Total

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
anika
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 953

Re: Total

Berichtdoor anika » 25 Nov 2014 22:57

Fout ingeschat en beter toch verkocht. Olieprijs in vrije val in NY, dus waarschijnlijk morgen nog een rode dag.
Soit, ik heb tijd en kan eventueel nog eens bijkopen (onder de 45 of zelfs 44).

anika
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor anika » 28 Nov 2014 09:14

Bijgekocht 100@43,67. Ik verwacht een van de komende maanden actie van de OPEC en toch een stijging van de olieprijs. Bovendien mogen deze, gezien de dividendpolitiek (aan deze koers meer dan 5,6 % bruto) voor de LT in port.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2597

Berichtdoor jens_dev » 28 Nov 2014 11:14

Ze hebben toch net aangegeven niets te zullen ondernemen. Waarom zou Saudi-Arabië hierop terugkomen? Olie oppompen in hun woestijnen kost wat, $35 à $40 per barrel? Wat met schalieolieprojecten? Onzekerheid troef. Grote producenten kunnen nog allerlei activa verkopen om hun dividend op peil te houden, wat ze ook doen; de harde klappen zullen bij de toeleveranciers vallen.
de.generaal liked last!
Never waste a good crisis

anika
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor anika » 29 Nov 2014 09:22

jens_dev schreef:Ze hebben toch net aangegeven niets te zullen ondernemen. Waarom zou Saudi-Arabië hierop terugkomen? Olie oppompen in hun woestijnen kost wat, $35 à $40 per barrel? Wat met schalieolieprojecten? Onzekerheid troef. Grote producenten kunnen nog allerlei activa verkopen om hun dividend op peil te houden, wat ze ook doen; de harde klappen zullen bij de toeleveranciers vallen.

Je hebt gelijk (zie eerdere post van mij). Een drastische ommekeer zie ik niet onmiddellijk gebeuren (vandaar "maanden"). Langs de andere kant moet eens actie worden ondernomen om de rendabiliteit op peil te houden.
In schalieolie heb ik mij nog niet verdiept. Ik heb wel gemerkt dat die bedrijven, vrijdag, zwaar onderuit zijn gegaan op NYSE (verliezen van 20% en meer). Dat doet mij vermoeden dat daar ook zware klappen zullen vallen bij de huidige prijzen. Misschien is het uit de markt prijzen van concurrenten één van de redenen voor hun geruzie en getalm om de productiequota te beperken.
Iets te veel onzekerheid. Daarom beslist een deel (2/3 van laatste aankoop) opnieuw te verkopen, limiet ingesteld op 44,90 en werden in de afhandeling nabeurs @44,99 verkocht.

seanimfje
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 30

Berichtdoor seanimfje » 30 Nov 2014 10:31

Goedemorgen,

hoeveel bedraagt het dividend in december aub. (Netto, of bruto ). Wil iemand dit even meedelen.
Kwestie van al dan niet een aankoopje te overwegen.

Dank voor info.

anika
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor anika » 30 Nov 2014 12:21

seanimfje schreef:Goedemorgen,

hoeveel bedraagt het dividend in december aub. (Netto, of bruto ). Wil iemand dit even meedelen.
Kwestie van al dan niet een aankoopje te overwegen.

Dank voor info.

15/12/2014 trimestrieel dividend 0,60 euro. Zonder buitenlandse rekening betaal je dubbele belasting, tenzij jou broker zo vriendelijk is dat voor jou te regelen (kan je eigenlijk zelf, maar je moet dan wel langsgaan bij de fiscus :evil: ).
Volgens verwachtingen zou dit volgend jaar worden opgetrokken tot ongeveer 0,63 euro, maar aanhoudende oliezwakte zou dit kunnen dwarsbomen. Alhoewel, de dividendpolitiek van Total is er één van standvastige, licht stijgende dividenden. Zo niet zouden de institutionele (oa pensioenfondsen) niet tevreden zijn.

anika
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor anika » 01 Dec 2014 10:50

Zo net nog een deel verkocht @44,37. Sta nu op minimale hoeveelheid voor dit aandeel. Ik hou de olieprijs in de gaten en heb munitie om bij te kopen (en gemiddelde te verlagen) als het nog lager gaat (omgeving 42) of bij herstel van de oliemarkt (??).
Ik ga het melden van transacties milderen. Deze heb ik onmiddellijk gemeld, omdat achteraf praten al te gemakkelijk is :) .

Berlin
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 149

Berichtdoor Berlin » 12 Dec 2014 10:47

Mss week of maanden te vroeg
In @41.8
Gr

anika
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor anika » 12 Dec 2014 11:27

Berlin schreef:Mss week of maanden te vroeg
In @41.8
Gr

Zoals hierboven gemeld: komt op mijn radar. Ik kijk uit mijn positie opnieuw op te bouwen tot normale sterkte, als het kan rond de 41.
Voorlopig is het koffiedik kijken hoe veel de olie nog zal zakken én nog belangrijker: hoe lang de zwakte zal aanhouden. Ik hoop op een paar maanden, maar dat zal wel whishfull thinking zijn. Ik denk niet dat we beneden de 50 USD zullen gaan, maar het zou voor langere tijd kunnen zijn (1à2 jaar). Die langere tijd zal nodig zijn om verlieslatende producenten te doen overgaan tot het opdoeken van hun handel.

anika
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor anika » 14 Dec 2014 23:39

Zoals gezegd, vrijdag terug opgebouwd tot normale positie (en gemiddelde verlaagd). Na Europese beurstijd viel de olieprijs nog verder terug :evil: .
Vandaag toch beter nieuws: Libië staakt (voorlopig) olie export (en productie) en in Nigeria wordt de oliebusiness getroffen door stakingen (die mss. even kunnen aanslepen). Dat maakt vlug een miljoen vaten per dag (zelfs meer) minder per dag.
Total is wel, net als Shell actief in Nigeria.