Uranium

Beleggen in valuta/forex zoals de dollar & euro, grondstoffen zoals goud, zilver & olie, etc.
clapotis
Forum newbie
Forum newbie

Re: Uranium

Berichtdoor clapotis » 11 Jan 2017 23:32

ik moet toch zeggen dat sinds ik ingestapt in een aantal uranium aandelen (eind 2014) en sommige koersbewegingen zie, ik eerder geneigd ben om bijna alles te verkopen... als belegger vind ik een return van 10 % per jaar fantastisch eigenlijk en als ik zie wat een % schommelingen er in deze sector zijn ... portefeuille is van + 20 % naar -40 % gegaan en nu terug dik in de plus...
alleen als gede zelf al voorzichtig instapt dan moet ik mss nog even wachten... :-)

Minder reclame en meer functies?
Gratis registreren binnen 1 minuut

Minder reclame en meer functies?
Registreer binnen 1 minuut

forward_into_battle
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor forward_into_battle » 12 Jan 2017 07:38

clapotis schreef:ik moet toch zeggen dat sinds ik ingestapt in een aantal uranium aandelen (eind 2014) en sommige koersbewegingen zie, ik eerder geneigd ben om bijna alles te verkopen... als belegger vind ik een return van 10 % per jaar fantastisch eigenlijk en als ik zie wat een % schommelingen er in deze sector zijn ... portefeuille is van + 20 % naar -40 % gegaan en nu terug dik in de plus...
alleen als gede zelf al voorzichtig instapt dan moet ik mss nog even wachten... :-)

Je kan makkelijk stellen dat de uranium sector een tiental slechte jaren achter de rug heeft. 2006-2007 waren gloriejaren voor de sector. En sinds Fukushima (2011) zien de bedrijven zwarte sneeuw. Als na dat lange wachten de trend eindelijk gekeerd lijkt te zijn, lijkt het me zo onzinnig om dan na enkele alles te verkopen ? Tenzij je denkt dat dit een dead cat bounce is en dat we gaan terugzakken naar de oudere niveaus ?

De schommelingen zijn eigen aan de sector. De schommelingen in uranium zijn veel groter dan bvb. in de goudsector omdat deze uranium markt superklein is ten opzichte van de goudmarkt. Bij goud heb je honderden producers. Bij uranium hooguit een tiental, waarvan enkele dan nog niet eens beursgenoteerd zijn (of misschien beursgenoteerd zijn in landen zoals Kazachstan en Rusland). Het gros van deze uranium bedrijven concentreert zich dan ook rond het Athabasca Basin en Canada. Als we dan gaan van een depressieve sector naar een sector waar hoop heerst en waar tal van analisten lovende recensies schrijven mag het niet verwonderen dat sommige aandelen plafonneren. De kans op een pullback bestaat uiteraard. Maar ik zit niet in uranium om 10% te pakken en daarna alles te verkopen. Dan had ik beter in Telenet of AB Inbev geïnvesteerd en had ik me niet blootgesteld aan de toch wel grote risico's van deze sector.
jpcdeman liked last!
port : Unigold, First Majestic, JNUG, Forum uranium, Kivalliq, Coeur Mining, Sherritt, Manganese X Energy, Goviex, Peninsula, Petropavlosk, URRE, Energy Fuels, Paladin
Nuclear Power on the rise !!!

belegger2
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor belegger2 » 12 Jan 2017 10:00

Ondertussen natuurlijk weer te laat om nog in te stappen na de voorbije stijgingen :evil: .
Zal wachten tot de koersen terug wat genormaliseerd zijn.

gede
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor gede » 12 Jan 2017 10:15

clapotis schreef:ik moet toch zeggen dat sinds ik ingestapt in een aantal uranium aandelen (eind 2014) en sommige koersbewegingen zie, ik eerder geneigd ben om bijna alles te verkopen... als belegger vind ik een return van 10 % per jaar fantastisch eigenlijk en als ik zie wat een % schommelingen er in deze sector zijn ... portefeuille is van + 20 % naar -40 % gegaan en nu terug dik in de plus...

Pas daar maar een beetje mee op. Ik heb hier al gelezen dat het een zeer winstgevende strategie zou zijn om precies het omgekeerde te doen wat ik heb gezegd. ;)

Wie mij in de vele discussies heeft gevolgd, weet dat ik altijd in een zekere rebound ben blijven geloven, met 3 bemerkingen:

- Absoluut onvoorspelbaar wanneer.
- Ik ben relatief zeker dat uiteindelijk niet alle miners de crisis overleven
- pre-2011 niveau's zie ik de miners niet meer halen.

Ook als men deze 3 punten in ogenschouw neemt, kan deze sector nog interessant zijn omdat ze zwaar is afgestraft en omdat een wereld zonder kernenergie voor minstens de komende 20 jaar ondenkbaar is (hoe jammer ik dat zelf misschien moge vinden).

Net omdat het zaakje onvoorspelbaar is, had ik tenminste 1 hoopgevend signaal nodig. Ofwel een signaal dat de voorraden aan het slinken zijn, ofwel dat men aan de aanbodzijde gaat beperken. Aangezien men eindelijk toch richting aanbodsbeperking gaat, zie ik dit als een moment om een eerste instap te doen, MAAR niet om het even met wat. Ik heb nu voornamelijk quasi fysiek en opgeslagen uranium in port (aangezien de huidige spotprijs met zekerheid onhoudbaar is) en URA. Bij URA is het geen ramp als er een kleiner deel failliet zou gaan. De andere bedrijven die overleven, kunnen hiervan profiteren. Dat je met URA niet de ongelofelijke winsten zal maken deert me niet. Een bepaalde winst in euro kan je immers op 2 manieren bereiken: Een klein percentage op een grote inleg of een groot percentage op een kleine inleg. Gezien de precaire situatie bij sommige bedrijven, kies ik dan liever voor een grote inleg in iets weer het risico naar beneden ook veel beperkter is.

Het ligt nog niet vast of ik op korte termijn een deel winst neem of niet. Dat hangt van het verdere verloop van de huidige rebound van de spotprijs af. Indien deze stopt onder de 30 dollar/ounce, zal ik waarschijnlijk een deel veilig stellen. Als deze nu doorstijgt tot boven de 30 dollar zal ik alles aanhouden en eventueel met individuele miners uitbreiden. Boven de 30 dollar zie ik het immers voor de meeste miners weer leefbaar in... In dat geval zit er ook een veel grotere stijging in dan we tot nu toe hebben gezien. Afwachten dus en ogen open houden...

palmboy
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor palmboy » 12 Jan 2017 10:30

Ik heb mijn twijfels of Gede ingestapt is in uranium aandelen of zelfs Ivanhoe .
Hij was steeds tegenstander en haalde allerlei argumenten boven dat het zo gevaarlijk was om nog maar te denken deze aandelen te kopen .
Nu plots is hij ook ingestapt wat mij laat nadenken .
Als ik zo twijfels heb in een bepaalde grondstof waarom zou ik er dan in beleggen. Raar.
Hij heeft steeds gezegd dat Japan er niet aan denkt hun reactoren terug op te starten en dat er nu al een overschot was ,wat ik steeds ontkende .
Maar wonderen gebeuren.
Er zijn personen die van goede bron weten dat Congo gevaarlijk is om te beleggen.
Gelieve dan telefoonnummer hier te plaatsen dan kan ik zelf eens praten met deze persoon .
Ik kan je wel een mailadres bezorgen van investeerders in Congo .
Ook hier in belgie zijn er steeds problemen aan wie welke stoel aangewezen wordt en dit is dan wel een beschaafd land.
Groeten

gede
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor gede » 12 Jan 2017 10:56

palmboy schreef:Ik heb mijn twijfels of Gede ingestapt is in uranium aandelen of zelfs Ivanhoe .
Hij was steeds tegenstander en haalde allerlei argumenten boven dat het zo gevaarlijk was om nog maar te denken deze aandelen te kopen .
Nu plots is hij ook ingestapt wat mij laat nadenken .
Als ik zo twijfels heb in een bepaalde grondstof waarom zou ik er dan in beleggen. Raar.
Hij heeft steeds gezegd dat Japan er niet aan denkt hun reactoren terug op te starten en dat er nu al een overschot was ,wat ik steeds ontkende .
Maar wonderen gebeuren.
Er zijn personen die van goede bron weten dat Congo gevaarlijk is om te beleggen.
Gelieve dan telefoonnummer hier te plaatsen dan kan ik zelf eens praten met deze persoon .
Ook hier in belgie zijn er steeds problemen aan wie welke stoel aangewezen wordt en dit is dan wel een beschaafd land.
Groeten

Echt? Gaan we die toer op? Geef me uw mailadres, ik stuur een screenshot uit mijn Binckbank. U zal daar zien staan: 5 % port in Ivanhoe, 5 % in URA, 2,5 % in Uranium participation, 2,5 % in Fission. (En verder zilver in SVM, platina in PPLT en nog een reeks andere dingen zoals een behoorlijk bedrag in Tigenix. Longs op Agfa, Nyrstar en Euronav heb ik zopas verkocht omdat ik een beurscorrectie op de DOW verwacht.). Ik kan je ook de absolute bedragen geven, maar het lijkt me niet zo verstandig om in het openbaar te gaan rondbazuinen hoeveel centjes je in aandelen steekt.

Jammer dat je mijn integriteit in vraag stelt. In mijn ogen doe ik ook niets raar. Als je mij gevolgd hebt, dan weet je dat ik altijd gezegd heb dat ik mogelijkheden zie bij uranium, alleen toen nog niet. Het stoorde mij ook mateloos dat er een positief sfeertje heerste over de mogelijkheden en dat de risico's niet aan bod kwamen. Ik vind het belangrijk dat mensen die op een forum rondlezen, ook begrijpen dat er risico's aan vasthangen. Ik heb ook nooit gezegd dat ik zelf geen risico zou durven nemen, maar dat ik aan de andere kant nooit all-in zou gaan en nooit op dit forum zou komen vertellen dat ik een 10-voudige winst op het oog heb. Ook op de dag van vandaag zie ik nog grote risico's en kunnen we de winsten van de afgelopen week zo weer kwijt zijn. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat dat onmogelijk is, maar ook ik heb het een beetje gezien met de KBC's van deze wereld en dus neem ik af en toe een (in mijn ogen doordacht) risico.

Dus Palmboy, vanwaar nu die steek onder de gordel?

Over Congo: Mijn schoonvader is daar geweest, maar enerzijds wil ik op dit forum niet al te veel persoonlijks prijsgeven (voor je het weet wordt het misbruikt) en anderzijds gaat hij het niet leuk vinden als ik zijn nummer doorgeef. Dat ga je nu eens van mij moeten geloven. Als je nu echt denkt dat Congo een leuke plaats is om te ondernemen: Google een beetje, kijk naar het nieuws, zoek eens iemand die er was. We zullen daarna verder praten. Zoals ik ook al een paar keer heb gezegd, werk ik in een bedrijf dat in heel de wereld werkzaam is. Bijna heel de wereld, want na een grondige evaluatie is er beslist om Afrika vanwege de politieke risico´s voorlopig niet als een investeringszone te zien. De risico's van Congo zien als een klein randfenomeen, heeft geen enkele zin. Je hoort dat in te schatten zoals ze zijn: Als een niet-verwaarloosbaar risico en je moet zorgen dat je geen 5 nachten niet kan slapen als Ivanhoe daardoor in stevige problemen zou komen. That's all. Vandaar dat ik ook heftig reageer als mensen zoals Jimmy komen doen alsof je een onozelaar bent als je niet je hele vermogen in Ivanhoe steekt. Je kan waarschijnlijk in elk land een hele stad vullen met mensen die hun hele hebben en houden kwijt zijn geraakt omdat ze hun geld in dingen investeerden zonder dat hen de risico's eerlijk waren verteld.
jpcdeman liked last!

palmboy
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor palmboy » 12 Jan 2017 13:13

Gede,
Zoals ik gemeld heb had ik twijfels.
Maar u moet niks bewijzen want het zijn mijn zaken niet.
Sorry ,ik hoop het nu recht gezet te hebben en we nog regelmatig kunnen discuteren.
Groeten

gede
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor gede » 12 Jan 2017 14:06

palmboy schreef:Gede,
Zoals ik gemeld heb had ik twijfels.
Maar u moet niks bewijzen want het zijn mijn zaken niet.
Sorry ,ik hoop het nu recht gezet te hebben en we nog regelmatig kunnen discuteren.
Groeten

No hard feelings. Ik durf het ook al eens zeggen wanneer er hier dingen komen die ik betwijfel. Zo gevoelig ben ik nu ook weer niet :-).

forward_into_battle
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor forward_into_battle » 12 Jan 2017 14:23

palmboy schreef:Er zijn personen die van goede bron weten dat Congo gevaarlijk is om te beleggen.
Groeten

En dit is dan een sneer naar mij neem ik aan. Als we bij elke stelling telefoonnummers moeten gaan zetten opdat men het kan verifiëren is het ver gekomen mijn gedacht.

Je hoeft mijn bron niet te geloven hoor. Voor alle duidelijkheid herhaal ik nog eens wat ik gisteren gezegd heb bij Ivanhoe Mines.

Bij het akkoord in Republiek Congo onlangs had voorzitter Etienne Tshisekedie zijn zoon Félix aangesteld als tijdelijke premier. Niet elk lid van de oppositie is het hier mee eens, sommigen vinden dat je niet tegelijk rechter en betrokken partij kan zijn. In casu, papa stelt zijn zoon aan. Onder andere Mouvement de Libération du Congo nemen dit Tshisekedi kwalijk.

En tenslotte België met Republiek Congo vergelijken, djeez wat een grap. Inderdaad dringend eens een reisje boeken richting Kinshasa zou ik zeggen.
port : Unigold, First Majestic, JNUG, Forum uranium, Kivalliq, Coeur Mining, Sherritt, Manganese X Energy, Goviex, Peninsula, Petropavlosk, URRE, Energy Fuels, Paladin
Nuclear Power on the rise !!!

palmboy
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor palmboy » 12 Jan 2017 15:15

Welk deel op deze planeet is veilig om te reizen.
Het is rampzalig aan het worden waar je veilig kunt rond reizen.
In sommige delen van Belgie is niet raadzaam zich s'avonds te verplaatsen.
Congo hoort inderdaad bij de onveiligste landen maar dit is omdat er vooral armoede heerst.
Zuid Amerika,Midden Oosten,Turkije,Afrika delen van Azië en zelfs Europa is niet veilig om te wonen of te reizen.
U vind het het waarschijnlijk veilig te investeren in belgie want dit kan hier niet gebeuren.
U vergeet waarschijnlijk Argo,Dexia ,Fortis enz
Ik sluit het hier af want het heeft geen zin .
Groeten