Van de Velde

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
ufobelg
Forum verkenner
Forum verkenner

Re: Van de Velde

Berichtdoor ufobelg » 14 Jan 2018 15:56

ik heb deze toch ook laten gaan ik had nog een beetje winst en heb dan ook eieren voor mijn geld gekozen.

Als het allemaal wat positiever wordt pik ik wel terug in.
AB inbev - Aegon - BinckBank - Carrefour - euronav - Ford - Fugro - Glaxosmithkline - mdx health - Nutrien - powershares nasdaq int - Quest For Growth - Shell - sif holding

Gray
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Gray » 31 Jan 2018 12:02

in het weekend wat informatie opgezocht over kleine familiale aandelen waaronder VDV.

Vooral het hoge dividend sprong mij in het oog... :shock:
Tot ik wat verder kijk en zie dat VDV op een heel belangrijk keerpunt staat.
De transformatie van de klassieke winkel naar online verkoop. Het is het klassieke verhaal met een onzekere toekomst.
Daar stel ik mij de volgende vragen bij, Hoeveel gaat die transformatie kosten? Gaat die transformatie lukken? blijven de omzet en winstmarges behouden?

Volgens de meeste analisten gaat het hoge dividend als eerste op de schop, wat gaat er met de koers gebeuren als VDV dit naar buiten brengt? Want veel van de beleggers in VDV zijn er in gestapt zijnde een "goed huisvader aandeel, met hoog dividend" te zijn (low risk).
Ik denk dat dat profiel reeds (en zeker de komende jaren), naar een high risk aandeel zal evolueren, met veel hogere volatiliteit.
sigaar liked last!
GG Goldcorp, GFI Goldfields, AGFB Agfa, PSX Phillips 66, HFC HollyFrontier Corp, DECB Deceuninck, BABA Alibaba Group

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 14-11-2014 » 31 Jan 2018 13:48

Volgens de meeste analisten gaat het hoge dividend als eerste op de schop, wat gaat er met de koers gebeuren als VDV dit naar buiten brengt?

Volgens uzelf relatief weinig, gelet op de gebruikte smiley en de opmerking waaruit af te leiden is dat het juist de meeste analisten zijn die niet zullen worden overvallen door dat eventuele nieuws. Blijkbaar zou een hier ongenoemde dividendverlaging conform verwachting zijn, zodat u de eigen vraag al correct beantwoordde. De hoogte van de eventuele verlaging zou dan nog wel kunnen afwijken van de consensus, maar dat aspect valt buiten de vraag.

Een ogenschijnlijk "mooi" historisch dividendrendement is inderdaad niet per se aantrekkelijk; zie bv. Socfinasia.

Gray
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Gray » 31 Jan 2018 14:48

14-11-2014 schreef:
Volgens de meeste analisten gaat het hoge dividend als eerste op de schop, wat gaat er met de koers gebeuren als VDV dit naar buiten brengt?

Volgens uzelf relatief weinig, gelet op de gebruikte smiley en de opmerking waaruit af te leiden is dat het juist de meeste analisten zijn die niet zullen worden overvallen door dat eventuele nieuws. Blijkbaar zou een hier ongenoemde dividendverlaging conform verwachting zijn, zodat u de eigen vraag al correct beantwoordde. De hoogte van de eventuele verlaging zou dan nog wel kunnen afwijken van de consensus, maar dat aspect valt buiten de vraag.

Een ogenschijnlijk "mooi" historisch dividendrendement is inderdaad niet per se aantrekkelijk; zie bv. Socfinasia.

Kan zijn, die bedenking had ik ook al gemaakt, maar als ik dan kijk naar het type belegger dat in VDV zit is dat voornamelijk "de goede huisvader" en de "makkelijke dividend-belegger" die vooral stabiliteit zoeken en die het aandeel niet actief volgen. Dat zie je ook aan het geringe aantal berichten hier.
Die schieten bij wijze van spreken pas in "paniek" als blijkt dat het geld dat opeens op hun rekening verschijnt een stuk minder is dan het jaar dervoor.
GG Goldcorp, GFI Goldfields, AGFB Agfa, PSX Phillips 66, HFC HollyFrontier Corp, DECB Deceuninck, BABA Alibaba Group

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 14-11-2014 » 31 Jan 2018 17:52

als ik dan kijk naar het type belegger dat in VDV zit is dat voornamelijk "de goede huisvader" en de "makkelijke dividend-belegger" die vooral stabiliteit zoeken en die het aandeel niet actief volgen. Dat zie je ook aan het geringe aantal berichten hier.
Die schieten bij wijze van spreken pas in "paniek" als blijkt dat het geld dat opeens op hun rekening verschijnt een stuk minder is dan het jaar dervoor.

De belang van hobbybeleggers wordt in algemene zin zwaar overdreven, en een WPA-taxatie over 2018 hoeft men maar 1, 2 keer per jaar ergens te lezen. Zie je in koersgrafieken van dit soort aandelen, laat ons zeggen na een dividendhalvering, toch een koersreactie, dan heeft dat waarschijnlijk te maken met de rest van de jaarcijfers. Ik ken persoonlijk zogezegd geen enkel geval van een reactie na de betaaldatum.

Wat je soms wel ziet, is dat een zeldzaam mooi huisvaderaandeel uit de gratie kan raken, een brede stijging mist, en pas weer wordt opgepikt wanneer de onderwaardering té extreem wordt. Dan wordt weleens de term stockpicking gebruikt.

Bijkomende schuwt deze onderneming de publiciteit volgens mij niet, zodat het beter in beeld is dan soortgelijke aandelen. Ik wil het belang van een De Zevende Dag niet overdrijven, maar bij zo'n programma kunnen ze zomaar aanschuiven bij een discutie over de effecten van Trump of de gevolgen van e-commerce. Het bedrijf is geen grijze of onzichtbare muis.

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 14-11-2014 » 31 Jan 2018 18:15

Het omgekeerde ken ik wel, maar eveneens zonder koersreactie. De aandeelhouders verlaagden een aangekondigd dividend met 100%, maar het aangekondigde dividend bleef nog lag in kranten staan. Omdat het schrappen van het dividend het nieuws nooit bereikte. Dan heb je wel brave huisvaders die een spectaculaire dividendrendementsberekening zien, maar niet weten dat het werkelijke dividend 0,00 euro was. Door het slechte nieuws, reden voor het schrappen, was de koers al gezakt. Een te hoog dividend "in de krant", door krantenlezende huisvaders of stock screeners, zorgde niet voor een merkbaar herstel.

fedspaar
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor fedspaar » 13 Feb 2018 23:07

Artikel HLN vandaag:

Het bestverkopende Europees lingeriemerk komt uit België

Het lingeriemerk PrimaDonna, onderdeel van het Belgische lingeriehuis Van de Velde, is voor de tweede keer op rij verkozen tot bestverkopend Europees merk door Intima Magazine. In de jaarlijkse enquête van het magazine in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland werden 350 zelfstandige winkels gevraagd naar hun bestverkopend Europees merk. PrimaDonna kreeg uiteindelijk de meeste stemmen.

Van de Velde’s CEO Erwin van Laethem: “Wij zijn enorm trots dat we deze Award voor de tweede keer in ontvangst mogen nemen. Een product dat er goed uitziet en tegelijk ook comfortabel zit en perfect past, het is een unieke mix voor vrouwen met een grotere cupmaat. Ik wil alle PrimaDonna ontwerp- en verkoopteams dan ook heel erg bedanken voor hun passie en inzet. Wij hopen in 2018 nog meer vrouwen te inspireren om hun curves te omarmen en tegelijkertijd hun zelfbeeld te versterken.”

Over van de Velde
Van de Velde is een luxueuze lingerieproducent die in 1919 werd opgericht door Achiel en Margaretha Van de Velde. Het van oorsprong Belgische familiebedrijf creëert en produceert luxueuze dameslingerie: van Marie Jo en PrimaDonna tot aan Andres Sarda. Van de Velde heeft haar hoofdkantoor in België en bedient verschillende internationale markten, waaronder Europa, Noord-Amerika, China, Hong Kong en het Midden-Oosten.
Port: Leasinvest Proximus Qrf VandeVelde

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 13 Feb 2018 23:19

charel01 schreef:Omzetgroei Van de Velde stelt teleur
De zeer beperkte omzetcijfers die lingeriegroep Van de Velde onthult, trekken het aandeel lager. Er is weliswaar een lichte omzetgroei, maar de achteruitgang van de groothandel baart analisten zorgen.

Van de Velde had zijn aandeelhouders in de lente gewaarschuwd dat de omzet in 2017 niet hoger zou zijn dan in het jaar voordien. De verwachtingen waren dus niet hoog gespannen. Maar met een omzet van 208,7 miljoen euro, een toename van 1 procent, deed Van de Velde een tikkeltje beter dan verwacht.

Toch vallen de resultaten niet in goede aarde. Het aandeel zakt met meer dan 2 procent, Degroof Petercam verlaagde zijn koersdoel van 50 naar 47 euro. En KBC Securities noemt de cijfers 'niet overtuigend'.

De tradingupdate die Van de Velde in zijn summiere persbericht gaf, heeft niet veel om het lijf. De groep uit Schellebelle gaf naast enkele varianten van het omzetcijfer - met en zonder impact van wisselkoersen en vergelijkbare winkelbasis - geen verdere toelichting. Er werd enkel een opsplitsing gemaakt tussen wholesale (-0,3%) en retail (+4,2%).

Uit die beperkte cijfers hebben analisten wel conclusies getrokken. Nathalie Debruyne (Degroof Petercam) berekende dat er in de tweede jaarhelft een daling is van 1,3 procent, die vermoedelijk te wijten is aan de groothandelsverkoop. De lagere groothandelsverkoop is sowieso een slechte zaak, omdat de verkoop van lingerie aan zelfstandige boetieks hogere marges oplevert dan de eigen winkels van Van de Velde.
Rigby & Peller

De retaildivisie, de voorbije jaren een zorgenkind, lijkt dan weer wat aan de beterhand met een stijging van de vergelijkbare omzet met 4,2 procent (in constante wisselkoersen). Dat kan erop wijzen dat het ergste achter de rug is in de VS. De Amerikaanse markt was het jaar voordien nog een groot zorgenkind: de winkels van Rigby & Peller, de nieuwe naam voor de keten Intimacy, zagen hun omzet toen met 20 procent dalen. In de omzetupdate geeft Van de Velde deze keer echter geen opsplitsing tussen Europa en de VS.

In de eerste jaarhelft zakte de recurrente brutobedrijfswinst (rebitda) van Van de Velde met 5,7 procent. Dat zal wellicht niet veel beter zijn in de tweede jaarhelft, vermits CEO Erwin Van Laethem aangaf dat hij fors wil investeren in projecten om de toekomstige groei te verzekeren. Het gaat om extra investeringen in marktonderzoek, internationale e-commerce, digitalisering en de leveringsketen. Dat alles weegt op de winst, waarschuwde hij eerder.

Bij het bedrijf was niemand bereikbaar voor verdere commentaar. Op 27 februari onthult de lingeriegroep uitgebreide jaarcijfers.
Bron:"De Tijd"

In gedachten noem ik de charel 'de facteur' want hij komt in elk topic de nieuwtjes brengen :D

kazavubu
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor kazavubu » 13 Feb 2018 23:21

Stond op 09/02 al op hun website met videolink.