Babysteps

Beleggen voor beginners, hoe werkt beleggen en diverse vragen met betrekking tot beleggen
Plaats reactie
buyandhold273
Forum newbie
Forum newbie

Babysteps

Berichtdoor buyandhold273 » 18 Apr 2017 13:15

Hallo allemaal,

Na de afgelopen jaren mijn spaarrente te zien dalen tot een magere 0,5 procent, ben ik me gaan verdiepen in de mogelijkheid om een iets beter rendement op mijn spaarcentjes te krijgen dan de gewone spaarrekening. De informatie die ik tot nu toe heb gevonden heb ik uiteraard hier vandaan, maar ook Morningstar, IEX.nl en Beursgorilla.

Om mijn gedachten te structureren ben ik begonnen om mijn eerste ideeën hierover eens op papier te zetten. Het resultaat hiervan staat hieronder. Waarschijnlijk loop ik hier tegen dezelfde zaken aan die jullie ooit als beginnende belegger tegenkwamen, ik hoor dus graag of iemand hier gaten in kan schieten of wellicht handige tips heeft.

Mijn profiel
Ik denk dat ik van nature een voorzichtige belegger ben, die geen extreme risico’s wil nemen in de hoop op een hoog rendement. Daarnaast heb ik ook geen grote bergen geld ter beschikking en moet ik uiteraard een zekere buffer hebben voor onverwachte omstandigheden. Ik heb ook geen tijd om de markt dagelijks te volgen, dus gevoelsmatig ben ik meer een buy & hold type en zeker geen opportunistische daytrader.

Beleggingshorizon en doel
Ik heb een beleggingshorizon van tussen de 15 en 20 jaar, met het doel om tegen mijn pensioen een extra geldbuffer te hebben opgebouwd voor leuke dingen. Daarbij richt ik me op een eindkapitaal van tussen de 75.000 en 100.000 euro. Gezien de periode is dat een ambitieus doel, dat realiseer ik me, maar dat betekent niet dat ik bij het uitblijven van dat doel grotere risico’s wil nemen. Voor wat betreft de acceptatie van risico’s zie ik een soort afnemend risicoprofiel, waarbij ik in de eerste 5 tot 10 jaar iets meer risico kan nemen, maar in de laatste helft van de termijn naar een lager risicoprofiel wil. Mocht dat niet tot het gewenste eindkapitaal leiden is dat jammer, maar mijn motto is: “Stick to the plan”.

Plan
Ik zit te denken aan een startkapitaal van ongeveer 5000 euro en per kwartaal ongeveer 300 euro te investeren in mijn portefeuille. Mogelijk komt er halverwege de looptijd extra geld beschikbaar, zodat ik de kwartaalinleg kan verhogen. Elke 6 maanden wil ik de verhoudingen in mijn portefeuille tegen het licht houden en eventueel bijsturen.
Dat bijsturen klinkt leuk, maar op dit moment lijkt het vooral een goed plan, maar heb ik geen idee hoe ik dat doe en op basis van welke informatie ik besluit om bij te sturen (of juist niet). Dat vergt dus nog nadere studie!

Portefeuille
Mijn plan is om voornamelijk te gaan investeren in ETF’s. Deze komen redelijk overeen met mijn behoefte om niet dagelijks de markt te moeten volgen en minder afhankelijk te zijn van fondsbeheerders. Uiteraard heb je deze ook in vele soorten en maten, maar ik beperk me tot ETF’s die fysieke replicatie kennen en geen hefboomwerking hebben. Door voldoende spreiding aan te brengen hoop ik ook aan risicomanagement te kunnen doen. Het samenstellen van een portefeuille die hieraan voldoet is echter nog een onderwerp waarin ik onvoldoende kennis heb en dus vragen oproept:
  • Moet ik me alleen richten op de US markt of is het ook zinvol om andere markten in de portefeuille onder te brengen (spreiding)? Het antwoord is waarschijnlijk ja, maar belangrijker is dan: hoe bepaal ik de verhouding in mijn portefeuille?
  • Is het zinvol om ook vastgoed aan mijn portefeuille toevoegen om zo ook op die manier te spreiden?
  • Heeft het zin om ook een ETF als S&P 500 Dividend Aristocrats toe te voegen?
  • Moet ik toch niet een klein percentage van de portefeuille vullen met aandelen, om mogelijk hogere rendementen te behalen?
Kortom: ook hier is nog de nodige studie nodig.

Brokerkeuze
Op het gebied van brokerkeuze lees ik veel, maar ook hele verschillende verhalen.
Als ik naar mijn profiel kijk, verwacht ik niet veel transacties op jaarbasis te doen, dus zijn transactiekosten voor mij niet alleen interessant. Als trouwe klant bij ING zou dat natuurlijk een optie zijn, maar ik kijk qua kosten ook naar De Giro en qua betrouwbaarheid en gebruikte platform ook naar Binck (Basis of Fundcoach). Op dit moment neig ik licht naar Binck, maar vooral op gevoel (en dat is over het algemeen een slechte raadgever in deze business heb ik begrepen), dus daar ben ik nog niet uit. Waarschijnlijk start ik bij De Giro vanwege de lage kosten en kan ik later altijd nog switchen, of meerdere brokers gebruiken, zoals ik ook hier wel eens lees. Dat laatste klinkt slim, maar gaat volgens mij wel ten koste van het overzicht.

Afsluitend: dit is nog ver van een vastomlijnd plan, maar vooral de voorbereidende beschietingen van een eerste stap in de beleggingswereld. Graag hoor ik van jullie of dit een gezonde insteek is en op welke manier ik de ontbrekende kennis kan aanvullen.

buyandhold273
Forum newbie
Forum newbie

Re: Babysteps

Berichtdoor buyandhold273 » 26 Apr 2017 07:13

Niemand die een beginnend belegger op weg kan helpen?

Lotus
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Lotus » 26 Apr 2017 07:44

Ik ben als eerste gaan berekenen wat uzelf inlegt in de periode dat u gaat beleggen en dat zal bij 20 jaar uitkomen op €5.000 + €300 x 4 x 20 = €29.000. Daarmee is het doel om een rendement van 150% tot 233% mee te behalen. Dat rendement moet in praktijk nog hoger zijn want aan het begin van uw beleggingscarrière is het kapitaal nog beperkt. Het doel is volgens mij erg ambitieus.

Om dat doel te bereiken moet toch veel risico worden genomen wat met ETF's al beperkt is. Toch zou ik ETF's aanraden als ik het profiel zie maar dan het beoogde doel verlagen naar €60.000 tot €75.000. Dat is nog steeds ongeveer 100% tot 150% rendement. Binnen de ETF's is voldoende keuze om te beleggen in vastgoed, Amerikaanse aandelen, etc. Er komt bij Amerikaanse ETF's op Amerikaanse aandelen dan mogelijk wel een risico bij met de wisselkoers tussen de euro en dollar.

Het aantal transacties wilt u beperken dus dat maakt de transactiekosten minder belangrijk maar van de andere kant is uw doel ambitieus en telt elke besparing mee.

Mijn conclusie is dat ik het doel zou verlagen, alleen richten op ETF's met een notering in euro en binnen die ETF's spreiden in verschillende sectoren zoals vastgoed, Europese aandelen maar misschien ook ETF's op obligaties.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 26 Apr 2017 08:58

Ben zelf geen grote fan van trackers. Het zijn enorme anonieme geldstromen die marktontwikkelingen (stijgingen en dalingen) verder versterken. Ik zou eerder voor een handvol (max. 10) bedrijven van hoge kwaliteit gaan, die je begrijpt, die goed geleid worden en bij voorkeur defensief zijn. Als je toch weinig of geen tijd erin wilt steken, tja, dan ben je aangewezen op trackers. Daar zullen ook wel defensieve sectoren tussen zitten, maar wat koop je dan precies?

Als je een eindkapitaal van 75-100K ambieert, moet je startkapitaal hoger zijn. Liefst een zo hoog mogelijk startkapitaal zodat de samengestelde intrest in je voordeel werkt.

