Verhuizen om belastingsredenen

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
Fizmo
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Verhuizen om belastingsredenen

Berichtdoor Fizmo » 06 Aug 2017 21:10

neku schreef:Mijn vrouw komt uit Ecuador, je spaarrekening levert daar 10% op, de munt is USD, toffe bevolking, kost van het leven is zeer schappelijk. Je dient wel Spaans te kennen, maar dat leer je snel. Belastingen hebben ze daar net ontdekt, het hoogste tarief is denk ik tussen 5 -20 % belasting op eender wat. Dat valt echter gemakkelijk te verlagen. Als de studies van de kinderen klaar zijn ben ik weg!

En waarom denk je dat je 10% rente krijgt op een spaarrekening? Omdat de inflatie heel wat hoger is en het risico ook hoger is. In 2000 was er een inflatie van 90%, in 2008 van 8%. Sinds 2008 is die wel rond de 3-4% dus valt best wel mee maar wat ben je met 10% rente op je spaarboekje als je opeens bij een economische crisis een gigantische inflatie krijgt waarbij de ecuadoriaanse munt opeens plots fel in waarde zakt. Die inflatie kan in 1 of enkele jaren een heel stuk van je vermogen wegwreten en door de waardedaling van de ecuadoriaanse munt ga je serieus wenen als ge dan uw spaargeld wil omzetten in euro's of dollars :)

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 06 Aug 2017 21:16

Ik zag ergens dat de inflatie rond de 4% is. Dat is in ieder geval geen geldontwaarding zoals hier. De rente is hier lager dan de inflatie.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

neku
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor neku » 06 Aug 2017 21:23

Fizmo schreef:
neku schreef:Mijn vrouw komt uit Ecuador, je spaarrekening levert daar 10% op, de munt is USD, toffe bevolking, kost van het leven is zeer schappelijk. Je dient wel Spaans te kennen, maar dat leer je snel. Belastingen hebben ze daar net ontdekt, het hoogste tarief is denk ik tussen 5 -20 % belasting op eender wat. Dat valt echter gemakkelijk te verlagen. Als de studies van de kinderen klaar zijn ben ik weg!

En waarom denk je dat je 10% rente krijgt op een spaarrekening? Omdat de inflatie heel wat hoger is en het risico ook hoger is. In 2000 was er een inflatie van 90%, in 2008 van 8%. Sinds 2008 is die wel rond de 3-4% dus valt best wel mee maar wat ben je met 10% rente op je spaarboekje als je opeens bij een economische crisis een gigantische inflatie krijgt waarbij de ecuadoriaanse munt opeens plots fel in waarde zakt. Die inflatie kan in 1 of enkele jaren een heel stuk van je vermogen wegwreten en door de waardedaling van de ecuadoriaanse munt ga je serieus wenen als ge dan uw spaargeld wil omzetten in euro's of dollars :)

Fizmo, Ecuador heeft geen eigen munt. Ze hebben USD.

Inflatie is van weinig tel als je een zelfvoorzienend land draait. Voornamelijk op papier want ik zag niet zo veel import toen ik daar was.
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Zeus
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Zeus » 06 Aug 2017 23:21

yvastok schreef:
Beheerder schreef:
Zeus schreef:Ik bedank toch vriendelijk voor Ecuador:

- plaats 97 op de human freedom index (België op 17) Nederland 10e
- plaats 120 in de lijst van minst corrupte landen (België op 15) Nederland 8e
- plaats 66 op global peace index (België op plaats 19) Nederland gedeelde 19e
- plaats 30 op health care index (België op 7) Nederland 3e

Bovenstaande aangevuld met Nederland :) dus buiten fiscale voordelen ook nog eens een beter welzijn. Keuze lijkt me dan makkelijk ;)

Even alle gekheid op een stokje maar in landen waar iemand bijvoorbeeld de taal niet machtig is zal werk vinden lastig zijn.

Om het mooie weer niet te vergeten : zijn de Nederlandse Antillen fiscaal vergelijkbaar met Nederland?

De Nederlandse Antillen zijn hun piraterijverleden nog niet ontgroeid. De overheid is er corrupt als de pest en de criminaliteitsstatistieken torenhoog.

Bovendien is de kost van levensonderhoud bijna vergelijkbaar met Nederland, terwijl de lonen er een stuk lager liggen.

neku
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor neku » 06 Aug 2017 23:51

Ik moet nog wel wat verduidelijken:
-de spaarrekening is eigenlijk een termijnrekening, geld is dus een periode geblokkeerd. Er zijn dan ook geen garanties.
-criminaliteit is wel aanwezig maar is alleen erg in de arme gebieden/grens van Colombia, voornamelijk https://nl.wikipedia.org/wiki/Guayaquil.
-lonen zijn niet hoog, kost van het leven is ook niet hoog. Als buitenlander kan je gemakkelijk als lesgever wat bijverdienen. -ondernemen wordt daar aangemoedigd. Iedereen heeft daar wel een bijverdienste op zichzelf of als vereniging.
-ABN AMRO is daar aanwezig.
-je kan volle eigenaar zijn maar je moet 1x ter plekke gaan voor papierwerk, zelfde voor rekening.
-tax op overschrijving omzeil je met Western Union maar dan heb je een contactpersoon nodig!

Ik heb daar een Nederlander ontmoet die in feite de top van een berg beheerde en had omgevormd naar een soort vogelasiel. Die kerel kreeg van een X aantal overheden subsidies om condors te verzorgen, best cool :D
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 29 Aug 2017 10:40

Nog een reden om te verhuizen:

"Uit Trends van 24/08/17
'In ons land gaat de afwezigheid van een geloofwaardig budgettair beleid samen met een onvoorspelbaar fiscaal beleid'"
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.