Ablynx

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
ture
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Ablynx

Berichtdoor ture » 16 Jan 2018 14:23

Koers naar beneden om Novo Nordisk uit zijn kot te laten komen, rekening houden met die 10 werkdagen :?:
We zullen zien gewoon genieten ;)

a217445
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor a217445 » 16 Jan 2018 14:27

ture schreef:Koers naar beneden om Novo Nordisk uit zijn kot te laten komen, rekening houden met die 10 werkdagen :?:
We zullen zien gewoon genieten ;)

zal ik zeker doen ben weg ene gaan drinken :)
ture liked last!

micado
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor micado » 16 Jan 2018 14:34

Ablynx - Sinds het overnamebod van Novo Nordisk vorige week hebben verschillende veranderingen plaatsgevonden in het belang van deze Gentse biotech. Zo kocht de Nederlandse miljonair Aat Van Herk, de eerste investeerder in Ablynx, extra aandelen terug. Zijn deelname bereikt nu 10%. Short-sellers versterkten hun positie ook tot 7,3%.

Bron: Bolero
Stofke liked last!

Zeus
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Zeus » 16 Jan 2018 15:59

Het is hééél rustig in de VS. Op moment van schrijven nog maar 9000 stukjes verhandeld.
In portefeuille: Ahold, C&C Group, Dynavax, EVS, Exmar, Fitbit, Flow Traders, Gazprom, Intercept Pharma, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy Pharma, Veolia, Yamana Gold

charel01
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor charel01 » 16 Jan 2018 16:36

Van Herk koopt snel aandelen Ablynx bij
De Rotterdamse ondernemer Aat van Herk heeft zijn belang in het Belgische biotechbedrijf Ablynx fors uitgebreid, kort nadat een overnamebod op het bedrijf is gedaan. Van Herk sorteert daarmee voor op het ontstaan van een biedingsstrijd of op een mogelijke verhoging van het miljardenbod, afkomstig van het Deense farmabedrijf Novo Nordisk.

Van Herk meldde dinsdag dat zijn belang in Ablynx vorige week is toegenomen tot 10,2%. Voor het overnamebod bekend werd, had de Rotterdamse ondernemer een belang van 7,9%. De toename betekent dat Van Herk in korte tijd circa 1,5 miljoen aandelen heeft bijgekocht - een investering van circa €50 mln.
Ablynx vindt overnamebod te laag

Novo Nordisk maakte vorige week maandag bekend dat het bedrijf tot twee keer toe een overnamebod had gedaan op Ablynx. Beide biedingen zijn door het biotechbedrijf beide afgewezen. Het laatste bod waardeert Ablynx op circa €2,6 mrd. Volgens de Belgen is het bod te laag; het bedrijf spreekt van 'een substantiële onderwaardering'.

Na de bekendwording van het overnamebod steeg de koers van Ablynx tot €35 per aandeel, ruim boven het overnamebod van €30,50. Die koersontwikkeling maakte al duidelijk dat beleggers rekenen op een verhoging van het bod of op een hoger tegenbod van een ander farmaconcern. Financiële analisten noemen onder meer Bayer, Novartis, Shire en Sanofi als farmabedrijven als mogelijke kapers.
Herinneringen aan Crucell

De kooplust van Van Herk roept herinneringen op aan de overname van het Leidse biotechbedrijf Crucell door het Amerikaanse farmaconcern Johnson & Johnson, eind 2010. Ook toen kocht de Rotterdamse aannemer aandelen Crucell bij. Hij voerde vervolgens tevergeefs campagne voor een verhoging van het bod.

Van Herk maakte fortuin in het Rotterdamse vastgoed en investeert al jaren een flink deel van zijn vermogen in Nederlandse en Belgische biotechbedrijven. Hij heeft ook een groot belang in Galapagos.
Bron:"Het Financieel Dagblad"
a217445 liked last!
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

Dominiquetg
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Dominiquetg » 16 Jan 2018 17:12

Wimpie85 schreef:
kierkegaard schreef:
Opportunity schreef:En terwijl de kleintjes eieren voor hun geld kiezen, zijn de grote jongens hun posities nog aan het uitbreiden. Van Herck zit al boven de 10% ondertussen, van een koopsignaal gesproken!

Refereer je hiermee ook naar de grote jongens (Citadel, Bluecrest, BNP Paribas etc) die short-posities opbouwen, of passen die niet in je verhaal?

Na de gigantische koerssprong & het bod hebben de shorters weinig ander keus dan hun posities nog extra uit te breiden (dit om hun gemiddelde verkoopprijs te verhogen), maar blijkbaar gaat dit sommige beleggers het petje te boven...

Niet allemaal ze. maar blijft leuk om zien want die gaan die allemaal moeten terug opkopen dan .... want positie vergroten bij shorten betekent dat ze nog meer geleende aandelen verkopen...
Argen-X Kiadis Pharming Biocartis Celyad

Lama Daila
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Lama Daila » 16 Jan 2018 17:16

Het is duidelijk dat zowel bij analisten en hier op het forum grote afwijkingen zijn over wat een “eerlijke” prijs is voor een bod op Ablynx.
Inschatten wat de brede pijplijn van Ablynx ooit zou kunnen waard zijn, is zonder glazen bol bijna onbegonnen werk.
In een (very) worst-case mislukken alle 45 programma’s (naast Capla) en is de sum-of-the-parts van die programma’s dus finaal nul.
Trachten in te schatten wat de waarde is als 1 of meerdere programma’s toch ooit tot een succesvol product komt, is op dit moment ook moeilijk en dus mogelijk voorbarig.
Vandaar dat het zinvol is om eens te kijken wat Capla alleen al waard zou kunnen zijn.
Ik heb een aantal varianten eens in een tabel opgenomen om daarbij de prijs per aandeel trachten te berekenen:
5FEBF2FE-4644-4D3B-9AAF-D5F4CABE8549.png

