Alternatieve beleggingen en investeringen

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie

Zou u in LEGO-dozen investeren?

Ja, heel veel.
1
4%
Nee, nooit, zelfs als ik er meer over kan lezen.
12
43%
Ja, maar weinig.
5
18%
Ik weet het niet, ik ken er te weinig over
10
36%

Totaal aantal stemmen: 28

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Alternatieve beleggingen en investeringen

Berichtdoor Investor » 23 Okt 2016 13:25

Hier een topic starten over alternatieve beleggingen.

Ik begin met LEGO:

De belangrijkste redenen waarom u LEGO-dozen zou moeten kopen:
1. Geen taksen (meerwaardetaks)
2. Geen stress
3. Gigantische YTD-return van minstens 20% per jaar!
4. U kan nog op de kar springen: het is nog niet te laat
5. Wie later geduldig zijn dozen heeft bijgehouden (die zeldzaam zijn geworden), kunnen makkelijk minimaal vertienvoudigen.
6. Speculeren heeft geen zin: op lange termijn win je er meer ze gehouden te hebben
7. Mooie hobby en mooie voorwerpen
8. Je moet niet gekluisterd zitten achter je pc, je sociale leven lijdt er niet onder

Mijn return ligt nu op 50% YTD, en zelfs 70% als we gaan naar de "echte" handelaren en niet de speculanten op EBAY! Niks deed beter (voor de energie en stress die je erin stak, niks dus bij LEGO ;) )(voor immense rendementen te behalen hoort veel risico bij) en als je even niet kijkt naar de actuele prijzen, word je aangenaam verrast!

Meer weten? Ga dan naar deze link en begin met het aankopen van LEGO...
Deze return dit jaar, uiteraard heb ik nog alle dozen, maar zodra deze serie compleet is, zoek ik naar een andere serie van limited edition of koop ik gewoon nog eens mijn serie dubbel. Voor abonnees zal ik ook een route uitstippelen van de rendementen die ik bij deze serie als zeer reëel zie.

Beleggen kan ook in alternatieve wegen.
​LEGO-dozen aankopen is dé beste belegging die er is en ik heb al heel wat dozen thuis verzameld. Mijn serie die ik wil compleet maken: de LEGO Architecture Dozen.
​Waarom zou je in godsnaam LEGO-dozen kunnen zien als een goede belegging?
​Wel: het rendement ligt gemiddeld op 20% per jaar!!!
​Natuurlijk kan je alles moeilijk in lego stoppen, maar het helpt bij een betere spreiding en is net zoals goud, aandelen, vastgoed... gericht op de lange termijn.
​In dit document zal ik u uitleggen hoe u ook geld kan verdienen met lego-dozen en hoe u aankoopt/verkoopt.
Ik geef een voorbeeld: de Taj Mahal (bouwwerk) is ook een pièce unique uit de serie van Lego ARCHITECTURE.
​De doos ging vanaf 2007 uit en was limited edition (net zoals alle andere LEGO-dozen zijn er maar 10000 op heel de wereld per stuk). De prijs was rond de 100 à 200 euro. Nu staat de prijs van zo'n doos op EBAY op 5200 euro! De doos was dus maal 52 gegaan...
​Wie geduld had en dus niet verkocht, kan nu dus gouden zaken doen. Er zijn er weinig op EBAY die nog in gesloten verpakking zitten (dit is een erg belangrijke voorwaarde: geen dozen openen of geopend aankopen, dit zie je aan de prijs: deze is veel lager dan een gesloten verpakking).
​Hoe kan u ze dus kopen?
​U maakt een account aan bij EBAY België en u kunt aan het kopen slaan. Let er wel op dat u dozen koopt uit Duitsland en uit andere landen, behalve Italië. Italiaanse verkopers hebben meestal een slechtere rating.
​Dit zijn de dozen die al zijn uitgebracht en de actuele prijs (zie documenten).
Pure hobby, zonder stress: zalig!

