Politiek (België)

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
Zeus
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Politiek (België)

Berichtdoor Zeus » 16 Nov 2017 14:07

sharky schreef:Positieve oplossingen zoeken??Stem de linkse bende dan naar huis en laat mensen die het probleem wil benoemen hun ding doen i.p.v. het gedogenbeleid gewoon uit elektoraal profijt .Dat multiculturele gedoe heeft zijn grenzen bereikt .Daarom moet men niet ultra rechts zijn gewoon beetje de logische kant van de zaak bekijken moeilijk is het toch niet.De visies van de meeste belgen die lak hebben aan religieuze chips mengen met volkeren die eeuwen achter lopen en alles trachten te verklaren vanuit hun ideologie is nefast en wekt wrevel op .Als je denkt dat we ze nog verder moeten bepamperen en iedereen maar binnen moeten laten uit democratische oogpunt etc.. dan zijn we nog ver af van de oplossing voor de problemen.Als je in grote steden nog burgemeester hebt die hun een hand boven hun hoofd houden om gelijk welke reden dan kan het nog lang duren eer dit is opgelost.

Het is van in het begin al scheef gelopen door alsmaar hun grillen en hun cultuur te moeten slikken .
Blijkbaar heeft de allochtone gemeenschap geen vat op hun jongeren of kan het hun niet schelen wat ze doen.

Het heeft niets te maken met een links of rechts bestuur, noch met de ene of de andere godsdienst, noch met politionele of gerechtelijke repressie, noch met een dubbele nationaliteit. Kijk bv. naar de VS, waar politie toegang heeft tot militaire middelen, strafmaten veel hoger liggen.
Wat was de demografie van de rellen in Charlotte, North-Carolina? (doorgaans) christelijke afro-Amerikanen.
Wat was de demografie van de rellen in Charlottesville, Virginia? (doorgaans)Christelijke, ultra-rechtse, blanke mannen.
Wat was de demografie van G20-rellen in Dresden, Duitsland? (doorgaans) niet-gelovige, ultra-linkse, blanke mannen.

Wat die relschoppers wel gemeen hebben is dat ze meestal
1. laagopgeleid zijn
2. een hoge graad van werkloosheid kennen
3. het slachtoffer zijn van generatie-armoede

Alles vertrekt vanuit de welvaartskloof en de frustratie daarover. Of om het met een boutade te zeggen: er zijn geen rellen in Monaco.
sander0606 liked last!

1275
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 1275 » 16 Nov 2017 14:37

@@SHARKY

Godsdienst is geen ideologie, maar een kwestie van geloven of niet-geloven. En dan of men de "goddelijke" teksten (bijbel, koran enz.. geschreven door mensen!!!) al of niet letterlijk interpreteert, zonder rekening te houden dat de mensen die deze romans geschreven hebben, dit honderden jaren geleden gedaan hebben, maw geen rekening willen houden met maatchappelijke evoluties, zoals secularisering van onze westerse wereld. Daarover kunnen we in ieder geval akkoord gaan. Maar mensen op basis van deze geestelijke "verdoving" als minderwaardig zien, gaat mij te ver. Hier bij ons hebben we de katholieken ook moeten opvoeden tot een verdraagzame maatschappijvisie waarin "god" niet allesbepalend is. De "anderen" komen ook wel aan de beurt. Alleen moeten "wij" ze doen inzien dat ze het verkeerd voorhebben.En ik kan alleen maar vaststellen dat in landen waar men zich bevrijd heeft van de "godsdienst", de mensen doorgaans een beter leven hebben en dat in landen waar de "godsdienst" de allesbepalende norm is, het miserie troef is.

sharky
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sharky » 16 Nov 2017 18:27

En ik kan alleen maar vaststellen dat in landen waar men zich bevrijd heeft van de "godsdienst", de mensen doorgaans een beter leven hebben en dat in landen waar de "godsdienst" de allesbepalende norm is, het miserie troef is.
Bron: viewtopic.php?f=34&t=2558&start=820

Dat is het hem juist.Hier in Belgie is de overgrote meerderheid anti religie of sommigen nog beetje gelovig.Dan zoiets mengen met gasten uit landen waar religie bovenaan staat en nog leven met een visie uit de middeleeuwen is miserie troef.

