Econocom

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Ernesto
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 43

Re: Econocom

Berichtdoor Ernesto » 16 Apr 2018 12:09

https://www.boursier.com/opcvm/actualites/news/rouvier-europe-renforce-son-exposition-a-econocom-762528.html

Er zijn dus toch ook nog mensen die een positie in Econocom aan het opbouwen zijn. Het fonds rouvier Europe heeft in februari een eerste positie ingenomen. Vervolgens hebben ze hun positie verder uitgebreid in maart. Over de grootte van hun positie heb ik geen informatie gevonden.

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 874

Berichtdoor bertje » 16 Apr 2018 15:00

Vorig jaar voor het 1ste kwartaal kregen we: een omzet van 608 miljoen euro. Dat is een stijging met 9,7 procent tegenover het 1ste kwartaal van 2016.
Zou me niks verbazen dat ze deze stunt nog eens herhalen en dat we de omzet deze keer met ruim 10% zien stijgen tot 670 miljoen euro.

Hopelijk kondigen ze een versnelling hoger aan in het terugkopen van aandelen.
The Group also continued to buy back its own shares in 2017. It acquired 3,269,544 shares
(i.e.,4,698,269 after share split).
Ze mogen tot 10 euro inkopen en ook het aantal zal geen probleem zijn
The maximum number of shares to be purchased throughout the five-year period is 49,028,086.
Since the beginning of the buyback programme in 2014, 28,185,640 shares have been acquired.

Toen ze vorig jaar hun cijfers bekend maakten schoten ze van 6.9 naar 7.62 om een maand later op 8 te eindigen.
Op dat moment waren er 237.4 miljoen aandelen, nu zijn er 245.1 miljoen aandelen.
Waarvan 9.529.793 aandelen eigen aandelen, wanneer ze die terug zouden vernietigen dan zijn er minder aandelen dan 1 jaar geleden.
En met de huidige koers (laagste van dit jaar) zou dit een mooi vertrekpunt zijn voor herstel.

Ga er toch vanuit dat hij zijn zoon een mooie start zal laten maken en niet meteen met slechte cijfers moet beginnen aan zijn carrière als ceo.

Ernesto
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Ernesto » 16 Apr 2018 15:26

bertje schreef:Vorig jaar voor het 1ste kwartaal kregen we: een omzet van 608 miljoen euro. Dat is een stijging met 9,7 procent tegenover het 1ste kwartaal van 2016.
Zou me niks verbazen dat ze deze stunt nog eens herhalen en dat we de omzet deze keer met ruim 10% zien stijgen tot 670 miljoen euro.

Om de omzet van Q1 2017 te vergelijken met deze van Q1 2018 ga je wel rekening moeten houden met nieuwe boekhoudregels. Dit werd ook vermeld in het jaarverslag 2017. Dit is een puur boekhoudkundige ingreep en heeft geen invloed op de uiteindelijke winst, maar dat kan er wel voor zorgen dat het lijkt alsof de omzet lager is t.o.v. het voorbije jaar.

Hier een stukje dat toen op beursduivel stond in verband met de nieuwe boekhoudregels:

Overigens moet door nieuwe boekhoudregels de omzet in het vervolg mogelijk neerwaarts worden bijgesteld. In de nieuwe regels die vanaf 2018 gelden zou de omzet van vorig jaar 11 procent lager zijn uitgevallen, terwijl de operationele marge zou stijgen van 5,2 naar 5,8 procent.
bertje liked last!

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 16 Apr 2018 15:45

Ernesto schreef:
bertje schreef:Vorig jaar voor het 1ste kwartaal kregen we: een omzet van 608 miljoen euro. Dat is een stijging met 9,7 procent tegenover het 1ste kwartaal van 2016.

Om de omzet van Q1 2017 te vergelijken met deze van Q1 2018 ga je wel rekening moeten houden met nieuwe boekhoudregels. Dit werd ook vermeld in het jaarverslag 2017. Dit is een puur boekhoudkundige ingreep en heeft geen invloed op de uiteindelijke winst, maar dat kan er wel voor zorgen dat het lijkt alsof de omzet lager is t.o.v. het voorbije jaar.

Hier een stukje dat toen op beursduivel stond in verband met de nieuwe boekhoudregels:

Overigens moet door nieuwe boekhoudregels de omzet in het vervolg mogelijk neerwaarts worden bijgesteld. In de nieuwe regels die vanaf 2018 gelden zou de omzet van vorig jaar 11 procent lager zijn uitgevallen, terwijl de operationele marge zou stijgen van 5,2 naar 5,8 procent.

Zou eigenlijk betekenen dat ze volgens de nieuwe regels zouden moeten zorgen dat de omzet ongeveer gelijk (of iets lager) is dan vorig jaar... (zou dan eigenlijk toch nog een stijging van 10 - 11% betekenen.)

Ernesto
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Ernesto » 16 Apr 2018 16:21

bertje schreef:
Ernesto schreef:

Zou eigenlijk betekenen dat ze volgens de nieuwe regels zouden moeten zorgen dat de omzet ongeveer gelijk (of iets lager) is dan vorig jaar... (zou dan eigenlijk toch nog een stijging van 10 - 11% betekenen.)

Ik ben geen boekhouder, dus ik ken alle details van deze wetgeving niet, maar in grote lijnen kan je hier wel vanuit gaan denk ik.

Ernesto
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Ernesto » 16 Apr 2018 17:49

Uit de tijd:

Het aandeel van de IT-dienstenleverancier Econocom ECONB-0,91% zet vandaag de stevige rit naar beneden verder. Eind vorige week startte het Franse beurshuis Kepler Cheuvreux de opvolging van het bedrijf met het advies 'afbouwen' en een koersdoel van 5,40 euro. Dat is het laagste van alle koersdoelen, en ver beneden het gemiddelde van 7,43 euro van de andere analisten.

Kepler Cheuvreux wijst er op dat veel van de beloofde groei van Econocom moet komen van overnames. Die worden deels gefinancierd door de uitgifte van converteerbare obligaties, waardoor meer aandelen worden gecreëerd die een verwaterend effect hebben voor de bestaande aandeelhouders. Daarnaast is Kepler Cheuvreux beozrgd over de vele verkopen door insiders. Ook de hoge investeringen in de digitalisering kunnen op de marges wegen, stelt Kepler Cheuvreux.

Econocom startte dit jaar zijn nieuw vijfjarenplan, waarbij de recurrente bedrijfswinst moet verdubbelen tot 300 miljoen euro, en de omzet moet stijgen van 3 naar 4 miljard euro. Robert Bouchard nam daarbij de rol van ceo over van zijn vader Jean-Louis, die voorzitter blijft.

De koers van Econocom bengelt op het laagste peil sinds juli 2016. Tegenover de top van eind mei 2017, verloor het aandeel 30 procent.
de Senacour liked last!

wannesax
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 831

Berichtdoor wannesax » 17 Apr 2018 09:32

Ernesto schreef:Uit de tijd:

Het aandeel van de IT-dienstenleverancier Econocom ECONB-0,91% zet vandaag de stevige rit naar beneden verder. Eind vorige week startte het Franse beurshuis Kepler Cheuvreux de opvolging van het bedrijf met het advies 'afbouwen' en een koersdoel van 5,40 euro. Dat is het laagste van alle koersdoelen, en ver beneden het gemiddelde van 7,43 euro van de andere analisten.

Kepler Cheuvreux wijst er op dat veel van de beloofde groei van Econocom moet komen van overnames. Die worden deels gefinancierd door de uitgifte van converteerbare obligaties, waardoor meer aandelen worden gecreëerd die een verwaterend effect hebben voor de bestaande aandeelhouders. Daarnaast is Kepler Cheuvreux bezorgd over de vele verkopen door insiders. Ook de hoge investeringen in de digitalisering kunnen op de marges wegen, stelt Kepler Cheuvreux.

Econocom startte dit jaar zijn nieuw vijfjarenplan, waarbij de recurrente bedrijfswinst moet verdubbelen tot 300 miljoen euro, en de omzet moet stijgen van 3 naar 4 miljard euro. Robert Bouchard nam daarbij de rol van ceo over van zijn vader Jean-Louis, die voorzitter blijft.

De koers van Econocom bengelt op het laagste peil sinds juli 2016. Tegenover de top van eind mei 2017, verloor het aandeel 30 procent.

De analisten van Kepler Cheuvreux trappen met hun stelling een open deur in maar trekken met hun advies de verkeerde conclusies.

Laat het nu net deze strategie zijn die Econocom al jarenlang hanteert en er zo wonderwel in slaagt zijn voorspelde doelstellingen telkens weer te halen.

de Senacour
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 33

Berichtdoor de Senacour » 17 Apr 2018 09:36

tussen een 2a5 jaar geleden hadden we gewoon hetzelfde voor,ik geloof dat het toen was met een analist van KBC?? hij heeft jarenlang de koers zo laag gehouden,dat om de duur zijn prognoses nog de helft waren van zijn collega's,toen (het plan voll. vorm kreeg,en de beurskoers volgde,en zijn koersdoel ook -50% was vgl. met zijn coll.)is hij van KBC gewoon vervangen door een andere analist.Ik ben absoluut geen boekhouder,verre van zelfs,wel een aandeelhouder,(was nog in Belgische Franken,toen ik ze heb aangekocht)en ik kan bevestigen dat bij het begin v/e nieuw jaren-plan de meningen altijd sterk verdeeld zijn(zonder partij te kiezen voor de een of de andere)ik ben dus niet onder de indruk,maar dit zal alweer een nagatief effect hebben op de koers,deze zal niet zo gemakkelijk herstellen.Ik kan me wel moeilijk voorstellen dat de CEO zijn zoon een puinhoop zal nalaten.

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 209

Berichtdoor 14-11-2014 » 17 Apr 2018 09:51

Het is groen en het ... is niet de Beheerder.

Volledigheidshalve kan een (voorlopige) bodem ook voorlopig dé "definitieve" bodem zijn. Dat hangt onder andere af van of Econocom groei blijft kopen, waarschijnlijk wel, en zo ja hoe. Convertibles met steeds lagere conversieprijzen hebben een andere doorwerking dan een gezellige fusie. Net zoals een betere commiunicatiestrategie met dezelfde groei alsnog mogelijk zal kunnen zijn.

Had ik een diepere bodem onder een diepe bodem bedoeld, dan had ik de haakjes wel weggelaten. De haakjes staan er, omdat de toekomst ongewis is. Eenzelfde verhaal, maar dan vooraf: net koopwaardig rond €7, met de latere convertible als uiting van vooraf geïdentifieerd risico. Het aandeel werd echter pas verkoopwaardig toen dát risico werkelijkheid werd. Of de eerstvolgende bodem voorlopig is, of niet, dat hangt weeral af van het onvolprezen management van Econocom.

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 17 Apr 2018 10:00

Gisteren naar een presentatie geweest van Fortis en daar blijven ze econocom als zeer koopwaardig zien met koersdoel 8 euro, ze blijven ook nog steeds bij hun mening van begin dit jaar.
Ook Rudy De Groodt van BNP Paribas Fortis wijst RealDolmen aan als potentiële bruid. ‘Maar in de digitalisering van bedrijven is Econocom misschien een nog meer begeerde prooi. Het koppelt goede langetermijnperspectieven aan een behoorlijke waardering. Ik sluit niet uit dat de familie Bouchard, die meestal zelf op overnamepad trekt, toch verkoopt als ze een mooie prijs krijgt.’

En we weten wat er ondertussen met Realdolmen gebeurde ;)

Voor de liefhebbers (off the subject) Orange Belgium (23), Bpost (25) en EVS (36) daar zien ze ook nog veel potentieel. Te duur zijn : umicore, melexis, barco en fagron. VOLGENS FORTIS voor de duidelijkheid.