Shell

Beleggen in aandelen beurs Amsterdam, AEX en AMX index, etc.
Plaats reactie
ThomasBB
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Re: Shell

Berichtdoor ThomasBB » 03 Jun 2017 11:10

Jensen schreef:Even een domme vraag i.v.m. het dividend van Shell.

Een vriend zegt dat het fiscaal voordeliger is om de B aandelen te bezitten aangezien je hier geen brontaks op betaalt omdat deze in GB noteren. Ik heb de A aandelen in handen en kies telkens voor stockdividend. Als ik het goed heb betaal ik toch sowieso geen brontaks aangezien het om stockdividend gaat en ben je dus (als belg) enkel de Belgische rv verschuldigd. Klopt dit?

Op het stockdividend betaal je geen brontaks, maar wel op het restbedrag cash.

Indien je voor het aandelendividend kiest kan je enkel A aandelen krijgen, ook als je B aandelen in bezit hebt.

Hou er wel rekening mee dat het aandelendividend een crisismaatregel is, eens de schuldgraad van het bedrijf terug onder het gewenste niveau zit wil Shell het aandelendividend schrappen.

Jensen
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Jensen » 03 Jun 2017 12:08

Bedankt voor uw antwoord.

Dus eigenlijk zou het interessant zijn om mijn A aandelen te wisselen voor B aandelen? (indien het koersverschil tussen A en B niet te groot is.) Ik zit namelijk in Shell voor het dividend.

charel01
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor charel01 » 07 Jun 2017 07:45

Beursblik: Fitch handhaaft negatieve outlook op Shell
(ABM FN-Dow Jones) Fitch Ratings heeft besloten de negatieve outlook voor Royal Dutch Shell te handhaven. Dit bleek uit een rapport van de kredietbeoordelaar, waarin de AA- rating voor de Brits-Nederlandse oliereus eveneens werd herhaald.

Volgens analisten van Fitch boekte Shell in de tweede helft van 2016 en het eerste kwartaal van 2017 betere resultaten en "significante" vooruitgang met het desinvesteringsprogramma.

De negatieve outlook bleef evenwel behouden, omdat Shell met diverse risico's kampt, zoals een tegenvallende ontwikkeling van de olieprijzen. Fitch mikt voor dit jaar op een olieprijs van 52,50 dollar en voor volgend jaar op 55,00 dollar. In 2019 stijgt de prijs door naar 60 dollar en voor de jaren erna rekent Fitch op 65,00 dollar per vat.

Verder gaat Fitch er niet van uit dat Shell de komende jaren eigen aandelen zal inkopen. Gemiddeld zal de oliereus volgens de analisten jaarlijks ongeveer 11 miljard dollar in contanten aan dividend uitkeren.
(END) Dow Jones Newswires
blotte marc liked last!
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

wimvd
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor wimvd » 07 Jun 2017 08:12

ThomasBB schreef:
Jensen schreef:Even een domme vraag i.v.m. het dividend van Shell.

Een vriend zegt dat het fiscaal voordeliger is om de B aandelen te bezitten aangezien je hier geen brontaks op betaalt omdat deze in GB noteren. Ik heb de A aandelen in handen en kies telkens voor stockdividend. Als ik het goed heb betaal ik toch sowieso geen brontaks aangezien het om stockdividend gaat en ben je dus (als belg) enkel de Belgische rv verschuldigd. Klopt dit?

Op het stockdividend betaal je geen brontaks, maar wel op het restbedrag cash.

Indien je voor het aandelendividend kiest kan je enkel A aandelen krijgen, ook als je B aandelen in bezit hebt.

Hou er wel rekening mee dat het aandelendividend een crisismaatregel is, eens de schuldgraad van het bedrijf terug onder het gewenste niveau zit wil Shell het aandelendividend schrappen.

Is dat zo? Dat wist ik helemaal niet.

Enne als Belg betaal je wel brontaks op het stockdividend. Als Nederlander idd niet.
In port: Shell (€17,95), Befimmo (€51,5), Diana Shipping (3,05 USD), Ageas (€26,32), Proximus (€25,5), Euronav (€3,87), Intervest (€22,32), QfG (€8,26)
Cut your losses and let your winners run

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor sjos » 07 Jun 2017 09:59

charel01 schreef:Beursblik: Fitch handhaaft negatieve outlook op Shell
(ABM FN-Dow Jones) Fitch Ratings heeft besloten de negatieve outlook voor Royal Dutch Shell te handhaven. Dit bleek uit een rapport van de kredietbeoordelaar, waarin de AA- rating voor de Brits-Nederlandse oliereus eveneens werd herhaald.

Volgens analisten van Fitch boekte Shell in de tweede helft van 2016 en het eerste kwartaal van 2017 betere resultaten en "significante" vooruitgang met het desinvesteringsprogramma.

De negatieve outlook bleef evenwel behouden, omdat Shell met diverse risico's kampt, zoals een tegenvallende ontwikkeling van de olieprijzen. Fitch mikt voor dit jaar op een olieprijs van 52,50 dollar en voor volgend jaar op 55,00 dollar. In 2019 stijgt de prijs door naar 60 dollar en voor de jaren erna rekent Fitch op 65,00 dollar per vat.

Verder gaat Fitch er niet van uit dat Shell de komende jaren eigen aandelen zal inkopen. Gemiddeld zal de oliereus volgens de analisten jaarlijks ongeveer 11 miljard dollar in contanten aan dividend uitkeren.
(END) Dow Jones Newswires

Straffe jongens bij Fitch die de ontwikkeling van de olieprijzen over de komende jaren zo kunnen inschatten.
blotte marc liked last!
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Hunter
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Hunter » 08 Jun 2017 15:08

Shell heeft belastingdispuut in Australië
Gepubliceerd op 8 jun 2017 om 13:30

CANBERRA (AFN/BLOOMBERG) - Shell Australia heeft een belastingdispuut met de Australische belastingdienst ATO over een bedrag van bijna 223 miljoen Amerikaanse dollar. Dat blijkt uit antwoorden die de Australische tak van Shell aan een onderzoekscommissie van de Australische senaat heeft gestuurd. De ATO zit ook achter andere oliebedrijven aan die mogelijk te weinig belasting hebben betaald.

Aanleiding van het dispuut is de hoge schuldenlast van Shell Australia en de belastingvrijstelling op de betaalde rente. Die schulden staan veelal uit bij verwante bedrijven waardoor sprake zou kunnen zijn van belastingontwijking.

,,Shell is in gesprek met de ATO met als doel om onze verschillende inzichten in de technische interpretatie van de wet te overbruggen'', liet Shell Australia weten. Het bedrijf liet verder weten ,,niet op de hoogte te zijn dat de ATO zich zorgen maakt dat Shell zich niet aan de onderkapitalisatieregels houdt''.

Sommige andere oliebedrijven ruzieën met de ATO over veel hogere bedragen. Bij Chevron gaat het bijvoorbeeld om meer dan drie keer zoveel.

Hunter
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Hunter » 08 Jun 2017 15:08

Moody's positiever over Shell
Gepubliceerd op 8 jun 2017 om 13:59

LONDEN (AFN) - Moody's is positiever gestemd over Shell. De kredietbeoordelaar verwacht dat de financiële positie van het olie- en gasconcern geleidelijk verbetert tot en met 2019.

De kredietbeoordelaar, die eerder zijn vooruitblik voor de olieproducent op negatief had staan, veranderde dat donderdag naar stabiel. De rating bleef onveranderd op Aa2.

De schuldenlast van Shell ging fors omhoog door de overname van BG Group vorig jaar voor 54 miljard dollar. Nu Shell heeft aangegeven die schuldenlast te willen verlagen door de kasstroom te maximaliseren, kosten te verlagen en desinvesteringen verwacht Moody's echter dat de oliereus zijn positie verbetert.

Hunter
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Hunter » 13 Jun 2017 09:39

'Shell op zwarte lijst bij Handelsbanken'
Gepubliceerd op 13 jun 2017 om 09:06

STOCKHOLM (AFN) - De Zweedse bank Handelsbanken zet veertig internationale bedrijven op een zwarte lijst, waaronder olieconcern Shell. Volgens de krant Svenska Dagbladet volgt de stap omdat die bedrijven betrokken zijn geweest bij milieuschandalen, mensenrechtenschendingen, corruptie of het omstreden North Dakota-oliepijpleidingproject in de Verenigde Staten.

In het geval van Shell wordt verwezen naar de milieuverontreiniging in Nigeria waar het bedrijf zich schuldig aan zou hebben gemaakt. Andere bekende bedrijven die in de ban worden gedaan door Handelsbanken zijn bijvoorbeeld Chevron, Alstom, Deutsche Telekom, Lockheed Martin, Hewlett Packard Enterprises en Renault.

Met de betrokken ondernemingen zou bij Handelsbanken meer dan 500 miljard kroon (bijna 5 miljard euro) aan beleggingen zijn gemoeid. Alle deelnemingen van Handelsbanken in die bedrijven worden afgestoten.
charel01 liked last!

Radio Voice
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Radio Voice » 13 Jun 2017 18:29

Hunter schreef:'Shell op zwarte lijst bij Handelsbanken'
Gepubliceerd op 13 jun 2017 om 09:06

STOCKHOLM (AFN) - De Zweedse bank Handelsbanken zet veertig internationale bedrijven op een zwarte lijst, waaronder olieconcern Shell. Volgens de krant Svenska Dagbladet volgt de stap omdat die bedrijven betrokken zijn geweest bij milieuschandalen, mensenrechtenschendingen, corruptie of het omstreden North Dakota-oliepijpleidingproject in de Verenigde Staten.

In het geval van Shell wordt verwezen naar de milieuverontreiniging in Nigeria waar het bedrijf zich schuldig aan zou hebben gemaakt. Andere bekende bedrijven die in de ban worden gedaan door Handelsbanken zijn bijvoorbeeld Chevron, Alstom, Deutsche Telekom, Lockheed Martin, Hewlett Packard Enterprises en Renault.

Met de betrokken ondernemingen zou bij Handelsbanken meer dan 500 miljard kroon (bijna 5 miljard euro) aan beleggingen zijn gemoeid. Alle deelnemingen van Handelsbanken in die bedrijven worden afgestoten.

Interessant om te weten, maar ik vraag me af wat de daadwerkelijke gevolgen hiervan kunnen zijn voor de ondernemingen in kwestie. Zullen zij hier echt wat van merken? Ik betwijfel het.

Jensen
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Jensen » 15 Jun 2017 18:48

Niemand die mijn vraag betreffende het wisselen van A naar B beantwoordt? Ik zie dat de B aandelen sinds de brexit tegen een premie noteren t.o.v. de A's. de yield van de B's is dan toch een stuk lager? Ik wil graag de B aandelen, dan kies ik voor cashdividend, zodat ik niet steeds weer die A's krijg, betaal al genoeg taksen in dit land...