Alvorens jezelf rijk te rekenen, even uitleggen hoe je dit moet interpreteren.
Market potential: aantal patiënten per jaar x prijs (die wel kan variëren per land). Moses heeft zijn verwachting onlangs opgetrokken van 800 miljoen naar 1,2 miljard.
Penetration: %patiënten die door de dokter Capla worden voorgeschreven (voor zover die patiënten bij een dokter geraken).
Peak sales: market potential x penetration, of dus de jaaromzet die Ablynx zou kunnen halen als alles in alle landen op volle toeren draait.
Waarde per aandeel: ik heb voorlopig het huidige aantal aandelen van 74,7 mln in rekening gehouden (maar dat kan dus nog groeien naar 85 mln)
Ik lees dat analisten van 3 tot 6 keer de peak sales rekenen.
Hoebeet gaf al mee dat de winst wel eens op 50% van de omzet zou kunnen komen en dat een K/W van 14 zou kunnen, wat dan eigenlijk 7 keer de peak sales is.
Voor de penetratiegraad heb ik telkens 3 varianten voorzien (50%-60%-70%). De meeste analisten gaan voorlopig uit van 50%, anderen van 70%. Ik lees nu wel dat de consensus volgens Bloomberg toch eerder 40% is, alhoewel ik ook lees dat sommige KOL’s (Key Opnion Leaders) Capla aan zowat al hun patiënten zouden voorschrijven.
Marshall Wace rekent op een peak sales van 1,17 miljard met een penetratie van 70%, wat een marktpotentieel van meer dan 1,6 miljard zou betekenen (wat me toch wel heel veel lijkt).
Als je zelf een waarde van Capla alleen wil berekenen, moet je dus inschatten welk marktpotentieel realistisch is, wat een realistische penetratiegraad zou kunnen zijn en hoeveel keer de peak sales dat jij verwacht om de waarde te bepalen. Veel succes!
Merk op dat ik dit tabelletje snel in elkaar gestoken heb, dus laat gerust iets weten mochten er nog fouten in zitten.
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
sander0606 liked last!

Marcos
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor Marcos » 16 Jan 2018 17:45

Lama Daila schreef:Het is duidelijk dat zowel bij analisten en hier op het forum grote afwijkingen zijn over wat een “eerlijke” prijs is voor een bod op Ablynx.
Inschatten wat de brede pijplijn van Ablynx ooit zou kunnen waard zijn, is zonder glazen bol bijna onbegonnen werk.
In een (very) worst-case mislukken alle 45 programma’s (naast Capla) en is de sum-of-the-parts van die programma’s dus finaal nul.
Trachten in te schatten wat de waarde is als 1 of meerdere programma’s toch ooit tot een succesvol product komt, is op dit moment ook moeilijk en dus mogelijk voorbarig.
Vandaar dat het zinvol is om eens te kijken wat Capla alleen al waard zou kunnen zijn.
Ik heb een aantal varianten eens in een tabel opgenomen om daarbij de prijs per aandeel trachten te berekenen:
5FEBF2FE-4644-4D3B-9AAF-D5F4CABE8549.png
Alvorens jezelf rijk te rekenen, even uitleggen hoe je dit moet interpreteren.
Market potential: aantal patiënten per jaar x prijs (die wel kan variëren per land). Moses heeft zijn verwachting onlangs opgetrokken van 800 miljoen naar 1,2 miljard.
Penetration: %patiënten die door de dokter Capla worden voorgeschreven (voor zover die patiënten bij een dokter geraken).
Peak sales: market potential x penetration, of dus de jaaromzet die Ablynx zou kunnen halen als alles in alle landen op volle toeren draait.
Knap werk hoor
Waarde per aandeel: ik heb voorlopig het huidige aantal aandelen van 74,7 mln in rekening gehouden (maar dat kan dus nog groeien naar 85 mln)
Ik lees dat analisten van 3 tot 6 keer de peak sales rekenen.
Hoebeet gaf al mee dat de winst wel eens op 50% van de omzet zou kunnen komen en dat een K/W van 14 zou kunnen, wat dan eigenlijk 7 keer de peak sales is.
Voor de penetratiegraad heb ik telkens 3 varianten voorzien (50%-60%-70%). De meeste analisten gaan voorlopig uit van 50%, anderen van 70%. Ik lees nu wel dat de consensus volgens Bloomberg toch eerder 40% is, alhoewel ik ook lees dat sommige KOL’s (Key Opnion Leaders) Capla aan zowat al hun patiënten zouden voorschrijven.
Marshall Wace rekent op een peak sales van 1,17 miljard met een penetratie van 70%, wat een marktpotentieel van meer dan 1,6 miljard zou betekenen (wat me toch wel heel veel lijkt).
Als je zelf een waarde van Capla alleen wil berekenen, moet je dus inschatten welk marktpotentieel realistisch is, wat een realistische penetratiegraad zou kunnen zijn en hoeveel keer de peak sales dat jij verwacht om de waarde te bepalen. Veel succes!
Merk op dat ik dit tabelletje snel in elkaar gestoken heb, dus laat gerust iets weten mochten er nog fouten in zitten.

Putbruy
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Putbruy » 16 Jan 2018 21:40

een marktpenetratie van 70% voor een ziekte met mogelijke dodelijke afloop als weesgeneesmiddel ?
Klinkt zo gek nog niet..
in port : vanalles..

xavana35
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor xavana35 » 16 Jan 2018 21:47

Jammergenoeg op nasdaq laatste half uur nog een dipje .... morgen dus terug rood beginnen. :evil: