Buy & Hold: mijn strategie, misschien ook iets voor u?

Algemene en actuele onderwerpen kunnen hier worden geplaatst
Plaats reactie
de.generaal
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Buy & Hold: mijn strategie, misschien ook iets voor u?

Berichtdoor de.generaal » 21 Okt 2015 12:22

Goede TA's :)

ThomasBB
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor ThomasBB » 10 Nov 2015 13:07

Weet er iemand of er een Belgische broker is waarbij je eenvoudig en kostenloos kan deelnemen aan Dividend Reinvestment Plans (DRIPs) van pakweg Britse en Amerikaanse bedrijven?

Kobrakai
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor Kobrakai » 06 Jan 2016 23:27

Zeer boeiend! Ben als beginnend belegger nog wat op zoek naar een passende beleggingsmethode, en ik vermoed dat ik ook eerder in deze richting moet zoeken. Mijn enige doel is immers mijn pensioen (normaal nog een 35tal jaar verwijderd) en eventueel een spaarcent voor de kids.

Een tip die ik gekregen heb van een forumgebruiker was het boek "Iedereen Belegger". Ik kan alleen maar bevestigen dat dit voor een beginnende belegger een echte aanrader is! Er wordt niet echt een Buy & Hold strategie in beschreven, maar toch zijn er verschillende raakvlakken. De basis is immers hetzelfde: een goede keuze maken zodat deze in theorie nooit verkocht 'moet' worden omdat je steenvast in het aandeel gelooft.

Los hiervan vind ik persoonlijk verkopen het moeilijkste aspect van de beurs. De strategy die beschreven staat in het boek past mij niet goed, omdat ik met te kleine volumes zit om telkens en gedeelte winst te nemen. B&H lijkt em dus interessanter.

Tot slot ben ik ook voor men eenjarige dochter op zoek naar een B&H aandeel dat haar een mooi rendement zou moeten geven op haar huidige €2000 spaarcentjes tegen haar 20e verjaardag. Mijn eerste gedacht was Walt Disney, vooral uit sentiment en omdat het een mooie 'naam' is waarvan ik haar binnen enkele jaren kan wijsmaken dat ze mede-eigenaar is :-). Ze ondervinden wil wat last met hun ESPN afdeling van onder meer Netflix, en ik verschiet er ook van dat ondanks de hevige Star Wars hype het aandeel de laatste maanden toch met 12% is gedaald. Klinkt eerder als een goed instapmoment, of net als een teken aan de wand? Uiteraard is eerst nog wat huiswerk aan de orde!

Radio Voice
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Radio Voice » 07 Jan 2016 13:34

Als ik je gelijk een tip mag geven, investeer nooit in een aandeel waarbij 'sentiment' centraal staat bij het maken van de keuze. Een aandeel moet voor je werken en zorgen voor vermogensgroei, niet om over op te scheppen. Verder wens ik je uiteraard veel succes, zeker in deze berentijd!
Moderator liked last!

Kobrakai
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor Kobrakai » 07 Jan 2016 20:42

Ben ik me wel van bewust :-). Het zou echter mooi meegenomen zijn dat het aandeel tot de verbeelding spreekt van een opgroeiend kind. Bovendien kan ik dan zeggen dat het de schuld is van Alladin en Olav als ze niet tevreden is met het resultaat van haar spaarcenten!

Voor de mooie naam alleen zal ik het echter niet kopen.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 08 Jan 2016 08:30

Of als je meer fan bent van value stocks: Compagnie des Alpes, eigenaar van onder andere Walibi. Dat spreekt toch ook tot de verbeelding ;) Plus je krijgt jaarlijks enkele vrijkaarten vanaf een bepaald aantal aandelen.
Never waste a good crisis

wimvd
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor wimvd » 08 Jan 2016 08:59

