Speculatietaks

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
anika
Forum veteraan
Forum veteraan

Re: Speculatietaks

Berichtdoor anika » 23 Jul 2015 11:31

mariocath schreef:Lang leve de LT belegger !!! :D :D

Beste Mario, jouw dividenden als LT belegger zullen voortaan ook kunnen genieten van 27% roerende voorheffing i.p.v. 25%.
Het ontgaat mij waarom dit je zo gelukkig maakt :lol: .

Ik zal voortaan veel minder verschuivingen doorvoeren in mijn portfolio en véél transactietaks besparen (paar duizend euro besparing) en weinig last hebben van die "laag bij grondse" pestbelasting, die een speculatietaks toch is.
Minder mogelijkheid tot verschuiven (of corrigeren) betekent voor mij ook meer risico vermijden. Kleinere en volatiele beursgenoteerde bedrijven worden uitgesloten van investeringen. Wel kans op grote grote verliezen, maar winsten worden voor een groot deel afgeroomd (transactiekost, beurstaks, speculatietaks). Statistisch gezien zullen alleen diegene welke over insiderkennis beschikken nog iets overhouden. Dus, niet met mij.

Verder moet ik mijn buitenlandse verblijfplaats maar eens een opfrisbeurt geven en veel meer tijd aldaar doorbrengen. Mijn woning hier kan ik verhuren (of verkopen). Nog een besparing (geen gemeentebelastingen meer).
pate liked last!

paljas
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor paljas » 23 Jul 2015 11:45

Gray schreef:Het had beter 3 maand geweest, 6 maand is lang. En als de sossen aan de macht komen wordt het garanti 1 jaar... :roll:

Als de sossen aan de macht komen dan moet je meerwaarde gaan betalen op elke verkoop, ongeacht de tijd. Voor de sossen is iedereen die in aandelen belegt een vuile speculant.

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 23 Jul 2015 12:11

wannesax schreef:Trouwens, wat met de eventuele minwaarden bij verkoop binnen de 6 maand?

Mogen volgens de persconferentie ingebracht worden.

Ik vraag mij ook af hoe de banken dit allemaal zullen bijhouden. En zal dit meteen van je winst verdwijnen of moet dit dan aangegeven worden of...

Berlin
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Berlin » 23 Jul 2015 12:32

Voor mij persoonlijk RIP beleggen/speculeren.
Gedaan ermee - ik ga toch geen risico's nemen om de heren opsmossers te plezieren.
Adiue :twisted:

MADNESS
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor MADNESS » 23 Jul 2015 12:33

De minwaarden mogen in rekening gebracht worden... Prachtig, om die hete soep te verwerken zullen er inderdaaad jobs gecreëerd worden! :lol: :lol: :lol:
Buy or sell, short or long? One thing is sure, a trader must be strong!

charel01
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor charel01 » 23 Jul 2015 12:38

‘Speculatietaks' brengt economie schade toe
Onze mening:
De regering Michel voert als onderdeel van de tax shift een zogeheten ‘speculatietaks’ in op aandelen die binnen de zes maanden na aankoop weer verkocht worden. De maatregel moet 28 miljoen euro opbrengen. Maar de economische schade die de nieuwe belasting dreigt te veroorzaken, is stukken groter.

In de eerste plaats zal de maatregel de particuliere belegger minder doen handelen. De grote multinationals zullen daar geen last van hebben want daar zorgen buitenlandse partijen, die de taks niet zullen ophoesten, voor een vlotte handel. Maar voor onze kleine en middelgrote bedrijven wordt de taks nefast voor de verhandelbaarheid aangezien de handel in deze aandelen voor een groot stuk door kleine Belgische beleggers wordt verzorgd. Een geringere liquiditeit weegt op de beurskoers en vermindert ook de aantrekkelijkheid voor professionele beleggers.

De taks zal ook wegen op het aantal beursgangen in Brussel. De biotechsector, die in Vlaanderen springlevend is en voor goedbetaalde jobs zorgt, heeft de voorbije jaren honderden miljoenen euro’s via de beurs kunnen ophalen. Een groot deel ervan is afkomstig van het spaargeld van particulieren. Maar wie zal nog in een risicovol biotechbedrijf willen investeren wanneer hij bij slecht nieuws niet kan verkopen zonder daarvoor bestraft te worden? Het verstrekken van risicokapitaal moet je belonen, niet bestraffen.
Dat de belasting geld zal opleveren, is ook zeer twijfelachtig. Het zet beleggers ertoe aan minder te handelen, waardoor ook de opbrengst van de beurstaks voor de staatskas gevoelig zal zakken. Bovendien zal een deel van de actieve beleggers zijn heil zoeken bij buitenlandse brokers om aan de beurs- en speculatietaks te ontsnappen. Dat leidt tot minder tewerkstelling in ons land.

Ten slotte is ook het woord ‘speculatietaks’ aanstootgevend. Is een belegger die bij slecht nieuws verkoopt een ‘speculant’ of eerder een slimmerik die zijn investeringen goed opvolgt? En is iemand die aandelen moet verkopen omdat hij bijvoorbeeld getroffen wordt door een ziekte of scheiding ook een ‘speculant’?

De taks is slechts een symbool, een zoenoffer voor de eisen van de vakbonden dat kapitaal zwaarder belast moet worden. Maar de nieuwe belasting bovenop de al fors verhoogde beurstaks dreigt ons veel meer te kosten dan hij zal opbrengen.

Ten slotte is ook het woord ‘speculatietaks’ aanstootgevend. Is een belegger die bij slecht nieuws verkoopt een ‘speculant’ of eerder een slimmerik die zijn investeringen goed opvolgt?
Bron:"De Tijd"
Mag al eens gezegd worden, vind dit een prachtartikel van De Tijd.
Matthi liked last!
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

zwartkater
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor zwartkater » 23 Jul 2015 13:06

Arme belgen...wij laten ons altijd maar doen en nooit komt er een tegenreactie van de gewone burger ....zie ook de pensioen hervorming.

Mij zullen ze in elk geval niet veel meer zien op de beurs.
Iedere kleine belegger die wat centjes probeert bij te verdienen op de beurs word nu ook nog eens afgestraft.. een.ronduit belachelijke en nutteloze (pest) taks.
charel01 liked last!

Itsjustme
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Itsjustme » 23 Jul 2015 13:08

Dit gaat niet door in de vorm zoals het nu voorgesteld wordt is mijn mening. Voorwaarde is dan wel
dat er genoeg stof opwaait zoals bvb. door dat artikel in de Tijd. Ik zie het echt als een proefballonnetje
oplaten; niet genoeg maatschappelijke reactie? Dan wordt het stilzitten en geschoren worden.
charel01 liked last!

Luke666
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Luke666 » 23 Jul 2015 13:19

Voor mij is het gedaan met de beurs.. had alles al verkocht.. nog paar posities die ik nog opvolg.. Waarom mij geld vastzetten, als ik er niet mee mag doen binnen 6 maand? Komt er goed nieuws,dan kun je eigenlijk nie verkopen, zonder boete.. pffff wat een apenland.. Als ik later de kans heb, is het maken dat ik hier weg ben!!
Buy low and sell...

Vince73
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Vince73 » 23 Jul 2015 13:24

Het is toch duidelijk dat ze nu ze geen geld van de spaarboekjes meer hebben door de lage intresten , we op een andere manier het gelag mogen gaan betalen.

De enigste manier om nog een beetje je geld te doen groeien wordt in deze ook weer voor de ogen weggemaaid.

Zouden we niet beter alles ineens afgeven ? dan kunnen ze niks meer pakken!!!!!! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: