Total Produce

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
jean de florette
Forum elite
Forum elite

Total Produce

Berichtdoor jean de florette » 01 Feb 2018 13:29

Een van mijn kleinere posities... Vandaag schommelend tussen de 2.37 en 2.57...

Het Ierse Total Produce neemt een belang van 45 procent in Dole Food nadat eerdere overnamegesprekken tussen Dole en Hein Deprez op niets uitdraaiden.
Total Produce heeft bovendien het recht om op termijn in verschillende stappen 100 procent van het groente- en fruitbedrijf over te nemen. Total Produce betaalt 300 miljoen dollar cash voor de eerste 45 procent. Dat waardeert Dole op 2 miljard dollar en ongeveer 9 keer de bedrijfskasstroom.
Voor de resterende 55 procent is overeengekomen dat de Ieren minimaal 562 miljoen dollar en maximaal 762 miljoen dollar moeten neertellen.
Het ziet er dus naar uit dat Greenyard - met Hein Deprez als hoofdaandeelhouder - de droom om ooit Dole over te nemen mag opbergen. Alhoewel: indien Total Produce te lang treuzelt en binnen de vijf jaar niet de volle 100 procent van Dole heeft gekocht, kan David Murdock (eigenaar van Dole) de verkoop van het ganse bedrijf aan derden eisen.
Dole en Greenyard voerden de voorbije maanden overnamegesprekken maar die leverden niets op. Hein Deprez trok zich terug uit de onderhandelingen.
'Vandaag zeggen we: hier stopt het', zei Deprez toen. ‘De overname van Dole had ons de mogelijkheid gegeven om sneller een kwantumsprong te zetten. Maar we kunnen die weg ook stap voor stap zelf afleggen’, reageerde Deprez toen. 'Maar als Dole opnieuw naar ons toekomt, sluit ik niets uit. Ik sla geen deuren dicht.’
Analisten van KBC Securities merken op dat ook Total Produce een interessante partner voor Greenyard zou zijn geweest. 'Maar dat het ooit tussen een krachtenbundeling tussen die twee komt, is nu onwaarschijnlijk geworden', luidt het. Kortom, met de deal tussen de Ieren en Dole verliest Hein Deprez in één klap twee interessante overnameprooien.
Er zijn zowel in Europa als in de VS nog genoeg bedrijven die Greenyard kan overnemen.
Toch moet Deprez niet wanhopen. 'De fruit- en groentesector is nog steeds erg gefragmenteerd', zegt KBC Securities-analist Alan Vandenberghe. 'Er zijn dus nog genoeg bedrijven die Greenyard kan overnemen.'
Dat geldt ook voor de Amerikaanse markt. Daar is Greenyard momenteel nog klein, maar dat Deprez er grote ambities heeft, is duidelijk. Al jaren timmert zijn bedrijf er op eigen kracht aan de weg.
'Als de overname van Dole gelukt was, zou Greenyard een grote sprong hebben kunnen doen in de VS', zegt Vandenberghe. Bron: De Tijd
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Umi
Forum veteraan
Forum veteraan

Re: Total Produce

Berichtdoor Umi » 01 Feb 2018 22:07

Heb ze dit jaar verkocht op € 2,35 na +- een verdubbeling.
Er zal daar toch wat moeten opgekuist worden bij Dole als je dat artikel van een tijd terug leest op de tijd.
Wat wel positief is, is dat T7O een deftige KV doorvoert & de schulden niet te hoog laat oplopen (itt Greenyard een tijd terug). Er zullen wel voldoende synergiën zijn die voortvloeien uit de combinatie met hun bestaande NA activiteiten. T7O zat vooral in California dacht ik.

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 02 Feb 2018 09:19

Heb ze ook niet meer, helaas. Had destijds geld nodig en Total Produce zag er fair gewaardeerd uit. Er werd gisteren $180m opgehaald aan €2,3 per aandeel. Bedrijf wordt volgens mij veel beter geleid dan Greenyard. Balans altijd zeer gezond in vergelijking met Greenyard. Expansie door overnames, waarbij ze beginnen met een deelneming en die gaandeweg uitbreiden, netjes gefinancierd uit eigen middelen en beperkte schulden.

Thread op Spaargids bevat veel meer info dus als je je wilt inlezen... (:
Never waste a good crisis

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jean de florette » 02 Feb 2018 09:32

Laat maar lopen, denk ik dan. Zowat constant stijgend, klein halfjaarlijks stijgend dividend (in 2017 0.9% netto op de koers bij uitkering), waarom verkopen. Volg het zelfs amper. Het voordeel van een goed management.
Af en toe een kleine dip, zoals nu, maar niets verontrustends.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

Umi
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Umi » 03 Feb 2018 16:17

Zo kan je het stellen, maar je weet toch maar nooit...
Consolidatie in de sector met enkele grote spelers (T7O, Greenyard,..) die stap voor stap alles opeten.

Ik heb verkocht omdat het vrij fair gewaardeerd was & ik geen genoegen neem met een jaarlijkse groei van 7a10%.
Dan maar het goedkopere & veel kleinere 'Produce Investment' (& Norcros) gekocht, helaas is PIL.L 6% gezakt sinds mijn aankoop :lol: