Flash boys

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Flash boys

Berichtdoor kierkegaard » 17 Nov 2017 23:57

Heeft iemand hier Flash boys van Michael Lewis gelezen?

Is niet meer zo nieuw, maar ik heb er wel van genoten! Over high frequency traders en hoe die als aasgieren een deel van de markt hebben overgenomen, zonder dat de banken en brokers zich daartegen verzetten. Natuurlijk minder van toepassing op kleine beleggers, maar hebben jullie al te maken gehad met HF-traders, of gezien dat de markt verandert op het moment dat je een order plaatst?

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Re: Flash boys

Berichtdoor jens_dev » 18 Nov 2017 10:36

Ja, natuurlijk. Zelfs in Belgische smallcaps zijn algoritmes aan het werk, tegelijk in bied en laat. Je legt de hoogste bied uit en 0,1 seconde later kruipt een algoritme net boven je biedorder. Bedoeling is om je zo gek te maken dat je gewoon uit de laat koopt. En zij steken de spread op zak.

https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... le/9530307
Never waste a good crisis

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Re: Flash boys

Berichtdoor kierkegaard » 18 Nov 2017 14:15

jens_dev schreef:Ja, natuurlijk. Zelfs in Belgische smallcaps zijn algoritmes aan het werk, tegelijk in bied en laat. Je legt de hoogste bied uit en 0,1 seconde later kruipt een algoritme net boven je biedorder. Bedoeling is om je zo gek te maken dat je gewoon uit de laat koopt. En zij steken de spread op zak.

https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... le/9530307

Het artikel achter de betaalmuur kan ik niet meteen lezen, maar het voorbeeld dat je geeft is eerder een voorbeeld van elektronische trading dan van HF-trading. Zo goed als de volledige markt bestaat uit elektronische trading, gestuurd door algoritmes. Bovenstaande kan zelfs een algoritme van een market maker zijn.

In het boek gaat het om pure snelheid. Door die snelheid creëer je voorkennis. Bijvoorbeeld: ik wil 10.000 aandelen Apple kopen, en kan dat op verschillende markten en in enkele dark pools. De HF-traders leggen overal kleine laat ordertjes die als 'sensoren' werken. Ik koop dan (via mijn broker) bv. 2.000 stuks op een eerste markt. De HF-traders pikken op dat er koopinteresse is en kopen vliegensvlug de stukken op de andere markten die ze een fractie hoger aan jou verkopen. En dit gebeurt allemaal in een paar honderd microseconden. Dat is een miljoenste van een seconde. 0,1 seconde is een eeuwigheid in de HF-wereld.

Simpelweg: ze proberen je nergens toe te overhalen, maar ze frontrunnen je orders gewoon omdat ze sneller zijn.

Het hele systeem werkt ook omdat de markten dit toelaten en zelfs HF-traders een plaats laten huren naast hun order matching systeem. En ook de banken met hun dark pools en de brokers pelen het mee. Degene die verliest, is de klant/belegger. Het boek volgt de oprichters van de Investors Exchange, die opnieuw een level playing field willen creëren door een systeem dat die frontrunning onmogelijk maakt.

Dus vraag ik me af of hier ook HF-traders werken en zo ja, waarom er naar IEX voorbeeld niet met een eerlijker markt wordt gewerkt.