Bpost

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Tomskii
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 25

Re: Bpost

Berichtdoor Tomskii » 10 Apr 2018 15:35

MGiles schreef:
Tomskii schreef:
MGiles schreef:
Kevander schreef:Ik snap het ook niet meer! Is er iets aan de hand? Wanneer gaat Koen eens reageren?

Dat heb ik me ook al lang afgevraagd maar werd hier op gereageerd dat een CEO niet "hoeft te reageren".

Onzin natuurlijk, Tesla krijgt een zware klap, veel terechter dan bij BPost, omdat hun product een dodelijk ongeluk veroorzaakte, ze geen cash in kas meer hadden en weer de productiedoelstellingen niet halen. De CEO Elon Musk reageert binnen de week, en hop, het aandeel is al in herstel.

Facebook krijgt een serieuze opdoffer door een gigantisch privacy schandaal, er werd zelfs even over het failliet van Facebook gesproken (meer dan terecht), maar nee hoor, de CEO reageert vrijwel onmiddelijk, geeft een slap excuus, en aandeel is back on track.

Zelfde met Amazon dat een opstootje met Trump afwimpelt.

Het feit dat Koen niets communiceert vind ik vrij onprofessioneel en doet me aan zijn competentie als CEO twijfelen. Ja je taak is om een bedrijf te runnen, maar ook om de aandeelhouders aan jouw kant te houden. In een echt privaat bedrijf, waar de CEO niet door de overheid gekozen is zou een CEO voor zo'n nalatigheid door de aandeelhouders wandelen gestuurd worden.

Andere bedrijven die voor veel grotere vuren staan krijgen hun aandeel na een week terug op orde, bij BPost laat hij het maar begaan, zelfs wanneer we alle rede ver voorbij zijn. We zijn terug aan de koers van 4 jaar geleden.

Dit dus,

tot op het punt dat ik aan het overwegen ben mijn positie met verlies af te sluiten. Gewoon omdat ik dit geen manier van werken vind (en eigenlijk een beetje vrees voor de toekomst daardoor). Als ik als kleine aandeelhouder al begin te twijfelen, dan lijkt het me straf dat institutionelen nog veel vertrouwen hebben in dit bedrijf/de CEO

Het bedrijf is wel voor 51% in handen van de overheid, dus ik verwacht ook dat zij BPost weel een zetje zullen geven als dat nodig zou zijn, de inkomsten van BPost zijn namelijk zeer voelbaar in de begroting.

Komt bij dat in Belgie BPost toch wel een zekere dominante plek in de markt heeft met zijn verleden.

Nu nog verkopen met verlies lijkt me niet verstandig, had je al veel eerder moeten doen, de bodem lijkt toch ongeveer bereikt te zijn, we zitten ondertussen al 2 weken rond de 18 te dansen, ik verwacht dat we tegen juni/juli wel terug naar de 21-22 (de waarde van bpost zonder radial, de worst case) zullen gaan, op dat punt ga ik mijn positie wel beginnen te herevalueren.

Ik zit er nog in hoor (het gezond verstand primeert over de emoties, gelukkig). Even in the heat of the moment wat te hevig geweest in mijn uitspraak :p
MGiles liked last!

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 887

Berichtdoor jean de florette » 10 Apr 2018 16:55

MGiles schreef:...bij BPost laat hij het maar begaan, zelfs wanneer we alle rede ver voorbij zijn.....

Tsja, maar dat is nu juist de hamvraag. Er zomaar van uitgaan dat die heftige daling onterecht is, ...., 'k zou dat niet doen.
14-11-2014 liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

MGiles
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 4

Berichtdoor MGiles » 10 Apr 2018 17:23

jean de florette schreef:
MGiles schreef:...bij BPost laat hij het maar begaan, zelfs wanneer we alle rede ver voorbij zijn.....

Tsja, maar dat is nu juist de hamvraag. Er zomaar van uitgaan dat die heftige daling onterecht is, ...., 'k zou dat niet doen.

