Waardering opties, optiematrix

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
gihlutax
Forum newbie
Forum newbie

Waardering opties, optiematrix

Berichtdoor gihlutax » 10 Jun 2017 01:11

Halo

Ik snap hoe een optie werkt, maar de waardering van een optie is mij toch nog niet duidelijk.
Op binckbank zag ik onlangs volgende optie in de optiematrix :

De huidige koers is 130,00
De optie is een call optie(recht om te kopen) met uitoefenprijs 87,5 en de optie kost 39,11.

Ik dacht dat de prijs van de optie steeds groter is dan het verschil tussen de prijs van het aandeel en de uitoefenprijs.
Want Stel ik koop één optie voor 39,11 en oef die meteen uit (kopen en verkopen van aandeel). Dan heb ik koop ik een aandeel voor 87,5, verkoop ik het meteen voor 130,00. Zo heb ik 42,5 en de optie heeft me 39,11 en dus zou ik 3,39 winst hebben zonder dat de koers veranderd is.

Wat is er fout aan mijn redenering? Of komt dit door de transactiekosten.

Alvast bedankt.

Inschrijven voor Beursig Magazine:

Hunter
Forum elite
Forum elite

Re: Waardering opties, optiematrix

Berichtdoor Hunter » 04 Jul 2017 10:48

Opties zijn niet zo simpel omdat veel factoren invloed hebben op de prijsvorming. Denk bijvoorbeeld aan looptijd, expiratie, prijs onderliggende waarde en volatiliteit. Op Wikipedia staat er veel over en over de waardering van opties is er ook veel te lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Optie#Waa ... _een_optie Ik durf mijn handen er niet aan te branden om de uitleg te geven.