Al hetgeen naar hier afzakt komt dan nog uit gebieden in armoede .Wat frappant is dat hun ouders zich wat hebben opgewerkt maar hun kinderen blijven vasthouden aan die islam vorm .
Politiekers gebruiken ook maar al te graag religieus geinspireerde taal om bepaalde kiezers aan hun kant te krijgen al kan ik moeilijk geloven dat ze het zelf nog echt geloven.
dafoe liked last!
Total,Aegon ,,Ahold,Colruyt,Realdolmen,Galapagos,Telenet,Ageas,Retail estates

1275
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 1275 » 17 Nov 2017 00:04

Dan moeten we de 30 % vlamingen die zich nog katholiek noemen, ook het land uit zetten want dan moeten we ons daar ook niet meer mee "mengen". En zouden we alle kerken moeten afbreken. U ziet toch wel zelf dat deze redenering niet opgaat. En arme mensen zijn dikwijls inderdaad heel gelovig, omdat zij in de greep zitten van een geloof dat hun arm houdt , maw de machtsverhoudingen in een maatschappij behouden en er niet tegen revolteren op straf van het ontzeggen van het paradijs of het eeuwig leven.Zo was het hier ook bij ons 100 jaar geleden.

Alleen al sociale vooruitgang helpt hen mee uit deze put.En dan heb ik het niet over de criminelen die bv. ook de relletjes in Brussel aanvuren. Hier helpt denk ik in aanvang alleen "repressief" optreden.De brave katholieke vlaming van 100 jaar geleden gooide ook zijn godsdienstdwangbuis af op het moment dat hij een beter leven opeiste en verkreeg door "sociale" strijd.

Ik ken ook nog bv. kinderen van Italianen die in de jaren 60 ook naar hier werden "gelokt" om in de mijnen te werken. Ook brave katholieke mensen uit de arme regio's van Italie , vooral van het arme katholieke zuiden. Nu ik kan U in ieder geval zeggen dat hun kinderen en kleinkinderen hier bij ons veel van "religie" hebben verloren. Dat zal ook met de "anderen" gebeuren, wees maar zeker. Alleen al omdat wij hier dat openbaar religieus gedrag niet gepast achten. Thuis doe je wat je wil, op straat schik je je naar de maatschappelijke ethiek.

En een ander voorbeeld ivm met de Turken die ook "ons" Europa overspoelen. Erdogan heeft met zijn AKP de verkiezingen gewonnen met 51% van de stemmen. 49 % van de Turken heeft voor seculiere partijen gestemd. En die denken dus net hetzelfde over de hun "opgedrongen" godsdienst. En zijn ondertussen voor hun niet- gelovig zijn ook door Erdogan mee in het gevang gezet na de "poging tot staatsgreep" in Turkije.

Dus alles is niet altijd zo zwart-wit.

Dirk19
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Dirk19 » 17 Nov 2017 09:55

1275 schreef:Dan moeten we de 30 % vlamingen die zich nog katholiek noemen, ook het land uit zetten want dan moeten we ons daar ook niet meer mee "mengen". En zouden we alle kerken moeten afbreken. U ziet toch wel zelf dat deze redenering niet opgaat. En arme mensen zijn dikwijls inderdaad heel gelovig, omdat zij in de greep zitten van een geloof dat hun arm houdt , maw de machtsverhoudingen in een maatschappij behouden en er niet tegen revolteren op straf van het ontzeggen van het paradijs of het eeuwig leven.Zo was het hier ook bij ons 100 jaar geleden.

Alleen al sociale vooruitgang helpt hen mee uit deze put.En dan heb ik het niet over de criminelen die bv. ook de relletjes in Brussel aanvuren. Hier helpt denk ik in aanvang alleen "repressief" optreden.De brave katholieke vlaming van 100 jaar geleden gooide ook zijn godsdienstdwangbuis af op het moment dat hij een beter leven opeiste en verkreeg door "sociale" strijd.

Ik ken ook nog bv. kinderen van Italianen die in de jaren 60 ook naar hier werden "gelokt" om in de mijnen te werken. Ook brave katholieke mensen uit de arme regio's van Italie , vooral van het arme katholieke zuiden. Nu ik kan U in ieder geval zeggen dat hun kinderen en kleinkinderen hier bij ons veel van "religie" hebben verloren. Dat zal ook met de "anderen" gebeuren, wees maar zeker. Alleen al omdat wij hier dat openbaar religieus gedrag niet gepast achten. Thuis doe je wat je wil, op straat schik je je naar de maatschappelijke ethiek.

En een ander voorbeeld ivm met de Turken die ook "ons" Europa overspoelen. Erdogan heeft met zijn AKP de verkiezingen gewonnen met 51% van de stemmen. 49 % van de Turken heeft voor seculiere partijen gestemd. En die denken dus net hetzelfde over de hun "opgedrongen" godsdienst. En zijn ondertussen voor hun niet- gelovig zijn ook door Erdogan mee in het gevang gezet na de "poging tot staatsgreep" in Turkije.

1)Er zijn (gelukkig) nog maar weinig radicale katholieken. Er zijn echter (helaas) veel radicale moslims
2)Er is enorme druk binnen islamitische families om de islam niet af te vallen. Dat gaat zelfs zo ver dat er "eermoorden" op afvalligen zijn.
3)Turkije is (voorlopig toch nog) een seculiere staat, dankzij Ataturk. Niet te vergelijken dus met meer islamitische landen zoals Marokko.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 17 Nov 2017 10:31

En er wordt aardig wat alcohol (bier en wijn) gedronken in Turkije. Nee, de expatsen toeristen spelen daarin geen rol.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Zeus
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Zeus » 17 Nov 2017 10:35

1275 schreef:

1. AKP heeft de verkiezingen gewonnen met 40.87 procent, de sociaal-democratische CHP had 24.95 procent, de rechts-nationalistische MHP behaalde 16.3 procent en de links-populistische HDP strandde op 13.1 procent. met AKP en MHP samen (+ nog wat klein grut onder de kiesdrempel) kom je aan 56 procent die op niet-seculiere partijen stemde.

2. seculier en niet-gelovig zijn geen synoniem. Secularisme is louter de overtuiging dat religieus gezag geen invloed mag hebben op de maatschappelijk model, dat louter door het wereldlijk gezag mag worden vormgegeven en gereguleerd. In extreme vormen, zoals het Franse laïcité mogen religieuze overtuigingen ook niet worden geuit in de openbare ruimte. Atheïsten zijn in Turkije een marginale groep, met ongeveer 95 procent van de Turken die een vorm van de Islam aanhangen.

3. Ook de seculiere partijen pleiten voor vervolging van de coup-plegers en bieden weinig oppositie tegen de zuiveringspraktijken van Erdogan. (het overgrote merendeel van de bevolking heeft geen goede herinneringen aan de vorige Junta-regimes). Het is vooral gericht tegen de Gülen-beweging, die voornamelijk elitaristisch en islamistisch is, en de Koerdische afscheidingsbewegingen.

1275
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor 1275 » 17 Nov 2017 11:48

Ik zat tijdens de ramadan op een terras van een hotel in Casablanca. En bestelde een pintje. De garçon zei: "meneer, het is ramadan, dus geen alcohol" Ik zei "ja voor U , maar niet voor mij". Waarop het antwoord: "als ik U hier in het publiek alcohol schenk, dan krijg ik zelf problemen. Maar binnen is de bar open, U kan daar drinken wat U wil".
Inderdaad weet ik dat de "maatschappelijke druk" om zich, ook in het openbaar, te gedragen als volwaardig moslim, groot, zoniet voor sommigen, onoverkomelijk is. Zij moeten zich daar nog vanaf maken. Net zoals ik van mijn overgrootouders hier verhalen kreeg te horen dat zij een stempelboekje hadden dat door de pastoor werd afgestempeld als ze de mis bijwoonden. Dit boekje moesten zij dan voorleggen als ze ergens wilden gaan werken, anders konden ze niet aan het werk. Dus ook hier was die maatschappelijke druk aanwezig. En in ieder gezin moest er wel een broer-pater zijn, of zuster-non die dan liefst in de Congo zieltjes moesten gaan winnen. En dat was tot in de jaren 60. Dus allemaal nog niet zolang geleden.En priester Daens bv., de grote melaatsenhelper, is niet uit vrije wil hier vertrokken, maar door de kerkelijke overheid verplicht "uitgestuurd" omdat ze hem een probleem vonden, om dan nadien als grote heilige gerecupereerd te worden.
En bedankt voor het corrigeren van de cijfers, ik was verder gegaan op mijn (blijkbaar tekortschietend) geheugen. Maar ik zat er dus maar 7 % naast wat de seculieren betreft.

Dirk19
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Dirk19 » 17 Nov 2017 12:11

1275 schreef:Ik zat tijdens de ramadan op een terras van een hotel in Casablanca. En bestelde een pintje. De garçon zei: "meneer, het is ramadan, dus geen alcohol" Ik zei "ja voor U , maar niet voor mij". Waarop het antwoord: "als ik U hier in het publiek alcohol schenk, dan krijg ik zelf problemen. Maar binnen is de bar open, U kan daar drinken wat U wil".
Inderdaad weet ik dat de "maatschappelijke druk" om zich, ook in het openbaar, te gedragen als volwaardig moslim, groot, zoniet voor sommigen, onoverkomelijk is. Zij moeten zich daar nog vanaf maken. Net zoals ik van mijn overgrootouders hier verhalen kreeg te horen dat zij een stempelboekje hadden dat door de pastoor werd afgestempeld als ze de mis bijwoonden. Dit boekje moesten zij dan voorleggen als ze ergens wilden gaan werken, anders konden ze niet aan het werk. Dus ook hier was die maatschappelijke druk aanwezig. En in ieder gezin moest er wel een broer-pater zijn, of zuster-non die dan liefst in de Congo zieltjes moesten gaan winnen. En dat was tot in de jaren 60. Dus allemaal nog niet zolang geleden.En priester Daens bv., de grote melaatsenhelper, is niet uit vrije wil hier vertrokken, maar door de kerkelijke overheid verplicht "uitgestuurd" omdat ze hem een probleem vonden, om dan nadien als grote heilige gerecupereerd te worden.
En bedankt voor het corrigeren van de cijfers, ik was verder gegaan op mijn (blijkbaar tekortschietend) geheugen. Maar ik zat er dus maar 7 % naast wat de seculieren betreft.

Dat klopt. Mijn oma moest ook verplicht naar de mis toen ze nog naar school ging, om betere punten te krijgen. Als boerendochter had ze echter geen tijd om vaak naar de mis te gaan, en had ze dus minder stempels dan andere klasgenootjes en dus slechtere punten. :shock: Gewoon waanzin.

Klein foutje in je betoog: het was niet priester Daens maar pater Damiaan die de melaatsen ging helpen ;)

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 17 Nov 2017 12:19

Er zit trouwens niet zoveel verschil tussen katholiek en moslim.

Katholiek Moslim
God Allah
Jezus Mohammed
Bijbel Koran
Vasten Ramadan
Rome Mekka
Kruistocht/Missie Jihad

Voor de rest haten ze beiden Holebi's en vinden ze vrouwen tweederangsburgers.