In de documenten meer info (mijn eigen visie over de returns voor de komende jaren):
Ik heb een vooruitzicht gemaakt voor LEGO: dit jaar +60%, volgende jaren (tot 2030) +20% ieder jaar erbij op die 20% enz. de stand zou zijn: 25000 euro (x25) op 15 jaar. Dat is een rendement van 160% per jaar. Dat valt mee, als je weet dat de populairste dozen 40 keer duurder werden in 7 jaar! We kunnen dus stellen dat, als we geduldig zijn we tussen de 25000 euro en misschien zelfs 50000 euro hebben voor de 1000 euro die we ervoor betaalden. De vraag is enorm en het aanbod gering (limited edition). LEGO zef kan niet meer voldoen aan de vraag naar nieuwe producten. Tijdloos en geduldig zijn: de troeven van een goede investering! Dit is geen koopadvies, wel bedoeld als idee. En op 15 jaar realistisch. Er bestaan nog betere series, maar eerst beginnen bij deze. :lol: Meer info op mijn website (eerste en laatste keer dat ik die post ;) ): http://www.succesvol-en-veilig-beleggen ... n-in-lego/
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
Laatst gewijzigd door Investor op 23 Okt 2016 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Stijn_v liked last!
www.succesvol-en-veilig-beleggen.com
Te volgen via https://www.tradingview.com/u/beursfanaat/

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Alternatieve beleggingen

Berichtdoor Investor » 23 Okt 2016 13:26

De zeldzaamste:
Sears Tower 100 euro 100 euro
Kladno Campus 2012 240 euro 148 euro
Hancock Center 380 euro 300 euro
Farnsworth House 250 euro 195 euro

Taj Mahal zit er ook nog bij, maar die is al te vér gestegen: x52 in 9 jaar.

Rechts mijn aankoopprijzen, links de actuele EBAY-prijzen gemiddeld genomen.
Als bijlage ook nog mijn actuele stand.

Geniet mee zou ik zeggen ;)
Heb er nog twee te gaan: Willis Tower en Flatiron, de andere met een streepje heb ik gisteren overgekocht van vrienden.
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
Stijn_v liked last!

Stijn_v
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Stijn_v » 23 Okt 2016 13:56

Had eens gelezen over Star Wars lego die ook aan serieus hoge prijzen kunnen worden verkocht. ;)
Misschien een 9de reden om dit te doen zou puur voor de nostalgie zijn :lol:

Zeer interessante posts Investor!
Investor liked last!

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 23 Okt 2016 14:00

Toeval of niet ik noemde elders ook al naar Investor de Lego Star Wars dozen ;) die zijn er soms in prijzen van €300 en meer. Dan komt er nog de groep verzamelaars van Star Wars bij naast die van Lego.
Investor liked last!
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 23 Okt 2016 14:24

Stijn_v schreef:Had eens gelezen over Star Wars lego die ook aan serieus hoge prijzen kunnen worden verkocht. ;)
Misschien een 9de reden om dit te doen zou puur voor de nostalgie zijn :lol:

Zeer interessante posts Investor!

Bedankt, Stijn! Ik vind dat we niet altijd over aandelen moeten bezig zijn om iets (liefst veel ;) ) te verdienen
Starwars is ook bij LEGO en wat voor een waarde!
Bijvoorbeeld Hoth Echo Base van Star Wars 7879: bol.com vraagt er 300 euro voor...

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 23 Okt 2016 14:42

Ik moest toch even diep zuchten, vooral bij die creatieve grafiek waarbij je, als ik me niet vergis, meerwaarden uit het verleden gaat extrapoleren naar de toekomst, terwijl zowat de eerste beleggingswijsheid zegt om dit niet te doen.

Ik ben een nuchter persoon, dus laten we dit ook eens zo bekijken:
Bedrijven genereren kasstromen. Aan de hand van die kasstromen kan je bepalen wat het bedrijf waard is en of de huidige koers aan een interessante korting noteert t.o.v. die waarde. Als aandeelhouder van die bedrijven heb je zicht op een jaarlijks rendement, of dat nu (deels) wordt uitgekeerd of in het bedrijf blijft.

Lego brengt niets op. In die optiek is het vergelijkbaar met goud, een dood metaal. Het genereert geen kasstromen. Bijgevolg kan je er ook geen waarde op plakken. De prijs ervan wordt ingegeven door emoties. Ik persoonlijk ga niets kopen waarvan ik niet bij benadering kan bepalen wat het waard is. Anders koop ik een kat in een zak.

Mijn advies: als je voor alternatieve beleggingen gaat (wijn, postzegels, lego, oldtimers, kunst, etc.), doe het dan omdat je er plezier uit haalt, als hobby, maar zie het niet als een financiële investering die moet opbrengen.
ThomasBB liked last!
Never waste a good crisis

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Investor » 23 Okt 2016 15:16

Jens, jij benadert dat te wiskundig en te economisch. :) Die grafiek zet ik zelf voorop, is die te optimistisch? Ik denk het niet. Hoe lager ik ze heb gekocht, hoe meer rendement ik erbij bereken (en ik heb ze wel laag kunnen kopen), dus heb ik een veel grotere kans op meer winst dan iemand die later instapt, moet zelfs maar een beetje schelen. Een nadeel aan beleggers: ze relateren alles aan aandelen/cashflows, als ze iets anders horen dan aandelen
Ik kan je verzekeren dat deze "activaklasse" de aandelen verslaat.
Ik heb er geen stress bij en ik kan er zeker over spreken met anderen die mij ertoe hebben aangezet. Daarnaast heb ik al heel vaak ik kringen (advocaten) gehoord dat dit de beste investering is die je kunt doen.
Emoties? Denk ik niet, LEGO is tijdloos en zal dat blijven, iedereen groeit ermee op. Neem limited edition (lego architecture is 10000 stuks per stuk uit de serie, dat is bitter weinig, zeker als je weet dat deze investering onontdekt is.
Het heeft wel degelijk waarde, de waarde bepalen ervan is moeilijk, maar toch wel gigantisch hoog.
Ieder zijn vak ;). Aandelen lijken mij te emotievol in vergelijking met LEGO: je verkoopt halsoverkop je aandelen, ik heb hier meer discipline bij dan bij het verkopen van aandelen en dus meer winst.

QA1
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor QA1 » 23 Okt 2016 20:36

jens_dev schreef:Ik moest toch even diep zuchten, vooral bij die creatieve grafiek waarbij je, als ik me niet vergis, meerwaarden uit het verleden gaat extrapoleren naar de toekomst, terwijl zowat de eerste beleggingswijsheid zegt om dit niet te doen.

Ik ben een nuchter persoon, dus laten we dit ook eens zo bekijken:
Bedrijven genereren kasstromen. Aan de hand van die kasstromen kan je bepalen wat het bedrijf waard is en of de huidige koers aan een interessante korting noteert t.o.v. die waarde. Als aandeelhouder van die bedrijven heb je zicht op een jaarlijks rendement, of dat nu (deels) wordt uitgekeerd of in het bedrijf blijft.

Lego brengt niets op. In die optiek is het vergelijkbaar met goud, een dood metaal. Het genereert geen kasstromen. Bijgevolg kan je er ook geen waarde op plakken. De prijs ervan wordt ingegeven door emoties. Ik persoonlijk ga niets kopen waarvan ik niet bij benadering kan bepalen wat het waard is. Anders koop ik een kat in een zak.

Mijn advies: als je voor alternatieve beleggingen gaat (wijn, postzegels, lego, oldtimers, kunst, etc.), doe het dan omdat je er plezier uit haalt, als hobby, maar zie het niet als een financiële investering die moet opbrengen.

Beste,

Die grafiek tot daar aan toe: de rest is (veel) te kort door de bocht.
Zeldzame kunst, postzegels, manuscripts, books, antiques uiteraard heeft dat waarde.
Gelieve verschillende dimensies niet/nooit door elkaar te gooien. Do not mix cashflows with assets.

Met dergelijke redenering van 'het brengt niets op': zou grond (wsch de belangrijkste basic assetklasse die er is, die er ooit was en die er ooit zal zijn) ook al niets voorstellen buiten wat sentimenteels zogezegd. En dat is uiteraard onzin.

Kasstromen verdisconteren geeft niet meer dan een cijfertje vertrekkend van veronderstellingen over de toekomst (bijgevolg per definitie onzeker) en zoiets is intrinsiek duidelijk van een lagere orde. Daarenboven is men met een minority share nooit volledig eigenaar, hetgeen anders ligt als met bvb iets zeldzaams gezien men dat volledig in eigendom heeft.

Ach beste jens, Malone diene mens van Liberty/Telenet, hetgeen het van de onderliggende cashlows moet hebben, die koopt daar hopen stukken grond mee (intrinsiek geen cashflow dus).

http://fortune.com/2012/09/27/meet-the- ... n-america/

https://en.wikipedia.org/wiki/John_C._Malone

De vraag is niet van cijfertjes vanuit cashlows berekenen, maar hoe consolideer je dat verder naar 'potentieel' echte waarde toe.
Malone: een dommerik of een slimmerik?

Simpel gezegd: waarde ontstaat slechts als het retrospectief gerealiseerde of vastgestelde voorgaat op het prospectief veronderstelde.

mvg
jean de florette liked last!

Umi
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Umi » 26 Okt 2016 00:28

Hoe zat dat weer met de tulpenmanie?
sander0606 liked last!

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 26 Okt 2016 12:39

Deze tulpenmanie? ;)

Tulpenmanie.gif
Umi liked last!
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken