De manipulatie van cijfers

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
neku
Premiummember
Premiummember

De manipulatie van cijfers

Berichtdoor neku » 10 Nov 2017 11:05

Belgen zijn verwoede spaarders, maar aan beleggingen wagen ze zich maar sporadisch. Toch zullen ze iets dynamischer moeten omgaan met hun spaargeld willen ze in deze tijden van lage rente nog een behoorlijk rendement halen.
Groot slapend vermogen

Als Belgen 100 euro ontvangen, zetten ze er zowat 12 euro opzij voor later. Daarmee blijven ze bij de grootste spaarders in Europa. Niet verwonderlijk dus dat er in België heel wat vermogen is opgebouwd.
ING raamde het totale financieel vermogen van alle Belgen samen in het eerste kwartaal van 2017 op 1.322 miljard euro. Dat komt overeen met 272.000 euro per gezin. Worden daar de schulden afgetrokken, dan blijft nog een bedrag van 1.054 miljard euro of 216.500 euro per gezin over. Om het totale vermogen van de Belgen te kennen, moet daar nog de waarde van het vastgoed en andere bezittingen zoals auto’s en huisraad bij worden opgeteld.

23% van het financieel vermogen van alle Belgen samen bestaat uit niet-beursgenoteerde aandelen. Het gaat om de waarde van de eigen bedrijven die ondernemers bezitten.
Weinig interesse in beleggen

Voor het overige is de Belg zeer conservatief en risicomijdend in zijn spaargedrag. 22% van het financieel vermogen staat op een spaarrekening, terwijl er nog eens 8% op zichtrekeningen staat of in cash zit. Pensioenverzekeringen en levensverzekeringen zijn goed voor 23% van het gezinsvermogen. Resten nog: 15% in beleggingsfondsen, 4% in obligaties, 4% in beursgenoteerde aandelen en 1% diversen.
Ondanks de sterke prestaties van de beurzen in de jongste jaren blijft het deel van het vermogen dat belegd wordt dus laag, stelt ING vast. Ook een recente enquête van iVox in opdracht van Spaargids en Santander Consumer Bank kwam tot dezelfde vaststelling. 46% van de ondervraagden zegt in die bevraging helemaal geen interesse te hebben in beleggingen. Daar komt nog 23% bij die zegt wellicht geen interesse te hebben. Bij slechts drie op de tien is er wellicht wel of zeker interesse.
Inflatie holt koopkracht uit

De forse daling van de rente sinds de financiële crisis van 2008 heeft dan ook vooral de Belgen getroffen, leert een analyse van de Europese Centrale Bank. Zij zijn immers de grootste spaarders en ‘verloren’ dan ook het meest aan rente-inkomsten, zeker nu de rente een pak onder de inflatie ligt.
Volgens het Planbureau mogen we ervan uitgaan dat de korf met meest gekochte producten en diensten dit jaar 1,8% duurder zal zijn geworden. Dat heeft voor gevolg dat de koopkracht van het spaargeld is gezakt. En met een intrest van 0,11% op het spaarboekje wordt dat zeker niet gecompenseerd.

Wil de Belg zijn koopkracht behouden, zal hij dus anders moeten omgaan met zijn spaargeld en meer gaan beleggen. Het basisdoel van beleggen blijft in de eerste plaats immers het beschermen en, indien mogelijk, het uitbreiden van de koopkracht. Dat gaat weliswaar gepaard met het nemen van hogere risico’s, maar die kunnen door een goede spreiding van de beleggingen wel worden beperkt.
Maak de goede keuze

Blijft uw voorkeur niettemin uitgaan naar de spaarrekening, dan kunt u kiezen voor de rekeningen met de hoogste opbrengst.

Overweegt u ook andere producten, dan biedt Spaargids.be u een overzicht van de rendementen op tak21-spaarverzekeringen met een gewaarborgde minimumrente.

Stapt u liever in een beleggingsverzekering, dan kunt u kiezen voor een geldplaatsing met de laagste kosten.

HLN zever natuurlijk :lol:

-kijk eens rond, denken jullie nu echt dat we allemaal 272.000 EUR gemiddeld per gezin op onze spaarrekening hebben? Ik denk dat ze daar de rekeningen met geparkeerd geld van multinationals bijtellen ifv ons statuut als fiscaal paradijs! Net zoals bij Ierland, als je die spookbedrijven en hun geld zou weghalen, en ja België heeft er ook veel, dan blijft er bitter weinig "echt" over. Dat noemen ze cijfers opsmukken en alle landen doen dat.

-de meeste mensen zijn net onder het mom van de lage rentes geld gaan bijlenen. Dat is het moment dat de spreekwoordelijk geldpersen printen! Dat de schuldgraad bij de Belgen enorm stijgt weet ik uit eerste ervaring want ik heb in de "credit collection sector" jaren gewerkt....En dan hebben we de rente nog niet verhoogd....En dat in tijden van "goedkope" olie.

-ik snap niet hoe ze kunnen zeggen dat mensen geen interesse hebben in beleggen...Of je nu Bitcoins e.d. beleggen noemt of niet, alleen al op dat vlak zijn praktisch de meeste mensen die veelvuldig gebruik maken van sociale media mee. Goed geïnformeerd dat is een ander verhaal :roll:

-het zou tof zijn als we in dit topic cijfers kunnen plaatsen met de nodige korrels zout :P
Lieve16 liked last!
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Re: De manipulatie van cijfers

Berichtdoor jens_dev » 10 Nov 2017 11:24

neku schreef:-kijk eens rond, denken jullie nu echt dat we allemaal 272.000 EUR gemiddeld per gezin op onze spaarrekening hebben?

Nee, dat denk ik niet. Maar dat is ook niet wat er in het artikel staat.
Het gaat over een gemiddeld financieel vermogen per gezin excl. schulden. Trek de schulden ervan af en het bedrag daalt met 20%. Verder moet je stilstaan bij de betekenis van gemiddelde. Als jij €0 hebt en ik €1 miljoen hebben we gemiddeld €500K per persoon. Daarmee zeg je niet veel. Blijkbaar hebben de mensen die met die cijfers afkomen nog nooit van een mediaan gehoord. Dat zou veel duidelijker zijn, en het bedrag zou ook veel lager liggen.

neku schreef:-de meeste mensen zijn net onder het mom van de lage rentes geld gaan bijlenen. [...] En dan hebben we de rente nog niet verhoogd....

Gelukkig lenen de Belgen hoofdzakelijk met een vaste rente. Ik zie veel baby boomers een tweede woning kopen als investering. Gisteren nog een radiospotje gehoord waarin men hen een rendement voorstelt van 6% netto... en dat met geen enkel risico. Je moet eens in Nederland gaan vertellen dat er geen risico vasthangt aan vastgoed. Als je zulke onzin mag verkopen aan over het algemeen financieel ongeletterde Belgen, is het niet verrassend dat die daarop ingaan.

Los hiervan is dit artikel natuurlijk gewoon een advertorial voor beleggen bij ING. ING verdient meer aan haar klanten als die gaan beleggen...
Freddy liked last!
Never waste a good crisis

neku
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor neku » 10 Nov 2017 11:42

Dus jij denkt dat de journalistiek heeft gewerkt of hebben ze gewoon cijfers van de NB gedeeld door het aantal inwoners? De journalistiek maakt geen degelijk onderscheid!

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 10 Nov 2017 11:51

Het is een advertorial van ING (en blijkbaar ook spaargids), geen journalistiek werk. De meeste journalisten, zeker de webredacteurs, zijn superlui. Die krijgen zulke berichten binnen als persbericht en kopiëren de inhoud quasi integraal naar hun website.
Never waste a good crisis

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Annetje » 11 Nov 2017 14:14

neku schreef:ik snap niet hoe ze kunnen zeggen dat mensen geen interesse hebben in beleggen...Of je nu Bitcoins e.d. beleggen noemt of niet, alleen al op dat vlak zijn praktisch de meeste mensen die veelvuldig gebruik maken van sociale media mee. Goed geïnformeerd dat is een ander verhaal :roll:

De meerderheid in alle geval niet, volgens mij.
Misschien is dat in jou omgeving anders, maar ik heb geen familie of vrienden die beleggen. Dat wordt als iets vies en profiteren bestempeld. Ook al ben ik nog maar een beginner die zijn weg probeert te zoeken, en naast wat obligaties ook een paar fondsen en aandelen bezit, dat wordt over dezelfde kam gescheerd met de Panamapapers, en dergelijke.
Daarom ben ik al blij dat ik hier en op Spaargids wat kan lezen en bijleren.
Misschien dat je daardoor de indruk krijgt dat iedereen tegenwoordig belegd, maar dat is heus niet het geval.

Lieve16
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor Lieve16 » 11 Nov 2017 17:14

Annetje schreef:
neku schreef:ik snap niet hoe ze kunnen zeggen dat mensen geen interesse hebben in beleggen...Of je nu Bitcoins e.d. beleggen noemt of niet, alleen al op dat vlak zijn praktisch de meeste mensen die veelvuldig gebruik maken van sociale media mee. Goed geïnformeerd dat is een ander verhaal :roll:

Misschien is dat in jou omgeving anders, maar ik heb geen familie of vrienden die beleggen. Dat wordt als iets vies en profiteren bestempeld. Ook al ben ik nog maar een beginner die zijn weg probeert te zoeken, en naast wat obligaties ook een paar fondsen en aandelen bezit, dat wordt over dezelfde kam gescheerd met de Panamapapers, en dergelijke.
Misschien dat je daardoor de indruk krijgt dat iedereen tegenwoordig belegd, maar dat is heus niet het geval.

Beste Annetje, als je geen geld hebt ( of alleen maar schulden) moet je niet beleggen hé.
Als de mensen in je omgeving wel geld hebben en zo redeneren dan vind ik dat marginaal.
Proficiat voor het feit dat jij daar anders over denkt en je spaargeld wil laten renderen.
Mvg

QA1
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor QA1 » 11 Nov 2017 17:17

Annetje schreef:

Beste,

En wat heb je zoal bijgeleerd hier en op spaargids? :-)

mvg
neku liked last!

neku
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor neku » 15 Nov 2017 23:14

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 1510744668

Dus we sparen goed, we beleggen meer en toch hebben we meer schulden :?:

Er zijn ook een paar goede filmpjes van de PVDA waar ze federaal in discussie gaan over jobs en belastingparadijzen :shock:

Ik ben echt geen voorstander van geen enkele partij want ze spelen allemaal met mijn voeten :?

Annetje
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Annetje » 19 Nov 2017 10:57

QA1 schreef:En wat heb je zoal bijgeleerd hier en op spaargids? :-)

Om eenvoudige voorbeelden aan te halen : het bestaan van termijnrekeningen, hoe het zit met dividenden (de werking ervan die anders is dan bij de coupon van een obligatie),... Voor jullie misschien basiskennis, maar je moet het ooit eens ergens leren. Ondertussen heb ik ook al veel boeken gelezen.
Maar ook om te weten wat je wilt : fondsen, aandelen, ETF's, en welke. En wat is je strategie (liefst een waar je je aan kan houden) ? Dat is toch een proces waar je door moet.
Momenteel slorp ik nog heel veel info op, maar ik merk wel dat ik op die 2 jaar en half heel erg geevolueerd ben, en vooral heel veel heb bijgeleerd.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 19 Nov 2017 12:57

En bij De Tijd van dit weekend is een bon waarmee je de recentste Beleggersbijbel kunt kopen. Alleszins het lezen waard.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.