Vranken Pommery

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
tax
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Vranken Pommery

Berichtdoor tax » 13 Nov 2012 19:56

Is er iemand die dit aandeel volgt? Ik zou het graag beginnen volgen, maar vind hier weinig informatie over. Iemand die een goeie franse economische krant kent zoals de tijd of financiele telegraaf?

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling

Re: Vranken Pommery

Berichtdoor Optimo » 15 Nov 2012 11:48

Ik heb ze aan een tijdje in bezit (gekocht aan 22,01). Hierbij wat info :

Analyse Cijfers Toevoegen aan Mijn Aandelen
00:00 - 04 september 2012

Het laatste cijfer in de resultatenrekening (in het geval van de champagneproducent een verlies van 1,1 mln. EUR in de eerste jaarhelft) kan al eens bedriegen. Zeker als de activiteiten een seizoensgebonden karakter hebben (vierde kwartaal is veruit de belangrijkste) en er herstructureringskosten bij te pas komen. Bij van Vranken hebben die kosten overigens betrekking op logistieke efficiëntieverbeteringen. Commercieel boert de groep weldegelijk goed. De omzetdaling van 8,7% in het eerste kwartaal werd vrijwel geheel ongedaan gemaakt. Op basis van indicaties van het verkoopsteam zal de verbetering zich in de rest van het jaar voortzetten. Vooral buiten Frankrijk scoort Vranken met de duurdere merken (hogere winstmarges). Ook de rosé-wijnen gaan vlot van de hand. De rendabiliteit zit zoals eerder aangegeven dan ook in de lift. Zelfs in het moeilijk eerste half jaar steeg de courante operationele winst van 8,3 naar 8,5 mln. EUR. En dat is uiteraard veel beter dan het nettoresultaat doet vermoeden. De verbetering van de rendabiliteit en de internationalisering van de activiteiten laten ruimte tot omzet- en winstgroei.

Een waardering van net iets meer dan de helft van de boekwaarde is veel te laag voor een rendabele groep dat eigenaar is van de grootste wijngaard in Europa. Als smallcap met een beperkte liquiditeit (familie bezit 71% van de aandelen) verloopt de haussebeweging wat trager, waardoor er nog heel wat stijgingspotentieel rest.

nieuws 14/11

Vranken-Pommery kondigde vanmorgen een kapitaalverhoging aan van 42,5 mln. EUR. Per 3 bestaande aandelen kan ingetekend worden op één nieuw aandeel tegen 19 EUR per aandeel. De kapitaalverhoging is grotendeels (37 mln. EUR) bestemd voor de overname van 5 kleinere bedrijven, waaronder het champagnehuis Bissinger & Co. De familie (goed voor ruim 70% van de aandelen) tekent volledig in op de kapitaalverhoging. De overnames moeten ook de bevoorrading van druiven verbeteren. In de marge maakte Vranken-Pommery ook bekend dat het de doelstellingen, geformuleerd in april 2012, niet meer kan bevestigen omwille van de geringe visibiliteit. Vranken-Pommery rekende op een stijging van de verkochte volumes met 1 à 2% en een verbetering van de marges tot 12%.

De inschrijvingsperiode begint donderdag 15 november en loopt tot 28 november. Hoewel de overnames positief zijn, is de visibiliteit door de economische crisis over de verkoop van champagne gering. Omwille van de value-elementen (waarde vastgoed) zouden we echter toch intekenen op de kapitaalverhoging.
port:RIGS,Ablynx,CbGld,Mux,Vranken,GDX,GDX9,SIL,Ten Cate, Joy Global,Vale,Seabr.Gld,pilotgold,PEK,tas,Ura U,Focus Graph.

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Optimo » 10 Dec 2012 15:18

Noteren nu onder de uitgifteprijs van de bijkomende aandelen. Deze was 19 euro en de koers staat nu op 18,85 euro. Ik heb ingetekend (geen kosten) en ik had hier nog wat ruimte voor deze waarde die in mijn portefeuille zit voor de echt lange termijn als basiswaarde. Ondanks dat ze niet helemaal ongevoelig zijn voor de economische grillen ben ik overtuigd van het potentieel van dit aandeel. Het zou wel nog een tijdje kunnen duren (wat bij veel bedrijven het geval is) eer de echte waarde bovenkomend. De boekwaarde is wel wat opgeblazen door een aantal overnames maar de waarde van het vastgoed zit ook al ergens rond de 30 euro dacht ik.
port:RIGS,Ablynx,CbGld,Mux,Vranken,GDX,GDX9,SIL,Ten Cate, Joy Global,Vale,Seabr.Gld,pilotgold,PEK,tas,Ura U,Focus Graph.

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Optimo » 25 Jan 2013 10:57

Voor de geïnteresseerden :

"De omzet van Vranken-Pommery daalde vorig jaar met 4%. De economische crisis en de hevige (prijs)concurrentie wogen op de omzet. Vranken-Pommery ging niet volledig mee in prijsconcurrentie, wat omzet kostte. Dankzij een betere prijsmix slaagde Vranken-Pommery er dan ook in de marges te vrijwaren. Op 29 maart komt de champagneproducent met winstcijfers."

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Optimo » 25 Jul 2013 09:33

Info cijfers :

Vranken Pommery kampt met krimpende omzet
24/07/2013 21:02:40

Vranken-Pommery Monopole SA
18,81 ( 09:03 ) -0,1900 / -1,00%

Vranken Pommery zag de omzet over het eerste halfjaar 11 procent afnemen. Volgens het champagnehuis ligt dat vooral aan de beslissing minder champagne in bulk aan andere huizen te verkopen.

Over het eerste halfjaar kromp de omzet van Vranken Pommery met 11 procent, van 125,5 naar 111,9 miljoen. Het eerste halfjaar is wel maar goed voor 30 procent van de jaaromzet, aangezien champagenhuizen traditioneel het gros van hun verkopen rond eindejaar realiseren.

Vranken Pommery moest door de combinatie van een zware schuldenlast en een kwakkelende verkoop op de Franse thuismarkt de strategie bijsturen. De groep verkoopt minder champagne in bulk aan andere huizen. Die 'professionele' verkopen leveren flink wat volumes op, maar zijn nauwelijks rendabel. Vranken probeert nu de verkopen in het buitenland en onder eigen merk aan te zwengelen.

Over het eerste halfjaar steeg de verkoop van de eigen merken met 2 procent, tot 107,6 miljoen. De groep zegt op een verkoopstijging te blijven rekenen voor 2013. Wel heet het - enigszins toepasselijk voor de sector - dat de vooruitzichten gelet op het economisch klimaat 'beneveld' zijn.

doittomeonemoretime
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor doittomeonemoretime » 31 Jul 2013 15:57

Vroeger regelmatig in portefeuille gehad en paar mooie ritjes gemaakt maar nu al een tijdje uit het aandeel. Ik blijf het wel volgen want de moeilijke tijd lijkt me grosso modo achter de rug en het zou me niet verbazen mocht 2014 een héél goed jaar worden. Nadeel is dubbele belasting op dividend als Belg.
wisselende port.: CIR, GBLB, COMB, QFG, EURN, ZENT, ROU, FLOB, MONT, TNET, MT, TERB, AES, RAIL, CCJ, BOMB, NYR, ATEB, PNL, VIO, ABI

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Optimo » 31 Jul 2013 16:22

Ze willen vooral aan de rentabiliteit en de marges werken. Dit kan in de komende jaren inderdaad voor een flinke winstsprong zorgen. En dus ook voor een flinke koerssprong. De waarde van het vastgoed is ongeveer 30 euro dacht ik. Ik hou deze stevig bij. Mijn gemiddelde aankoop is 21,26 euro. Niet zo slecht lijkt me.

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Optimo » 30 Aug 2013 10:13

Champagnegroep Vranken compenseert een lagere verkoop met betere resultaten. De strategie om meer te focussen op eigen merken en minder op bulkverkoop aan andere huizen begint te renderen.

Vranken Pommery stuurde vorig jaar zijn strategie bij onder druk van een zware schuldenlast en een kwakkelende verkoop op de Franse thuismarkt. De amper rendabele verkopen aan in bulk zouden afgebouwd worden ten voordele van de verkoop onder eigen merk en in het buitenland.

De nieuwe focus kostte in de eerste jaarhelft zowat 11 procent omzet, maar de verkoop onder eigen merken steeg met 2 procent. Het operationeel resultaat verbeterde met 16 procent tot 8,6 miljoen euro, het nettoverlies verkleinde van 1,1 naar 0,7 miljoen. Het dient wel gezegd dat de resultaten vorig jaar gedrukt werden door herstructureringskosten.

Vooruitzichten voor het hele jaar geeft de groep niet, maar ze gaat uit van een verbetering van de operationele resultaten.

filmo
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor filmo » 31 Aug 2013 13:17

De kostenbesparingen bij Vranken-Pommery beginnen te renderen,wat de vooruitzichten betreft deze zijn in de tweede jaarhelft (eindejaarsperiode) traditioneel sterker.
Voor een aandeel met een koers/boekwaarde van ongeveer 0,50 en een netto dividend van 0,42 (door dubbele belasting) en goed management is dit een koopje voor de lange termijn beleggers.
Heb zelf een pakketje aandelen aan € 20,35

Optimo
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor Optimo » 02 Sep 2013 17:11

Ik zit erin aan 21,26 euro sinds mei 2012. Is inderdaad iets voor de lange termijn en de resultaten zullen geleidelijk aan gaan verbeteren in de komende kwartalen. Dit zou voor een wat hogere beurskoers moeten zorgen, maar voorlopig is er heel weinig animo voor dit aandeel.