Maersk

Beleggen in aandelen beurzen Frankfurt DAX, Londen FTSE 100, Parijs CAC40, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Banner
Premiummember
Premiummember
Berichten: 753
Lid geworden op: 19 Feb 2015 09:29
Likes: 434
Contact:

Maersk

Berichtdoor Banner » 10 Feb 2016 09:04

Winst container- en oliereus Maersk keldert
Gepubliceerd op 10 feb 2016
A.P. Møller - Mærsk B 09 feb
8.165,000 0,000 (0,00%)

KOPENHAGEN (AFN/BLOOMBERG) - De winst van de Deense containervervoerder en olieproducent A.P. Möller-Maersk is vorig jaar grotendeels verdampt. Woensdag gaf het concern aan dat het containervervoer onder druk stond door een trage groei van de wereldeconomie en door overcapaciteit, terwijl de winning van olie aanzienlijk minder opleverde door de sterk gedaalde prijzen.

De nettowinst kwam uit op 791 miljoen dollar (701 miljoen euro), 84 procent minder dan de 5 miljard dollar die in 2014 werd geboekt. De daling is voor 2,6 miljard dollar toe te schrijven aan afschrijvingen op de oliedivisie. De omzet daalde met ruim 7,2 miljard dollar tot 40,3 miljard dollar.

Maersk voorspelde dat de onderliggende winst dit jaar ,,aanzienlijk'' lager zal uitvallen dan de 3,1 miljard dollar in 2015. Bij de containerdivisie wordt een scherpe winstdaling verwacht, terwijl de olietak in de rode cijfers zal duiken.
FAQ kunnen gesteld worden op de chat tijdens de kantooruren.
Van 7u tot 12u en van 14u tot 17.30u. Bedankt voor het begrip.
Respons binnen de 24u.

B.


Gebruikersavatar
Radio Voice
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 Jun 2015 22:08
Locatie: Nederland
Likes: 33
Contact:

Re: Maersk

Berichtdoor Radio Voice » 21 Aug 2017 00:14

Maersk heeft een flinke financiële klap moeten incasseren door de digitale NotPetya-aanval van een tijd terug. Dit bedrag zou ergens tussen de 200 en 300 miljoen neerkomen. Zie het volgende artikel voor meer informatie:

https://www.techzilla.nl/2017/08/17/not ... 0-miljoen/

Bezitters van de ETF 'SEA-US' en 'AMKBY-US' hebben hier waarschijnlijk al de pijn van ondervonden. Het bedrijf zou zijn zaken inmiddels weer op orde hebben. Ook zou er geen sprake zijn van diefstal of verlies van belangrijke data.

Kevander
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 816
Lid geworden op: 07 Nov 2012 14:04
Likes: 34
Contact:

Re: Maersk

Berichtdoor Kevander » 21 Aug 2017 11:00

Hoe zien jullie die overname van de olietanker van Maersk naar Total, goede keuze of niet?
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91)

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20076
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Zandhoven, Pulle
Likes: 6457
Contact:

Re: Maersk

Berichtdoor charel01 » 21 Aug 2017 14:58

Kevander schreef:Hoe zien jullie die overname van de olietanker van Maersk naar Total, goede keuze of niet?

​Scheepvaartconglomeraat Maersk verkoopt zijn oliedochter aan Total. Het bod waardeert Maersk Oil op 7,45 miljard USD. Maersk krijgt 97,5 miljoen aandelen Total - goed voor een belang van 3,76% in de Franse petroleumreus. Daarnaast nemen de Fransen ook nog eens 2,5 miljard USD schulden over.

KBC Asset Management ziet dit als een goede deal. Maersk slaat immers twee vliegen in één klap. Eerst en vooral krijgt het een mooie prijs voor zijn oliedochter. De prijs ligt boven de verwachtingen. De meeste sell-side analisten waardeerden Maersk Oil tussen de 6 en 6,5 miljard USD. Maersk krijgt ruim één miljard USD meer.

Ten tweede wordt het conglomeraat verder ontmanteld. Maersk verkocht eerder al zijn supermarktketen, Danske Bank en de olietankerdivisie. Conglomeraat staat voor log, gebrek aan focus en onderwaardering op de beurs. Met de verdere ontmanteling van de groep is Maersk on track om zich te stroomlijnen naar een pure containerrederij (Maersk Line) dat zal profiteren van de huidige omgeving van stijgende containervrachttarieven.

Voor het eerst in jaren ziet KBC Asset Management dat de vooruitzichten voor containervrachttarieven positief zijn. De jongste jaren kreunde de sector onder de overcapaciteit en zwakke economische groei en waren vrachttarieven historisch laag. De meerderheid van containerrederijen schreef zijn cijfers dan ook in de rode inkt en een aantal rederijen zoals het Zuid-Koreaanse Hanjin Shipping, de nummer 7 wereldwijd ging over de kop. Dit veroorzaakte een broodnodige consolidatiegolf. De top 20 containerrederijen is op weg om tegen 2018 af te stevenen op nog 13 grote allianties. KBC Asset Management ziet dat die grote allianties veel gedisciplineerder te werk gaan bij het bestellen van nieuwe schepen. Ze geloven dat vraag-en aanbod in 2017 in evenwicht zal komen en met het uitblijven van bestellingen voor nieuwe containerschepen, denken ze dat de markt vanaf 2018 al op een tekort aan capaciteit afstevent als de economische groei aanhoudt.

Ook voor Total is de overname strategisch zinvol:

De transactie gebeurt volledig in aandelen en met overname van schulden en er is dus geen cash mee gemoeid.
De overgenomen activa zijn veelal producerende velden in stabiele geopolitieke regio's (80% is Noordzee), met ook een 8% belang in het gigantische Johan Sverdrupveld in de Noorse wateren dat voor productiegroei zal zorgen na 2020.
De deal draagt onmiddellijk bij tot de kasstroom en de winst. Maersk Oil genereerde 328 miljoen USD winst over het eerste kwartaal 2017.
Total zal daardoor de korting op het keuzedividend afschaffen na het afhandelen van de deal (vermoedelijk 1Q2018). Deze timing kan voor wat ontgoocheling zorgen bij beleggers die rekenden op een snellere afschaffing van het verwaterende keuzedividend.
Total rekent op synergievoordelen van 400 miljoen USD per jaar en dat lijkt zeker haalbaar gelet op de geografische overlap. Vooral in de Noordzee is schaalgrootte zeer belangrijk om de operationele kosten te drukken. Voor Total levert de Maersk deal ook een fiscale bonus op in Noorwegen (investeringen in Sverdrup kunnen in mindering worden gebracht op belastingfactuur van Noorse productie).

Total beschikt over de sterkste balans van de Europese oliereuzen en maakt van de crisis gebruik om contra-cyclisch te investeren. Daar kan de aandeelhouder op termijn alleen maar beter van worden. Daarom kleeft KBC Asset Management een "Koop"-advies op Total met een koersdoel van 53 EUR.
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

Gebruikersavatar
Zeus
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 585
Lid geworden op: 30 Mar 2015 21:35
Likes: 235
Contact:

Re: Maersk

Berichtdoor Zeus » 11 Dec 2017 14:07

Maersk waarschuwt voor lagere tarieven in 2018 door overaanbod
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -for-trade
In portefeuille: Ahold, C&C Group, Dynavax, EVS, Exmar, Fitbit, Flow Traders, Gazprom, Intercept Pharma, Noble Corp, OCI, PostNL, Publicis, Roularta, Suez, Synergy Pharma, Veolia, Yamana Gold

Gebruikersavatar
charel01
Premiummember
Premiummember
Berichten: 20076
Lid geworden op: 02 Jan 2012 20:17
Locatie: Zandhoven, Pulle
Likes: 6457
Contact:

Re: Maersk

Berichtdoor charel01 » 09 Feb 2018 16:23

​AP Moeller Maersk had in het derde kwartaal te lijden onder de gevolgen van de cyberattack waardoor het volumes verloor aan de concurrentie. Maersk maakte er tijdens de conference call in het derde kwartaal geen geheim van dat het vierde kwartaal in het teken stond van het terug op orde zetten van de operaties en het terugwinnen van het marktaandeel. Dit is gelukt. Maersk zag de volumes in het vierde kwartaal met 6% stijgen. De hoge operationele hefboom heeft ook een positieve invloed op de kosten(zie grafiek). De keerzijde is wel dat Maersk het prijswapen heeft moeten inzetten. Als gevolg daarvan kwamen de vierde kwartaalresultaten onder de analistenverwachtingen. Containervervoerder A.P. Møller-Maersk wil het ,,ongewone" jaar 2017 het liefst zo snel mogelijk vergeten.

Het concern gaat voor 2018 uit van een bedrijfsresultaat van 4 miljard tot 5 miljard USD, tegenover 3,5 miljard USD die afgelopen jaar werd geboekt. Analisten mikken op 5.2 miljard USD. De Denen staan erom bekend uiterst conservatief te zijn met het formuleren van financiële doelen. Topman Soren Skou van de containervervoerder wees er wel op dat de seinen voor de wereldwijde economie momenteel op groen staan.

Het is tijd om vooruit te kijken. Analisten van KBC Asset Management blijven overtuigd dat markt is volgens hen te negatief gestemd voor 2018. Het management van Maersk dat door de consolidatiegolf van de jongste 2 jaar "de balance of power" aan het verschuiven is naar de containerrederijen.Analisten van KBC Asset Management geloven dat vraag-en aanbod in 2018 grotendeels in evenwicht blijft en met het uitblijven van bestellingen voor nieuwe containerschepen, denken we dat de markt vanaf 2019 op een tekort aan capaciteit afstevent, waardoor de containervrachttarieven zullen stijgen. Maersk zegt dat de contractprijzen die momenteel onderhandeld worden stijgen t.o.v. 2017, en meer stijgen dan de onderliggende brandstofkosten. Het aandeel van Maersk zal verder steun vinden in het potentiële extra dividend uit de verkoop van zijn oliedivisie aan Total en de eventuele verkoop van Maersk Drilling dat in de etalage staat. Het speciaal dividend kan oplopen tot 10 à 15% van de beurswaarde.

KBC Asset Management analist Alex Martens geeft het aandeel een kopen advies met koersdoel 15 000 DKK.
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.