De BEL 20 vandaag

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Jarexx
Forum verkenner
Forum verkenner

Re: De BEL20 vandaag

Berichtdoor Jarexx » 23 Nov 2016 08:27

kierkegaard schreef:12% over 2016 YTD is niet gewoon goed, dat is uitzonderlijk goed. Ik weet natuurlijk niet hoe je gespreid bent en over 1 jaar kan je nooit oordelen, maar mocht je telkens 18% boven de index kunnen presteren, dan is dat buitengewoon. Buffet-buitengewoon.

Spreiding kan je zien in onderschrift. Deze is zoals je ziet niet zo gespreid wat al veel verklaring geeft. IWDA wel 45% van mijn port. En is ook de bedoeling deze verder rond de 50% te houden. Verder koop ik enkel individuele aandelen die serieus gezakt zijn en dat ik heel lang in port kan houden indien nodig. Kan ook eventueel bijkopen indien nodig.
Cash buffer (die op spaarrekening staat) is ook 50% dus mocht je dit meerekenen in rendement wat hier niet het geval is. Zou dit ook stuk lager liggen. Geef enkel rendement mee YTD van mijn bolero acount.

Realiseer me ook perfect dat dit nog geen gerealiseerd rendement is :) voor hetzelfde geld stuikt alles volgende maand in elkaar.

Mijn doel is en blijft iets van 5-6% jaarlijks rendement te halen over de lange termijn gezien.
Portefeuille: IWDA

Minder reclame en meer functies?
Registreer binnen 1 minuut

Minder reclame en meer functies?
Registreer binnen 1 minuut

sharky
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sharky » 23 Nov 2016 13:32

Jarexx schreef:
kierkegaard schreef:12% over 2016 YTD is niet gewoon goed, dat is uitzonderlijk goed. Ik weet natuurlijk niet hoe je gespreid bent en over 1 jaar kan je nooit oordelen, maar mocht je telkens 18% boven de index kunnen presteren, dan is dat buitengewoon. Buffet-buitengewoon.

Spreiding kan je zien in onderschrift. Deze is zoals je ziet niet zo gespreid wat al veel verklaring geeft. IWDA wel 45% van mijn port. En is ook de bedoeling deze verder rond de 50% te houden. Verder koop ik enkel individuele aandelen die serieus gezakt zijn en dat ik heel lang in port kan houden indien nodig. Kan ook eventueel bijkopen indien nodig.
Cash buffer (die op spaarrekening staat) is ook 50% dus mocht je dit meerekenen in rendement wat hier niet het geval is. Zou dit ook stuk lager liggen. Geef enkel rendement mee YTD van mijn bolero acount.

Realiseer me ook perfect dat dit nog geen gerealiseerd rendement is :) voor hetzelfde geld stuikt alles volgende maand in elkaar.

Mijn doel is en blijft iets van 5-6% jaarlijks rendement te halen over de lange termijn gezien.

Ik mik op rendementen van minimum 10 % In 2015 zat ik op 13 % gerealiseerde dividenden mee gerekend .Slecht 1 provisie nog verkocht momenteel in 2016 maar zit nu met redelijke winsten van 40 a 50 en meer door inkopen na Brexit en onze vriend Trumpy.Verkoop momenteel nog niet maar prognose is niet slecht voor komend jaar maar 20 % of misschien meer kunnen realistisch zijn.
Ik volg slechts een 10 tal aandelen en tracht zoveel mogelijk info daarover te lezen en dan koop en verkoop ik op technische analyse niveau.In 2016 was dit niet mogelijk door de speculatietaks in Belgie waar we straks vanaf zijn.Mijn winsten investeer ik niet maar doe ze op .Heb voldoende andere spaargelden en fondsen .
Hou me niet meer bezig met afgeleide produkten enkel calls schrijven doe ik af en toe nog eens op aandelen die ik bezit.Dat supersnelle winstgedoe of zwaar verlies laat ik aan mij overwaaien .Met gericht traden op gevestigde waarden kan er best goed verdiend worden.ik koop wel vrij grote posities in aandelen.Zit het eens niet mee dan heb je nog zicht op een goed dividend rendement waar helaas in Belgie ferm stuk vanaf gaat maar in vgl. met een spaarboek rendement toch nog ferm stuk meer .
Ageas,BNP,KBCA,Total,ING,Aegon ,Retail Estates,Ahold

wannesax
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor wannesax » 25 Nov 2016 13:23

'Meest voorzichtige beleggers gaan mogelijk flink verliezen'

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... er-RNBTRKZ
Wa bringet op te schuiflen ast piëird nie wil ziëken

slegers
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor slegers » 25 Nov 2016 14:35

wannesax schreef:'Meest voorzichtige beleggers gaan mogelijk flink verliezen'

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... er-RNBTRKZ

Dat is mijn docent Bank & beurs (Pascal Paepen) :D

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 28 Nov 2016 18:07

Beheerder schreef:FTSE MIB Future Dec 2016 SL 18551.20 FN 18551.20 R 1000.00 Commerzbank BEST Turbo Short

ISIN: DE000CN6KYN9

Dit is een short op de december futures van de Italiaanse beurs, dit vanwege het komend referendum. Een tweede aankoop volgt waarschijnlijk nog deze week.

Beurzen omlaag en met name de Italiaanse die veel blootgesteld is aan financials. De turbo doet vooralsnog zijn werk in de goede richting ;)
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

anika
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor anika » 28 Nov 2016 21:38

Toch opletten met turbo's.
Vorige week bv. een flash crash van Vinci van 20% (10à15min). Ik ben gelukkig geen turbo belegger, maar kan me best inbeelden dat er een behoorlijk aantal zullen uitgestopt zijn. Uiteindelijk niet zo veel verlies, maar centjes toch kwijt.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 28 Nov 2016 21:57

Ja Vinci was een extreem voorbeeld en toevallig plaatste ik er vorige week nog de daggrafiek: viewtopic.php?f=12&t=870&start=50#p284220 Bij turbo's op een index zal dat niet zo snel gebeuren maar zeg nooit nooit. Laat staan dat een index een plotse stijging van 10% heeft ;) (ik zit namelijk short) maar dergelijke scenario's heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Hoge hefbomen vermijd ik want die kunnen in een mum van tijd zorgen dat de stoploss geraakt is. Er zijn helaas niet veel gangbare producten om in te kunnen spelen op een daling van de Italiaanse beurs.

slegers
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor slegers » 28 Nov 2016 22:41

Beheerder schreef:Ja Vinci was een extreem voorbeeld en toevallig plaatste ik er vorige week nog de daggrafiek: viewtopic.php?f=12&t=870&start=50#p284220 Bij turbo's op een index zal dat niet zo snel gebeuren maar zeg nooit nooit. Laat staan dat een index een plotse stijging van 10% heeft ;) (ik zit namelijk short) maar dergelijke scenario's heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Hoge hefbomen vermijd ik want die kunnen in een mum van tijd zorgen dat de stoploss geraakt is. Er zijn helaas niet veel gangbare producten om in te kunnen spelen op een daling van de Italiaanse beurs.

Ben zelf ook wel geïnteresseerd in hefboomproducten. Echter bied mijn huidige broker dergelijke hefboomproducten niet (vaak) aanbieden. Zou net zoals jij nu graag handelen op indices. Kan jij mij iets dergelijk aanraden beheerder?

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 28 Nov 2016 22:56

Bij geen tot weinig ervaring in hefboomproducten zou ik vooral voorzichtig beginnen en de gevaren leren kennen. Uit het verleden van het forum zijn wel wat voorbeelden hoe het niet moet. Een voorbeeld is bijvoorbeeld hoe iemand met behoorlijk veel geld een turbo long op Apple kocht en bij de daling van het aandeel bleef bijkopen. Ik meen me te herinneren dat dit opliep tot een bedrag boven de €20.000 wat natuurlijk enorm is in een hefboomproduct. Die hefboom werd op een gegeven moment 10 of meer, dan was deze speculant aan het handelen alsof hij €200.000 aan aandelen Apple had. In beide gevallen zorgt een daling van 1% al voor een verlies van €2.000 en die schommelingen komen nogal vaak voor, bij een dalende trend is zoiets slecht voor uw hart ;)

Laat u vooral niet gek maken door de hoge hefbomen, daar zitten natuurlijk ook de meeste risico's. Een voordeel van een hefboomproduct is dat met een beperkt bedrag eenzelfde effect bereikt kan worden als met een groter bedrag in de onderliggende waarde. Om te voorkomen dat het hier teveel offtopic gaat is het misschien handig om verder te gaan op het topic over hefboomproducten ;) Zie: viewtopic.php?f=43&t=214&start=130
slegers liked last!

sharky
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sharky » 29 Nov 2016 11:46

slegers schreef:
Beheerder schreef:Ja Vinci was een extreem voorbeeld en toevallig plaatste ik er vorige week nog de daggrafiek: viewtopic.php?f=12&t=870&start=50#p284220 Bij turbo's op een index zal dat niet zo snel gebeuren maar zeg nooit nooit. Laat staan dat een index een plotse stijging van 10% heeft ;) (ik zit namelijk short) maar dergelijke scenario's heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Hoge hefbomen vermijd ik want die kunnen in een mum van tijd zorgen dat de stoploss geraakt is. Er zijn helaas niet veel gangbare producten om in te kunnen spelen op een daling van de Italiaanse beurs.

Ben zelf ook wel geïnteresseerd in hefboomproducten. Echter bied mijn huidige broker dergelijke hefboomproducten niet (vaak) aanbieden. Zou net zoals jij nu graag handelen op indices. Kan jij mij iets dergelijk aanraden beheerder?

Koop ETF's op de indexen .Veel minder kopzorgen want geen tijdslimiet .Heb destijds al die toestanden ook uit geprobeerd maar dat vergt veel opvolgen ,en tactisch de koersen bekijken etc..Persoonlijk vind ik deze producten allemaal de moeite niet om nog in te handelen en men slaapt ook pak rustiger.Het is op zich al goed uitkijken welke aandelen men in port gaat nemen laat staan turbo's of andere afgeleide producten.
De minste nervositeit op de beurs kan al voor sterke schommelingen zorgen zodat je wordt uitgestopt zoals we gezien hebben bij de brexit en laatst Trump effect.Zulke producten lijken vrij attractief door winsten die men zou kunnen behalen maar men moet er ook de verliezen bij nemen .
Ik hou het de laatste jaren enkel bij aandelen en ETF's en af en toe eens het schrijven van Call optie op aandelen in port.Sinds ik dat doe zit ik met geen verliezen meer en je hoeft het ook zo niet meer dagelijks op de voet te volgen.Het kan wel eens zijn dat men te vroeg instapt maar na verloop van tijd zit de kans op winst er wel terug in + toch jaarlijks dividend .
Met aandelen kan er best ook goed verdiend worden al moet men dan wel wat grotere bedragen inzetten dan een turbo etc. maar je kans op verlies is stuk kleiner ten minste als je weg blijft van zeer speculatieve zoals bvb een Option.
Ik denk dat zulke produkten vooral bij jonge beleggers interesse wekken vermits ze niet altijd de nodige bedragen hebben om zwaar in aandelen te kopen maar men ziet soms dikwijls een pak van zijn gespaarde gelden terug in rook op gaan ook.
Beetje keuze tussen mogelijks snel gewin met weinig geld of de ietwat langere tijdsduur maar met iets grotere middelen of meer geduld.Toen ik jonger was ,was ik ook veel rapper te vinden voor zulke zaken en daar spelen veel on line banken gretig op in maar met ouder worden is de laatste methode toch de beste en stuk zekerder en rustiger ook.Allemaal te zien wat men verkiest .
Ageas,BNP,KBCA,Total,ING,Aegon ,Retail Estates,Ahold