Envipco

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
kayva
Forum verkenner
Forum verkenner

Re: Envipco

Berichtdoor kayva » 02 Jul 2017 16:04

Kan er zeer weinig aan toevoegen, D. Lijkt me een juiste weergave van een weer erg interessante AV.
Ik ben met een zeer tevreden en hoopvol gevoel de trein naar huis op gestapt en wel om volgende redenen:

1. Singe feed: Ze beweren al enkele jaren dat ze de concurrentie met Tomra willen aangaan en een sterke nr 2 in de sector willen worden. Op de Noord Amerikaanse markt bewijzen ze dat ze daar op de 'traditionele' ( single feed) markt met succes mee bezig zijn. Waar hun marktaandeel 2 jaar geleden nog maar 25% bedroeg, gaan we binnen 2 jaar aan bijna het dubbele zitten en onder andere de grootste Amerikaanse retailer van Tomra hebben afgesnoept. Die extra toestellen op de Amerikaanse markt tegen 2019 moeten volgens mij toch goed zijn voor +/- 10 mio $ extra omzet per jaar indien ze geleased worden.
Dit laat alleszins het beste verhopen voor hun intrede op de Australische en later de Europese markt. Als ze er daadwerkelijk in slagen om 50% van de rvm's in Australië binnen te halen, zou dit een nieuw bewijs zijn van hun huidige competitieve positie en een geweldig potentieel bieden voor de Europese markt.

2. Bulk feed: Waar ze met hun single-feed machines momenteel bewijzen dat ze minstens evenwaardig zijn aan de concurrentie, is er op de bulk-feed machines markt gewoonweg geen concurrentie. Er werd opnieuw benadrukt dat het multi-feed proces zeer goed gepatenteerd is en het dus zeer veel tijd en geld zal kosten om met een alternatief te komen.
Feit is wel dat ze al sinds 2010 ( en het Reimagine project met Coca-Cola) verkondigen dat deze technologie voor een ommekeer in de sector gaat zorgen en hun een enorm voordeel gaat bieden, maar tot nog toe waren ze niet verder gekomen dan enkele pilots met Reimagine en enkele plaatsingen in Zweden, voornamelijk door de samenwerking met Returpack.
Er werd op de AV voor het eerst toegegeven dat ze een jaar 'verspeeld' hebben met het oplossen van de kinderziektes van de Quantum. Sinds dit jaar staat het platform eindelijk op punt en worden er, zoals door D. aangegeven, op diverse markten een aantal pilots opgestart. Dankzij de indoor pilots in Zweden hebben ze er nu zelfs een overtuigend verkoopargument bij: Er is immers gebleken dat winkels met een Quantum een bijzondere aantrekkingskracht hebben op de consument in die mate zelfs dat het volume gerecupereerd leeggoed in deze winkels verdubbelde. Deze winkels trokken dankzij de Quantum dus een heel aantal nieuwe klanten aan en dit competitief voordeel wil wel nu volop gaan uitspelen in de harde markt van de retailers.

Van Returpack staat al vast dat ze er de komende jaren nog 100 willen plaatsen en ze leken ook erg zeker over de klant in Michigan die in alle 85 winkels een Quantum zou willen plaatsen. De echte commerciële doorbraak lijkt na al die jaren nu dus echt een feit. De verkoopprijs van een Quantum schommelt nog steeds rond 100.000$ dus zo'n contractje van 100 stuks is al al snel goed voor 10 mio$ en vergelijkbaar met een order voor 500 Ultra's. Ziedaar het echte potentieel voor de volgende jaren!

3. IP: Wat het belangrijke geschil in Duitsland betreft, lijkt het me niet meer de vraag of ze iets gaan krijgen maar wel hoeveel. Management gaf duidelijk aan dit geschil te willen regelen vooraleer ze de Duitse markt betreden en verwacht hier zeker tegen eind 2018 een oplossing voor vinden. Door het feit dat ze denken dit buiten de rechtbank te kunnen regelen terwijl de gesprekken al een hele tijd lopen, lijkt het mij dat er nog maar weinig discussie bestaat over het feit of het patent al dan niet geschonden wordt. Mocht DPG dit toch nog betwisten, dan zou ik het zeer vreemd vinden dat ze zoveel legal fees blijven uitgeven en lijkt een regeling voor eind 2018 erg onrealistisch.

Wat de beurskoers betreft, gaven ze inderdaad zelf aan dat ondanks de reeds fel gestegen koers, ze deze nog steeds laag vonden.
Op heel korte termijn zie ik hier niet direct veel verandering in komen. De kosten van de Zweedse organisatie drukken namelijk al een tijdje op de bottomline en zullen dit ook nog een hele tijd blijven doen. Positief is wel dat management bevestigde dat de Zweedse dochter ook zal gebruikt worden voor de andere Scandinavische landen en de uitbreiding naar deze landen dus weinig extra kosten met zich zal meebrengen.
Een positief analistenrapport ( wat eigenlijk wel te verwachten is) zou de koers natuurlijk wel een boost kunnen geven gezien de nog steeds beperkte volumes die momenteel verhandeld worden.

Op middellange termijn blijf ik het wel zeer positief inzien voor dit groeiverhaal. Het blijft moeilijk/onmogelijk om een correcte waardering te kleven op de verwachte toekomstige groei, maar ik ga er toch vanuit dat ergens tijdens de volgende 2 jaren de koers de laatste 2 cijfers van het jaartal achter zich gaat laten. :D
abdel liked last!

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Envipco: Disrupting RVM markets leads to 90%+ upside - Buy 17/07/2017

Berichtdoor abdel » 17 Jul 2017 09:13

abdel schreef: Nu wachten op het eerste koersdoel, ik hoop/verwacht iets rond de 15 euro :-).

het langverwachte eerste analistenrapport is er, met de ronkende titel
"Envipco: Disrupting RVM markets leads to 90%+ upside - Buy".
Dat mikt dus op 15-16 euro, daar kan ik mee leven :-)

Helaas is het rapport enkel voor de klanten van hun vermogensbeheer...

kayva
Forum verkenner
Forum verkenner

Re: Envipco: Disrupting RVM markets leads to 90%+ upside - Buy 17/07/2017

Berichtdoor kayva » 18 Jul 2017 18:53

abdel schreef:
abdel schreef: Nu wachten op het eerste koersdoel, ik hoop/verwacht iets rond de 15 euro :-).

het langverwachte eerste analistenrapport is er, met de ronkende titel
"Envipco: Disrupting RVM markets leads to 90%+ upside - Buy".
Dat mikt dus op 15-16 euro, daar kan ik mee leven :-)

Helaas is het rapport enkel voor de klanten van hun vermogensbeheer...

Het rapport ondertussen toch in handen gekregen en na lectuur van de volledige 59 blz er nog meer van overtuigd dat het hier wel goed zit voor de volgende jaren. De analist werkt 2 scenario's uit:
1. een basis-scenario waarbij er een gematigde groei is in de US markten (omzet stijging van +/- 20% tegen 2019) en de groep zijn Europese activiteiten de volgende jaren uitbreidt naar de rest van Scandinavië en Duitsland. Fair value in dit scenario is 16€.
2. een positief scenario waarbij dezelfde assumpties gelden voor de US en Europese markt als in scenario 1, maar de analist ook rekening houdt met verkopen in NSW en Canada. Fair value wordt dan al 20€!

Het mooie van de zaak is dat het positieve scenario niet onhaalbaar is. Integendeel, de analist geeft zelf aan zelfs in dit scenario met conservatieve schattingen te werken. Zo houdt hij bvb geen rekening met mogelijke/waarschijnlijke verkopen in de andere Australische staten (Queensland,Victoria, WA) die de volgende jaren van start gaan met een depositosysteem en eventuele andere landen waar dit op tafel ligt (Schotland, een aantal Spaanse regio's,...). Hoewel de analist aangeeft dat er momenteel pilots lopen bij oa de 5e grootste keten is de US en de nr 1 in zweden, blijven de schattingen voor Quantum verkopen eveneens voorzichtig.
Ook is er in geen van beide scenario een waarde toegekend aan de IP portefeuille, waarbij de analist aangeeft dat het belangrijke geschil in Duitsland volgend jaar voor een aanzienlijke cash ontvangst zou kunnen zorgen. Omwille van het onzekere karakter wordt dit echter niet gewaardeerd. Persoonlijk ga ik er echter nog steeds van uit dat Envipco hier gaat cashen en dat gezien het feit dat al meermaals bevestigd is dat dit een veel belangrijker patent is dan het vorige, de vergoeding dus ook minstens navenant gaat zijn ( >3 eur per aandeel).

Het gedeelte waarbij de waardering van Envipco vergeleken wordt met deze van de sectorgenoten op basis van de sales en EBITDA toont opnieuw aan hoezeer Envipco nu reeds ondergewaardeerd is zonder rekening te houden met alle toekomstige ontwikkelingen.

Verhoudingsgewijs weegt deze positie reeds veel te zwaar door in mijn portefeuille na de snelle stijging van de laatste 6 maanden, maar tegen alle regels in, plan ik toch nog wat extra aankopen de volgende maanden. :)

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Envipco: Disrupting RVM markets leads to 90%+ upside - Buy 17/07/2017

Berichtdoor abdel » 20 Jul 2017 23:12

kayva schreef:Het rapport ondertussen toch in handen gekregen en na lectuur van de volledige 59 blz er nog meer van overtuigd dat het hier wel goed zit voor de volgende jaren. De analist werkt 2 scenario's uit:
1. een basis-scenario waarbij er een gematigde groei is in de US markten (omzet stijging van +/- 20% tegen 2019) en de groep zijn Europese activiteiten de volgende jaren uitbreidt naar de rest van Scandinavië en Duitsland. Fair value in dit scenario is 16€.
2. een positief scenario waarbij dezelfde assumpties gelden voor de US en Europese markt als in scenario 1, maar de analist ook rekening houdt met verkopen in NSW en Canada. Fair value wordt dan al 20€!

Dat ze op eigen houtje de omzet van 100 miljoen kunnen ronden zoals NIBC aaneeft, geloof ik ook wel. Maar de echte kansen op korte termijn liggen volgens mij toch wel bij wat ze in het NIBC rapport "long shot positive triggers" noemen.
Om succesvol de Duitse markt te betreden zijn er namelijk nog twee dingen die ze bij Envipco nodig hebben, en die ook op de av aangehaald werden:

- Crate technology, oftewel ze moeten ook lege bakken bier kunnen terugnemen, nogal belangrijk voor supermarkten in landen zoals Duitsland, Belgie en Nederland :-)
- DPG certification. Een vereist certificaat, uitgegeven door Deutsche Pfandsystem GmbH (jawel, dat is één van die partijen waar ze een rechtszaak tegen lopen hebben en die ze de vorige keer 10 miljoen lichter gemaakt hebben). Daarvoor moeten de automaten aan een aantal minimumvereisten voldoen (bv op één dag 4000 verschillende fleskes kunnen slikken plus 600 al dan niet gevulde bierbakken). Niet simpel, bij de opstart van het systeem kregen maar 5 van de 17 mededingers het benodigde certificaat.

Kratten terugnemen kunnen de Envipco's niet, en zelf een systeem in elkaar boksen binnen dit en 2 jaar zou onredelijk veel tijd en budget vragen. Ze moeten hier dus een licentie op de kop zien te tikken van één van de andere spelers die de technologie in huis hebben. Kost geld, en de kans is groot dat ze tegen al die spelers ook een rechtszaak hebben lopen. Vandaar ook dat de CEO er op de av zo hard de nadruk op legde dat ze die IP violation zo graag in der minne wilde regelen.

Dé kans om zowel aan dat certificaat te geraken als aan die krattentechnologie plus nog wat andere schnabbels is ligt volgens mij in een overname. De meest voor de hand liggende prooien zijn Repant of Wincor Nixdorf, zoals hier op het forum ook al eens zijdelings aangehaald. Ik heb hierover een jaar of wat geleden eens een vraag aan de CEO gesteld, maar kreeg toen een zéér korte "geen commentaar :-). De CEO van Repant was een merger wal genegen.

Wincor-Nixdorf (recent Wincor-Diebold geworden) zou wel de ultieme catch zijn en ons direct katapulteren naar een marktaandeel van 20% met de bijhorende 100 mio omzet. Ik ben er van overtuigd dat dat onderdeel in de etalage staat, maar helaas niet overtuigd van de financiële draagkracht van Envipco. Als we Envipco waarderen aan een m.i. faire 15 euro per aandeel oftewel een beurswaarde van pakweg 60 miljoen euro, dan zou het RVM-gedeelte van WD (op basis van marktaandeel) op 70 miljoen gewaardeerd kunnen worden. Iets in die grootte-orde zie ik Envipco nog niet ophoesten. Bij NIBC spreken ze over eventueel bepaalde assets en contracten over te nemen, maar dat lijkt me voor WD weinig interessant.

Repant wordt minder interessant naarmate we zelf Scandinavie veroveren, maar ze hebben wel een grotere geografische dekking (hebben een zeer sterke verdeler, DIGI of zoiets dacht ik), zijn op de markt in Duitsland (dus hebben de benodigde DPG certification) én hebben crate technologie. Volgens dezelfde redenering zou een overname 40 miljoen kosten. Ook moeilijk haalbaar.

Trautwein en Sielaff zijn ook interessant en vooral goedkoper, maar hebben ook nog niet-rvm activiteiten. Voor de RVM activiteiten van Sielaff zouden ze iets van een 25 miljoen moeten ophoesten, voor die van Trautwein een miljoen of 10.
Die twee laatste behoren dus wel tot de mogelijkheden, beiden zijn actief in Duitsland, hebben crate technologie én 360° detection (dat laatste is bij Envipco maar 320° maar werkt volgens hen quasi even vlot). Het is natuurlijk wel de vraag hoe vlot de RVM-activiteiten uit de rest van de activiteiten te wrikken zijn.

Loetec en RTI-recycling zijn niet interessant wegens geen terugname van kratten.

Qua kost moet Trautwein zeker haalbaar zijn, toch zeker als er een deel in aandelen betaald kan worden of als er een settlement bekomen wordt rond de IP violation.
Trautwein is niet alleen de goedkoopste, maar heeft behalve in Duitsland ook (via verdelers) een poot aan de grond in Oost-Europa en Turkije. De 2500 toestellen die ze al staan hebben (vnl in Duitsland) kunnen dan binnen dit en 5 jaar door Envipco's vervangen worden :-).

Of ze echt zoiets van plan zijn blijft natuurlijk koffiedik kijken. Maar gezien de bovenvermelde twee vereisten om de Duitse markt te betreden zullen ze toch iets van actie moeten ondernemen, en dan was er nog dat mysterieuze agendapunt op de AV: " In order to create liquidity and / or financing of mergers and acquisitions, it is proposed that the shareholders at the GMS approve an issue of up to 10% of the current share capital by subscription of new shares". Het punt werd dan wel ingetrokken op de dag van de av zelf, er werd bij gezegd dat er veel kans, als de noodzaak zich voordoet, later dit jaar een bav voor bijeengeroepen zou worden. Bovendien voert de CEO de laatste tijd veel gesprekken in Duitsland, waaronder "vergevorderde gesprekken" om de Duitse markt te betreden met een partner...
Enfin, time will tell :-)

kayva
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor kayva » 23 Jul 2017 11:22

kayva schreef:Van Returpack staat al vast dat ze er de komende jaren nog 100 willen plaatsen en ze leken ook erg zeker over de klant in Michigan die in alle 85 winkels een Quantum zou willen plaatsen. De echte commerciële doorbraak lijkt na al die jaren nu dus echt een feit. De verkoopprijs van een Quantum schommelt nog steeds rond 100.000$ dus zo'n contractje van 100 stuks is al al snel goed voor 10 mio$ en vergelijkbaar met een order voor 500 Ultra's. Ziedaar het echte potentieel voor de volgende jaren!

Ze hebben de presentatie die we tijdens de AV te zien hebben gekregen ondertussen online gezet.
https://www.envipco.com/admin/uploads/6 ... f91bcc.pdf

1 van de meest opvallende feiten van die vergadering was de grote supermarktketen met 85 winkels in Michigan die op 15 augustus zijn eerste outdoor Quantum zal plaatsen. Na enig opzoekwerk blijkt de enige (en tevens de grootste) keten met 85 winkels in Michigan een oude bekende te zijn....Kroger! Voor de Envipco diehards zeker geen onbekende naam want in 2010-2011 werden de eerste 5 Quantums op hun parkings neergeplant. Dit was toen nog onder de naam 'Reimagine' in samenwerking met Coca Cola. De gerupereerde volumes bleken de verwachting ruimschoots te overtreffen, maar uiteindelijk liep het project op niets uit omdat er veel meer pet werd gerecupereerd dan aluminium en de grondstofprijs hiervan te laag was om de kosten te dekken.
De laatste jaren werden nav het project met Returpack de kinderziektes van de Quantums opgelost en dit is blijkbaar ook Kroger niet ontgaan. Dat zij de eerste zijn die als zuiver commerciële organisatie de outdoor Quantum op grote schaal zouden gaan installeren maakt de cirkel nu rond... ;)

In de presentatie staat ook te lezen dat een outdoor Quantum 5 klassieke rvm's vervangt. Voor 85 winkels zou dit dus het eqyuivalent zijn van 425 toestellen. Envipco heeft nu + 6000 (single feed) installaties dus contract voor 85 Quantums vertegenwoordigt dan een stijging van 7%. Met Kroger als referentie volgen er de volgende jaren dan hopelijk snel nog enkele zulke contracten en is hun ambitie om de nr 2 van de markt te worden zelfs zonder een Duitse overname haalbaar.
De maximale productie van 200 Quantums per jaar wordt zo hopelijk ons volgende probleem :D

kayva
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor kayva » 04 Aug 2017 18:02

Slecht nieuws uit Australië begin deze week: Onze Noorse 'vrienden' zijn aangesteld tot network operator voor alle zones in NSW. Het lijkt logisch dat de geplaatste toestellen dan ook van Scandinavische makelij zullen zijn, maar op de AV van afgelopen juni werd uitdrukkelijk vermeld dat Envirobank reeds beslag had gelegd op een aantal goede locaties los van wie er tot network operator benoemd zou worden. Ik hoop hierover bij de 2e kwartaal resultaten (die voor 25 augustus op de kalender staan) toch wat meer info te krijgen.

Ondertussen zijn de 240.000 eigen aandelen die op naam van de stichting employees envipco holding stonden terug naar envipco overgezet zodat de verkoop mogelijk spoedig kan ingezet worden. Benieuwd aan welke koers deze geplaatst zullen worden want de verhandelde beursvolumes zijn nog steeds veel te klein om dit in de open markt te doen.

https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/ ... s?id=48212
https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/ ... s?id=48213

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Envipco H1 2017

Berichtdoor abdel » 15 Aug 2017 11:45

Weinig spectaculairs in het H1 rapport. De omzet blijft zoals verwacht mooi groeien, nipt geen 10 miljoen euro voor Q2. Als dit zich doorzet, zal het eerste kwartaal van 2018 het laatste kwartaal zijn dat nog onder die 10 mio drempel komt. Netto maar een winstje van 13 cent per aandeel, nog steeds wegens opstartkosten in Europa, kosten rond de IP-case, ... Dat gaat dit jaar nog wel wegen.

Cashcow USA blijft op volle toeren draaien, met een omzetstijging van nog maar eens 12% jaar op jaar dankzij de leasing portfolio. Comfortabele situatie, gezien die leasingcontracten over 5 jaar lopen. Deze keer zijn ook de machineverkopen gestegen, een eerste effect(je) van het eerder uitgestelde grote contract met Walmart?
Ook in Europa stijgt de omzet, naar 1,5 miljoen voor H1 waarvan 1 miljoen uit Zweden. Hier zit weer de verkoop van een handvol Quantums in. Er moeten er nu toch een dertigtal geïnstalleerd zijn, waarop in de toekomst natuurlijk ook verdiend wordt (onderhoud & reparatie).
Voor Australië zijn de verwachtingen wat getemperd, nu Tomra in alle zes de deelgebieden van NSW de rol van network operator binnen gehaald heeft. Ze gaan nog uit van verkopen, maar ik vermoed dat dat maar een fractie zal zijn van de 800 machines die geplaatst gaan worden. Voor de volgende states is het koffiedik kijken, maar als die met hetzelfde systeem gaan werken zal ook daar Tomra wel networkoperator worden. Tomra heeft nogal de reputatie van zwaar onder de prijs te gaan bij tenders om de concurrentie weg te houden.

De cijfers liggen alleszins stevig boven de verwachtingen van NIBC (gingen uit van een omzet van 14.3). Die gaan begin volgend jaar toch hun koersdoel mogen optrekken denk ik.
Voor 2018 gaat NIBC uit van een jaaromzet van 35.4 miljoen (Envipco zelf geeft geen vooruitzichten).
Ik zie zelf de USA dit jaar op zijn eentje wel richting die 35 miljoen gaan. En met Europese omzet van 4 miljoen en 1 miljoen ROW er bij zie ik een totale jaaromzet tegen de 40 miljoen haalbaar voor 2017, waar NIBC dat pas voor 2018 verwacht.
En gebaseerd op de getekende contracten en de in gang trekkende quantumverkopen zie ik zelf voor 2018 eerder 50 miljoen omzet dan de 40 miljoen van NIBC.

Enfin, op korte termijn heb ik high hopes voor Q3, zowel top als bottom line, maar het is verder toch wel wachten op echt groot nieuws. Overnames, IP settlement, groot Quantumcontract, ...

Ik heb hierboven ergens een exposé gedaan over overnameprooien, maar in het NIBC report stond ook een interessant stukje over potentiële overnemers, vnl andere industriële bedrijven die al koel- en weegsystemen verkopen aan supermarkten, een RVM aanbod zou daarin erg complementair zijn. Ze hebben reeds een uitgebreid klantennetwerk en er zouden significante schaalvoordelen zijn. Ze zouden ook grotere markten sneller kunnen bedienen. Als zo'n bedrijf interesse zou hebben zijn er maar drie deftige prooien (Envipco, Repant of onderdelen Wincor-Diebold) waarvan Envipco toch veruit de interessantste portfolio heeft.
Zelf heb ik een tijd aan Coca-cola gedacht.
In Australië zijn ze mee system operator van heel het deposit systeem, in Schotland lang hevig tegenstander van een statiegeldsysteem maar nu een bocht van 180° genomen,... Bovendien hebben ze het verdelersnetwerk (een kleine RVM neemt ongeveer even veel plaats in als een drankautomaat), het logistiek netwerk én ze kunnen het blik en de PET zelf terug gebruiken. Lijkt me één grote win-win. Ze zouden ook de huidige markt van plusminus een half miljard stevig kunnen vergroten als ze hun schouders onder het statiegeldsysteem zouden zetten. Maar bv Coca-cola heeft mee de piloot gedaan die aan de wieg stond van de Quantum (toen gericht op landen of staten zonder statiegeldsysteem) en Pepsi heeft ooit ook mobiele RVMs gehad. Moest het echt interessant zijn hadden ze waarschijnlijk al wel eens bij Envipco komen aankloppen. Daar ga ik de volgende (B)AV eens achter polsen :-)

De koers blijft wat aanmodderen intussen, de verkoop van die 240000 treasury shares hangt duidelijk boven de markt. Dat zou rond de 8 euro gebeuren, dus voorlopig zie ik ons zonder nieuws niet snel veel hoger gaan.

Phil
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Phil » 15 Aug 2017 23:56

abdel liked last!
Aandelen in portefeuille: ABI, ACKB, AGS, BN, BREB, BTEM, FPAFY, LUXEM, ODET, SOF, RF

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 18 Aug 2017 13:15

Ja, als de UK nu eindelijk eens overstag zou willen gaan opent er zich weer een enorme markt.
Maar ik vrees dat ze daar voorlopig dringendere zaken om handen hebben. Misschien in Schotland?

Ondertussen een update bij NIBC: "Envipco: Broad Beat 1H17, Trends to Continue for FY". Hun koersdoel hebben ze precies niet aangepast, hun maar hun vooruitzichten voor 2017 toch al wel.
Klinkt weer goed alleszins, en de aankopen de laatste dagen zullen ook wel weer uit die hoek komen. Toch frustrerend dat de analyses enkel voor hun klanten zijn. Voorlopig nog niet te pakken gekregen. Wie graag meer weet over het volledige rapport daarentegen, laat maar een pb-tje ;-).

D.

abdel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor abdel » 21 Aug 2017 15:49

Of je nu open en bloot een paar honderd stuks in de bid legt, of je doet het in ijsbergvorm, altijd verschijnt er direct een ander order nipt hoger. Kopen uit de bid wordt zo wel erg moeilijk gemaakt.

Ondertussen maken ze werk van de verhuis in Duitsland. De productie van de quantums is nog maar goed en wel opgestart en nu al is de huidige productiehal te klein, hopelijk is dat in de nieuwe grote productiehal ook snel het geval :-). Als ik me niet vergis mikten ze daar op een 200 Quantums per jaar, oftewel een Quantumomzet van 20 miljoen per jaar, exclusief onderhoud en reparatie.
http://www.wn.de/Muensterland/Kreis-Ste ... -ausziehen