Econocom

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 213

Re: Econocom

Berichtdoor 14-11-2014 » 14 Apr 2018 19:13

IK Heb nog steeds 50% winst, op de top meer dan 100%. Kijk eens naar grafiek van laatste 15 jaar, management weet waar het mee bezig is hoor.

Een verder irrelevante winsthalvering is een beetje een rare manier om ongeveer ook te bevestigen dat het makkelijk een 2, 3, 4 verloren jaren kunnen zijn. Nog zonder bijkomende nieuwe risico's na de convertible, zoals een schuldenberg en/of serial KVs.

Ik heb naar geen enkele niet ter zake doende, selectieve grafiek hoeven kijken. De "mooie" beloofde verdubbeling was voldoende, met de convertible als concreet signaal van zich helaas materisaliserende risico's. Dat blijkt hooguit indirect uit een recente grafiek, maar dan weet de grafiekenstaarder zonder roze broil nog steeds niets. Tijdsverspilling, in vergelijking met het lezen van een stuk of 14 woordjes/cijfers.

Ik twijfel er niet aan dat het management weet waarmee het bezig is. Het wat is niet eens het probleem, maar wel het hoe. Assad weet ook waarmee hij bezig is, hoor.

Bij een maximaal risico tot zo'n €4,60 is dan ook niet uitgegaan van mogelijke problemen, zoals een vertigvoudiging van de schuldenberg of serial KVs. Hetzelfde geldt voor (voorlopige) bodems. Allemaal op basis van een (te) positief scenario.

Voor klachten over bashing, en uiteraard de keiharde onwaarheden, verwijs ik graag naar een eerdere prima tip van de Beheerder. Dan bent u daarvan verlost. Net zoals het door u geprezen management u blijkbaar van uw winst aan het verlossen is.

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 14-11-2014 » 14 Apr 2018 19:46

Bij Econocom zie je de schulden jaar-op-jaar stijgen, ditmaal van €185m naar €279m. En dat is voor alle duidelijkheid vóór de uitgifte van de nieuwe convertible van €200m.

Volledigheidshalve is bij een getaxeerd maximaal risico tot zo'n €4,60, geen "koersdoel", wel rekening gehouden met al het nu bekende en met een positief (succesvolle en niet te dure overnames) vervolg, maar zonder onbekende (mogelijke problematische schuldenberg, serial KVs, ...) factoren. Het Nyrstariaanse geld lenen voor een plichtmatig dividendje is dan ook door de vingers gezien.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 509

Berichtdoor Karl » 14 Apr 2018 19:53

Wanneer gaat die betweter zelf eens met de billen bloot in plaats van alleen commentaar op andermans beleggingen hebben? :roll: Ook een vervelende gewoonte om namen te verwijderen van degene die werd gequote. Bij deze maar op vijand gezet want ik erger mij er al weken aan.
Warrant liked last!
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia

wannesax
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 831

Berichtdoor wannesax » 14 Apr 2018 20:15

jens_dev schreef:Doe jezelf nu eens een groot plezier en zoek uit hoe die zaken gefinancierd worden (p148). Elk bedrijf kan cadeautjes uitdelen als dat betekent dat er extra schulden op de balans worden geladen. Bij Econocom zie je de schulden jaar-op-jaar stijgen, ditmaal van €185m naar €279m. En dat is voor alle duidelijkheid vóór de uitgifte van de nieuwe convertible van €200m. De vrije kasstroom voor 2017 bedroeg € -113m. Als we abstractie maken van het fors stijgende werkkapitaal wordt er onderliggend €30,5m vks gegenereerd = de helft van hetgeen ze in 2012 genereerden op een omzet die half zo hoog lag als in 2017.

We weten inmiddels allemaal dat vrijwel jouw enige maatstaf om een bedrijf correct te waarderen zijn free cashflow is.
Dat is uiteraard je goed recht.

Ik vermoed dat niet elke belegger jouw visie 'zaligmakend' vindt en rekening houdt met andere waardemeters.
Bvb. Payton Planar (meer dan 10 jaar geleden een tip van Ourasi op het Cash-forum) zit nog steeds in mijn PF en tot onlangs een dividend werd uitgekeerd gebeurde er met de goed gespekte oorlogskas niet veel anders dan ... niks opbrengen. Niet dat ik te klagen heb over PP, hoor.

Econocom pakt het nu eenmaal strategisch helemaal anders aan en investeerde in een fusie met Osiatis en doet aan
de lopende band gerichte overnames. Dat kost uiteraard geld en weegt zoals je terecht opmerkt op de balans maar als ze op de lange termijn slagen in hun prognoses zoals ze al een decennium lang doen primeert voor mij het eindresultaat en de beurskoers die dan onvermijdelijk 'moet' volgen.

Lukt het niet dan zal ik concluderen, zoals de meeste investeerders vermoedelijk, dat ik beslissende parameters
over het hoofd heb gezien.

wannesax
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 831

Berichtdoor wannesax » 14 Apr 2018 20:35

14-11-2014 schreef:
Waar staat trouwens voorspeld dat Econocom zijn vennootschap "met gemiddeld 19% per jaar wil laten groeien"?

Ik neem aan dat men een aandeel om één of andere reden wil bashen, maar doe het dan liefst niet op basis van
nefaste onwaarheden.

In 2022 - 2018 = 4 jaar = gemiddeld +19% te kopen groei per jaar, op kosten van aandeelhouders.

Djeesus, ik zal mijn doelstellingen met 1 jaar moeten bijstellen, mag ik dan ook het percentage aanpassen?

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2597

Berichtdoor jens_dev » 14 Apr 2018 20:54

wannesax schreef:We weten inmiddels allemaal dat vrijwel jouw enige maatstaf om een bedrijf correct te waarderen zijn free cashflow is. Dat is uiteraard je goed recht. Ik vermoed dat niet elke belegger jouw visie 'zaligmakend' vindt en rekening houdt met andere waardemeters.

Je focust er zelf ook op maar schijnt dit niet te beseffen. Om de overnames, share buybacks en dividenden die je noemt te financieren heb je nu eenmaal cash nodig. En als je niet genoeg cash genereert om die cadeautjes te financieren, lopen je schulden op. Aan de hand van de 3 geconsolideerde tabellen kan je je een vrij goed beeld vormen van de gezondheid van een bedrijf. En for the record, de overnames die Econocom doet beïnvloeden de berekening van die vrije kasstroom niet.
wannesax schreef:Bvb. Payton Planar (meer dan 10 jaar geleden een tip van Ourasi op het Cash-forum) zit nog steeds in mijn PF en tot onlangs een dividend werd uitgekeerd gebeurde er met de goed gespekte oorlogskas niet veel anders dan ... niks opbrengen. Niet dat ik te klagen heb over PP, hoor.

Je bedoelt dat de kapitaalallocatie vóór de uitkering van dat dividend zwak was? Daar ben ik het mee eens hoor. Ze mogen van mij meteen een eurootje per aandeel uitkeren, zeker als er slechts 1 belasting is van 15%.
wannesax schreef:als ze op de lange termijn slagen in hun prognoses zoals ze al een decennium lang doen primeert voor mij het eindresultaat en de beurskoers die dan onvermijdelijk 'moet' volgen.

Ik weet het niet. Ze groeien fel in omzet, maar weinig of niet in onderliggende cashgeneratie. Zie mijn tabel. Ik merk het ook maar op. Zit long noch short.
14-11-2014 liked last!
Never waste a good crisis

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 87

Berichtdoor Investor » 15 Apr 2018 10:18

Er zaten wel lasten in die m.i. niet recurrrent zijn.
Elimination of impact on residual interests on leased assets. Heel ambetant die onregelmatige fcf's
Jonge belegger die fundamentele en technische analyse verkiest. Schrijver van boek 'Beleggen met vast verzet' en eigen website.

Ernesto
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 46

Berichtdoor Ernesto » 15 Apr 2018 19:49

Heb nog ergens een rapportje gevonden van een analist: Het rapportje werd wel al op 1 maart 2018 gepubliceerd. Dus voor de geïnteresseerden:
http://www.dierickxleys.be/cgi/DLA/HTML_DLA_Studies?ISIN=BE0974313455

Positieve punten
+ Econocom heeft een degelijke trackrecord op het financiële vlak (groei,...) en tevens een goede trackrecord inzake buy-and-build acquisities.
+ Het bedrijf richt zijn blik op alles waar een computerchip in zit (internet of things), dus ruimer dan de meeste andere IT-spelers en in zekere zin ook niche.
+ Om de technologie de duw te geven die het nodig heeft (en populair te maken), biedt Econocom ook tegelijkertijd financiering aan voor projecten, zodat klanten sneller bereid zijn te investeren.
+ IT-oplossingen worden door Econocom dikwijls verpakt in huur/leasingformules, wat voor een behoorlijk aantal bedrijven interessanter is.
+ Ambitieuze doelstelling van ong 13% groei per jaar van de recurring operating profit.
+ Opereert in een niche waar andere spelers terughoudender zijn, maar waar nochtans heel wat groei mag verwacht worden.
Negatieve punten
- Het financieren van klantenprojecten maakt de balans zwakker en zorgt voor een bijkomend risico.
- IT-projecten worden dikwijls uitgesteld als het economisch minder goed gaat.
- Het is niet evident om IT'ers aan te werven.
- Geen lineaire groei, maar met ups en downs met gevolgen voor de koersevolutie.
- Nieuwe acquisities brengen altijd een risico met zich mee (oa integratierisico).

Opinie van de analist:
Econocom heeft een frisse kijk op het IT-gebeuren en richt zich op de niches waar het meeste groei te verwachten valt. Ondanks de aangetrokken koers en de onevenwichtige groei, die van tijd tot tijd op de koers weegt, zien we nog verder stijgingspotentieel. Het aandeel is geschikt voor beleggers die het hogere risico niet schuwen. Outperform.
josymar liked last!

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 874

Berichtdoor bertje » 16 Apr 2018 10:41

Snap de daling toch niet echt, eind mei stonden we nog 8, nu 5.38, sindsdien ging er dus 642 miljoen van de beurswaarde, dan zou je verwachten dat er een stroom van slecht nieuws was, maar dat was er bij mijn weten niet, integendeel ze mikken nog altijd voor 2022 op 4 miljard omzet en een winst van 300 miljoen.

Een belastingvrije uitkering int u bij Econocom. De IT-groep laat na het behalen van haar vijfjaarsdoelstellingen via een kapitaalvermindering een vijfde meer naar de beleggers vloeien. 12 cent is bij de huidige beurskoers een uitkering van 2.23% netto. De komende vijf jaar wil Econocom de winst opnieuw verdubbelen.
Het is nu aan zoon Robert om het volgende vijfjarenplan uit te voeren: tegen 2022 een derde meer omzet genereren en de bedrijfswinst verdubbelen - zonder de hulp van grote overnames.

Het enige negatieve was een eventuele verwatering door een nieuwe obligatie, terwijl de analisten nochtans de voorwaarden goed vonden.
De obligaties bieden een nominale rente van 0,5 procent. De nominale waarde van de obligaties en bijgevolg ook de initiële conversieprijs is 8,26 euro. Ze voorzien dus in een premie van 30 procent boven de referentiekoers van het aandeel Econocom, die is vastgesteld op 6,35 euro.
'Een premie van 30 procent is redelijk', zegt een professionele belegger die anoniem wil blijven. 'De voorwaarden lijken me redelijk.

En inside verkopen, maar als je ziet welke winst die daarop maken.

Wat zijn eigenlijk de verwachtingen voor donderdag, qua omzet en winst?
brizbo liked last!

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 14-11-2014 » 16 Apr 2018 11:56

Zie mijn tabel. Ik merk het ook maar op. Zit long noch short.

Als het wat (groei moeten kopen) veel beter is dan het hoe (geld lenen, verwatering), dan is vanuit eenzelfde standpunt een gezellige en gezonde, door Econocom gedomineerde fusie een denkbare positieve verrassing, die eens niet direct ten koste zou gaan van de aandeelhouders.

Nu zijn het de volkomen logische, perfect voorspelbare koersdalingen die voor het (door die koersdalingen veroorzaakte) toekomstige opwaartse potentieel zorgen. Des te lager, des te minder verkoopwaardig. (Voorlopige) bodem in zicht...