Campine

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Campine

Berichtdoor 14-11-2014 » 14 Feb 2018 10:29

De situatie is ondertussen wel aanzienlijk verbeterd door veel betere grondstofprijzen die rechtstreeks een grote impact hebben op de winstgevendheid. Ik verwacht dat het totale dividend rond de 2€ zal uitkomen wat aan huidige koers nog steeds bruto ruim 7% is
Ik verwacht een zeer positief resultaat met positieve outlook en zou niet verbaasd staan van koersen rond de 40€

Als we willens en wetens weeral het vroegcyclistische karakter vergeten, ja.

Zowel een K/W van 6 tot 8 (zit winst in voor HJ2) als hoge dividendrendementen van 6%, 7% passen bij cyclische aandelen. Omdat een K/W van 20 bij een groeiaandeel best acceptabel kan zijn, maar niet wanneer de W een recordwinst is die afhankelijk is van cyclische factoren. En omdat het dividend magere jaren een beetje compenseert.

Stock screeners zijn leuk, maar een K/W van 8 is niet per se positief. Te simplistisch. In dit geval is een lage K/W echter ook niet verdacht, omdat Campine wel de W zal behalen die bij de K past.

Er kan wel wat opwaarts potentieel zijn, maar niet omdat de representatieve nettowinst in HJ2 vijfzesde van de prettige nettowinst in HJ1 zal zijn. Dat is een onjuiste voorstelling van zaken.

Het dividendbeleid ga ik niet toepassen op een winsttaxatie, maar een hoog dividendrendement past dus ook prima bij een vroegcyclisch aandeel. Net zoals een lage K/W. Omdat de kans op een enorm koersrendement kleiner is.

Een koers verbaast mij zelden, ik sluit niets uit, en dat wat zou kunnen, kan. Het zou mij niet verbazen dat ik minimaal op "houden" zou uitkomen hoor, binnen een gespreide beleggingsportefeuille.
abdel liked last!

Massemen
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Massemen » 21 Feb 2018 23:52

Het is ook niet dat ik "all-in" ga op Cambine, het vormt 2% van mijn portefeuille. Maar ik zie op dit ogenblik relatief weinig risico op koersdalingen. Resultaten zouden goed moeten zijn en dan zal er ook een mooi dividend bij komen. Binnenkort weten we meer :)

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 14-11-2014 » 22 Feb 2018 06:25

ik zie op dit ogenblik relatief weinig risico op koersdalingen

Het was meer dat kandy cain bezig leek met de ontdekking van cyclische aandelen. Vette jaren, magere jaren. Het zal geen mager jaar worden, maar het was iets te eenvoudig om in een vet jaar de winst van HJ1 conservatief met 1,83 te gaan vermenigvuldigen en om daarna de K/W met 2 te vermenigvuldigen. Dat mag en "zou ooit kunnen", zie wellicht een 5-jaars koersgrafiek van Picanol, maar zal niet zomaar gebeuren.

Mooi beleggersaandeel; een aangekondigd hoger dividend zou begin maart ook nog voor een stimulansje van de koers kunnen zorgen, en ook de outlook voor HJ2 (geen verlies maar winst) biedt genoeg ruimte voor een meevaller. Een relatief laag risico op een niet-algemene koersdaling zit inderdaad al in zo'n lage K/W, die in een magere peroide dan misschien langzaam stijgt van 6 richting 8; zoiets.

Op een nettoverlies in HJ2 in de voorgaande boekjaren is iets af te dingen, er was een forse boete, maar ik wilde vooral even duidelijk maken dat 1,83x HJ1 niet de juiste formule was. De boete noemen deed afbreuk aan die bedoeling.