IBA (Ion Beam Applications)

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 421

Re: IBA (Ion Beam Applications)

Berichtdoor Freddy » 08 Jan 2018 13:12

https://www.tijd.be/nieuws/archief/3-vragen-aan-Jean-Marc-Bothy/9969494?highlight=iba

3 vragen aan Jean-Marc Bothy

1. Waarom heeft IBA zijn prognoses niet sneller ingeslikt?

'De voorbije drie jaar was de visibiliteit wel goed. Normaal krijgen we aan het einde van het jaar nog heel wat orders binnen. Dat was in 2017 dus niet het geval. Maar de belangrijke impact van de vier hangende deals verschuift naar dit jaar. De contracten gaan niet in rook op.'
2. IBA heeft niet alleen last van een vertragende markt. Rivaal Varian haalde vorig jaar meer deals binnen en snoepte marktaandeel af.

'Varian haalde inderdaad meer contracten binnen, maar eigenlijk koopt het heel agressief marktaandeel. Varian sloot zijn gebroken boekjaar in september af met 96 miljoen euro verlies op protontherapie. Het boekt 9 procent brutomarge op zijn behandelingscentra, dat is onhoudbaar.' (Ter vergelijking: IBA haalde in het eerste halfjaar 12,6 procent brutomarge op zijn protontherapie-aanbod.)
3. Geniet CEO Olivier Legrain nog het vertrouwen van de raad van bestuur?

'Wat een vreemde vraag. Als dat niet het geval zou zijn, dan had u het al geweten.'

De Amerikanen gebruiken blijkbaar de typische Amerikaanse/Chinese strategie om eerst de eigen omzetten op te blazen door de markt te verzieken. De vraag is dan vooral wie er achter Varian zit qua financiering. Dat ze dit niet gaan blijven doen is immers duidelijk, maar daarmee is nog niets gezegd over hoe lang ze dit kunnen/willen volhouden. Het zou ook kunnen dat ze de strategie van de printerindustrie etc. gebruiken (eerst goedkope infrastructuur verkopen om dan keihard door te rekenen in de dienstverlening en bevoorrading)

De uitspraak van Bothy over die 'hangende deals' vind ik wel een gevaarlijke voor IBA. Gaat het wel werkelijk om een 'verschuiving' van het huidige boekjaar naar het volgende? Dat ze maar oppassen dat die deals toch niet in rook blijken op te gaan.

Benjamin Buffett
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 52

Berichtdoor Benjamin Buffett » 08 Jan 2018 13:31

Het vertrouwen in het management is op dit moment dan wel zoek, toch vind ik het een goede zaak dat IBA eindelijk beslist om alle langetermijnprognoses te laten vallen. Ze hadden dit beter veel eerder gedaan. Indien men niet kan inschatten in welk jaar de omzet kan uitgedrukt m.b.t het orderboekje van ruim 1 miljard EUR, dan is het inderdaad beter om geen prognoses te geven.

Als je de nieuwsberichten vandaag leest over IBA, is het precies alsof IBA plotseling een "rot" bedrijf geworden is, maar dat is enkel het geval voor diegene die op korte termijn denken.

Beleggen in aandelen doe je voor de lange termijn. Beleggen in Biotech-aandelen voor de héél lange termijn (soms > 10 jaar).

Serge Mampaey zegt hiernet op de marktenchat van De Tijd: "Vaak is het inderdaad een goede strategie om bij slecht nieuws direct te verkopen." Met dit soort van strategie hebben al veel mensen een massa geld verloren, terwijl ze gewoon beter hun aandelen hadden gehouden (zelfs heel veel Fortis-gedupeerden hadden gewoon hun aandelen moeten bijhouden en velen zouden vandaag beter af geweest zijn).

Wat IBA betreft, geldt hetzelfde advies. Gewoon HOUDEN.

Protontherapie is er alleen maar efficiënter op geworden en de interesse ernaar is in geen geval afgenomen.
Zie o.m. https://iba-worldwide.com/sites/protont ... g_2017.pdf

Dus waarom verkopen?

Op termijn zie ik de koers alleszins flink herstellen.

timothy v
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 51

Berichtdoor timothy v » 08 Jan 2018 13:35

het is zeer dom om nu te gaan verkopen. iedereen verkocht bij tigenix na goedkeuring omdat koers niet wou stijgen.

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 542

Berichtdoor Putbruy » 08 Jan 2018 13:53

je hebt ze maar gekocht in mei aan €59 ... :shock:
in port : vanalles..

timothy v
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 51

Berichtdoor timothy v » 08 Jan 2018 14:09

mijn verlies bij dit aandeel is 52 % , maar goedgemaakt door tigenix en ablynx . spreiding blijft belangrijk.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2597

Berichtdoor jens_dev » 08 Jan 2018 14:22

Freddy schreef:De Amerikanen gebruiken blijkbaar de typische Amerikaanse/Chinese strategie om eerst de eigen omzetten op te blazen door de markt te verzieken. De vraag is dan vooral wie er achter Varian zit qua financiering. Dat ze dit niet gaan blijven doen is immers duidelijk, maar daarmee is nog niets gezegd over hoe lang ze dit kunnen/willen volhouden.

Freddy,
Varian is gewoon beursgenoteerd en draait op het eerste gezicht een mooie winst. Ik denk niet dat ze Amazon-gewijs de verliezen opstapelen om marktaandeel te kopen.
Never waste a good crisis

Stefkamielkafkajr
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 70

Berichtdoor Stefkamielkafkajr » 08 Jan 2018 14:29

Ik vind ook dat dit aandeel veel potentie heeft. Alleen is de vraag nu of ze hun diepte punt hebben bereikt of dat ik beter nog een beetje afwacht om in te stappen
Agfa, , Deceuninck , euronav, exmar , frontline,fagron,KPN, nyrstar,talvivaara, mdxhealt, pharming, thrombog, x fab

panamapapers
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 38

Berichtdoor panamapapers » 08 Jan 2018 14:34

jens_dev schreef:
Freddy schreef:De Amerikanen gebruiken blijkbaar de typische Amerikaanse/Chinese strategie om eerst de eigen omzetten op te blazen door de markt te verzieken. De vraag is dan vooral wie er achter Varian zit qua financiering. Dat ze dit niet gaan blijven doen is immers duidelijk, maar daarmee is nog niets gezegd over hoe lang ze dit kunnen/willen volhouden.

Freddy,
Varian is gewoon beursgenoteerd en draait op het eerste gezicht een mooie winst. Ik denk niet dat ze Amazon-gewijs de verliezen opstapelen om marktaandeel te kopen.

Varian slaat er alleszins wel in om stokken in de wielen te steken bij de groei van IBA. Als die concurrentie doorgaat belooft dat niet veel goeds voor deze Waalse firma. De vraag is inderdaad hoe lang ze dit kunnen volhouden...

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2597

Berichtdoor jens_dev » 08 Jan 2018 14:50

Zoals ik zeg draaien ze een mooie winst, dus eeuwig. Er is geen cashtekort. IBA zal zich moeten aanpassen.
Never waste a good crisis

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 874

Berichtdoor bertje » 08 Jan 2018 14:59

16,77
Wijziging (-2,63)
-13,56%

Na de afstraffing van vrijdag van 24 naar onder de 20 had ik dit niet meer verwacht.
Vandaag bijgekocht aan 18.56 en 17.02, maar nu wacht ik af.