Speculatietaks

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Hercules
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 12

Re: Speculatietaks

Berichtdoor Hercules » 23 Jul 2015 14:54

Deze belasting gaat een negatieve opbrengst genereren door wegvallen van veel locale handel.
Geeft buitenlandse partijen wel kans volgend jaar leuk koopjes te doen, wellicht nu al short gaan op Belgische banken wil je er nog wat aan verdienen (wel langer dan 6 maanden vasthouden :twisted: )

Bieraait
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 277

Berichtdoor Bieraait » 23 Jul 2015 14:55

Wat is zelfs het punt van de speculatietaks? Als zowel meerwaarden als minwaarden in rekening worden gebracht is dat toch zero-sum? Tenzij natuurlijk als de beurzen boomen en er meer meerwaarden zijn dan minwaarden, dan is er winst. In het andere geval is het omgekeerd. Met andere woorden: alweer een pro-cyclische maatregel.

Gaat het goed, dan is er extra geld. Gaat het slecht, dan is er minder geld. En we weten allemaal dat je in goede tijden wat opzij moet zetten voor tijdens de slechte tijden, maar dat de gemiddelde politicus dat maar al te vaak 'vergeet'.

Intussen zal het wel speculanten/beleggers aanzetten om allerlei trucjes te zoeken om deze maatregel te omzeilen, hoe klein de kost ook is. Blijkbaar schrikt het ook beleggers af om te stoppen met beleggen. Lijkt mij dus op korte termijn vrij nutteloos (voor de begroting), op middellange termijn zero-sum (als minwaarden en meerwaarden elkaar compenseren) en op lange termijn negatief.
"Las Vegas is busy every day, so we know that not everyone is rational." - Charles Ellis
www.ygrids.com

zwartkater
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 151

Berichtdoor zwartkater » 23 Jul 2015 15:18

Waarom geen speculatietaks met terugwerkende kracht , maar daar hebben de heren politici nog niet aan gedacht.
Als de minwaarden mogen in rekening gebracht worden , zal dat een nul operatie zijn....maw een zinloze pesttaks.

Swinger
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 505

Berichtdoor Swinger » 23 Jul 2015 16:27

Bieraait schreef:Wat is zelfs het punt van de speculatietaks? Als zowel meerwaarden als minwaarden in rekening worden gebracht is dat toch zero-sum? Tenzij natuurlijk als de beurzen boomen en er meer meerwaarden zijn dan minwaarden, dan is er winst. In het andere geval is het omgekeerd. Met andere woorden: alweer een pro-cyclische maatregel.

Gaat het goed, dan is er extra geld. Gaat het slecht, dan is er minder geld. En we weten allemaal dat je in goede tijden wat opzij moet zetten voor tijdens de slechte tijden, maar dat de gemiddelde politicus dat maar al te vaak 'vergeet'.

Intussen zal het wel speculanten/beleggers aanzetten om allerlei trucjes te zoeken om deze maatregel te omzeilen, hoe klein de kost ook is. Blijkbaar schrikt het ook beleggers af om te stoppen met beleggen. Lijkt mij dus op korte termijn vrij nutteloos (voor de begroting), op middellange termijn zero-sum (als minwaarden en meerwaarden elkaar compenseren) en op lange termijn negatief.

Het systeem van de speculatietaks is geen zero-sum voor de kleine belegger. Het kan best zijn dat je op de meerwaarden onmiddellijk taks betaald maar dat je de minwaarden pas kan inbrengen op je belastingsbrief. Kortgesteld belasting direkt betalen, minwaarden terugkrijgen na 1,5 jaar.

De Tijd schrijft dat de beurs te lijden heeft onder het nieuws, het zou voor minder. Kijk eens naar het moment vandaag, dat de koersen die op winst stonden, gingen dalen ... kort na het einde van de persconferentie en de eerste opiniestukken.

Het sentiment is vandaag negatief, komt wel weer goed zodra iedereen het heeft doorgespoeld met een pintje, koffietje, watertje, ...

Berlin
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 149

Berichtdoor Berlin » 23 Jul 2015 16:52

Swinger schreef:
De Tijd schrijft dat de beurs te lijden heeft onder het nieuws, het zou voor minder. Kijk eens naar het moment vandaag, dat de koersen die op winst stonden, gingen dalen ... kort na het einde van de persconferentie en de eerste opiniestukken.

Het sentiment is vandaag negatief, komt wel weer goed zodra iedereen het heeft doorgespoeld met een pintje, koffietje, watertje, ...

Denkt ge
Alle 'plussen' van de laatste weken & maanden zijn buiten.
De overig blijven een tijdje staan tot deze break even zijn, en vervolgens hopla buiten.
Er zijn plezieriger dingens dit ik met mijn centen kan aanvangen.....
Ik weet niet hoeveel men gaat 'afrommen'... Maar voor mij is dit de laatste druppel, belasting betaal ik meer dan genoeg.

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 542

Berichtdoor Putbruy » 23 Jul 2015 17:51

Is er hier iemand die al weet over welke concrete cijfers het gaat ? of is het allemaal window dressing voor de buitenwacht ?
Hoeveel % op wat ? op de winst ? het kapitaal ? ??

Ik zou hoegenaamd geen problemen hebben op taksen voor( computergestuurde) daytraders...maar 9/10 dat die niet binnen de maatregel vallen
Berlin liked last!
in port : vanalles..

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2608

Berichtdoor jens_dev » 23 Jul 2015 18:02

Elders wordt het percentage van 25% vernoemd, maar betrouwbaarheid daarvan is onbekend. Best nog even wachten alvorens te steigeren :)
Never waste a good crisis

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 542

Berichtdoor Putbruy » 23 Jul 2015 18:14

jens_dev schreef:Elders wordt het percentage van 25% vernoemd, maar betrouwbaarheid daarvan is onbekend. Best nog even wachten alvorens te steigeren :)

25% op winst ? en op verlies ?
Hopelijk wordt dit regeltje weer gesmoord door uitzonderingen zoals vrijstellingen op kleine aandeelhouders enz.
in port : vanalles..

MADNESS
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1424

Berichtdoor MADNESS » 23 Jul 2015 18:20

Dat verwacht ik sowieso, anders hou ik het misschien ook voor bekeken! :roll:
Buy or sell, short or long? One thing is sure, a trader must be strong!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2608

Berichtdoor jens_dev » 23 Jul 2015 18:22

Verlies kan verrekend worden, werd gezegd op de persconferentie.
Never waste a good crisis