Alternatieve beleggingen en investeringen

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie

Zou u in LEGO-dozen investeren?

Ja, heel veel.
1
4%
Nee, nooit, zelfs als ik er meer over kan lezen.
12
43%
Ja, maar weinig.
5
18%
Ik weet het niet, ik ken er te weinig over
10
36%

Totaal aantal stemmen: 28

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Alternatieve beleggingen

Berichtdoor Investor » 06 Nov 2016 18:46

Kijk eens naar de Emerald Night Train, erg zeldzaam geworden (complete versie).
2011 aan 90 dollar, nu aan 650 dollar! ;) :lol:
www.succesvol-en-veilig-beleggen.com
Te volgen via https://www.tradingview.com/u/beursfanaat/

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 12 Nov 2016 11:08

Nieuwe aankopen dit weekend ;).
Ik laat jullie alvast meegenieten van enkele die ik heb. :lol:
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 19 Nov 2016 13:56

Rendement gestegen naar 90%. Bij de Japanse prijzen meegerekend zelfs 132,4%!
Topbelegging voor weinig risico...
Aandelen ben ik al lang vergeten 8-)

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 03 Dec 2016 14:38

Return bedraagt nu 162%, volgend jaar reken ik op ieder jaar 15 à 20% :).
Samengestelde interest en periodieke aankopen gaan ervoor zorgen dat we vertrokken zijn!

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 03 Dec 2016 14:43

Volgens mij maakt u wel een denkfout, bij een aandeel kunt u tussentijds spreken van een bepaalde return op jaarbasis maar bij Lego toch niet? Als u ergens een vraagprijs ziet is dat niet direct de waarde van alle vergelijkbare dozen want als alle bezitters ze op Ebay of wat dan ook zetten daalt de prijs vanwege de beperkte liquiditeit. Mogelijk komt u van een aantal Lego dozen nooit meer af voor de prijs die u betaalde en die beperkte liquiditeit is er niet met veel aandelen.
13jorn liked last!
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 03 Dec 2016 15:20

Beheerder schreef:Volgens mij maakt u wel een denkfout, bij een aandeel kunt u tussentijds spreken van een bepaalde return op jaarbasis maar bij Lego toch niet? Als u ergens een vraagprijs ziet is dat niet direct de waarde van alle vergelijkbare dozen want als alle bezitters ze op Ebay of wat dan ook zetten daalt de prijs vanwege de beperkte liquiditeit. Mogelijk komt u van een aantal Lego dozen nooit meer af voor de prijs die u betaalde en die beperkte liquiditeit is er niet met veel aandelen.

Er zijn heel wat speculanten die echt geen geduld hebben en hun dozen verkopen met verlies, dat is zeker zo. Maar je hebt altijd mensen die snel willen verkopen. Met LEGO is het niet zo dat als er veel dozen te koop staan de prijzen gaan dalen, nee. Je hebt geen crashende prijzen, maar mensen die een stuk willen hebben koste wat het kost voor hun collectie. Na 5 jaar spreek ik er nog eens over of ik er gelukkig mee ben geworden ;).

QA1
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor QA1 » 03 Dec 2016 15:34

QA1 schreef:
Investor schreef:Kijk eens naar de Emerald Night Train, erg zeldzaam geworden (complete versie).
2011 aan 90 dollar, nu aan 650 dollar! ;) :lol:

Beste:

Wilt ge nu echt zeggen dat ge het hebt over een investment van 90 dollar? Hoe groot is zo'n doos? Is dat zoals op die foto? Een magazijn vol dan? :-)
Voor een investment van 9000 dollar had je er honderd nodig: maar dan is het weer niet meer 'zeldzaam' en als er pakweg een stuk of duizend marktparticipanten zoiets moeten kunnen kopen dan zit je al aan 100.000 dozen. :-)

mvg

Zeus
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Zeus » 03 Dec 2016 17:17

Lego is ook maar een modegril.

Iedereen zal wel een bomma hebben gehad die iets zei van "Die tafel, dat is echte antiek 200 jaar oud, Poolse eik. Ge kunt daar veel geld voor krijgen" Idem voor schilderijtjes van X of Y, delfts blauw, tinnen brol, Marklintreintjes...

Nu amper nog het entreegeld van het containerpark waard.

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 04 Dec 2016 10:09

Zeus schreef:Lego is ook maar een modegril.

Iedereen zal wel een bomma hebben gehad die iets zei van "Die tafel, dat is echte antiek 200 jaar oud, Poolse eik. Ge kunt daar veel geld voor krijgen" Idem voor schilderijtjes van X of Y, delfts blauw, tinnen brol, Marklintreintjes...

Nu amper nog het entreegeld van het containerpark waard.

Marklintreintjes van 2000 euro voor een complete set :).
LEGO zou dan al 15 jaar minstens een modegril zijn, lijkt me wat overdreven.
De prijzen blijven stijgen door de grotere vraag en de grotere kans dat producten uit productie dreigen te vallen.
Er zal altijd een grote vraag blijven naar LEGO dus blijven ze ook maar stijgen. Logisch: tegen welk tempo? Geen idee, vorig jaar was 35% op jaarbasis of tot nu toe een 15% CAGR sinds 2000, not bad!

Jboons
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Jboons » 04 Dec 2016 16:18

Even wat kritische bedenkingen in verband met alternatieve investeringen. Mogelijks hebben andere mensen hier andere meningen over...

Investor schreef:LEGO zou dan al 15 jaar minstens een modegril zijn, lijkt me wat overdreven.

Net als tijdens de tulpengekte? De duurste woorden op wall street: 'this time it's different'

Investor schreef:De prijzen blijven stijgen door de grotere vraag en de grotere kans dat producten uit productie dreigen te vallen. Er zal altijd een grote vraag blijven naar LEGO dus blijven ze ook maar stijgen.

Net als bij elke investering is het belangrijk te kijken naar het maximaal neerwaartse risico. Net als bij aandelen is dit bij LEGO en eender welke alternatieve belegging zeer groot. Men weet nooit wat er gebeurd: mogelijks speelt er binnen enkele jaren niemand meer met LEGO en verdwijnen de verzamelaars stilaan... "Er zal altijd een grote vraag blijven" is een zeer gevaarlijke uitspraak, vergelijkbaar met "dit aandeel/deze sector zal altijd blijven stijgen"

Investor schreef:Logisch: tegen welk tempo? Geen idee, vorig jaar was 35% op jaarbasis of tot nu toe een 15% CAGR sinds 2000, not bad!

Een van de problemen met deze rendementen zijn volgens mij dat ze voor een groot deel 'eenmalige' rendementen zijn. In tegenstelling tot een aandeel kan een LEGOdoos niet jaar op jaar zulke rendementen halen. Toevallig (door onwetendheid van de verkoper) kan je een doos kopen voor een prijs lager als de gangbare prijzen. Dit zorgt inderdaad voor een mooi rendement, maar of je nu de doos een maand, een jaar of 10 jaar later verkoopt zal je geen (of minimaal) respectievelijk hogere rendementen krijgen. Het lijkt me straf dat je een doos gemaakt in bv 2002 vorig jaar kan kopen aan 100, nu aan 100*135%, het volgende jaar aan 100*135%^2.

Tenslotte wil ik nog even meegeven dat ik zelf ook alternatieve belegging heb. Ik ben zelf erg geïnteresseerd in oldtimer brommers, motoren en auto's. Hierbij haalde ik tot nu toe minstens 28% op elke verkoop. Ik heb hier echter wel een kritische houding tegenover. Ik weet dat dit komt omdat ik geluk heb gehad met de juiste aankopen, graag onderhandel, de juiste modellen koop en de juiste kopers vindt. Ik weet echter ook dat deze rendementen niet per se komen door de waardestijging (dingen gebouwd in '60 en 70' die toevallig in de maanden dat ik ze heb +30% stijgen zou toevallig zijn).
Ik ben er dus van overtuigd dat investering in LEGO zeer goed kan zijn, op voorwaarde dat je het voor je plezier doet. Je vindt het leuk deze dozen te verzamelen en het is een leuke extra dat je er nog mee kan verdienen.
Investor liked last!