En met een beleggingshorizon van 15-20 jaar zou ik voluit voor aandelen gaan. Ik vind obligaties in dit tijdperk risicovoller dan aandelen. Er is niets voorzichtig aan imo.
Never waste a good crisis

buyandhold273
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor buyandhold273 » 26 Apr 2017 13:11

Jens,

Dank voor je reactie. Ik gaf inderdaad aan dat het doel ambitious was. Mijn berekening was dat met een gemiddeld rendement van 7%, tot ongeveer 71.000 euro zou komen. Doordat ik wat extra geld ter beschikking krijg ongeveer halverwege de looptijd moet de 100.000 daarmee tot de mogelijkheden behoren.

Ik ga met je mee dat een goed gekozen aandelenpakket wellicht een hoger rendement oplevert, maar zoals ik al zei moet ik daarmee actiever de markt gaan volgen. Ook ontbreekt mij de kennis en tijd op dit moment om daarvoor de juiste aandelen te selecteren. Wel zit ik nog met de keuze van de EFT(s). Pak ik gewoon een World Market ETF of is het zinvol om ook een percentage Europees aan te houden?

Interessante opmerking over wisselkoersen, die ik op veel plekken tegenkom maar met verschillende invalshoeken. Het is mij nog niet geheel duidelijk waarom dat een probleem zou kunnen zijn.

Obligaties ben ik ook geen fan van op dit moment.

Qua broker start ik met de Giro. Als ik later de noodzaak zie om over te stappen kan dat altijd nog. Wel neem ik een Custody account voor iets meer zekerheid.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 26 Apr 2017 13:20

Het maakt niet uit in welke munt je tracker noteert, wel wat er in die tracker zit.
Als je een tracker gericht op Amerika koopt, waarvan de waarde wordt uitgedrukt in €, zal je nog steeds volledige blootstelling aan de $ hebben, niet aan de €.

Trackers: http://www.spaargids.be/forum/hoe-beleg ... 18501.html
Aandelen: http://www.spaargids.be/forum/globallea ... 18569.html
Never waste a good crisis

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 26 Apr 2017 13:30

Voor buy and hold aandelen is het topic daarover ook de moeite om door te lezen: viewtopic.php?f=34&t=1771 In ieder geval succes met het samenstellen van een portefeuille en wat voorzichtig zijn kan geen kwaad.
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

buyandhold273
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor buyandhold273 » 15 Mei 2017 11:46

Dank voor alle adviezen.
Op dit moment heb ik twee potentiele portefeuilles op het oog.
Portefeuille 1:
45% SPDR® S&P 500 ETF
45% iShares AEX EUR (Dist)
10% Vanguard Small-Cap ETF

Hiermee spreid ik tussen US (55%) en Europa (45%), plus een klein beetje Small Caps. TER is 0,18%.

Portefeuille 2:
De veel beproefde VTI/VXUS portfolio:
50% Vanguard Total International Stock ETF
50% Vanguard Total Stock Market ETF

Wereldwijde spreiding tussen US (55%), Europa (25%) en overig (25%, grotendeels Azie). TER is 0,08%.

Ik neig enigzins naar Portefeuille 2, vanwege de iets bredere spreiding, maar misschien leidt de 25% Azie tot iets mee volatiliteit. Ook de TER is gunstig, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Daarnaast gaf ik eerder aan om qua Broker te starten met De Giro. Qua kosten ben ik er van overtuigd dat dit een goede keuze is, maar er is een aantal zaken waardoor ik twijfel.
1. Het uitlenen van je stukken bij een normaal account. Ik kan natuurlijk een Custody account nemen, maar daar zijn ook weer kosten aan verbonden.
2. Het feit dat De Giro geen financiele instelling onder het bankgarantiestelsel is.
3. De hoge kosten per regel (100 euro) als ik op een later moment wil overstappen naar een andere broker.

Loop ik bij pt 2 een reeel risico, of biedt het feit dat alle beleggingen in een apart bewaarbedrijf zijn ondergebracht voldoende zekerheid?