De BEL 20 vandaag

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
jens_dev
Forum elite
Forum elite

Re: De BEL 20 vandaag

Berichtdoor jens_dev » 09 Feb 2018 08:19

doorwinterd schreef:
Beheerder schreef:Dat het merendeel van de transacties computergestuurd is maakt de beurzen kwetsbaar. Dan nog eens in combinatie met bijvoorbeeld de populariteit van ETF's. In plaats van bepaalde aandelen die dalen en anderen die het deels kunnen compenseren zijn het veel samengestelde mandjes met aandelen uit een index die ineens op de markt worden gegooid.

Dan zou je de oorzaak van de aanhoudende stijgingen ook daar kunnen leggen.

Zeker, al zijn die altijd gezapiger dan de dalingen (: Enkele dagen volstaan dan om de winst die in een half jaar werd opgebouwd te doen verdampen. Je moet zelfs niet teruggaan tot 2010. Op maandag 24 augustus 2015 opende de Dow 1000 punten lager. Enkele nochtans zeer liquide beursgiganten zoals General Electric en Pepsico doken even tot 20% lager (!). Er was gewoon niet genoeg liquiditeit om alle verkooporders op te vangen. En ja, dat creëert kansen voor ons. Kansen die ik de afgelopen jaren al meermaals heb gegrepen.
14-11-2014 liked last!
Never waste a good crisis

Brammeke
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Brammeke » 09 Feb 2018 08:48

Nogmaals:

"Kijk naar 1987,2000-2001(technologiebubble), 2008(bankencrisis). Indexen -30%, -45%! Ik heb ze alle drie overleefd.Nu (voorlopig?) nauwelijks -10%(dow). Wil niet zeggen dat het niet lager kan, maar bied opportuniteiten, net als toen.Op regelmatige basis bijkopen. Natuurlijk alleen de aandelen waar je voorheen al sterk in geloofde. De ervaring leert me dat.Op LT kom je hier veel "sterker" uit. In paniek verkopen is nu zeker niet aan de orde.Wie dit een "bloedbad" noemt, heeft nog niets meegemaakt op de beurs.Ben je nog "maar" 8-9 jaar belegger ( alleen maar hausse meegemaakt), kan ik dat begrijpen, maar na meer dan 34 jaar weet ik wel beter.Mijn port daalt maar "lichtjes", aangezien ABLX mijn zwaargewicht is.Het is even door de zure appel bijten en, indien mogelijk, regelmatig bijkopen. Misschien komen er de volgende dagen, weken, maanden, nog meer opportuniteiten. Niemand weet dit zeker."

Het volgende scenario acht ik zeker niet ondenkbaar:
Dow: de volgende maanden tussen 21500-24000, om daarna terug te stijgen naar recordkoersen.
Ik zal hiervan gebruikmaken om op regelmatige basis bij te kopen.
brizbo liked last!

sharky
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sharky » 09 Feb 2018 09:30

Brammeke schreef:Nogmaals:

"Kijk naar 1987,2000-2001(technologiebubble), 2008(bankencrisis). Indexen -30%, -45%! Ik heb ze alle drie overleefd.Nu (voorlopig?) nauwelijks -10%(dow). Wil niet zeggen dat het niet lager kan, maar bied opportuniteiten, net als toen.Op regelmatige basis bijkopen. Natuurlijk alleen de aandelen waar je voorheen al sterk in geloofde. De ervaring leert me dat.Op LT kom je hier veel "sterker" uit. In paniek verkopen is nu zeker niet aan de orde.Wie dit een "bloedbad" noemt, heeft nog niets meegemaakt op de beurs.Ben je nog "maar" 8-9 jaar belegger ( alleen maar hausse meegemaakt), kan ik dat begrijpen, maar na meer dan 34 jaar weet ik wel beter.Mijn port daalt maar "lichtjes", aangezien ABLX mijn zwaargewicht is.Het is even door de zure appel bijten en, indien mogelijk, regelmatig bijkopen. Misschien komen er de volgende dagen, weken, maanden, nog meer opportuniteiten. Niemand weet dit zeker."

Het volgende scenario acht ik zeker niet ondenkbaar:
Dow: de volgende maanden tussen 21500-24000, om daarna terug te stijgen naar recordkoersen.
Ik zal hiervan gebruikmaken om op regelmatige basis bij te kopen.

Ja voor nieuwkomers is dit wel wat meer schrikken.Zit er ook zo'n 30 jaar in en dan heb je wel al even wat gezien .Dat de US beurzen een redelijke tik gingen krijgen zat er aan te komen.De RSI index stond zwaar in het rood en de indexen waren veel te ver van de 200 ma lijn geraakt.
Echter in Europa is dit minder uit gesproken en zitten de indexen rond of onder deze 200 ma .De Amerikanen zijn altijd beetje zotter dan in Europa .Als er tekenen zijn van bodemvorming in de US zitten er wel terug opwaartse bewegingen in voor de europese aandelen .De situatie hier is nog niet dezelfde als in de USA.Bedrijven kunne zeker nog mooie cijfers voor leggen .
Denk eerder dat we wat zijwaarts zullen bewegen .
Mijn port valt ook mee qua daling .
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
Total,Aegon ,,Ahold,Colruyt,Realdolmen,Galapagos,Ageas,Retail estates,Pharming

doorwinterd
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor doorwinterd » 09 Feb 2018 13:12

jens_dev schreef:
doorwinterd schreef:
Beheerder schreef:Dat het merendeel van de transacties computergestuurd is maakt de beurzen kwetsbaar. Dan nog eens in combinatie met bijvoorbeeld de populariteit van ETF's. In plaats van bepaalde aandelen die dalen en anderen die het deels kunnen compenseren zijn het veel samengestelde mandjes met aandelen uit een index die ineens op de markt worden gegooid.

Dan zou je de oorzaak van de aanhoudende stijgingen ook daar kunnen leggen.

Zeker, al zijn die altijd gezapiger dan de dalingen (: Enkele dagen volstaan dan om de winst die in een half jaar werd opgebouwd te doen verdampen. Je moet zelfs niet teruggaan tot 2010. Op maandag 24 augustus 2015 opende de Dow 1000 punten lager. Enkele nochtans zeer liquide beursgiganten zoals General Electric en Pepsico doken even tot 20% lager (!). Er was gewoon niet genoeg liquiditeit om alle verkooporders op te vangen. En ja, dat creëert kansen voor ons. Kansen die ik de afgelopen jaren al meermaals heb gegrepen.

Uiteraard, al waren er vroeger ook de klassieke fat fingers.
Tot nader order voeren de computers de menselijke strategie uit die werd geprogrammeerd. Een relatief nieuw fenomeen dat her en der nog wat finetuning nodig heeft.
Zo ging het ook met bv. warrants, wat je daar bij bepaalde aanbieders 20j geleden zag was te gek voor woorden.
Anomalieën zijn naar mijn mening zowat het enige (of voornaamste) voordeel dat de kleine particulier heeft tov de grote geldstromen. Ze komen helaas minder en minder voor.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 09 Feb 2018 18:48

Wederom zakken de Amerikaanse beurzen verder weg nadat de Europese beurzen zijn gesloten.

Ter indicatie, futures op dit moment:

AEX 510 punten en DAX 11.948 terwijl het slot op 518,33 en 12.107 was.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

sharky
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sharky » 09 Feb 2018 19:10

Beheerder schreef:Wederom zakken de Amerikaanse beurzen verder weg nadat de Europese beurzen zijn gesloten.

Ter indicatie, futures op dit moment:

AEX 510 punten en DAX 11.948 terwijl het slot op 518,33 en 12.107 was.

We hebben nu de 23500 zone bereikt op de Dow.Nu zien als het daar mogelijk is .Vallen we daar stevig door dan lonkt de 200 ma zone.Rest dan nog zo'n 700 punten te gaan .Zou kunnen .Al bij al blijven de europese indexen redelijk qua reactie.
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
Total,Aegon ,,Ahold,Colruyt,Realdolmen,Galapagos,Ageas,Retail estates,Pharming

timothy v
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor timothy v » 09 Feb 2018 19:34

de Japanse beurs is anders ook al ferm gezakt. ik denk toch dat het al een lichte crash genoemd kan worden.

mikske
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor mikske » 09 Feb 2018 19:44

timothy v schreef:de Japanse beurs is anders ook al ferm gezakt. ik denk toch dat het al een lichte crash genoemd kan worden.
Japan vandaag al bijna -6 %

Lotus
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Lotus » 09 Feb 2018 19:47

Nikkei -2,3% vandaag, futures zoals die nu worden aangegeven zijn inclusief dat verlies maar kunnen maandag weer herstellen.

Karl
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Karl » 09 Feb 2018 20:14

Panikeurs de Amerikanen staan gewoon groen :lol:
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos