Goud

Beleggen in valuta/forex zoals de dollar & euro, grondstoffen zoals goud, zilver & olie, etc.
Plaats reactie
gede
Forum veteraan
Forum veteraan

Re: Goud

Berichtdoor gede » 14 Jun 2017 23:51

forward_into_battle schreef:
Beheerder schreef:Doorgaans is het toch aandelen omlaag en goud omhoog of aandelen omlaag en goud omhoog. Na de toelichting van de renteverhoging gaan aandelen en de goudprijs omlaag.

Verliezen op de US beurzen zijn toch maar beperkt vind ik. Nasdaq en S&P 500 klein verlies. Dow Jones zelfs lichte winst.

Goud daarentegen heeft er een superwispelturig dagje opzitten. Van 1267 naar 1277 op de middag en nu terug naar 1260...

Maar ik denk dat we nu terug stelselmatig hoger kunnen.

Inflatie was blijkbaar niet zo fel gestegen als analisten hadden gedacht. Slechts 1.7% terwijl men aan 1.9% dacht....

Ik ga hier toch nog maar is mijn eigen onpopulaire gedacht over zeggen:

In de uren voorafgaand aan een FED-meeting mag je je nooit blij maken over een korte stijging bij goud. Dit zijn mensen die zich kort willen indekken tegen een onverwachtse, negatieve economische outlook. De echte richting wordt altijd weer tussen 20 en 21 uur, tijdens de FED-verklaring vastgelegd.

Verder snap ik helemaal niet waar je je uitspraak 'ik denk dat we nu terug stelselmatig hoger kunnen' op baseert. Ik vermoed vooral op hoop. Je sluit bovendien af met een tegenstrijdigheid. Een tegenvallende inflatie is namelijk slecht voor goud. Ik hou mij nog steeds aan mijn eerdere visie: het gaat aanmodderen blijven. De outlook voor de economie blijft goed, de outlook voor de olieprijs slecht, wat weer voor een lage inflatie zorgt. Bovendien mogen we ons schijnbaar aan nog een renteverhoging verwachten. Vanwaar jou positivisme over goud?

Tot slot: moeten we nog discutteren over het feit of JNUG een gokproduct is of niet en of dit vlak na de FED vaak omhoog zou gaan? Ik dacht het niet. Ongetwijfeld kan hierop zwaar gokken op dagen als vandaag meerdere middenklasseauto's kosten.

Minder reclame en meer functies?
Gratis registreren binnen 1 minuut

Minder reclame en meer functies?
Gratis registreren binnen 1 minuut

el_mettos
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor el_mettos » 15 Jun 2017 06:36

Dat daling olieprijs nefaste gevolgen heeft voor de inflatie en bijgevolg de zwakke inflatie gevolgen heeft voor de goudprijs, dat is een punt Gede.
Maar, die daling van de olieprijs vind ik net het enig lichtpunt voor goud. Ik hoef je niet te vertellen hoeveel landen er in de problemen komen bij een olieprijs van 30$ denk ik? Begin 2016 stonden die landen aan de rand van het faillisement.
Nuja, dat is dan ook weer speculeren op miserie he...
Als Paul D'Hoore het zegt.... is het al te laat.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 15 Jun 2017 10:08

Er wordt hier altijd serieus wat afgekletst over rentepolitiek, inflatie, instortingen van het financiële systeem etc. Allemaal zaken die interessant zijn voor een pittige toogdiscussie.

Ik heb ook wat goud als zeg maar 'verzekering' voor woelige tijden, waar die dan ook door worden veroorzaakt (geopolitiek, financieel systeem, noem maar op).

Maar eigenlijk is dit voor mij gewoon een zeer klassieke investeringsbeslissing. Waarde berust, los van alle KT verstoringen, op vraag en aanbod. Abstractie makende van het vele goud dat 'vastzit' bij overheden (centrale banken) is het overgrote deel van de goudvraag nog altijd juwelen. Dan kijk ik naar de aanbodzijde die per definitie beperkt is en naar de vraagzijde waar de bevolkingsstijging en welvaartstijging in landen als India en China zo goed als een feit is. Dàt is voor mij de drijver. Tenzij ze in India, na duizenden jaren van liefde voor goud, ineens beslissen om juwelen te maken uit bitcoin.

forward_into_battle
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor forward_into_battle » 15 Jun 2017 10:39

gede schreef:
Beheerder schreef:Doorgaans is het toch aandelen omlaag en goud omhoog of aandelen omlaag en goud omhoog. Na de toelichting van de renteverhoging gaan aandelen en de goudprijs omlaag.

