Nyrstar

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 498

Re: Nyrstar

Berichtdoor tsuretie » 10 Jan 2018 11:57

rvkb schreef:Zo veel veronderstellingen...
Je moet ook niet alles geloven wat je hier leest hé.

Soms helpt wat zwarte humor om alles te relativeren.
Maar eerlijk : ik verwacht in februari een voorzichtige break-even, want de dollar zit tegen.
Een break-even na 6 jaar niets anders dan rode cijfers zou op zich al een hele verademing zijn.
Een nieuwe KV is in deze context helemaal niet aan de orde.
Momenteel heeft NYR alles in huis om een zeldzame turn around te worden.
Nyrstar, Payton Planar, Resilux, XRP, Bpost, Lotus B, Sberbank, Gazprom

judge
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 196

Berichtdoor judge » 10 Jan 2018 12:03

Ja maar je ziet het is zo goed als het enige aandeel dat blijft hangen waar het staat .Als ik zie hoeveel andere aandelen dat het veel beter doen en zelfs de Bel 20 is om bang van te worden .

tsuretie schreef:
rvkb schreef:Zo veel veronderstellingen...
Je moet ook niet alles geloven wat je hier leest hé.

Soms helpt wat zwarte humor om alles te relativeren.
Maar eerlijk : ik verwacht in februari een voorzichtige break-even, want de dollar zit tegen.
Een break-even na 6 jaar niets anders dan rode cijfers zou op zich al een hele verademing zijn.
Een nieuwe KV is in deze context helemaal niet aan de orde.
Momenteel heeft NYR alles in huis om een zeldzame turn around te worden.
Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht
-------------------------------------------------------

Dirk19
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 659

Berichtdoor Dirk19 » 10 Jan 2018 13:08

Misschien moeten ze ook (zoals Kodak) aankondigen dat ze cryptomunten gaan uitbrengen. Dan stijgen onze aandelen misschien ook met honderd procent :D

Metallic
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 27

Berichtdoor Metallic » 10 Jan 2018 16:14

al de 10de dag op rij met een stijging !

Dirk19
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 659

Berichtdoor Dirk19 » 10 Jan 2018 17:38

Metallic schreef:al de 10de dag op rij met een stijging !

Toch niet ;) Hopelijk vanaf morgen terug UP

UP UP UP we must go!

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 384

Berichtdoor Lotus » 10 Jan 2018 22:21

Dirk19 schreef:
Lotus schreef:Op naar €6,30 en dan ben ik daaronder weer koper.

Je zal nog een tijdje geduld moeten hebben ;)

Het was dacht ik oktober of november vorig jaar dat ik hier nog zei dat de koers naar €6 zou gaan. De koers stond toen boven €7 en het kan snel gaan ;)

Hanzipanzi1
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 107

Berichtdoor Hanzipanzi1 » 12 Jan 2018 06:19

https://www.facebook.com/SCNewsSA/video ... 259666034/

Akkoord over lonen werknemers PP met vakbonden. Eerste twee jaren geen loonopslag. Vanaf 2020 4 % opslag.

Gekko4ever
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 43

Berichtdoor Gekko4ever » 12 Jan 2018 08:23

Mooi akkoord! Eerst bewijzen dat de opstart succesvol wordt dan kan er verloond worden.
Nyrstar, Arcelor Mittal, Payton Planar, Boskalis, Quest for Growth, Materialise, Ahold

vogelspotter
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1386

Berichtdoor vogelspotter » 12 Jan 2018 08:51

12 januari 2018

 Koen Lambrecht
De stij­gen­de rente kan be­drij­ven die een zware schul­den­last tor­sen - in ver­hou­ding tot de cash die ze ge­ne­re­ren - pijn doen. Het wordt dan nog moei­lij­ker hun ver­plich­tin­gen na te komen. We speur­den op Eu­ronext Brus­sel naar de schul­de­naars die in de nauw­ste schoen­tjes zit­ten.

Nyr­star

De schul­den bij de zink­groep Nyr­star sta­pel­den zich op toen voor­ma­lig CEO Roland Junck in de jaren 2009-2010 zowat 2 mil­jard pomp­te in de over­na­me van en­ke­le me­taal­mij­nen. Een bij­zon­der on­ge­luk­ki­ge be­slis­sing, want die mij­nen heb­ben nooit echt bij­ge­dra­gen tot de winst. De schuld­po­si­tie is ver­der ver­zwaard door de in­ves­te­rin­gen in de Au­stra­li­sche haven Port Pirie. Daar ver­bouw­de Nyr­star de zink­smelterij tot een po­ly­va­len­te re­cy­cla­ge­fa­briek, wat om­ge­re­kend zo’n 430 mil­joen euro kost­te.

ING-ana­list Stijn De­mees­ter raamt de to­ta­le schul­den van Nyr­star op 1,4 mil­jard euro: een net­to­schuld van 1,14 mil­jard euro en nog eens 250 mil­joen schul­den die bui­ten de ba­lans wor­den ge­hou­den. Daar­bij gaat het ener­zijds om de ver­koop van toe­kom­sti­ge pro­duc­tie en an­der­zijds om een ‘per­pe­tu­al’, een obli­ga­tie­le­ning waar­voor de Au­stra­li­sche over­heid zich ga­rant heeft ge­steld.

Te­gen­over de to­ta­le schuld staat een ver­wach­te be­drijfs­kas­stroom van 220 mil­joen euro voor 2017, wat een heel hoge ver­hou­ding schuld/ebit­da van 6,3 op­le­vert. Als we al­leen re­ke­ning hou­den met de net­to­schuld, be­draagt de ver­hou­ding nog al­tijd 5,2.

Maar de voor­uit­zich­ten zijn niet slecht. De zink­markt doet het goed, de over­blij­ven­de mij­nen zou­den aar­dig wat winst moe­ten op­le­ve­ren en Port Pirie zou dit jaar 40 mil­joen euro ebit­da moe­ten ge­ne­re­ren, een be­drag dat zal op­lo­pen tot 100 mil­joen in 2019 en 130 mil­joen in 2020. ‘Ik zie de ver­hou­ding schul­den/ ebit­da dit jaar al onder 3 zak­ken’, voor­spelt De­mees­ter. Hij ver­wacht dat de im­pact van een stij­gen­de rente al bij al be­perkt zal blij­ven en dat de ver­be­te­ring van de ope­ra­ti­o­ne­le gang van zaken en de toe­kom­sti­ge schulden­afbouw veel meer door­we­gen.
Bron:"De Tijd."
Dirk19 liked last!
Ahold Delhaize,ArcelorMittal,Avantium, Deceuninck, Euronav, Nyrstar, TomTom, UCB, X-Fab, Vasco Data, Weight Watchers, Petrobras ADR.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 888

Berichtdoor jean de florette » 12 Jan 2018 09:16

vogelspotter schreef:ING-ana­list Stijn De­mees­ter raamt de to­ta­le schul­den van Nyr­star op 1,4 mil­jard euro: een net­to­schuld van 1,14 mil­jard euro en nog eens 250 mil­joen schul­den die bui­ten de ba­lans wor­den ge­hou­den.

Eind '16 staat er al 1262.3M € op de teller. (Allemaal cijfers uit het jaarverslag opm. nr. 29, en ook nog op p.144 en p. 151 - voor diegenen die het willen natrekken).
2017 wordt o.m. gekenmerkt door een 3de Kw. waarin de schulden zacht gezegd explosief stijgen (dat is die 50M per maand).
Het cijfer ligt dus wel veel hoger. Mijn tabelletje (onder voorbehoud) geeft al een 1.672 M na Kw.3.

Is dat erg? Neen.
Zolang Traf. rugdekking geeft, maakt het niet uit. Alleen verschuift het geld verdienen aan Nyrstar steeds verder naar de toekomst, omdat er telkens 1 jaar of meer nodig is om die schuldenberg terug te brengen tot proporties waarin Nyrstar echt opbrengt.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes