Tessenderlo

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
zegermans
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 143

Re: Tessenderlo

Berichtdoor zegermans » 16 Mar 2018 12:52

Tsss, umi. Van jensdev mag je daar geen vragen bij stellen en hoort dit bij ‘ conservatief’ boekhouden

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 213

Berichtdoor 14-11-2014 » 16 Mar 2018 12:59

[quotevreemd om dan van REBITDA te spreken toch?

'De Rebitda is de bedrijfswinst zonder uitzonderlijke elementen, afschrijvingen en afwaarderingen.'[/quote]
Ongelukkig geformuleerde verwijzing, in de door u geciteerde oorspronkelijke context zonder specificaties: wellicht.

REBITDA zal voor de beurs en toezichthouder geen rapportagemaatstaf zijn, dus Tessenderlo bepaalt. Tessenderlo geeft echter geen ongebruikelijke definitie van (hun) REBITDA in het persbericht of jaarverslag (2016). Wisselkoerseffecten, die ABN-AMRO hopelijk het minst negatief verrast zullen hebben, zijn bijvoorbeeld al niet uitzonderlijk. Het zou zomaar kunnen gaan om het vertraagde onderhoud voor, en voorraad van, een recurring bedrijfsactiviteit, mogelijk met kosten die recurren in Q1 2018.

We kunnen in elk geval uitgaan van de specificaties van Tessenderlo, met wisselkoerseffecten als invloedrijk in Q4 en als beste neutrale voorbeeld voor buitenstaanders, omdat daarvan de boekhoudkundige details wel duidelijk genoeg zijn.

Duvellover
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 3

Berichtdoor Duvellover » 16 Mar 2018 19:18

Die tekst van ABN amro staat gewoon fout in. De netto winst na belastingen was 26 miljoen. De Rebitda was 185 miljoen.

a217445
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1385

Berichtdoor a217445 » 17 Mar 2018 11:40

brizbo liked last!

letscompound
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 7

Berichtdoor letscompound » 17 Mar 2018 15:43

https://finance.yahoo.com/quote/tesb.br?ltr=1

Via yahoo kan je met vertraging uitgeschreven conference calls vinden. Er staat wel interessante info tussen die in de persberichten onderbelicht blijft.

Alle recente nieuwe fabrieken zorgen voor productie dichter bij de klant, maar zijn dus voorlopig enkel verschuiving van productie ipv nieuwe omzet. Vandaar oa de conservatieve prognoses. Op termijn is extra omzet de bedoeling, maar dat is werk over meerdere jaren. De markt is ook zeer moeilijk om in te schatten, gezien de afhankelijkheid van het weer, plantgedrag etc etc
Verder laten ze echt nt veel in hun kaarten kijken inzake toekomstige investeringen, veel vragen van de analisten worden feitelijk afgewimpeld. Je voelt wel dat ze aan het sparen zijn voor een volgende stap, maar hoe en wat, daar zijn ze zeer gesloten over. Ze communiceren ook enkel in detail (en dat is dan nog relatief) met analisten, directe communicatie met aandeelhouders doen ze niet. Wat atypisch voor het cliché ceo-beeld, geen spannende ramingen of mega aankondigingen, maar conservatief verderbouwen aan het bedrijf zonder veel communicatie naar buiten toe. Intussen blijven ze dus wel hun fabrieken uitbouwen en updaten.

Op zich is beleggen in Tessenderlo een gokje op de skills van Tack en co.

Leuk weetje: Luc Tack heeft blijkbaar huis in Phoenix waar hij af en toe woont en volgt dus zeker de Kerley afdeling van nabij op.
a217445 liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2597

Berichtdoor jens_dev » 20 Mar 2018 11:09

Las deze zin in het weekoverzicht van De Tijd:
"De operationele cashflow groeide wél sterk, een bewijs dat Tack de boeken niet opsmukt, maar daarentegen de pen conservatief vasthoudt"
Als je bewegingen in het werkkapitaal eruit filtert - tenslotte niet meer dan een momentopname en dus waanzin om een bedrijf hiervoor af te branden / te belonen - daalt de operationele kasstroom net met een dikke 6%, van €187,8m naar €176,3m. Het kan goed zijn dat Tack zijn best doet om de winst te drukken, maar cash liegt niet. 2017 was gewoon een moeilijk jaar.
Never waste a good crisis

johan1213
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 59

Berichtdoor johan1213 » 20 Mar 2018 11:26

Er waren natuurlijk de opstartkosten voor de nieuwe fabrieken in de VS en Frankrijk. M'n kan die kosten over langere periode afschrijven maar Luc Tack koos ervoor om het ineens af te schrijven. Ik denk ook dat hij de koers zo laag mogelijk probeert te houden en ik verwacht dit jaar een nieuwe poging om samen met Picanol 1 grote industriële groep te vormen.

Stany
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 40

Berichtdoor Stany » 20 Mar 2018 12:13

johan1213 schreef:Er waren natuurlijk de opstartkosten voor de nieuwe fabrieken in de VS en Frankrijk. M'n kan die kosten over langere periode afschrijven maar Luc Tack koos ervoor om het ineens af te schrijven. Ik denk ook dat hij de koers zo laag mogelijk probeert te houden en ik verwacht dit jaar een nieuwe poging om samen met Picanol 1 grote industriële groep te vormen.

Volg ik je volledig in en hij heeft nog gelijk ook, zou is graag de kostenbesparing weten door de de twee te fusioneren.
.

zegermans
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 143

Berichtdoor zegermans » 20 Mar 2018 12:41

Er zijn geen synergien. Integendeel, tack Trekt van de waardering een serieuze ‘holdingkorting’ af. Wie is er nu geinteresseerd in een holding? Als ik beide wil koop ik ze toch gewoon beide.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2597

Berichtdoor jens_dev » 20 Mar 2018 13:16

johan1213 schreef:Er waren natuurlijk de opstartkosten voor de nieuwe fabrieken in de VS en Frankrijk. M'n kan die kosten over langere periode afschrijven maar Luc Tack koos ervoor om het ineens af te schrijven. Ik denk ook dat hij de koers zo laag mogelijk probeert te houden en ik verwacht dit jaar een nieuwe poging om samen met Picanol 1 grote industriële groep te vormen.

Dat is ook gewoon een bijna letterlijke quote uit dat weekendartikel. En dat is net wat ik zeg. Afschrijvingen drukken de winst, niet de operationele kasstroom.
De volgende keer dat hij Picanol en Tessenderlo wil fuseren, zal hij zich vooraf van de nodige steun verzekerd hebben. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen (:
Never waste a good crisis