Obligaties

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Re: Obligaties

Berichtdoor kierkegaard » 09 Sep 2017 10:27

Nog op zoek naar antwoorden, dus ik duw dit even naar boven... :roll:

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 09 Sep 2017 16:09

Ik herneem mijn bericht nog eens:

kierkegaard schreef:Ik heb zoals eerder gezegd weinig verstand van obligaties.

Ik bekijk momenteel een EIB obligatie in TRY aan 9,125% met looptijd 2015-2020 op de secundaire markt. Volgende coupon is nabij, op 07/10, en de verlopen rente is dus vrij hoog, met name 8,38.

Het zou mijn eerste aankoop van een obligatie zijn en ik heb enkele vragen:
- Klopt het dat ik dan de prijs van de obligatie betaal (aan XX%) + de verlopen rente en dat ik dan op de coupondatum de volledige coupon ontvang?
- Is daarop roerende voorheffing of een andere taks van toepassing?
- Ik merk dat er quasi geen liquiditeit is. Wordt die liquiditeit groter net na de coupondatum? Misschien wachten velen tot dan om te verkopen op de secundaire markt?
- Is het beter om te wachten tot net na coupondatum? Ik denk niet dat dit uitmaakt, maar vraag het toch even.

En ik snap ook de prijszetting niet. Ik merk dat de obligatie in kwestie deze middag van 97,5% naar 97,2% zakte, terwijl er al de hele dag een biedorder op 99% staat en een laatorder op 99,5%? Hoe gebeurt die koersvorming en hoe kan je dan aan die koers kopen??

Dank alvast!!

Ondertussen ben ik er wel al uit dat je 30% RV betaalt. Het lijkt me dan ook beter om net na coupondatum te kopen, omdat je anders RV betaalt op rente die je zelf niet hebt gekregen, maar hebt betaald aan de verkoper als 'verlopen rente'.

Zechs
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor Zechs » 09 Sep 2017 16:58

kierkegaard schreef:Ik herneem mijn bericht nog eens:

Ik bekijk momenteel een EIB obligatie in TRY aan 9,125% met looptijd 2015-2020 op de secundaire markt. Volgende coupon is nabij, op 07/10, en de verlopen rente is dus vrij hoog, met name 8,38.

- Klopt het dat ik dan de prijs van de obligatie betaal (aan XX%) + de verlopen rente en dat ik dan op de coupondatum de volledige coupon ontvang?
- Ik merk dat er quasi geen liquiditeit is. Wordt die liquiditeit groter net na de coupondatum? Misschien wachten velen tot dan om te verkopen op de secundaire markt?
- Is het beter om te wachten tot net na coupondatum? Ik denk niet dat dit uitmaakt, maar vraag het toch even.

En ik snap ook de prijszetting niet. Ik merk dat de obligatie in kwestie deze middag van 97,5% naar 97,2% zakte, terwijl er al de hele dag een biedorder op 99% staat en een laatorder op 99,5%? Hoe gebeurt die koersvorming en hoe kan je dan aan die koers kopen??

Dank alvast!!

Ondertussen ben ik er wel al uit dat je 30% RV betaalt. Het lijkt me dan ook beter om net na coupondatum te kopen, omdat je anders RV betaalt op rente die je zelf niet hebt gekregen, maar hebt betaald aan de verkoper als 'verlopen rente'.

Het is inderdaad het best om obligaties te kopen net na de coupondatum want je betaalt een bruto-rente vergoeding aan de vorige eigenaar. Concreet vb: obligatie aan 5% bruto met 11 maanden looptijd al, je betaalt 5 X 11/12 maanden = 4,58% aan de verkoper terwijl je bij jaarlijkse uitbetaling maar zelf 3,5% netto krijgt.

Je betaalt enkel de Belgische rv geen buitenlandse rv.

Het is verkeerd om te denken dat er een dunne handel is in uw obligatie. Banken kunnen obligatielijsten consulteren waarop ze zien hoeveel reserve er is. Die reserve is de laat. Dit varieert natuurlijk van obligatie tot obligatie maar meestal is er wel voldoende. De prijs dat je dan betaalt voor de obligatie is ongeveer hetzelfde als de prijs waarop ze op dat moment noteert. Als die Turkse obligatie aan 97,5% noteert zal je dus een prijs betalen van rond de 97,4 à 97,6. Extra reserve aanvragen is mogelijk maar dan drijf je de prijs weer verder op (omdat je het biedgedeelte opdrijft).

Er zijn obligaties die noteren in vreemde speculatieve munten zoals ZAR, TRY, BRL,... die hun coupon uitbetalen in euro of USD. Soms handig om je valuta-risico te verminderen.
kierkegaard liked last!

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 10 Sep 2017 09:19

Zechs schreef:
kierkegaard schreef:Ik herneem mijn bericht nog eens:

Dank alvast!!

Het is inderdaad het best om obligaties te kopen net na de coupondatum want je betaalt een bruto-rente vergoeding aan de vorige eigenaar. Concreet vb: obligatie aan 5% bruto met 11 maanden looptijd al, je betaalt 5 X 11/12 maanden = 4,58% aan de verkoper terwijl je bij jaarlijkse uitbetaling maar zelf 3,5% netto krijgt.

Je betaalt enkel de Belgische rv geen buitenlandse rv.

Het is verkeerd om te denken dat er een dunne handel is in uw obligatie. Banken kunnen obligatielijsten consulteren waarop ze zien hoeveel reserve er is. Die reserve is de laat. Dit varieert natuurlijk van obligatie tot obligatie maar meestal is er wel voldoende. De prijs dat je dan betaalt voor de obligatie is ongeveer hetzelfde als de prijs waarop ze op dat moment noteert. Als die Turkse obligatie aan 97,5% noteert zal je dus een prijs betalen van rond de 97,4 à 97,6. Extra reserve aanvragen is mogelijk maar dan drijf je de prijs weer verder op (omdat je het biedgedeelte opdrijft).

Er zijn obligaties die noteren in vreemde speculatieve munten zoals ZAR, TRY, BRL,... die hun coupon uitbetalen in euro of USD. Soms handig om je valuta-risico te verminderen.

Veel dank, Zechs.

De liquiditeitskwestie, daar ben ik nog niet uit. Ik heb nu al een paar keer een order doorgegeven dat vrij sterk boven de 'marktkoers' ligt maar net onder de laat en die zijn nooit doorgegaan. Ik heb het over binck. Ik heb nog niet geprobeerd om rechtstreeks uit de (kleine) laat te plukken, maar de spread is meestal heel groot en de laat ligt meestal verschillende procenten boven de koers.

Lukang
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Lukang » 06 Okt 2017 18:13

Er komt een nieuwe oblig. van kbc ifima in NOK op 5jaar en een nettorendement van 1,05%.
Ik moet nog de historiek van de NOK nakijken maar ik vind dit een mooie gelegenheid om wat geld van de spaarboekjes weg te sluizen.
Productfiche:
https://www.bolero.be/uploads/media/59d ... 345-nl.pdf
kierkegaard liked last!
port. Bekaert Proximus Nyrstar Elia Agfa Tess. Tig. Zetes Socfinasia Ahold engie Enel Telecom Italia Pfizer ing-greater China kbc-new Asia tinc Solvay Telenet kbc ablynx euronav

Lukang
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Lukang » 08 Okt 2017 17:38

Deze obligatie lijkt mij niet slecht als alternatief voor het spaarboekje.

De laatste zes maanden is de NOK tamelijk stabiel gebleven.

Min 1 eur = 9,1029 (13 april)
gem = 9,3732
max1 eur = 9,5989 (28 juni)

Ik vind deze koers niet zo hoog, eind 2014 hing hij rond de eur= 8,30!
Ik ga deze oblig. Kopen en binnen 5 jaar hopelijk nog wat winst op de wisselkoers,zoniet herbeleg ik het terug in NOK,
port. Bekaert Proximus Nyrstar Elia Agfa Tess. Tig. Zetes Socfinasia Ahold engie Enel Telecom Italia Pfizer ing-greater China kbc-new Asia tinc Solvay Telenet kbc ablynx euronav

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 22 Okt 2017 12:48

Lukang schreef:Deze obligatie lijkt mij niet slecht als alternatief voor het spaarboekje.

De laatste zes maanden is de NOK tamelijk stabiel gebleven.

Min 1 eur = 9,1029 (13 april)
gem = 9,3732
max1 eur = 9,5989 (28 juni)

Ik vind deze koers niet zo hoog, eind 2014 hing hij rond de eur= 8,30!
Ik ga deze oblig. Kopen en binnen 5 jaar hopelijk nog wat winst op de wisselkoers,zoniet herbeleg ik het terug in NOK,

NOK is m.i. inderdaad interessant momenteel. Ik heb een half jaar geleden al een deel van cash reserve naar NOK omgezet en in een aantal aandelen geïnvesteerd (bakkafrost, telenor). De rest zou ik graag stabiel beleggen en dan is dit misschien een goed idee.