul je ook dus op eventuele winst in moeten boeten.
Zelf ben ik een grote voorstander van de manier waarop het Beleggingsinstituut.nl van André Brouwers handelt. Zij geven (tegen een abonnement) adviezen en er zijn goede trainingen te volgen. Hun uitgangspunt is simpel: nooit open posities zonder dekking in combinatie met een risico rendement ratio van 1: 1,5/2.
Kijk gewoon eens op hun site. Er is vaak een mogelijkheid om een maand gratis te proberen. Ja ik maak reclame voor hun, maar ben zeer tevreden met hun uitleg en kijk op de beurs. Het heeft mij al veel geld bespaard dat ik voorheen verloor gewoon omdat men over het algemeen te inhalig is en daarmee de risico' s vergeet! Dan komen de winsten vanzelf.

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 25 Jan 2015 14:20

Mijn vroegere collega's optietraders waarschuwden me dat de marktmakers de volatiliteiten steeds aan de hoge kant zetten wat de optieprijs uiteraard deed stijgen omdat de particulieren doorgaans opties kopen. Aangezien je bij een straddle twee maal moet kopen wordt dat dus een dure zaak. Over speciale gebeurtenissen zoals centrale bank meetings of verkiezingen stijgt de volatiliteit nog eens extra dus zetten de marktmakers de optieprijzen nog wat hoger.
Zelf schrijf ik bijna steeds opties : putopties op het niveau dat ik wil instappen en callopties op het niveau dat ik wil uitstappen. Dit geeft een mooi bijkomend rendement op je portefeuille.
In de discussie over meerwaardebelasting vraag ik me af of er geen optiestrategie is om bijvoorbeeld via opties een bepaalde winst op je aandeel te nemen zonder het aandeel zelf te verkopen.
Dit in de veronderstelling dat er geen meerwaardebelasting komt op optiewinsten (er is ook geen beurstaks op optiehandel) en in de veronderstelling dat er enkel een belasting komt op gerealiseerde meerwaarden.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 26 Jan 2015 14:04

@USSENTERPRISE, ik weet eigenlijk niet of dat mogelijk is. Er zijn factoren zoals tijdswaarde die volgens mij in uw nadeel kunnen gaan spelen. Is het schrijven van met name putopties niet erg risicovol?

Volgens mij komt er weer een moment aan dat een straddle toegepast kan worden, morgenavond komt Apple met kwartaalcijfers (later deze week ook nog eens Facebook). Het aandeel beweegt volgens mij vaak redelijk wat op cijfers en als ik het niet vergeet plaats ik hier een fictieve straddle (ik ben nog steeds aan het oefenen voordat ik het aandurf).

Zie ook het topic van Apple: http://beursig.nl/forum/viewtopic.php?f ... 74#p193674" onclick="window.open(this.href);return false;

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 26 Jan 2015 15:00

Beheerder schreef:@USSENTERPRISE, ik weet eigenlijk niet of dat mogelijk is. Er zijn factoren zoals tijdswaarde die volgens mij in uw nadeel kunnen gaan spelen. Is het schrijven van met name putopties niet erg risicovol?

Volgens mij komt er weer een moment aan dat een straddle toegepast kan worden, morgenavond komt Apple met kwartaalcijfers (later deze week ook nog eens Facebook). Het aandeel beweegt volgens mij vaak redelijk wat op cijfers en als ik het niet vergeet plaats ik hier een fictieve straddle (ik ben nog steeds aan het oefenen voordat ik het aandurf).

Zie ook het topic van Apple: http://beursig.nl/forum/viewtopic.php?f ... 74#p193674" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je opties schrijft dan werkt de tijdswaarde in je voordeel (naarmate je dichter bij de strike komt, tendeert de tijdswaarde naar 0 (alle andere omstandigheden gelijk blijvend natuurlijk)).
Putopties schrijven om alleen maar de premie te incasseren is uiteraard risicovol. Ik schrijf ze enkel als ik ook effectief het aandeel wil kopen.
Bv. Ik wil 500 Barco's kopen aan 56 EUR. De prijs is nu 56,90 EUR. Ik kan 5 putopties verkopen op 0,60 EUR (uitoefendatum 20/02/2015). Daar ontvang ik nu 300 EUR voor.
Stel dat Barco verder stijgt : dan krijg ik geen aandelen binnen maar ik heb wel 300 EUR verdiend. Als de prijs van Barco op 20/02/2015nog steeds rond 56,90 ligt dan kan ik weer opties schrijven met uitoefendatum 20/03/2015 en trek ik weer een 300 EUR.
Als de Barco's tegen 20/02/2015 onder 56 EUR ligt dan zal ik ze moeten kopen op 56 EUR ongeacht de marktprijs dan. Met de optiepremie eraf, heb ik ze dan op 55,40 EUR. Wat uiteindelijk de bedoeling was.
Wat de straddle betreft : aangezien je 2 opties koopt, ken je ook je maximum verlies wat er ook gebeurt : de betaalde premies. Hoe verder de opties initieel out-of-money zitten, hoe lager de premies zullen zijn en hoe harder de koers moet wegschieten om winst te maken.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 28 Jan 2015 14:20

Maandag plaatste ik hier een volgende kans voor een straddle die waarschijnlijk succesvol kon worden, nu bij Apple een stijging voorbeurs van ongeveer +8%. Dit was dan volgens mij nog lucratiever dan het voorbeeld in het openingsbericht. Er dient zich weer een mogelijkheid aan met Facebook dat vandaag nabeurs met cijfers komt.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 28 Jan 2015 21:55

Voor Facebook dat dadelijk nabeurs met cijfers komt neem ik een fictieve straddle met weekopties (expiratie op komende vrijdag):

Call: Jan 30, 2015 2.74
Strike: 76.5
Put: Jan 30, 2015 2.80

Vaak laat Facebook grote bewegingen zien bij het bekendmaken van cijfers, eens zien wat deze straddle morgen zal opleveren.

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor SanderK » 28 Jan 2015 22:32

Kan je alsjeblieft ook posten wanneer je verlies maakt? =D

Zoals je het nu voorstelt, heb ik goesting om er meteen in te springen! :twisted: :twisted:

Ik heb nu even wat vrije tijd, mss wel leuk om ook wat fictief te proberen
Ageas 23%, Euronav 11, Golden Ocean Group ltd 2, HCP Inc 10, Intervest Offices & Warehouses 13, Recticel 24, Seadrill Ltd 5, obligatie Fagron 13
belegger sinds 09/2014

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 28 Jan 2015 22:36

Daarom dat het nu van te voren is aangegeven :) De eerste keer met de AEX was het ook van te voren opgezet maar niet op het forum geplaatst. Een straddle op Apple was ook lucratief geweest maar voorlopig is de beweging van Facebook nabeurs op de cijfers nog niet veel (-1,4%).

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 29 Jan 2015 20:46

SanderK schreef:Kan je alsjeblieft ook posten wanneer je verlies maakt? =D

Zoals je het nu voorstelt, heb ik goesting om er meteen in te springen! :twisted: :twisted:

Ik heb nu even wat vrije tijd, mss wel leuk om ook wat fictief te proberen

Deze straddle was een verlies geworden als deze ook echt was uitgevoerd. Misschien was het intraday wel winstgevend toen Facebook kort na opening daalde. Omdat nu de procentuele afwijking met de slotkoers van gisteren bijna onveranderd is wordt niet voldaan aan het belangrijkste punt en dat is een sterke stijging of daling.