Verliezen op de US beurzen zijn toch maar beperkt vind ik. Nasdaq en S&P 500 klein verlies. Dow Jones zelfs lichte winst.

Goud daarentegen heeft er een superwispelturig dagje opzitten. Van 1267 naar 1277 op de middag en nu terug naar 1260...

Inflatie was blijkbaar niet zo fel gestegen als analisten hadden gedacht. Slechts 1.7% terwijl men aan 1.9% dacht....

In de uren voorafgaand aan een FED-meeting mag je je nooit blij maken over een korte stijging bij goud. Dit zijn mensen die zich kort willen indekken tegen een onverwachtse, negatieve economische outlook. De echte richting wordt altijd weer tussen 20 en 21 uur, tijdens de FED-verklaring vastgelegd.

Verder snap ik helemaal niet waar je je uitspraak 'ik denk dat we nu terug stelselmatig hoger kunnen' op baseert. Ik vermoed vooral op hoop. Je sluit bovendien af met een tegenstrijdigheid. Een tegenvallende inflatie is namelijk slecht voor goud. Ik hou mij nog steeds aan mijn eerdere visie: het gaat aanmodderen blijven. De outlook voor de economie blijft goed, de outlook voor de olieprijs slecht, wat weer voor een lage inflatie zorgt. Bovendien mogen we ons schijnbaar aan nog een renteverhoging verwachten. Vanwaar jou positivisme over goud?

Tot slot: moeten we nog discutteren over het feit of JNUG een gokproduct is of niet en of dit vlak na de FED vaak omhoog zou gaan? Ik dacht het niet. Ongetwijfeld kan hierop zwaar gokken op dagen als vandaag meerdere middenklasseauto's kosten.

Das helemaal geen tegenstrijdigheid gede, met betrekking tot die inflatie gaf ik enkel een feit weer uit de FED-mededeling, ik heb daar helemaal geen waardeoordeel aan toegevoegd.

En ja ik ben bullish voor goud, en dat is helemaal niet gebaseerd op louter hoop. Ik denk dat goud zal stijgen o.w.v. geopolitieke spanningen (bvb. Koreaanse peninsula). Voorts zal m.i. de dollar blijven verzwakken omdat de FED het tempo van de intrest verhogingen niet zal kunnen blijven aanhouden. En als de dollar verzwakt, versterkt goud. Juist omdat die Amerikaanse economie toch niet zo super draait zoals jij beweert. Ik vond de rate hike van gisteren al vreemd, gelet op het zwakke banenrapport van mei (Yellen had altijd beweerd dat de rate hikes in overeenstemming zouden zijn met sterke US economy cijfers).En tenslotte, ik wacht nog steeds op de crash van de financiële markten. Ja, dat zeg ik al een jaar of drie denk ik, maar indexen groeien niet tot in de hemel. Dit jaar, volgend jaar of desnoods het jaar erop, komt er een crash en dan zijn edelmetalen aan zet.
port : Rye Patch, Unigold, First Majestic, Forum, Kivalliq, Coeur Mining, Sherritt, Manganese X Energy, Goviex, Peninsula, Petropavlosk, URRE, Energy Fuels, Paladin
Nuclear Power on the rise !!!

reteiP
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor reteiP » 15 Jun 2017 12:42

Juwelen is nog altijd maar 50% van de wereldmarkt van goud. Industrieel gebruik zelfs slechts 10% (bron wiki)
Bij het stijgen van de goudprijs zullen juweliers meer alternatieve legeringen verkopen, en bovendien zal het aanbod aan recyclagezijde ook stijgen.
Wanneer zie ik goud aanzienlijk stijgen? Enkel bij een "goldrun" omwille van een vlucht weg van de banken, dan krijg je een situatie waar de aanbodzijde de vraagzijde niet kan volgen.

edit:
De productie van goud uit mijnbouw is op een all time high en de trend is nog steeds stijgend.
Dus zonder hogere vraag (bijvoorbeeld uit India en China omwille van de stijgende welvaart) zou de prijs in eerste instantie zakken.

palm section
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor palm section » 15 Jun 2017 14:09

Ik zie goud pas echt doorstijgen eenmaal er sprake is van serieuze inflatie in de VS. Ze hebben er dus alle baat bij om olie ed zo laag mogelijk te houden, maar dit liedje kan natuurlijk ook niet blijven duren. Tot zolang blijt het volgens mij wat aanmodderen.
gede liked last!
AmericasSilver, CallinexMines, CorvusGold, FirstCobalt, FirstMiningFinance, Goldmining, SilverOne, Trevali, UEC, ZincOne,

gede
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor gede » 19 Jun 2017 17:22

gede schreef:

Das helemaal geen tegenstrijdigheid gede, met betrekking tot die inflatie gaf ik enkel een feit weer uit de FED-mededeling, ik heb daar helemaal geen waardeoordeel aan toegevoegd.

En ja ik ben bullish voor goud, en dat is helemaal niet gebaseerd op louter hoop. Ik denk dat goud zal stijgen o.w.v. geopolitieke spanningen (bvb. Koreaanse peninsula). Voorts zal m.i. de dollar blijven verzwakken omdat de FED het tempo van de intrest verhogingen niet zal kunnen blijven aanhouden. En als de dollar verzwakt, versterkt goud. Juist omdat die Amerikaanse economie toch niet zo super draait zoals jij beweert. Ik vond de rate hike van gisteren al vreemd, gelet op het zwakke banenrapport van mei (Yellen had altijd beweerd dat de rate hikes in overeenstemming zouden zijn met sterke US economy cijfers).En tenslotte, ik wacht nog steeds op de crash van de financiële markten. Ja, dat zeg ik al een jaar of drie denk ik, maar indexen groeien niet tot in de hemel. Dit jaar, volgend jaar of desnoods het jaar erop, komt er een crash en dan zijn edelmetalen aan zet.

Ik ben van mening dat je argumentatie eerder op 'hoop' gebaseerd is dan op harde argumenten. Je hoeft geen waardeoordeel aan de inflatie toe te voegen, het is duidelijk dat een lage inflatie 'normaal' voor goud geen goede zaak is.

Die geopolitieke spanningen, van dat argument ben ik ook zo geen fan. Die hebben we al sinds de Tweede Wereldoorlog en ik zie momenteel (gelukkig) geen aanwijzigingen dat dit momenteel uit de hand loopt.

Verder snap ik je blijvende boodschap over de 'niet super draaiende economie in de VS' niet. Ze draait namelijk wel goed en dat zeg ik al een jaar. Alles wijst daarop. En 1 banenrapport kan daar niets aan veranderen. Al is bij stilgestaan hoe gigantisch dat is, elke maand zomaar 10.000-en tot 100.000 jobs nieuw creeren? Ik maak me daarover pas zorgen als er jobs zouden verdwijnen, niet als er is een keertje wat minder zijn. Dat is een volledige foute focus die we van de ecomisten geleerd hebben: Groei, groei, groei en daar mag nooit een dipje in komen, want dan schreeuwen ze gelijk dat we morgen allemaal dakloos zijn. Het loopt nooit die dramatische vaart die ze er soms aan verbinden. In dit opzicht ben ik een grote fan van de Nederlandse prof Van Rossem. De moeite om daar is een paar uurtjes naar te luisteren.

En tot slot wat je edelmetalen betreft: Moest de economie ergens heel serieus gaan stokken (nulgroei tot negatief), dan worden de edelmetalen (vanwege de economische relevantie) gewoon meegesleurd hoor.

