free cash flow

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
angel
Forum newbie
Forum newbie

free cash flow

Berichtdoor angel » 17 Okt 2017 21:28

Hey allemaal,

Kan iemand me misschien wat meer uitleg geven over hoe ik het nu precies bereken.
Dankzij tip van het forum ben ik aan het lezen in Pat Dorsey - the 5 rules...
Ik vind het heel leuk boek alleen heb ik problemen met de free cash flow.
Volgens Pat is dit operational cash flow - capital expenditures.
Maar nu vind ik capital expenditures niet letterlijk terug op een engels jaarverslag
en op een nederlands jaarverslag heb ik geen idee hoe dit erin staat.

Nu heb net nog wat goeie info gevonden maar had toch ook graag jullie gedachten gehad ;)

Grts Angel

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Re: free cash flow

Berichtdoor jens_dev » 18 Okt 2017 09:11

Goed boek. Heb ik misschien zelfs getipt hier.

Capex is gewoon investeringen in materiële en immateriële vaste activa. Ik zou altijd voor de Engelse jaarverslagen kiezen. Dan vind je de juiste termen makkelijker terug.

Vrije kasstroom hoe ik het bereken:
Operationele kasstroom (na wijzigingen in werkkapitaal) - investeringen + desinvesteringen - betaalde rente + ontvangen rente - betaalde belastingen = vrije kasstroom incl. werkkapitaal
Vervolgens kan je de wijzigingen in het werkkapitaal hiervan aftrekken. Dan krijg je de vrije kasstroom excl. werkkapitaal. Dat bedrag zou minder volatiel moeten zijn jaar op jaar.

Alle bedragen enkel uit het geconsolideerd kasstroomoverzicht halen.

Bv. jaarverslag Sioen 2016:
SIOE.png

Vrije kasstroom incl. werkkapitaal:
Operationele kasstroom na werkkapitaal: 50,086
- investeringen: - 8 537
+ desinvesteringen: +72
- betaalde rente: - 1 895
+ ontvangen rente: +488
- betaalde belastingen: - 6 140
= 34 074

Nu trekken we alle veranderingen in het werkkapitaal hiervan af (movements in working capital):
-9 064

Vrije kasstroom excl. werkkapitaal is dan: 34 074 - (-9 064) = 43 138 of €43,1m.

Dat bedrag kan je ten slotte delen door de beurskapitalisatie of nog beter de ondernemingswaarde (in dat geval wel even corrigeren voor de netto betaalde rente) en dan krijg je een rendement. Rendementen zijn handig omdat je ze kan vergelijken met rendementen van andere activa zoals obligaties.
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
Kevander liked last!
Never waste a good crisis

angel
Forum newbie
Forum newbie

Re: free cash flow

Berichtdoor angel » 24 Okt 2017 19:06

Dank je wel voor de uitleg.

Dankzij jou kan ik dit nu ook toepassen want het is echt begrijpelijk dankzij je voorbeeld.
Dank je wel voor de hulp. :D