Werking van een orderboek

Deel hier kennis en bespreek de verschillende vormen van technische analyse
Plaats reactie
Beheerder
Beheerder
Beheerder

Werking van een orderboek

Berichtdoor Beheerder » 16 Nov 2017 12:47

Naar aanleiding van een discussie op het onderwerp van Tigenix is dit onderwerp geopend. Vragen en opmerkingen over hoe een orderboek werkt of tot stand komt kunnen hier worden gedeeld.

Een orderboek in het kort. Bij de meeste banken/brokers bestaat deze uit 5 lagen, dat wil zeggen 5 lagen voor de biedzijde en 5 voor de laatzijde. Aan de biedzijde staan orders van personen of instellingen die willen kopen. Aan de laatzijde staan orders van personen of instellingen die willen verkopen. Rangschikking is op basis van hoog naar laag aan de biedzijde en van laag naar hoog aan de laatzijde. Soms staat er bij de bovenste (lees hoogste) order aan de biedzijde of bij de bovenste (lees laagste) order aan de laatzijde MKT of een 0. MKT staat voor marketorder en dit is in het Nederlands een bestensorder. Dit komt er op neer dat de koper/verkoper voor de eerst mogelijke prijs wil kopen of verkopen.

Als uitzondering op de 5 laagse orderboekjes geeft o.a. Euronext.com een overzicht van 10 lagen (zoals in onderstaand voorbeeld).

In het onderstaande voorbeeld staan # orders, # shares, bid price en ask price. De bid price is de biedprijs voor wie wil kopen. De ask price is de laatprijs voor wie wil verkopen. # shares is soms ook beschreven als volume en dit is het totaal aantal dat tegen die prijs te koop staat of gevraagd wordt. # orders is het aantal orders dat op een bepaald niveau staat. Zo staan er 10 orders met een gezamenlijk volume van 50.511 stuks in de bied voor €0,93.

orderboek.png
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
jean de florette liked last!
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

gede
Forum veteraan
Forum veteraan

Re: Tigenix

Berichtdoor gede » 16 Nov 2017 12:53

Beheerder schreef:Die sortering naar gaps begrijp ik niet.
Gaps doen niet ter zake.

Ik heb puur random 'beursduivel.be" geopend en het huidige orderboek van Solvay gekopieerd:

Orderboek

Aantal Volume Bied Laat Volume Aantal

5 233 120,35 120,40 1.032 15
18 1.331 120,30 120,45 949 13
11 1.039 120,25 120,50 1.220 15
11 1.176 120,20 120,55 1.131 14
10 2.549 120,15 120,60 3.348 17

Ook hier zien we hetzelfde: De orders worden gesorteerd volgens de grootte van het verschil tussen degenen die willen verkopen en degene die willen kopen. Op de eerste lijn is het verschil 0,05; de tweede lijn 0,15; de derde 0,25; de vierde 0,35; de vijfde 0,45. Dit zijn orders die nog niet uitgevoerd kunnen worden omdat koper en verkoper nog uit elkaar liggen. Op lijn 1 moet bijvoorbeeld de verkoper wachten tot iemand wil kopen aan 120,40 (of hoger) en die is er (nog) niet.

Ze worden zo gesorteerd omdat degenen die het dichts bij elkaar liggen, de grootste kans hebben dat ze nog tot een transactie gaan komen. Dat is ook de reden waarom ze bij elkaar horen. Toevallig komt dit ook meestal overeen met de sortering van de bied van hoog naar laag en de laat omgekeerd, maar de uitleg op die manier doen, verklaart niet waarom één bepaalde lijn bij elkaar zou horen. Als er niemand nieuw opduikt, gaat 1 van beide kanten in het orderboek een toegeving moeten doen om nog tot een transactie te kunnen komen. Zij die dus het dichts bij elkaar staan, hebben dus de meeste kans om nog tot een deal te komen.

Het is toch zo dat ik het altijd heb geleerd. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen. Ik probeer mijn mening duidelijk te formuleren, maar dat betekent niet dat ik mijn ongelijk niet ridderlijk zal toegeven als ik andere voorbeelden kan zien. :-)
Laatst gewijzigd door gede op 16 Nov 2017 13:01, 3 keer totaal gewijzigd.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Re: Werking van een orderboek

Berichtdoor Beheerder » 16 Nov 2017 13:07

Die gaps zijn een toevallig bijkomstigheid maar op basis van dat is niet de sortering. De sortering is op basis van hoog naar laag voor de bied en van laag naar hoog voor de laat.

gede
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor gede » 16 Nov 2017 13:35

Beheerder schreef:Die gaps zijn een toevallig bijkomstigheid maar op basis van dat is niet de sortering. De sortering is op basis van hoog naar laag voor de bied en van laag naar hoog voor de laat.

Ik ben behoorlijk in de war aan het geraken. :-). Ik denk dat ik het eens begin te raken dat de sortering automatisch gebeurt zoals u dat zegt en dat de sortering naar de 'gaps' daar automatisch uit volgt.

Bijkomende vraag: Stel: De beurs sloot gisteren aan een koers van 1,00 euro. Stel dat ik voorbeurs een verkoopsorder ingeef aan 0,90 euro en er staat een koper bovenaan met een biedkoers van 1,20 euro, hoe wordt dan de transactieprijs tussen die 2 partijen bepaald?
neku liked last!

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 16 Nov 2017 15:21

Dat hangt ook af van de andere orders en de volumes van die orders. Er kunnen veel verschillende uitkomsten zijn:

500 1,20 0,90 1.000
1.000 0,94 0,95 1.000
1.000 0,93 0,96 1.000
1.000 0,92 0,97 1.000
1.000 0,90 0,98 1.000

U wilt verkopen voor €0,90 maar uw order is groter dan de koper van 500 stuks op €1,20. De order zal dan worden uitgevoerd voor €0,94.

Ander voorbeeld:

1.000 1,20 0,90 500
1.000 0,94 0,95 1.000
1.000 0,93 0,96 1.000
1.000 0,92 0,97 1.000
1.000 0,90 0,98 1.000

U wilt nog steeds verkopen voor €0,90 maar de bieder van €1,20 wil 1.000 stuks kopen. Die koopt 500 van u en 500 van de order op €0,95 en beiden tegen een prijs van €0,95.

Als het orderboek alleen zou bestaan uit de kooporder van €1,20 en de verkooporder van €0,90 moet ik u het antwoord schuldig blijven :?
neku liked last!

neku
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor neku » 17 Nov 2017 23:36

gede schreef:
Beheerder schreef:Die gaps zijn een toevallig bijkomstigheid maar op basis van dat is niet de sortering. De sortering is op basis van hoog naar laag voor de bied en van laag naar hoog voor de laat.

Ik ben behoorlijk in de war aan het geraken. :-). Ik denk dat ik het eens begin te raken dat de sortering automatisch gebeurt zoals u dat zegt en dat de sortering naar de 'gaps' daar automatisch uit volgt.

Bijkomende vraag: Stel: De beurs sloot gisteren aan een koers van 1,00 euro. Stel dat ik voorbeurs een verkoopsorder ingeef aan 0,90 euro en er staat een koper bovenaan met een biedkoers van 1,20 euro, hoe wordt dan de transactieprijs tussen die 2 partijen bepaald?

Daarvoor dient toch het "clearing house"? Aangezien die dan de orders van alle brokers en platformen verzameld en ze ook grotendeels zal kunnen matchen. Aangezien deze door alle partijen wordt betaald is die in principe "neutraal" genoeg om de koers te vormen. Euronext dus. Of zie ik het dan weer verkeerd? :D
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

14-11-2014
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor 14-11-2014 » 04 Jan 2018 03:22

De vraag bevat in principe onvoldoende gegevens voor een eenduidige beantwoording, de beursuitbater ontbreekt bijvoorbeeld, maar de orders doen er niet zoveel toe. De transactieprijs wordt door beursuitbater Euronext reglementair bepaald, als er door een mogelijk te grote koersafwijking al sprake zou kunnen zijn van een transactie bij opening.

Bij gelijke hoeveelheden zal de eerstvolgende koers of transactieprijs van een aandeel "De Beurs" ongewijzigd 1,00 euro worden, uitgaande van Euronext (Rule 4401/3, tweede alinea), gewone limietorders en een verder gelijkblijvende situatie bij opening.

Is de kooporder in aantal stuks de grootste, dan zou de eerstvolgende koers van een aandeel "De Beurs" ooit 1,20+ (gedaan en bieden) kunnen worden.

Is de verkooporder in aantal stuks de grootste, dan zou de eerstvolgende koers van een aandeel "De Beurs" ooit 0,90- (gedaan en laten) kunnen worden.

Met clearing heeft dit helemaal niets te maken.

14-11-2014
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor 14-11-2014 » 06 Jan 2018 15:05

[Elders m.i. té off-topic]

Kunt u een beursorder bij Tradekey niet opgeven of annuleren, maar kon uw tweelingbroer precies hetzelfde wel doen bij CBK, dan geldt het volgende. Er kunnen uitzonderingen zijn waarom iets niet kan of mag, maar dat is gemakshalve ondervangen door de tweelingbroer. Die iets wel kon, op hetzelfde moment, met eenzelfde order, maar bij een andere dienstverlener.

CBK en Tradekey kunnen aan de tweeling minder aanbieden dan dat wat Euronext faciliteert. Bijvoorbeeld het via internet alleen maar kunnen opgeven van market orders en limietorders. Dat mag, maar niet onvoorwaardelijk.

CBK of Tradekey kan aan de tweeling meer aanbieden dan dat wat Euronext wil faciliteren. Bijvoorbeeld een market verkooporder wanneer de hoofdindex gedurende de dag 3% of meer zakt. Dat mag, met eigen voorwaarden van CBK of Tradekey, en is een eigen faciliteit verzorgd door BCK of Tradekey. Het is niet normaal dat zoiets kan.

De derde mogelijkheid is dat CBK en Tradekey aanbieden dat wat Euronext faciliteert. Dat moet, en is normaal. Minder aanbieden via bijvoorbeeld internet mag, door middel van productvoorwaarden voor internet. Maar dan moet er minstens één ander orderkanaal zijn waarbij wél alles beschikbaar is. CBK en Tradekey mogen dan zelf besluiten dat niet het internettarief gedlt, maar een orderlijntarief of een kantoortarief.

Waarom moeten CBK én Tradekey minimaal aanbieden wat Euronext faciliteert? Onder meer hierom:

Euronext Rule 8105/1 (bewerkt voor de leesbaarheid) schreef:Als er door CBK of TRadekey gebruik gemaakt wordt van een Euronext Trading Platform en aanverwante faciliteiten is het CBK en Tradekey niet toegestaan om zich bezig te houden met praktijken die de dienstverlening aantasten en de ordelijke marktwerking verstoren.

Alleen al onder de ordelijke marktwerking valt dat u volwaardig moet kunnen meedoen aan de markt, net zoals uw tweelingbroer dat kan. De systemen van Euronext faciliteren meerdere ordersoorten, maar ook expliciet het kunnen annuleren en/of wijzigen van orders.

Een omgekeerde redenering is dat u op de dag 31-12 een kooporder opgeeft met de maximaal toegelaten vervaldatum 30-12. Maakt u u tikfout, dan zou u zonder annulering van deze order een jaar lang uw bestedingsruimte beperken, omdat u een idiote order heeft opgegeven die uw geldsaldo tot en met 30-12 blokkeert. Of u kunt de markt niet meer testen, omdat u die order om de markt niet te testen niet meer zou mogen annuleren.

Kan de tweelingbroer bij precies dezelfde situatie bij CBK iets wel, maar u niet, dan moet u bij Tradekey op zoek naar een orderkanaal waar u het wel kunt. Lukt het niet via internet, dan wordt het vaak bellen naar een orderlijn van Tradekey. Die u zouden kunnen doorwijzen naar een nóg duurder verkoopkanaal. Hoe dan ook, u moet bij Tradekey volwaardig aan de ordelijke markt kunnen deelnemen, dus ergens bij Tradekey zou het tóch moeten kunnen. Internet, duurdere orderlijn en/of een peperdure beleggeningsadviseur op kantoor. Zo niet, dan is een klacht gegrond, vanwege de verplichtingen die uw dienstverlener jegens de beurs heeft.

In de praktijk kunt u een ontmoedigend beleid ervaren, bijvoorbeeld omdat sukkelaars weleens onbegrepen en zeldzame stoporders willen doorgeven, en de dienstverlener té goedkoop is om aan particuliere beleggertjes gratis een cursus beleggen te geven.

Precies hetzelfde, mits door Euronext gefaciliteerd, moet dus bij alle bij Euronext aangesloten partijen kunnen. Op een door zo'n bij Euronext aangesloten partij gekozen wijze (internet, orderlijn, kantoor om de hoek, verplicht bezoek aan kantoor in Londen, ...), en tegen een door die partij gekozen tariefstelling. Opdat er sprake is van een door Euronext vereiste ordelijke markt. Wil Tradekey dat liever niet aan u aanbieden, dan zal Tradekey de stekker uit hun aansluiting op de systemen van Euronext moeten trekken en hun Membership bij Euronext moeten beëindigen.

Kan uw tweelingbroer op een ordelijke markt een Euronext-order via CBK annuleren, dan moet u dat via Tradekey eveneens kunnen. Euronext bepaalt wat op hun markten ordelijk is en wat uitzonderingen zijn; niet een willekeurige medewerker of prutsende manager van Tradekey. Tradekey bepaalt dan alleen hoe u dat bij Tradekey kan, en eventueel wat u dat zou gaan kosten.

Dat annulering van orders geen vrijblijvende service aan u is, maar het door Euronext wordt gefaciliteerd, blijkt tenslotte onder meer uit:

Euronext Rule 8301/1 (bewerkt voor de leesbaarheid) schreef:Tradekey dient er zorg voor te dragen dat elke order ontvangen van u onmiddellijk wordt geregistreerd en voorzien van een niet met de hand geschreven tijdsaanduiding. De ordervastlegging moet bij uitvoering en tevens bij elke wijziging of annulering van de order door u opnieuw een tijdsaanduiding ontvangen.

Zou annuleren niet kunnen ("om u te beschermen"), dan is het raar dat Euronext bepaalt hoe Tradekey dat annuleren voor u moet doen...