Doorgaans geef je goede tips maar Walibi zou ik nu net niet kopen. Het wordt verkocht, kan een teken aan de wand zijn dat het plafond van de winstmarges bereikt is.
Zie ook http://www.looopings.nl/weblog/3743/Eig ... kopen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Diana Shipping (3,05 USD), Ageas (€26,32), Proximus (€25,5), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€8,26)
Cut your losses and let your winners run

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 08 Jan 2016 09:32

Welke betrouwbare bron (lees: geen amateurblog) zegt dat Walibi verkocht wordt? Doet ook weinig af aan het value-aspect. CDA noteert aan minder dan 0,5x de boekwaarde. Heb er zelf geen en ben momenteel niet van plan te kopen.*
Never waste a good crisis

Kobrakai
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor Kobrakai » 09 Jan 2016 18:51

Ik heb, eigenlijk vooral als oefening, het aandeel van Disney (DIS) eens onder de loep genomen, zuiver aan de hand van de verschillende factoren die besproken staan in de initiele post. Noteer even dat ik geen economische achtergrond heb en dus graag even wil aftoetsen of men interpratie en beoordeling van het aandeel correct is, of waar ik de bal mis slaag.

1- Market Cap = 164,5M --> Dat zit wel goed
2- K/W = 20,26 op dit moment, gemiddeld over 5j is deze 17,9 --> Zit wel OK, maar valt wel op dat het gemiddelde vooral laag gehouden worden door de cijfers van 5 en 4j geleden
3- ROE 5y AVG = 15,462 --> Ligt beduidend lager dan het streefdoel van 30. Hoe interpreteer ik dit? Opvallend is dat het de voorbije jaren telkens toeneemt (10.01 11.12 12.84 14.73 14.41 16.60 18.73, waarden van 2009 -> 2015
4- Dividend wordt jaarlijks verhoogd? JA
5- Stockdividend is niet mogelijk
6- Pay out ratio: 37% Aan de lage kant. Ik interpreteer dit dat een groot deel van de winst moet geherinvesteerd worden? Lijkt met niet abnormaal voor films, theme parcs en tv/radio. Is dus een minder punt
7- Net Mgn % 5yr Avg: 14,034 Zit wel goed. Ligt iets lager, maar zit de voorbije twee jaar wel boven de 15%
8- Schuldgraad: Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit moeilijk kon terugvinden, hoewel ik vermoed dat dit zelf eenvoudig te berekenen moet zijn? Ik heb me hierop gebaseerd https://www.stock-analysis-on.net/NYSE/Company/Walt-Disney-Co/Ratios/Long-term-Debt-and-Solvency en vermoed dat het dus 0,49 betreft. In dat geval zit het alvast snor.

9- Béta: 1,42. Ligt dus hoger dan het streefdoel van 1 en zal dus fluctueren. Lijkt me ook geen verrassing.

10- Actief inkoopprogramma: Ja

Algemeen:

Lijkt me een bedrijf dat de tand des tijds wel zal doorstaan, mede gezien de diversiteit die ze aanbieden in de entertainmentsector (Amusement parcs, films, merchandising, tv- en radiokanalen, ...). Bovendien zitten er enkele mooie filmprojecten in de pipeline die een positieve invloed zouden moeten hebben op de eerste drie genoemde punten (Parcs, Films, Merchandise): Star Wars I, II, III, Frozen 2.
Belangrijk is echter dat het overgrote deel (+/- 45%) van de omzet en winst afkomstig is van de afdeling Media Networks, waarvan op zijn beurt geschat wordt dat ongeveer 80% van de omzet komt van de sportzender ESPN. Deze ondervindt abonneeverlies, onder meer te wijten aan de opkomst van streamingsdiensten en de toenemende flexibiliteit van het zenderpakket. Waar vroeger ESPN standaard inbegrepen was, heeft men nu vaak de keuze. Los van het daling in abonnees is de omzet vorig jaar met 10% toegenomen van de netwerktak.

