Rabobank jaagt de beleggers de deur uit

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Rabobank jaagt de beleggers de deur uit

Berichtdoor kierkegaard » 19 Jul 2017 08:49

https://www.rabobank.be/nl/verhuis-bele ... fault.aspx

Rabobank gooit zo goed als van de ene op de andere dag haar beleggers buiten. Ze krijgen tot september de tijd - terwijl iedereen dus ergens op een strand ligt - om op te hoepelen. Wie met een cocktail in de hand later terugkomt, zal ineens ontdekken dat hij wekenlang afgesloten is van zijn rekening en ineens bij Keytrade is beland. Wie het toch tijdig ontdekte en meteen een hoop formulieren begint aan te vragen en in te vullen om de producten zelf manueel naar andere banken te verhuizen, mag dat zelf betalen.

Kan dit zomaar? Dit is toch een contract tussen de klant en de bank? Mag een bank dit zomaar unilateraal wijzigen?

Ik raad alvast iedereen aan om ook het aanhouden van spaartegoeden bij Rabobank te herbekijken, wetende hoe de bank met haar klanten omgaat.
charel01 liked last!

Inschrijven voor Beursig Magazine:

charel01
Premiummember
Premiummember

Re: Rabobank jaagt de beleggers de deur uit

Berichtdoor charel01 » 19 Jul 2017 08:56

kierkegaard schreef:https://www.rabobank.be/nl/verhuis-beleggingsproducten/default.aspx

Rabobank gooit zo goed als van de ene op de andere dag haar beleggers buiten. Ze krijgen tot september de tijd - terwijl iedereen dus ergens op een strand ligt - om op te hoepelen. Wie met een cocktail in de hand later terugkomt, zal ineens ontdekken dat hij wekenlang afgesloten is van zijn rekening en ineens bij Keytrade is beland. Wie het toch tijdig ontdekte en meteen een hoop formulieren begint aan te vragen en in te vullen om de producten zelf manueel naar andere banken te verhuizen, mag dat zelf betalen.

Kan dit zomaar? Dit is toch een contract tussen de klant en de bank? Mag een bank dit zomaar unilateraal wijzigen?

Ik raad alvast iedereen aan om ook het aanhouden van spaartegoeden bij Rabobank te herbekijken, wetende hoe de bank met haar klanten omgaat.

Heb een mail van hen gehad onlangs:

Rabobank.be kiest voluit voor sparen

Geachte,

Sinds onze start in 2002 groeide Rabobank.be uit tot een van de grootste online banken van het land. Vandaag slagen we erin om u als klant op een kostenefficiënte manier tegemoet te komen met een beperkt productgamma. Precies om die focus te behouden, kiest Rabobank.be voortaan voluit voor sparen.

Vanaf nu stoppen we met het aanbieden van beleggingsproducten. De reden hiervoor: de snel veranderende wetgeving rond beleggen zorgt voor een groeiende complexiteit die steeds meer energie en budget vergt. De vrijgekomen tijd en middelen willen we investeren in de dienstverlening waar al onze klanten van kunnen genieten.

Zelf hebt u geen beleggingsproducten bij Rabobank.be, dus voor u blijft alles bij het oude. Meer nog, met onze versterkte focus op sparen willen we vooral de bank blijven waar u destijds bewust voor hebt gekozen.

In navolging van deze keuze pasten we ook onze Algemene Voorwaarden aan. Bekijk hier de nieuwe versie, geldig vanaf 17 september 2017.

Wilt u meer weten over deze beslissing?
Surf naar http://www.rabobank.be/beleggenverhuist.
Onze klantendienst helpt u graag verder op 03 290 17 36 (elke werkdag van 8u30 tot 19u, vrijdag tot 18u30) en via info@rabobank.be.

Vriendelijke groeten,
Johan Vanhulle

Gelukkig heb ik er enkel spaarboekjes.
Het miste dat je kan zeggen, is dat men weinig respect heeft voor hun klanten die er wel beleggingen hebben lopen.
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 19 Jul 2017 09:01

Dank, Charel. Ik heb er wel een aantal, die ik net naar Rabobank verhuisd heb omwille van de lagere kosten. Beleggen is per definitie lange termijn, de beslissing van de bank om die producten aan te bieden, had dat ook moeten zijn. Dit is waaien met de wind, zonder enig respect voor de klant; een contractbreuk en een complete vertrouwensbreuk.

Dat men bovendien dergelijke korte termijn hanteert (beslissen voor 22/09), midden in de zomer, is niet te verdedigen.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 19 Jul 2017 09:16

Overdrijf je niet een beetje?

Tenzij je een wereldreis maakt, komt de info van Rabobank ruim op voorhand, een dikke 2 maanden voordat de keuze komt vast te liggen. Rabo rekent ook geen uitgaande transferkosten aan, dus je info klopt niet. En om de 'pijn' te verzachten, krijgen we een cash bonus van €100 (voor iedereen met een portefeuille van minstens €1000).

Ben er niet rouwig om. Rabo slabakt al jarenlang. Zal blij zijn dat ik die rekening kan afsluiten. En ik krijg er nog €100 voor ook (:
Never waste a good crisis

Lotus
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Lotus » 19 Jul 2017 09:52

Rabobank zou dan de verkoopkosten op 0 moeten zetten. Laat staan kosten die er zijn om elders weer aan te kopen. Of bij omzetten van portefeuille alle onkosten vergoeden en de keuze vrij laten naar welke broker u overstapt.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 19 Jul 2017 10:02

jens_dev schreef:Overdrijf je niet een beetje?

Tenzij je een wereldreis maakt, komt de info van Rabobank ruim op voorhand, een dikke 2 maanden voordat de keuze komt vast te liggen. Rabo rekent ook geen uitgaande transferkosten aan, dus je info klopt niet. En om de 'pijn' te verzachten, krijgen we een cash bonus van €100 (voor iedereen met een portefeuille van minstens €1000).

Ben er niet rouwig om. Rabo slabakt al jarenlang. Zal blij zijn dat ik die rekening kan afsluiten. En ik krijg er nog €100 voor ook (:

Neen, ik overdrijf zeker niet. En een en ander dient gecorrigeerd/genuanceerd:

- Termijn. Dit werd gewoon gecommuniceerd met een mail. Eerlijk gezegd: ik ontvang er zo dagelijks tientallen en lees 99,99% niet. Louter bij toeval, door een dood moment in een taxi, klikte ik deze open. Maar dan nog. Ik ga op vakantie en kan dit nu niet volledig doen maar pas in september, als ook mijn werk me weer volop in beslag neemt. Bovendien dien ik voor elk van mijn producten de oefening apart te maken: welke andere van mijn banken biedt dit aan en hoe kan ik transfereren?Voor mij betekent dit (heb zowel pensioen, fondsen etc.) bij vele verschillende banken formulieren aanvragen en voorwaaren, termijnen etc. Heb dit al voor twee banken gedaan en zij zeggen me dat ik zeker een maand moet rekenen als alles goed loopt. Een termijn van zes maanden had mijns insziens een minimum geweest en enig respect naar de klant getoond.

- Kosten. Mijn info klopt wel degelijk. De transfer naar Keytrade is inderdaad gratis, maar ik heb het over de transfer naar andere bankinstellingen. Ik zit nu al sterk gespreid over banken en wil er niet nog één bij (in casu Keytrade). Bijkomende kosten verbonden aan andere financiële instellingen, zijn wel degelijk voor egen rekening. Eerlijk gezegd: die 100 euro is maar schamel voor wie naar Keytrade trekt, ik ken andere van die kleine prijsbrekers die veel meer geven voor nieuwe klanten.

Ik geef nog even voor alle duidelijkheid de info van Rabobank zelf, waarin expliciet wordt gezegd dat dit de transfer naar andere instellingen een tijdrovende en kostelijke onderneming kan zijn:

Optie 2: naar een andere financiële instelling. U regelt zelf de verhuis van uw fondsen.Dan vraagt u zelf een transfer aan en zorgt ervoor dat deze vóór 22 september 2017 afgerond is. Effecten overboeken is meestal een vrij complexe transactie, die veel manueel werk vraagt van een financiële instelling.
Uw fondsen overbrengen naar een effectenrekening bij een andere financiële instelling is enkel mogelijk wanneer die de stukken kan accepteren. Daarvoor geeft u zelf de opdracht aan (het lokale kantoor van) de andere instelling. Let wel: eventueel komen hier kosten bij kijken die voor uw rekening zijn.

Kortweg: wie blij is met Keyrtrade heeft het administratief makkelijk maar wordt wel met een kluitje in het riet gestuurd, met een vergoeding van maximum 100 euro. Dit terwijl dit vaak een veelvoud is voor online prijsbrekers, tot meer dan 5.000 euro maximum (voorbeelden legio: https://www.beobank.be/nl/particulier/b ... ar-beobank). Wie daarentegen vele producten heeft en daarvoor individuele oplossingen zoekt, zal dit veel tijd en - mogelijk ook - geld vragen. Zonder enige vergoeding.
charel01 liked last!

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 19 Jul 2017 10:09

Lotus schreef:Rabobank zou dan de verkoopkosten op 0 moeten zetten. Laat staan kosten die er zijn om elders weer aan te kopen. Of bij omzetten van portefeuille alle onkosten vergoeden en de keuze vrij laten naar welke broker u overstapt.

Dit vat het helemaal samen. 100% eens, Lotus. Dat had een veel betere aanpak geweest. Nu toont men vooral minachting voor de eigen klant.

Uit een artikel in De Standaard:
Het aantal beleggingsklanten is dan ook ‘vrij beperkt’, zegt general manager John Vanhulle. Hij vertrouwt erop dat die klanten hun spaarrekening bij de internetbank zullen behouden.

Lees: "Het gaat maar om een kleine groep klanten, we kunnen ons dat permitteren."

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Freddy » 19 Jul 2017 10:14

kierkegaard schreef:Kan dit zomaar? Dit is toch een contract tussen de klant en de bank? Mag een bank dit zomaar unilateraal wijzigen?

Een contract van onbepaalde duur, dat ze dus te allen tijde mogen opzeggen.

De timing is inderdaad ongelukkig. Precies een beslissing die is genomen door hetzij mensen die nooit werken, hetzij nooit op vakantie gaan. :lol:

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 19 Jul 2017 10:34

Termijn: kijk eens in je brievenbus (of controleer of je adresgegevens juist zijn) want ik heb naast een e-mail een zeer uitgebreide brief gekregen, met alle wijzigingen en een concrete tijdlijn.

Kosten: opnieuw, Rabobank rekent geen uitgaande transferkosten aan, en je zou als bank al gek moeten zijn om kosten aan te rekenen voor inkomende transfers. Dus nogmaals, specificeer eens duidelijk over welke kosten het gaat want ik zie er geen.

Lotus schreef:Rabobank zou dan de verkoopkosten op 0 moeten zetten. Laat staan kosten die er zijn om elders weer aan te kopen. Of bij omzetten van portefeuille alle onkosten vergoeden en de keuze vrij laten naar welke broker u overstapt.

Waarom zou je je fondsen verkopen als je ze gewoon kunt overdragen en €100 opstrijken? Trouwens, bij mijn weten rekent Rabobank geen kosten aan bij verkoop van een fonds! Gekke discussie.
Never waste a good crisis

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 19 Jul 2017 10:51

jens_dev schreef:Termijn: kijk eens in je brievenbus (of controleer of je adresgegevens juist zijn) want ik heb naast een e-mail een zeer uitgebreide brief gekregen, met alle wijzigingen en een concrete tijdlijn.

Kosten: opnieuw, Rabobank rekent geen uitgaande transferkosten aan, en je zou als bank al gek moeten zijn om kosten aan te rekenen voor inkomende transfers. Dus nogmaals, specificeer eens duidelijk over welke kosten het gaat want ik zie er geen.

Waarom zou je je fondsen verkopen als je ze gewoon kunt overdragen en €100 opstrijken? Trouwens, bij mijn weten rekent Rabobank geen kosten aan bij verkoop van een fonds! Gekke discussie.

- Dit komt uit de uitgebreide communicatie van Rabobank zelf ("Let wel: eventueel komen hier kosten bij kijken die voor uw rekening zijn"). De transferkosten, zijn ook het echte punt niet. Het probleem zit hem meer in de termijn: midden in de zomermaanden en tijd tot 22/09, terwijl een overdracht al een maand duurt. Als je niet naar Keytrade wil en verschillende effecten naar verschillende instellingen, dient over te brengen... good luck om dit klaar te krijgen voor 22/09.

- En ik denk dat je hier iets over het hoofd ziet, jens. Gewoon verkopen is niet genoeg, tenzij je er volledig vanaf wil. En er zijn wel degelijk instapkosten bij de aankoop van een fonds en die gaan tot 2%. Ja, inderdaad, als je naar Keytrade gaat kost het niets, maar dat is net het punt: men dwingt iedereen min of meer naar Keytrade te gaan en houdt geen enkele rekening met klanten die dit niet wensen. Dat past natuurlijk in hun overnamedeal met Keytrade, maar respect voor (de keuzevrijheid) van de klant wordt daarbij met de voeten getreden.