verschil tussen beleggen als particulier en beleggen via een eigen vennootschap

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
neku
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 76

verschil tussen beleggen als particulier en beleggen via een eigen vennootschap

Berichtdoor neku » 07 Aug 2017 13:50

Beste forumgangers,

ik vroeg mij af wat zou naar de toekomst toe het beste zijn:

Blijven beleggen als particulier of dit overhevelen naar een vennootschap.
Er zijn veel pro's en cons hiervoor.

Als voorbeeld: ik beleg aandelen, obligaties, valuta's, grondstoffen, vastgoed, fondsen en cryptocurrency.

Via een vennootschap kan ik toch het meeste terugtrekken of zie ik dat verkeerd?

Ik had graag jullie insteek gehoord!
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

yvastok
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 45

Re: verschil tussen beleggen als particulier en beleggen via een eigen vennootschap

Berichtdoor yvastok » 08 Aug 2017 07:13

Ikzelf heb daar geen ervaring mee maar als kleine belegger wegen de baten (volgens mij) niet op tegen de kosten van een vennootschap. Voor iemand die aan daytrading deed/doet kan dit misschien voordeliger zijn ivm met de beurstaksen.
Bv een som van 25.000 bijna dagelijks verhandelen (bv 4x /week , 16x /maand en 192 /x jaar) geeft alvast (momenteel) een beurstakssom van 25920 euro op jaarbasis, tel dan je transactiekosten erbij en steek dat in de kosten van je vennootschap. Maar ik denk dat je hier eerder beroepshalve mee bezig moet zijn.
Voor een kleine belegger wegen de jaarlijkse kosten voor boekhouder, ea. bij een vennootschap zwaar door. Je winsten zullen dan ook nog belast worden als je die uitkeert. Als je natuurlijk genoeg winst maakt dan kan je in verhouding veel kosten maken in je vennootschap : een Porsche Cayenne (hybride?), helikopter, zwembadje, feestjes geven, reisjes in businessclass, ...., werf dan enkele personeelsleden aan en klaag dan dat de loonkosten te hoog zijn. Zorg voor een goede boekhouder en dat lukt wel. De huidige politici zullen je wel een duwtje in de rug geven.
Ikzelf heb hier allemaal geen ervaring mee (sic), het is gewoon een observatie.....
Hier toch wel een link ( misschien niet meer up to date)
http://geldbeleggen.info/meer/vennootsc ... nootschap/
Technischer :
http://www.bibf.be/Uploads/Documents/Pa ... NL_PMS.pdf