Limiet of Stop Limiet order?

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
Oevve
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Limiet of Stop Limiet order?

Berichtdoor Oevve » 07 Mei 2017 16:09

Ik heb me vandaag enigszins ingelezen in de verschillende ordertypes waaronder de limiet en de stop limiet order.
Waar ik echter niet uitkom is wat nou de meerwaarde van een stop limiet order boven een limiet order is bij de aankoop van aandelen.

Stel de koers van het aandeel dat ik wil aanschaffen is op dit moment 15 euro maar ik wil niet meer dan 12,5 euro voor het aandeel betalen. Dan zou ik volgens mij een limietorder van 12,50 euro kunnen opgeven waarbij het aandeel wordt aangeschaft op het moment dat de koers de 12,50 euro passeert. In dat geval zal ik bij een koersstijging toch nooit meer dan 12,50 euro betalen voor het aandeel?

Bij een limietorder dien ik een limiet op te geven, in mijn geval 12,50 euro maar ook een trigger, die lager moet liggen dan de limiet. Stel dat ik daar 12,30 euro voor ingeef. Dat betekent dan toch dat het langer kan duren voor de trigger bereikt wordt waardoor de daaruit voortvloeiende limietorder naar de beurs gestuurd wordt? Wat is dan de meerwaarde van het ingeven van een trigger bij aankoop van aandelen?

Alvast hartelijk dank voor de verduidelijking!

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1396

Re: Limiet of Stop Limiet order?

Berichtdoor Lieve16 » 07 Mei 2017 19:57

4° Stop limiet order

Een stop limiet order wordt, zoals een stop order ook geactiveerd wanneer een bepaalde koers wordt bereikt. Maar een stop limiet order verandert in een limiet order wanneer uw ingegeven stopprijs bereikt wordt met als limiet, de limiet die u ingegeven heeft.

Indien u bij verkoop een stop limiet order plaatst, dient u uw stopprijs en uw limiet onder de BID te plaatsen. Bij een aankoop met stop limiet, moet uw stopprijs en uw limiet boven de ASK zijn op het moment waarop u uw order plaatst.

Bijvoorbeeld: U heeft een aandeel gekocht voor € 100, de koers staat momenteel op € 98. U wenst zich in te dekken tegen verder verlies. U plaatst een stop limiet verkooporder, waarbij u als stop € 95 ingeeft en als limiet € 93. Dit wil zeggen dat wanneer de koers van het aandeel zakt naar € 95, het order geactiveerd wordt en op de beurs geplaatst wordt met als verkooplimiet € 93.

14-11-2014
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 212

Re: Limiet of Stop Limiet order?

Berichtdoor 14-11-2014 » 04 Jan 2018 23:37

Oevve schreef:Ik heb me vandaag enigszins ingelezen in de verschillende ordertypes waaronder de limiet en de stop limiet order.
Waar ik echter niet uitkom is wat nou de meerwaarde van een stop limiet order boven een limiet order is bij de aankoop van aandelen.

Het is leuk dat alles en iedereen inzage heeft in van alles en nog wat, waaronder de mogelijkheid tot het ingeven van stoporders, maar die kunt u gerust even vergeten. Stoporders, ook wel vakantieorders genoemd, zijn in werkelijkheid zeldzaam, dus ook niet niets waar een verkennende beginner zich druk over hoeft te maken.

In het voorbeeld kunt u gewoon een gewone kooporder opgeven met een limiet van 12,50.

Met een stop kunt u tijdens een ouderwetse, internetloze vakantie inspelen op jaarcijfers. Zijn die teleurstellend, dan kunt u uw aandelen verkopen wanneer de koers onder een bepaalde koers zakt. De stoporder wordt dan pas een gewone order, zodra de stop (of voorwaarde) eraf is. Het is extra verwarrend omdat orderboek-staarders die stoporders niet kunnen zien, en dan soms de meest merkwaardige scenario's kunnen verzinnen over vermeend onzichtbare, mysterieuze orders en zo.

Vergeet stoporders maar even, tenzij u binnenkort een schools examen effectenbedrijf moet doen. Beperk het anders even tot gewone market orders en gewone limietorders.

Een verzonnen maar begrijpelijk voorbeeld van een ongebruikelijke stoporder kan zijn dat als de beursindex vandaag met 3% of meer zakt, dat u dan blind al uw aandelen wilt proberen te verkopen. Of dat u indextrackers wilt kopen wanneer de BEL-20 door de magische grens van 5432,10 breekt, maar met een limiet van 5500,00.

Stop verkooporders kunnen een ineenstorting verergeren, maar de kans is dan oneindig groter dat dit verkopen wordt gedaan met gewone orders, die onder eigen beheer worden gegeven door professionals. Stoporders zijn dan meer iets voor een cruise zonder internet.