Ik zeg al een jaar dat goud op de korte tot middellange termijn aan aanmodderen toe is en dat standpunt blijf ik ook vandaag nog aanhouden.

neku
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor neku » 20 Jun 2017 11:46

Gede met alle respect. Als een land ruwweg 321 Miljoen inwoners telt dan is 100000 jobs per maand toch peanuts, enig idee hoeveel er mensen er afstuderen in een maand en op de jobmarkt terechtkomen? Een groot deel schrijft zich zelfs niet in.
De overheid print toch veel meer schulden bij per maand dan dat die jobs echt opleveren aan belastingen?
Sinds wanneer kan je cijfers (vooral van Amerika) 100% vertrouwen? Je moet eens de balansen van centrale banken bekijken en dan is het logisch waarom zowat alles in waarde blijft stijgen. Japan bezit enorme brokken vanalles. Het is wishfull thinking te denken dat die balansen kunnen worden opgekuisd zonder de wereld zware schokken te geven.
Ik ben geen doomdenker maar als je rondrijdt in een auto zonder remmen.....kunnen er ongelukken gebeuren :shock:
port: Ablynx, Ecopower, Euronav, Galapagos, QfG, CHF, USD, AU, BTC, ETH, LTC, 2 prachtige kinderen en spijtig genoeg pensioensparen!

gede
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor gede » 20 Jun 2017 12:07

neku schreef:Gede met alle respect. Als een land ruwweg 321 Miljoen inwoners telt dan is 100000 jobs per maand toch peanuts, enig idee hoeveel er mensen er afstuderen in een maand en op de jobmarkt terechtkomen? Een groot deel schrijft zich zelfs niet in.
De overheid print toch veel meer schulden bij per maand dan dat die jobs echt opleveren aan belastingen?
Sinds wanneer kan je cijfers (vooral van Amerika) 100% vertrouwen? Je moet eens de balansen van centrale banken bekijken en dan is het logisch waarom zowat alles in waarde blijft stijgen. Japan bezit enorme brokken vanalles. Het is wishfull thinking te denken dat die balansen kunnen worden opgekuisd zonder de wereld zware schokken te geven.
Ik ben geen doomdenker maar als je rondrijdt in een auto zonder remmen.....kunnen er ongelukken gebeuren :shock:

Ja, er komen veel mensen op de jobmarkt en er gaan er ook weer vanaf. Het is daarom interessanter om te kijken naar de werkloosheidsgraad in de VS en bij mijn weten was die zelden op dit lage niveau. We kunnen natuurlijk van elk getal dat ons niet aanstaat zeggen dat ermee gefoefeld is, maar eigenlijk wijst alles erop dat de VS economisch goed draait. En ja, die economie wordt voor een groot deel in stand gehouden door schulden en goedkoop geld. Ik heb echter tot hiertoe nog niemand gevonden die kan voorspellen hoe lang dat nog houdbaar is: 1 jaar, 10 jaar, 100 jaar? Wie zal het zeggen...

Dus: ja, goud mag in de portefeuille, maar ik zie er hier voorbijkomen die uitsluitend met goud en gerelateerde dingen bezig zijn en dat lijkt me eerder gokken dan wel een strategie.

neku
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor neku » 20 Jun 2017 17:29

Gede, die werkloosheidsgraad is een waardeloos cijfer want houdt geen rekening met iedereen, een groot deel is zelfs niet geregistreerd. Is een beetje zoals VDAB en OCMW in België. De ene meldt een daling en de andere krijgt ze erbij....Resultaat voor de overheid komt min of meer op hetzelfde neer.
Ik zeg niet dat er massaal gefoefeld wordt met cijfers, wel massaal kunstmatig opgesmukt, iedereen doet het. Griekenland werd geholpen door Amerikaanse banken toch? Kijk maar nu.
Hier is een mooi artikeltje, beursduivel.be/Column/267807/Waarom-het-toch-misgaat-of-niet.aspx.
Er zijn trouwens staten die stilletjes onafhankelijkheid willen, dat is natuurlijk een item dat het gemanipuleerde nieuws niet graag onder aandacht brengt. Vergeet ook niet dat de meeste cijfers en nieuws uit dezelfde bron komen. Soit zoals met alles in het leven, best met een korreltje zout en veel kritische vragen stellen :D
Hoelang duurt het dan nog? Dat weet niemand, het is de eerste keer in de geschiedenis van de wereld dat een land rijker wordt door geld te printen, vroeger moest je iemands goud gaan afnemen. Nu printen de meeste overheden het en is het een beetje collectieve methadonverslaving geworden :shock:
Trouwens als je economie goed draait dan kan je toch de lonen verhogen? Praat eens met wat Amerikanen.
port: Ablynx, Ecopower, Euronav, Galapagos, QfG, CHF, USD, AU, BTC, ETH, LTC, 2 prachtige kinderen en spijtig genoeg pensioensparen!