Bankgeheim straks verleden tijd?

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 422

Re: Bankgeheim straks verleden tijd?

Berichtdoor Freddy » 05 Nov 2015 21:30

anika schreef:
Fizmo schreef:
Meer accijnzen, speculatietaks, etc... was allemaal in het kader van de taksshift. En taksshift = verschuiving van belasting, geen verhoging.

Het overheidsbeslag is voor het eerst in lange tijd aan het zakken dus het is niet zo dat elke coaltie een hoger overheidsbeslag wil.

En België kan je niet vergelijken met "de westerse democratieën". Wij zijn koploper als het gaat om belastingen etc... Dat er in de VS of VK meer belastingen komen is zelfs niet zo erg. Te weinig belastingen is even nefast als te veel belastingen maar in België loopt het wel de spuigaten uit.

Dit is toch om mee te lachen :lol: :lol: .

Het overheidsbeslag is nog NOOIT zo snel de hoogte ingejaagd als door de huidige coalitie!!

De taxschift is inderdaad geen taxshift maar een ordinaire zware belastingsverhoging voor de middenklasse. Het smerigste is dat die belastingverhogingen (nooit eerder gezien!!) niet gebruikt worden om de overheidsschuld te doen dalen, maar wel om bijkomende voordelen toe te kennen aan de 1à5% rijksten.
Het is 100% duidelijk dat dit de enige verschuiving is die gebeurt.
Er komt alleen maar een cascade aan nieuwe belastingen (welke lucratieve namen men ook maar bedenkt). Er komt NIETS voor in de plaats. Enkel een belofte van een miniscule verlaging die niet eens de helft van de indexsprong en koopkrachtbehoud dekt). Ga met vage beloften maar eens een brood kopen bij de bakker.
Ongelooflijk dat U durft stellen dat het overheidsbeslag niet omhoog gaat.

Voor mij niet erg, mijn aanbestedingen gaan voortaan naar de goedkoopste inzet, maakt niet uit of dat Slowaken, Bulgaren of Roemenen zijn. Ook in de bouw is heel wat te doen.
Ik raad het iedereen aan, scheelt vaak méér dan de helft! Als men zo aan ons geld zit, moeten we er maar zuiniger mee omgaan. Ik zal er beter uitkomen, maar dat zal niet van iedereen kunnen worden gezegd.

Vermogenskadaster: dat ze er maar aan beginnen. Dan zullen de 5% rijkste eindelijk ook een deel betalen (wat nog nooit eerder gebeurde) en op de kapitalen uit zwart geld die opduiken: 45% taks + 8% gemeentelijke opcentiemen + 3% BBSZ, dat is hetzelfde als datgene wat anderen betalen.

mja heb me ook al vaak de bedenking gemaakt dat je eigenlijk beter gewoon rechtstreeks een roemeen of bulgaar zou kunnen laten afkomen, want ik zie dat de meeste aannemers van een zeker niveau alles uitbesteden aan die mensen en zelf wat zitten te factureren als middle man.

raymondscholten
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor raymondscholten » 20 Nov 2015 10:16

ThomasBB schreef:
SanderK schreef:BinckBank waarschuwt ook al voor het proberen te ontwijken van de speculatietaks omdat "men in de nabije toekomst waarschijnlijk meer inzage zal hebben dan in enkel het rekeningnummer".

Inderdaad, als ik dat allemaal goed begrijp gaat de fiscus in de zeer nabije toekomst jaarlijks een spreadsheet oid krijgen van hun buitenlandse collega's met daarin een heleboel leuke gegevens die men kan vergelijken met de database van buitenlandse rekeningen van de NBB en de gegevens op je belastingaangifte. Momenteel is er een overeenkomst met 74 landen.

Daar lijkt het inderdaad wel op. Begin me wel af te vragen hoe dit in de toekomst zal gaan met valuta zoals Bitcoins, aangezien hier per land andere regels voor gelden. Niet alleen qua wettigheid als betaalmiddel an sich, maar ook qua taxatie en dergelijke.

wannesax
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 838

Berichtdoor wannesax » 26 Aug 2017 08:47

Nu of nooit voor regularisatie geld in Luxemburg (De Tijd)

Belgische fiscus krijgt volgende maand massa's gegevens van buitenlandse belastingautoriteiten

In september krijgt de Belgische belastingadministratie een duidelijk zicht op de kapitalen die Belgen op 1 januari 2016 op Luxemburgse rekeningen hadden staan en op een pak andere gegevens. Spontane regularisaties zijn nog mogelijk, voor wie dat nog niet of slechts gedeeltelijk deed.

Tegen uiterlijk 30 september krijgt de Belgische belastingadministratie een duidelijk zicht op de tegoeden die Belgen in 2016 aanhielden bij banken én verzekeringsmaatschappijen in Luxemburg en andere landen. Een gevolg van de Common Reporting Standard (CRS), een norm die leidt tot de automatische uitwisseling van financiële informatie tussen de belastingautoriteiten van verschillende landen. Een uitwisseling van gegevens om de belastingontduiking te bestrijden.

Verkochte effecten

De buitenlandse belastingdiensten, waaronder Luxemburg, bezorgen de Belgische fiscus in september massa’s gegevens, ook over de daar ontvangen intresten en dividenden, de waarde van de vorig jaar verkochte effecten of de tegenwaarde van verzekeringen.

Dat leidt tot nervositeit, vooral bij de naar schatting 61.000 Belgen die in het verleden alleen de inkomsten uit buitenlands vermogen hebben geregulariseerd, niet dat vermogen zelf. Veel Belgen vrezen dat ze nu niet meer kunnen aantonen dat er geen fiscale inbreuken op die buitenlandse kapitalen rusten. Denk aan een beleggingsportefeuille die u twintig jaar geleden hebt gekregen of geërfd.

Vraag om inlichtingen

De FOD Financiën meldt dat het nog altijd mogelijk is om de tegoeden in het buitenland spontaan te regulariseren. Dat kan in principe tegen een tarief van 37 procent.

Zo’n spontane regularisatie is echter niet meer mogelijk van zodra de administratie ‘een vraag om inlichtingen’ verstuurt. Die kans wordt groter nu de Belgische fiscus volgende maand een pak gegevens via buitenlandse belastingdiensten zal krijgen. Wie niet tijdig regulariseert, riskeert dan torenhoge boetes en strafrechtelijke vervolging.

http://www.tijd.be/netto/belastingen/Nu ... 1503728458