Afschaffing dividendtaks in Nederland

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Re: Afschaffing dividendtaks in Nederland

Berichtdoor kierkegaard » 11 Okt 2017 08:32

Fizmo schreef:
kierkegaard schreef:In het nieuwe regeerakkoord werd overeengekomen dat Nederland vanaf 1 januari 2019 de dividendtaks zal afschaffen. Wat een enorm verschil met België, waar investeringen in aandelen (en dus in de economie) sinds de nieuwe regering aantrad stelselmatig worden ontmoedigd. Als Macron ook in Frankrijk nog een tandje bijsteekt, wordt Brussel nog meer een compleet onaantrekkelijke plaats voor investeerders.

Ik ben al even bezig met diversificatie buiten Brussel. Ik ga nu ook mijn Nederlandse dividendaandelen versterken.

Nemen jullie zich voor nu meer op Amsterdam aan te kopen, ten nadele van Brussel. Hebben jullie tips?

Als je via een belgische broker/rekening nederlandse dividendaandelen koopt, moet je dan geen roerende voorheffing betalen in NL én BE? Aangezien het in NL afgeschaft wordt, maakt het in feite toch geen verschil uit of je belgische of nederlandse dividendaandelen koopt. In beide gevallen betaal je 30% roerende voorheffing in BE. Of zie ik dit verkeerd.

Uiteraard is dit zo. Maar dan maakt het nog altijd verschil uit. Momenteel betaal je immers dubbele roerende voorheffing: een keer in Nederland en een keer in België. Op basis van het dubbelbelastingverdrag kan je de teveel betaalde belasting terugvorderen, maar dat is voor kleine bedragen onbegonnen werk. Maar vergeet niet dat men in België de vrijstelling zal uitbreiden naar dividenden (ten nadele van die van spaargeld). Voor zeg maar de eerste 600 euro aan dividenden, zal je ook in België van een vrijstelling kunnen genieten (wel, zoals altijd, via de fiscaliteit).

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 11 Okt 2017 08:36

Dus mijn reden om te spreiden naar Nederland, is omdat er interessante effecten zijn, die voorheen door de dubbele belasting dan weer niet meer interessant werden. En dan kan er ook een bijkomend effect zijn van het afschaffen van de dividendtaks (hoewel je die in NL voorheen ook al kon terugvorderen denk ik).

bartel
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor bartel » 14 Okt 2017 10:27

Nederlandse dividend aandelen :

Royal Dutch Shell 6,57%
NN Group 5,07%
Aegon 5,04%
Boskalis 4,84%
ING 4,76%
Unibail-Rodamco 4,36%
KPN 3,77%
Unilever 3,25%
Randstad 3,08%

>> https://aandelenkopen.nl/aandelen/dividend-aandelen/
brizbo liked last!

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 14 Okt 2017 11:13

Hoe dan ook, de Nederlandse heffıng op de aandelen van de AEX valt weg. Mij lijkt VOPAK en CORBİON nu interessant.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Lukang
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Lukang » 15 Okt 2017 13:46

kierkegaard schreef:Dus mijn reden om te spreiden naar Nederland, is omdat er interessante effecten zijn, die voorheen door de dubbele belasting dan weer niet meer interessant werden. En dan kan er ook een bijkomend effect zijn van het afschaffen van de dividendtaks (hoewel je die in NL voorheen ook al kon terugvorderen denk ik).

Toen de dividendbelasting in Nederland 25% bedroeg kon men 10% terugvorderen (mod. 92B).Sinds de belasting gedaald was naar 15 % kon men niets meer terugvorderen.
neku liked last!
port. Bekaert Proximus Nyrstar Elia Agfa Tess. Tig. Zetes Socfinasia Ahold engie Enel Telecom Italia Pfizer ing-greater China kbc-new Asia tinc Solvay Telenet kbc ablynx euronav

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 26 Okt 2017 12:16

Dividendaandelen uit Nederland worden nog aantrekkelijker + overzicht van de 15 aandelen met het hoogste dividendrendement uit de AEX en AMX.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

jean de florette
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor jean de florette » 26 Okt 2017 12:21

Lukang schreef:Toen de dividendbelasting in Nederland 25% bedroeg kon men 10% terugvorderen (mod. 92B).Sinds de belasting gedaald was naar 15 % kon men niets meer terugvorderen.

Als we nu maar niet extra moeten gaan bijleggen....
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 09 Nov 2017 21:10

Rutte erkent gesprek met VNO-NCW en Shell over afschaffen dividendbelasting http://nu.nl/politiek/5000171/rutte-erk ... sting.html
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken