Vinci Sa

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
josephi
Forum elite
Forum elite

Vinci Sa

Berichtdoor josephi » 28 Dec 2012 14:24

Profiel

Vinci is een Frans bouwbedrijf. Het werd in 1899 opgericht door de ingenieurs Alexandre Giros en Louis Loucheur als de Société Générale d'Enterprises (SGE). In 2000 werd de naam gewijzigd in Vinci. Door de overname van GTM in dat zelfde jaar, is Vinci nu het grootste bouwbedrijf ter wereld. Vinci bestaat uit de onderdelen: Vinci Concessions (autosnelwegen en parkeerterreinen), Vinci Energies (interdisciplinaire plant engineering, industriële automatisering, ICT-oplossingen, geluids- en trillingsbeheersing en gebouwgebonden elektrotechnische installaties), Vinci Eurovia en Vinci Construction.

josephi
Forum elite
Forum elite

Re: Vinci Sa

Berichtdoor josephi » 28 Dec 2012 14:41

Vinci legt hand op Portugese luchthavens
27/12/2012 19:40:58

De Portugese overheid verkoopt ANA-Aeroportos de Portugal, de uitbater van de voornaamste luchthavens van het land, aan het Franse bouwconcern Vinci. De opbrengst van 3,08 miljard euro moet helpen om de overheidsfinanciën te saneren.

Volgens staatssecretaris Maria Luis Albuquerque, verantwoordelijk voor de staatsfinanciën, was het bod van Vinci het hoogste van de vier die werden ingediend. Andere gegadigden voor ANA waren Fraport, de uitbater van de luchthaven van Frankfurt, samen met het Australische Industry Funds Management, Flughafen Zürich samen met de Braziliaanse snelweguitbater CCR, en de Argentijnse onderneming Corporacion America, die al 49 luchthavens uitbaat in Latijns-Amerika en Europa.

ANA baat de luchthavens van Lissabon en Porto uit, en ook luchthavens in de Algarve, op de Azoren en Madeira. Samen zijn ze goed voor 30 miljoen passagiers per jaar. Lissabon is bovendien een belangrijke hub met verbindingen naar Brazilië, Angola en Mozambique.

Vinci is reeds actief in de sector met regionale luchthavens in Frankrijk en Cambodja. Met de Portugese deal, die vermoedelijk begin 2013 wordt afgerond, versterkt de Franse bouwgroep zich in het beheer van luchthavens en andere transportactiva. Zo wordt ze minder afhankelijk van de Franse bouwsector en dankzij de stabiele inkomsten die het beheer van transportinfrastructuur genereert, beter bestand tegen economische schommelingen.

Vinci is ook met een belang van 47 procent de referentie-aandeelhouder van de Belgische bouwgroep CFE, een van de twee eigenaars van het bagger- en milieuconcern DEME.

josephi
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor josephi » 28 Dec 2012 14:43

weldra meer info en mening en visie

Master Hofkens
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Master Hofkens » 28 Dec 2012 16:47

Vind het een leuk bedrijf maar vond het een beetje te duur toen ik er het laats naar keek. Maar is zo een typisch bedrijf dat je voor de lange termijn mag kopen tijdens iedere crisis. Het zakt mee met de cyclische aandelen maar het beschikt over enkele mooie a-cyclische buffers waardoor het minder risicovol is dan de rest en dus sneller kan herstellen. Zo een aandeel waarmee je niet rijk wordt maar ook niet arm mee kan worden.
http://thecrazyinvestor.blogspot.com/

josephi
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor josephi » 29 Dec 2012 13:51

Master Hofkens schreef:Vind het een leuk bedrijf maar vond het een beetje te duur toen ik er het laats naar keek. Maar is zo een typisch bedrijf dat je voor de lange termijn mag kopen tijdens iedere crisis. Het zakt mee met de cyclische aandelen maar het beschikt over enkele mooie a-cyclische buffers waardoor het minder risicovol is dan de rest en dus sneller kan herstellen. Zo een aandeel waarmee je niet rijk wordt maar ook niet arm mee kan worden.

klopt, dit hoort bij mijn saaie aandelen :D
Ik verwacht ook geen sterke koersstijgingen of dalingen.

Waarom vind ik dit aandeel wel interessant:
1.voor de crisis noteerde het aandeel iets meer dan 60. ik weet het. niet naar het verleden kijken maar naar de vooruitzichten
maar ALS het terug de goede kant uitgaat met de economie kan het terug die richting gaan of hoger met al de overnames die ze ondertussen hebben gedaan
2.overname luchthaven portugal: voornaamste inkomsten portugal: toerisme: potugal zal volgens mij terug interessant worden in de toekomst nu het leven daar goedkoper is geworden en de overheid dit gaat stimuleren.
een goede zet van vinci volgens mij.
3.overheden gaan proberen de economie een boost te geven: hoe doet men dit: o.a. infrastructuur:havens, autosnelwegen,...
Vinci is ook met een belang van 47 procent de referentie-aandeelhouder van de Belgische bouwgroep CFE
4.parkings die steeds duurder worden: crisis: stormloop naar grote steden

....

Het negatieve is die schuldenberg die blijft oplopen maar als ze nog steeds overnames blijven doen dan denk ik dat het wel goed komt. (alhoewel fortis :? )
Maar vinci kan men niet vergelijken met Fortis.

gemiddelde koersdoelen van analisten: 45
Dat beinvloedt mij niet om aan te kopen maar anderen wel: ik hou met hun rekening

mvg

ps: ik lees je posts wel heel graag.

De Wereld
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor De Wereld » 03 Jan 2013 10:20

Vandaag dan toch maar Vinci aangekocht, 200 aandelen tegen de prijs van 36,79 €. Ik heb ze al eens eerder gehad en met een klein verlies verkocht. Hopelijk zal het Vinci nu beter gaan doen.

josephi
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor josephi » 03 Jan 2013 13:39

dit is er ene voor lange termijn. ik heb er alvast alle vertrouwen in ;)

De Wereld
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor De Wereld » 03 Jan 2013 14:12

Ja, zeker en vast voor de heel lange termijn! Zo snel zie ik Vinci niet stijgen.

Piper
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Piper » 03 Jan 2013 14:15

De Wereld schreef:Ja, zeker en vast voor de heel lange termijn! Zo snel zie ik Vinci niet stijgen.

Ik pas vandaag geweldig op met Franse aandelen, want Hollande is echt zeer slecht bezig en maakt van Frankrijk momenteel een ware puinhoop.

Frankrijk zal dus wat mij betreft achterblijven op Duitsland, Denemarken, Nederland, België en UK.

josephi
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor josephi » 06 Jan 2013 16:13

De Wereld schreef:Ja, zeker en vast voor de heel lange termijn! Zo snel zie ik Vinci niet stijgen.

iedereen is slecht bezig: monti, rutten, di pipo,... :-)

Wat voor mij telt zijn de activiteiten van het bedrijf. Gaan ze het goed doen of niet?
Volgens mij wel.

mvg