Dus bpost staat er hetzelfde voor als 4 jaar terug?

nete
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 7

Berichtdoor nete » 10 Apr 2018 20:00

JelleD schreef:
nete schreef:
Is elders hetzelfde hoor: Hier https://www.analist.be/aandeel/adviezen ... sla-motors adviezen voor Tesla, met koersdoelen gaande van 185 naar..... 420 dollar.

Ga me toch eens een darts-bord en enkele pijltjes moeten kopen, ik kan dan ook analist gaan spelen. :D

Zonder het rapport van de betreffende analist in te lezen kan men, naar mijn mening, niet oordelen over het koersdoel. Bovendien is het lastiger om bij een bedrijf zoals Tesla, met minder voorspelbare kasstromen, een nauwkeurig toekomstbeeld te voorspellen.

Natuurlijk is dat zo. Maar als ik dan 4 rapporten uitgebreid ga doornemen en dan daarna zelf een oordeel ga vellen (want de "analisten" gooien zelf de handdoek), dan kan ik dat ook zonder die rapporten. Wat is dan het nut van die 4 "kenners" ?
JelleD liked last!

MGiles
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor MGiles » 11 Apr 2018 11:21

Het herstel lijkt nu effectief ingezet.

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jean de florette » 12 Apr 2018 09:47

MGiles schreef:

Slechter. Cijfermatig misschien beter, maar heel dat overnamegedoe met 1 mislukte, en één met 100den miljoenen in de vuilbak gekieperd, heeft het management een dikke gebuisd opgeleverd.
Hoe ga je met een bedrijf om, dat als het geld genoeg heeft, dit niet zinvol aan het werk kan zetten? Die vraag stelde zich 4 jaar geleden niet.
14-11-2014 liked last!

MGiles
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor MGiles » 13 Apr 2018 12:44

MGiles schreef:

Slechter. Cijfermatig misschien beter, maar heel dat overnamegedoe met 1 mislukte, en één met 100den miljoenen in de vuilbak gekieperd, heeft het management een dikke gebuisd opgeleverd.
Hoe ga je met een bedrijf om, dat als het geld genoeg heeft, dit niet zinvol aan het werk kan zetten? Die vraag stelde zich 4 jaar geleden niet.

Geld in de vuilbak is een dikke overdrijving. Er zijn wat onvoorziene kosten met de pensioenen ed. Wil niet zeggen dat het plots allemaal 0 euro waard was. Van Gerven heeft hiervoor wel een slecht woordgebruik voor toegepast natuurlijk.

Maar zelfs met Radial gevalueerd op 0 euro is het aandeel nog steeds 15% te veel weggezakt.

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jean de florette » 13 Apr 2018 13:30

MGiles schreef:...Er zijn wat onvoorziene kosten met de pensioenen ed. ...

Dus je denkt dat het een 'bijkomstig' probleem is. Mij goed.
Maar ik ga eerder uit van wat er gebeurt. En dan zag je die koers quasi onophoudelijk dalen. En dan vermoed ik dat het probleem niet zijdelings, amper het vermelden waard, maar eerder een torpedo die het scheepje midscheeps geraakt heeft. En ik heb wat bpost hoor.... anders zou er hier nog ene durven zeggen dat ik zit te bashen. Neen, gewoon kijken, en vaststellen.
14-11-2014 liked last!

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 421

Berichtdoor Freddy » 13 Apr 2018 14:04

Als men ziet wat anderen in het verleden hebben betaald voor Radial valt de prijs redelijk mee.

Uiteindelijk wordt dat natuurlijk bepaald door de toekomstige prestaties. En daar is nu net wat schrik. Ik vermoed dat veel van de daling te maken heeft met het feit dat Radial concurrent is van Amazon.

bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 172

Berichtdoor bartel » 13 Apr 2018 14:26

Van Gerven over Radial op de conferencecall met analisten (17/03 ll.) gaf aan : ‘We geven een update na het tweede kwartaal.’
>> https://www.tijd.be/ondernemen/logistie ... me/9993337

Ondertussen is het koffiedik kijken en geeft het negatief sentiment mogelijkheid om positie te nemen.
In of out is up to you.