Ageas

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
homer bundy
Forum veteraan
Forum veteraan

Re: Ageas

Berichtdoor homer bundy » 14 Feb 2018 13:02

KAATSCLUB schreef:De trend van de laatste 3 maanden in China taiping Life zet zich verder door in het nieuwe jaar :!: ...en dat is absoluut geen goed nieuws.
Januari 2017 - 38,581.03 RMB Million --- Januari 2018 - 35,987.38
http://www.cntaiping.com/upload/cms/en/ ... 12q5fn.pdf
Het laatste kwartaal van 2017 zag men een terugval van de premie inkomsten in China en deze zet zich verder door in het nieuwe jaar ..ik was er al voor bevreesd.
Valt onze groeimotor nu volledig stil? Hopelijk van niet want dan zit er voor Ageas nog bitter weinig in het vat :!:

Toch enige nuancering bij de cijfers van januari:
-----------------------------------------------------------
Zoals reeds enkele keren door Bart De Smet werd aangekondigd - op de conference calls - tracht men in China een verschuiving te bekomen van het segment "Single Premiums" (meestal kortlopende beleggingsproducten) naar het segment" Regular Premiums" (Jaarlijkse betalingen voor lange termijn beleggingen en levensverzekeringen).

Het single premium segment is minder winstgevend en laat niet toe om op langere termijn te plannen. Het regular premium segment, gekoppeld aan een hoge klantenbinding (> 95% renual) geeft meer zekerheid naar de toekomst toe en is ook winstgevender.

Als we de cijfers voor januari in deze optiek bekijken dan zien we het volgende:

Single Premium segment: een daling van 11.693 miljoen RMB premie-inkomen naar 11 miljoen RMB, een daling met 11.682 miljoen RMB. Dit segment valt dus bijna volledig weg, conform de genomen beleidsbeslissingen.

Regular Premium segment: een stijging van 26.889 miljoen RMB premie-inkomen naar 35.967 miljoen RMB, een stijging met 9.078 miljoen RMB. Men is er dus bijna in geslaagd om het volledige bedrag dat men verloor aan het - onzekere, weinig winstgevende en wisselvallige - single premium segment goed te maken in het - meer winstgevende en comfortabelere - regular premium segment.

Besluit:
---------
Er is inderdaad een kleine terugval in het totale premie-inkomen, maar men doet wat men zegt en naar de toekomst toe geeft het regular premium segment meer zekerheid en een hogere winst. De evolutie van single naar regual was ook eind vorig jaar al duidelijk te merken in de rapportering. Verzekeraars houden van voorspelbare zekerheid. Nu is het zaak om een hoog %-age aan renuable premie-inkomsten te behalen (bestaande klanten die blijven) en te werken aan een behoorlijke first time premium (nieuwe klanten in het regular segment). Een leger van 500.000 agenten moet daar voor zorgen.
KAATSCLUB liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

homer bundy
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor homer bundy » 15 Feb 2018 11:03

Noktra schreef:Negatief sentiment de laatste tijd. Wat denk je van de cijfers Homer? Dank bij voorbaat.

Op mijn papier staat 250 miljoen € voor de verwachte winst uit de verzekeringsactiviteiten voor Q4. In feite schrijf ik een marge op (240 à 260 miljoen €) omdat ze geen cijfers vrijgeven over de transacties in real estate.

Aan de negatieve kant staan:
-----------------------------------
. Winterstormen
. Uitblijven wijziging Ogden Rate
. Dure Euro
. Traditioneel minder vierde kwartaal in Azië

Aan de positieve kant staan:
----------------------------------
. Verkoop Cargeas
. Transacties bij Real Estate

voor het ganse jaar kom ik dan op een verzekeringswinst van +- 940 miljoen € (meer mag natuurlijk).
Dit zou een dividend van +- 2,15€/aandeel geven (ook hier mag het meer zijn) :D
mariocath liked last!

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 14-11-2014 » 15 Feb 2018 12:20

Winterstormen

Lijkt mij meer iets voor Q1. Na de laatste kan ik nog steeds ergens twee gaten in huizen zien, dus die mensen hebben waarschijnlijk niet meer dan een ontvangstbevestiging van de claim ontvangen, schade nog onbekend door te weinig personeel bij de verzekeraars (in casu niet Ageas), geen excuusbericht van de verzekeraars over vertraging, en door latere neerslag, bevriezing en wind zal de schade niet kleiner worden.

Het is uiteraard wel zo dat verzekeraars maar wat graag de free publicity zoeken met zielige verhalen over schade, maar nooit de bijpassende ontvangen premie vermelden.

homer bundy
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor homer bundy » 15 Feb 2018 13:10

14-11-2014 schreef:
Winterstormen

Lijkt mij meer iets voor Q1. Na de laatste kan ik nog steeds ergens twee gaten in huizen zien, dus die mensen hebben waarschijnlijk niet meer dan een ontvangstbevestiging van de claim ontvangen, schade nog onbekend door te weinig personeel bij de verzekeraars (in casu niet Ageas), geen excuusbericht van de verzekeraars over vertraging, en door latere neerslag, bevriezing en wind zal de schade niet kleiner worden.

Het is uiteraard wel zo dat verzekeraars maar wat graag de free publicity zoeken met zielige verhalen over schade, maar nooit de bijpassende ontvangen premie vermelden.

Ja, ik had beter de term "najaarsstormen" gebruikt. Ageas zal de geraamde schade in ieder geval als provisie opnemen in de Q4-resultaten. Deze provisie voor geleden schade kan dan later - wanneer de werkelijke schade bekend is - nog aangevuld of teruggenomen worden.
14-11-2014 liked last!

bien
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor bien » 15 Feb 2018 17:14

wat doet de koers volgende week??vandaag aegon goede cijfers maar lichte stijging

homer bundy
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor homer bundy » 17 Feb 2018 12:59

bien schreef:wat doet de koers volgende week??vandaag aegon goede cijfers maar lichte stijging

Voorspellen hoe de koers van een aandeel op korte termijn zal evolueren is - wat mij betreft - ongeveer hetzelfde als de lottonummers van de volgende trekking voorspellen. Op de KT reageert de markt niet altijd rationeel. Op de LT zal de koers een weerspiegeling zijn van de prestaties van het bedrijf.

Specifiek voor Ageas kunnen we stellen dat het dividendrendement en de houdbaarheid ervan voor een grote groep beleggers (institutionele investeerders) een belangrijke factor is in de waardebepaling. Verder is de uitkomst van de WCAM procedure (de schikking) belangrijk voor de toekomst. Hoe de koers woensdag zal reageren maakt mij dan ook niet zoveel uit. Met een dividend van meer dan 2 Euro per aandeel ben ik tevreden.

Voor de nabije toekomst volg ik de evolutie van de verkoop van IDBI Federal Life van dichtbij op. Volgens de laatste informatie zou Max Life het beste bod gedaan hebben. Dit bod zou onze Indische JV waarderen aan +- 6.000 Crore. Een snelle berekening geeft dan aan dat het deel van Ageas in deze verkoop +- 190 miljoen Euro zou zijn. Natuurlijk zal JPM als begeleidende bank ook zijn deel van de koek opeisen. Laat ons voor de eenvoud uitgaan van een bedrag van 175 miljoen Euro voor Ageas. Wetende dat de JV "IDBI Federal Life" voor +- 25 miljoen Euro in de boeken staat, is de rekening snel gemaakt. Idbi bank wil deze transactie voor het einde van Q1 afhandelen, lang moeten we dus niet meer wachten op de definitieve uitkomst.

Prettig weekend iedereen.
mariocath liked last!

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 14-11-2014 » 17 Feb 2018 13:04

wat doet de koers volgende week??vandaag aegon goede cijfers maar lichte stijging

U verwacht een met minimaal 2 beursdagen vertraagde reactie op die "goede cijfers"?

Aegon, na die 2 beursdagen: +1,92%. Ageas +1,10%. NN Group -1,21%.

Na 1 beursdag was de volgorde al dezelfde. Niks mis mee, of de koers van Ageas zou om onbenoemde redenen positiever op cijfers van Aegon moeten reageren dan de koers van Aegon zelf...

charel01
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor charel01 » 20 Feb 2018 15:27

PREVIEW Ageas: 'Italiaans' extraatje voor de aandeelhouder?
Vertaalt een Italiaanse meerwaarde zich in een royaal dividend voor de
aandeelhouders van de verzekeraar?

Woensdag voorbeurs komt Ageas met de resultaten over 2017. Analisten
verwachten gemiddeld dat de verzekeraar een nettowinst van 586 miljoen euro of
2,91 euro per aandeel voorlegt, tegenover 127 miljoen een jaar eerder.

Zoals steeds is de resultatenrekening van Ageas een 'hybride'. Nemen we eerst de
resultaten van de eigenlijke verzekeraar. Die zou een nettowinst boeken van 927
miljoen euro, een duidelijke verbetering tegenover de 821 miljoen euro een jaar
eerder.

Een belangrijke factor bij die verbetering is de Britse tak. Die draaide over
boekjaar 2016 op verlies, omdat de Britse overheid slachtoffers van
auto-ongevallen plots een veel hogere vergoeding gunde. Dat effect doofde in
2017 uit, omdat Ageas de premies voor autoverzekeringen geleidelijk kon
optrekken. De Britse tak zou vorig jaar 34 miljoen nettowinst geboekt hebben,
tegenover 56 miljoen verlies een jaar eerder.

Ook in België zouden er duidelijk betere resultaten zijn met een nettowinst van
451 miljoen euro, tegenover 391 miljoen in 2016. Dit mede omdat de
terreuraanslagen van 22 maart in 2016 op de cijfers wogen. In Azië, een
belangrijke winstmotor én de belangrijkste groeipool van de groep, zou de winst
wel terugvallen, van 394 naar 250 miljoen euro. Dit vooral omdat Ageas over 2016
een forse meerwaarde boekte op de verkoop van de dochter in Hongkong.

Het wegvallen van die eenmalige meerwaarde wordt deels gecompenseerd door een
nieuwe meerwaarde, dit keer met dank aan de Italiaanse exit. De verkoop van
Cargeas kadert in de ambitie van Ageas om te focussen op markten met
groeipotentieel; de Italiaanse hoort daar niet toe.

Tweede component van de resultatenrekening is de 'algemene rekening', zeg maar
de vergaarbak waar Ageas de erfenis van de geïmplodeerde juridische voorloper
Fortis parkeert. In 2016 kleurde de algemene rekening bijna 700 miljoen euro
rood, als gevolg van de miljardenschikking met gedupeerde Fortis-beleggers. In
2017 verhoogde Ageas die schikking nog eens met 100 miljoen. Daardoor zal de
algemene rekening nog eens 342 miljoen euro rood kleuren.

Hamvraag is wat die resultaten betekenen voor het dividend. Ageas streeft er
naar 40 à 50 procent van de courante resultaten van de verzekeringstak uit te
keren. Over boekjaar 2017 was er bruto 1,70 euro 'regulier' dividend, plus 40
cent om de meerwaarde van de Hongkongse exit door te sluizen naar de
aandeelhouder. In totaal 2,10 euro bruto dus.

Voor dit jaar rekenen analisten gemiddeld op 2 euro bruto, inclusief een
speciaal dividend uit de Italiaanse meerwaarde. Degroof Petercam-analist Bart
Jooris behoort tot de meeste optimistische analisten: hij mikt op 2,17 euro,
inclusief 15 cent Cargeas-dividend.
Bron:"De Tijd"
wimvd liked last!
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

charel01
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor charel01 » 21 Feb 2018 07:26

Mannie liked last!
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

Hanky
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Hanky » 21 Feb 2018 07:36

Zieter mij goe uit?

2.1 € dividend

En Homer zit er weer beter op dan de analisten :D
raminvest liked last!
ABInbev, Ablynx, Ageas, ArgenX, Bekaert, Galapagos, Sioen