Op lange termijn zal het dus belangrijk zijn hoe ze hiermee omspringen. Zolang de streamingdiensten geen live sport aanbieden, zitten ze daar wel goed, en het moment dat ze zelf ook meespringen om sport aan te bieden op de nieuwe media (gsm, tablet, laptop, smartTV), (beetje analoog aan de NBA League Pass) denk ik dat ze daar wel nog een slag kunnen slagen.
Dit zou bovendien ook toelaten om de Europese markt wat aan te spreken, waarvan ik het gevoel heb dat de nieuwe generaties toch meer en meer interesse tonen in de grote Amerikaanse competities dan onze ouders.

Op basis van de gegevens zou ik vermoeden dat het geen slecht bedrijf is voor B&H, maar dat er zeker betere te vinden zullen zijn. Niet alleen zijn ze afhankelijk van inovaties waar op dit moment nog niet over gecommuniceerd is, hun pay-out ratio is ook aan de lage kant. Zeker als je ook de hogere Beta en het feit dat er niet geopteerd kan worden voor stockdividend in rekening neemt.

Het is de eerste keer dat ik dergelijke analyse maak, en dat maakt het ook moeilijk om bepaalde waarden naar waarde in te schatten, doordat ik moeilijk kan vergelijken. Ik had echter graag geweten waar ik bepaalde zaken foutief interpreteer, welke belangrijke aspecten ik over het hoofd zie, en hoe jullie de eindconclusie zien. Ook de interpratie van de ROE mag je altijd even toelichten!

Alvast bedankt :-).

PS: Bovenstaande waarden en analyses zijn zelf berekend/opgezocht en mogelijk foutief.

QA1
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor QA1 » 09 Jan 2016 20:23

Kobrakai schreef:Ik heb, eigenlijk vooral als oefening, het aandeel van Disney (DIS) eens onder de loep genomen, zuiver aan de hand van de verschillende factoren die besproken staan in de initiele post. Noteer even dat ik geen economische achtergrond heb en dus graag even wil aftoetsen of men interpratie en beoordeling van het aandeel correct is, of waar ik de bal mis slaag.

1- Market Cap = 164,5M --> Dat zit wel goed
2- K/W = 20,26 op dit moment, gemiddeld over 5j is deze 17,9 --> Zit wel OK, maar valt wel op dat het gemiddelde vooral laag gehouden worden door de cijfers van 5 en 4j geleden
3- ROE 5y AVG = 15,462 --> Ligt beduidend lager dan het streefdoel van 30. Hoe interpreteer ik dit? Opvallend is dat het de voorbije jaren telkens toeneemt (10.01 11.12 12.84 14.73 14.41 16.60 18.73, waarden van 2009 -> 2015
4- Dividend wordt jaarlijks verhoogd? JA
5- Stockdividend is niet mogelijk
6- Pay out ratio: 37% Aan de lage kant. Ik interpreteer dit dat een groot deel van de winst moet geherinvesteerd worden? Lijkt met niet abnormaal voor films, theme parcs en tv/radio. Is dus een minder punt
7- Net Mgn % 5yr Avg: 14,034 Zit wel goed. Ligt iets lager, maar zit de voorbije twee jaar wel boven de 15%
8- Schuldgraad: Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit moeilijk kon terugvinden, hoewel ik vermoed dat dit zelf eenvoudig te berekenen moet zijn? Ik heb me hierop gebaseerd https://www.stock-analysis-on.net/NYSE/Company/Walt-Disney-Co/Ratios/Long-term-Debt-and-Solvency en vermoed dat het dus 0,49 betreft. In dat geval zit het alvast snor.

9- Béta: 1,42. Ligt dus hoger dan het streefdoel van 1 en zal dus fluctueren. Lijkt me ook geen verrassing.

10- Actief inkoopprogramma: Ja

Algemeen:

Lijkt me een bedrijf dat de tand des tijds wel zal doorstaan, mede gezien de diversiteit die ze aanbieden in de entertainmentsector (Amusement parcs, films, merchandising, tv- en radiokanalen, ...). Bovendien zitten er enkele mooie filmprojecten in de pipeline die een positieve invloed zouden moeten hebben op de eerste drie genoemde punten (Parcs, Films, Merchandise): Star Wars I, II, III, Frozen 2.
Belangrijk is echter dat het overgrote deel (+/- 45%) van de omzet en winst afkomstig is van de afdeling Media Networks, waarvan op zijn beurt geschat wordt dat ongeveer 80% van de omzet komt van de sportzender ESPN. Deze ondervindt abonneeverlies, onder meer te wijten aan de opkomst van streamingsdiensten en de toenemende flexibiliteit van het zenderpakket. Waar vroeger ESPN standaard inbegrepen was, heeft men nu vaak de keuze. Los van het daling in abonnees is de omzet vorig jaar met 10% toegenomen van de netwerktak.

Op lange termijn zal het dus belangrijk zijn hoe ze hiermee omspringen. Zolang de streamingdiensten geen live sport aanbieden, zitten ze daar wel goed, en het moment dat ze zelf ook meespringen om sport aan te bieden op de nieuwe media (gsm, tablet, laptop, smartTV), (beetje analoog aan de NBA League Pass) denk ik dat ze daar wel nog een slag kunnen slagen.
Dit zou bovendien ook toelaten om de Europese markt wat aan te spreken, waarvan ik het gevoel heb dat de nieuwe generaties toch meer en meer interesse tonen in de grote Amerikaanse competities dan onze ouders.

Op basis van de gegevens zou ik vermoeden dat het geen slecht bedrijf is voor B&H, maar dat er zeker betere te vinden zullen zijn. Niet alleen zijn ze afhankelijk van inovaties waar op dit moment nog niet over gecommuniceerd is, hun pay-out ratio is ook aan de lage kant. Zeker als je ook de hogere Beta en het feit dat er niet geopteerd kan worden voor stockdividend in rekening neemt.

Het is de eerste keer dat ik dergelijke analyse maak, en dat maakt het ook moeilijk om bepaalde waarden naar waarde in te schatten, doordat ik moeilijk kan vergelijken. Ik had echter graag geweten waar ik bepaalde zaken foutief interpreteer, welke belangrijke aspecten ik over het hoofd zie, en hoe jullie de eindconclusie zien. Ook de interpratie van de ROE mag je altijd even toelichten!

Alvast bedankt :-).

PS: Bovenstaande waarden en analyses zijn zelf berekend/opgezocht en mogelijk foutief.

Beste,

Iets grappigs:

http://www.telegraph.co.uk/news/politic ... viral.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Blair: “Yes, Bill. Nice to hear from you.”
Clinton: “I apologize for calling you so late in the evening.”
Blair: “That’s quite all right. Cherie and I are driving back from a charity function in Leeds.”
Clinton: “I love Leeds. Leeds Castle is so beautiful.”
Blair: “Leeds Castle is in Kent, Bill.”
Clinton: “Why is Leeds Castle in Kent?”
Blair: “I don’t know.”
Clinton: “Is there a Kent Castle in Leeds?”
Blair: “No.”
Clinton: “If I were in Leeds, I’d be pissed off that Kent has my castle.”
Blair: “Yes. I would too.”
Clinton: “We don’t really have castles here. Not proper castles. The castle in Disneyland is impressive.”
Blair: “Yes it is. I took the family there two years ago. It’s a fantastic castle.”
Clinton: “Yes but compared to UK castles, it’s a beer crate. A beer crate full of s h i t.”
Blair: “What were you calling about?”
Clinton: “I can’t remember.”

Doordenkertje zo men wil:

Bill Clinton seems to dislike Disneyland, but he likes a castle in Kent :-)
Er is er daar zelfs één dat iets weg heeft van het Witte Huis, met enigszins 'fonetische' naamgeving bovendien:

http://www.geograph.org.uk/photo/893507" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg
sperweroog liked last!