Bpost

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 49

Re: Bpost

Berichtdoor Kevander » 04 Apr 2018 19:24

Ik snap het ook niet meer! Is er iets aan de hand? Wanneer gaat Koen eens reageren?
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

Icksray-1979
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 128

Berichtdoor Icksray-1979 » 04 Apr 2018 19:26

jean de florette schreef:Een betalend artikel in de Standaard. Als de gewone pers zich ermee moeit...... Misschien is het leed dan geleden.

Jean,

Moet je het niet kunnen lezen, zie hieronder:

Bpost beleeft annus horribilis
Anderhalf jaar geleden oogstte Bpost applaus voor zijn stoutmoedige poging om het Nederlandse PostNL over te kopen. Vandaag blijft er van die positieve vibe niet veel over.
Vandaag om 16:19 Biz
JOHAN RASKING
De Belgische raid op PostNL botste eind 2016 op het gecombineerde verzet van het bedrijfsmanagement en van de Nederlandse regering. Maar de mislukte overname leek Bpost niet echt te deren. Het management ...

De Belgische raid op PostNL botste eind 2016 op het gecombineerde verzet van het bedrijfsmanagement en van de Nederlandse regering. Maar de mislukte overname leek Bpost niet echt te deren. Het management had met verve een transformatie doorgevoerd van een oud, log staatsbedrijf naar een moderne en performante speler op de privémarkt.

Maar de wind is helemaal gekeerd. Sinds begin dit jaar sukkelt Bpost van de ene slechte tijding naar de andere. En op de beurs heeft het goede-huisvader-aandeel veel van zijn glans verloren. Wat is er gebeurd? Een terugblik.

April

Volgens het BIPT, de (overheids)regulator op de Belgische postmarkt, levert Bpost slechts 90,9 procent van de binnenlandse brieven af op dag+1, dat is een dag na verzending (cijfers van 2016, red.). Dat aandeel zou minstens 93 procent moeten zijn. Het BIPT eist dat Bpost 1,2 miljoen euro investeert in een ‘kwaliteitsverhoging’ van de klassieke brievenbezorging en de wettelijke verzendingstermijnen beter naleeft.

In een reactie benadrukt Bpost dat het eind vorig jaar geopende postsorteercentrum Brussel X een betere scheiding mogelijk maakt tussen pakjes en brieven en dat de brievenbezorging op dag+1 in de maand februari al naar 96 procent is geklommen.

Bpost beleeft annus horribilis
Maart

Beursanalisten en beleggers zeggen met veel gedruis hun vertrouwen op in het Bpost-aandeel. Op 14 maart duikt de koers met liefst 22 procent omlaag, van bijna 28 euro per aandeel tot nog geen 22 euro. Dat is een verlies van 1,2 miljard euro aan beurswaarde. Ook de daaropvolgende dagen houdt de koersdaling aan, opnieuw goed voor -14 procent.

Aanleiding is de publicatie, de dag voordien, van tegenvallende jaarresultaten en van getemperde prognoses voor dit jaar. Zo wordt de winst van de pakjesafdeling in de schaduw gezet door de almaar sneller teruglopende klassieke brievenpost. Maar het zijn vooral de cijfers van het Amerikaanse dochterbedrijf Radial, een dienstenleverancier voor de e-commerce, die paniek zaaien.

Het aandeel van Radial in de winstmarges blijft ver achter op de verwachtingen. Bovendien blijken de kosten van de ziekteverzekering voor het eigen personeel veel hoger dan gedacht. Het levert Bpost-ceo Koen Van Gerven de kritiek op dat hij in 2017 veel te veel geld (700 miljoen dollar) heeft uitgetrokken om Radial binnen te halen.

Maart (bis)

De ombudsdienst voor de postsector maakt in een reportage op het Radio 2-programma De inspecteur bekend dat er veel klachten binnenkomen over mislukte leveringen (aan huis) van e-commercepakjes. ‘De klachten die we krijgen, gaan bijna uitsluitend over Bpost.’

Bij Bpost luidt de reactie dat het ‘normaal is’ om als grootste speler op de markt procentueel de meeste klachten te krijgen.

Februari

Eind februari oogst Bpost politieke kritiek na onthullingen in De Tijd dat het bedrijf zijn leveranciers op een agressieve manier tot prijskortingen probeert te dwingen. Zo duikt een e-mail op waarin Bpost 2 procent van eerder betaalde facturen opnieuw opeist, met als dreigement dat de geadresseerde anders niet langer tot beste leverancier zou gerekend worden.

Voogdijminister Alexander De Croo (Open VLD) kondigt overleg aan met het management van Bpost. Zijn collega van Economie, Kris Peeters (CD&V), is een stuk harder en noemt de handelswijze van Bpost zelfs ‘ongehoord’.

Februari (bis)

Het Laatste Nieuws slaagt er met behulp van een beveiligingsexpert in om de thuislevering van pakjes online te doen mislopen. Het blijkt eenvoudig om iemands leveradres te wijzigen en het pakje elders te laten afgeven zonder dat Bpost er erg in heeft. De hacking gebeurt op een gloednieuw online platform van Bpost.

Het bedrijf reageert met een snelle aanpassing van zijn e-procedure en benadrukt dat er sinds de opstart van het systeem ‘geen enkel fraudegeval werd gerapporteerd of aan het licht kwam’.

Januari

Bpost kondigt een verhoging van de prijs van de postzegels aan, met ingang van 1 maart. Tot daaraan toe, maar de prijsverhoging blijkt wel erg fors.

Zo gaat de standaardprijs van een postzegel omhoog van 74 cent naar 84 cent. Dat is een toename met 13,5 procent, of zevenmaal meer dan de inflatie, die in januari 1,7 procent bedroeg. Zou het om een inhaalbeweging kunnen gaan? In 2017 had Bpost immers geen toelating gekregen van het BIPT om de prijs van zijn postzegels te verhogen.
jean de florette liked last!
Euronav - Exmar - Econocom Group - ArcelorMittal -
Genkyotex - Thrombogenics - Nordic American Tankers - IBA - Teekay Tankers LTD - Ahold Delhaize.

Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 49

Berichtdoor Kevander » 04 Apr 2018 19:58

Wat zijn jullie verwachtingen over BPost?
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

vlaanderenwest
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 19

Berichtdoor vlaanderenwest » 04 Apr 2018 20:18

Kevander schreef:Wat zijn jullie verwachtingen over BPost?

Ik zou eens raad vragen aan Paul D'Hoore want volgens hem was dit een super aandeel met een goed dividend.

De Wereld
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1510

Berichtdoor De Wereld » 04 Apr 2018 20:49

vlaanderenwest schreef:
Kevander schreef:Wat zijn jullie verwachtingen over BPost?

Ik zou eens raad vragen aan Paul D'Hoore want volgens hem was dit een super aandeel met een goed dividend.

Raad vragen aan Paul de Leugenaar? :lol: :lol: :lol:

MGiles
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 4

Berichtdoor MGiles » 05 Apr 2018 10:12

Kevander schreef:Ik snap het ook niet meer! Is er iets aan de hand? Wanneer gaat Koen eens reageren?

Dat heb ik me ook al lang afgevraagd maar werd hier op gereageerd dat een CEO niet "hoeft te reageren".

Onzin natuurlijk, Tesla krijgt een zware klap, veel terechter dan bij BPost, omdat hun product een dodelijk ongeluk veroorzaakte, ze geen cash in kas meer hadden en weer de productiedoelstellingen niet halen. De CEO Elon Musk reageert binnen de week, en hop, het aandeel is al in herstel.

Facebook krijgt een serieuze opdoffer door een gigantisch privacy schandaal, er werd zelfs even over het failliet van Facebook gesproken (meer dan terecht), maar nee hoor, de CEO reageert vrijwel onmiddelijk, geeft een slap excuus, en aandeel is back on track.

Zelfde met Amazon dat een opstootje met Trump afwimpelt.

Het feit dat Koen niets communiceert vind ik vrij onprofessioneel en doet me aan zijn competentie als CEO twijfelen. Ja je taak is om een bedrijf te runnen, maar ook om de aandeelhouders aan jouw kant te houden. In een echt privaat bedrijf, waar de CEO niet door de overheid gekozen is zou een CEO voor zo'n nalatigheid door de aandeelhouders wandelen gestuurd worden.

Andere bedrijven die voor veel grotere vuren staan krijgen hun aandeel na een week terug op orde, bij BPost laat hij het maar begaan, zelfs wanneer we alle rede ver voorbij zijn. We zijn terug aan de koers van 4 jaar geleden.

Tomskii
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 25

Berichtdoor Tomskii » 05 Apr 2018 10:25

MGiles schreef:
Kevander schreef:Ik snap het ook niet meer! Is er iets aan de hand? Wanneer gaat Koen eens reageren?

Dat heb ik me ook al lang afgevraagd maar werd hier op gereageerd dat een CEO niet "hoeft te reageren".

Onzin natuurlijk, Tesla krijgt een zware klap, veel terechter dan bij BPost, omdat hun product een dodelijk ongeluk veroorzaakte, ze geen cash in kas meer hadden en weer de productiedoelstellingen niet halen. De CEO Elon Musk reageert binnen de week, en hop, het aandeel is al in herstel.

Facebook krijgt een serieuze opdoffer door een gigantisch privacy schandaal, er werd zelfs even over het failliet van Facebook gesproken (meer dan terecht), maar nee hoor, de CEO reageert vrijwel onmiddelijk, geeft een slap excuus, en aandeel is back on track.

Het feit dat Koen niets communiceert vind ik vrij onprofessioneel en doet me aan zijn competentie als CEO twijfelen. Ja je taak is om een bedrijf te runnen, maar ook om de aandeelhouders aan jouw kant te houden. In een echt privaat bedrijf, waar de CEO niet door de overheid gekozen is zou een CEO voor zo'n nalatigheid door de aandeelhouders wandelen gestuurd worden.

Andere bedrijven die voor veel grotere vuren staan krijgen hun aandeel na een week terug op orde, bij BPost laat hij het maar begaan, zelfs wanneer we alle rede ver voorbij zijn. We zijn terug aan de koers van 4 jaar geleden.

Dit dus,

tot op het punt dat ik aan het overwegen ben mijn positie met verlies af te sluiten. Gewoon omdat ik dit geen manier van werken vind (en eigenlijk een beetje vrees voor de toekomst daardoor). Als ik als kleine aandeelhouder al begin te twijfelen, dan lijkt het me straf dat institutionelen nog veel vertrouwen hebben in dit bedrijf/de CEO

MGiles
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor MGiles » 05 Apr 2018 10:39

Tomskii schreef:
MGiles schreef:

Dit dus,

tot op het punt dat ik aan het overwegen ben mijn positie met verlies af te sluiten. Gewoon omdat ik dit geen manier van werken vind (en eigenlijk een beetje vrees voor de toekomst daardoor). Als ik als kleine aandeelhouder al begin te twijfelen, dan lijkt het me straf dat institutionelen nog veel vertrouwen hebben in dit bedrijf/de CEO

Het bedrijf is wel voor 51% in handen van de overheid, dus ik verwacht ook dat zij BPost weel een zetje zullen geven als dat nodig zou zijn, de inkomsten van BPost zijn namelijk zeer voelbaar in de begroting.

Komt bij dat in Belgie BPost toch wel een zekere dominante plek in de markt heeft met zijn verleden.

Nu nog verkopen met verlies lijkt me niet verstandig, had je al veel eerder moeten doen, de bodem lijkt toch ongeveer bereikt te zijn, we zitten ondertussen al 2 weken rond de 18 te dansen, ik verwacht dat we tegen juni/juli wel terug naar de 21-22 (de waarde van bpost zonder radial, de worst case) zullen gaan, op dat punt ga ik mijn positie wel beginnen te herevalueren.
charel01 liked last!

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 421

Berichtdoor Freddy » 05 Apr 2018 10:46

Relax jongens

CEO's die de koers van hun eigen aandeel omhoog praten is echt niet gezond. Als er iets van communicatie moet zijn dan is het van het bedrijf als dusdanig over concrete cijfers conform of hoger dan de verwachtingen. Al de rest is zever in pakskes.

Ik zou niet naar Elon Musk verwijzen als voorbeeld van een goede CEO. Een zotte goed nieuws show in hun communicatie terwijl de cijfers op het terrein er op wijzen dat het wel eens zeer verkeerd kan gaan aflopen. De hype daar en het omhoogpraten is een kwestie van leven of dood bestemd om nog maar eens geld te kloppen uit de zakken van brave beleggers. Daar heb ik heel andere woorden voor dan lovende.

Zijn SpaceX investering zit dan weer niet op de beurs. Want dat is het echte waardevol spul dat men pas zal willen delen met de kleine belegger eens de waarde verduizendvoudigd o.i.d. is.
14-11-2014 liked last!

MGiles
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor MGiles » 05 Apr 2018 10:55

Freddy schreef:Relax jongens

CEO's die de koers van hun eigen aandeel omhoog praten is echt niet gezond. Als er iets van communicatie moet zijn dan is het van het bedrijf als dusdanig over concrete cijfers conform of hoger dan de verwachtingen. Al de rest is zever in pakskes.

Ik zou niet naar Elon Musk verwijzen als voorbeeld van een goede CEO. Een zotte goed nieuws show in hun communicatie terwijl de cijfers op het terrein er op wijzen dat het wel eens zeer verkeerd kan gaan aflopen. De hype daar en het omhoogpraten is een kwestie van leven of dood bestemd om nog maar eens geld te kloppen uit de zakken van brave beleggers. Daar heb ik heel andere woorden voor dan lovende.

Zijn SpaceX investering zit dan weer niet op de beurs. Want dat is het echte waardevol spul dat men pas zal willen delen met de kleine belegger eens de waarde verduizendvoudigd o.i.d. is.

Ik heb het niet over de aandelen naar boven praten maar gewoon het temperen van de paniek. Een rem op de crash zetten, zoals de 2 andere voorbeelden die ik gaf, Amazon en Facebook.